wonenx Nostalgische wind waait door Ikea m HET WORDT STEEDS WARMER IN NEDERLAND EN DUS OOK IN ONZE ACHTERTUINEN. IS ER GEEN PLEK OF GELD VOOR EEN ZWEMBAD, DAN BIEDT EEN BUITENDOUCHE EVENEENS VERKOELING. door Alice Plekkenpol 188 ■Bil Zak in de boom PZC Zaterdag 16 augustus 2008 wonen@iwegener.nl 024-3650509 Heersende woontrends zijn er niet. Daardoor is ook het assortiment van woonwarenhuis Ikea stilistisch breed. Al ligt de nadruk dit jaar wat meer op nostalgie, zo blijkt uit de nieuwe catalogus die dezer dagen huis aan huis wordt verspreid. door Paul Ceerts Jarenlang ondergingen de vestigingen van Ikea medio augustus een metamorfose. Er hing dan spanning in de lucht, want aan de nieuwe collectie was af te lezen welke koers de woonwinkel zou gaan varen. Mo dern of klassiek? Landelijk of eigentijds? De invloed van die nieuwe collectie op het Nederlands interieur was ook niet te onderschatten. Want neigde Ikea naar mo dern, dan was de kans groot dat ook de Nederlandse woonkamer een moderner gezicht zou krijgen. Langzamerhand heeft Ikea de bakens ver zet. Het hele jaar door worden tegenwoor dig nieuwe meubelen en accessoires de winkel binnengedragen. Stilistisch gezien zijn de keuzes eveneens minder helder. Dat is logisch, want heersende trends zijn er nauwelijks. Van enigszins klassiek tot modern: de consument put uit diverse stij len en stelt op die manier zijn eigen, per soonlijke interieur samen. Evengoed is augustus nog altijd een be langrijk moment voor Ikea, omdat dan we reldwijd de nieuwe catalogus van het be drijf wordt verspreid. Alleen al in Neder land vallen in augustus huis aan huis zes miljoen exemplaren op de deurmat. In de catalogus is onder meer het nieuwe assor timent te zien dat gelijktijdig in de win kels verschijnt. Daaruit blijkt opnieuw dat het Zweedse woonwarenhuis de vingers weer redelijk aan de pols van de tijd heeft. De nieuwe collectie is stilistisch breed, al ligt het ac cent dit jaar wat meer op nostalgie. Daar mee refereert Ikea niet alleen aan de lande lijke sfeer die zo typerend is voor Zweden, maar ook aan de licht klassieke stijl die twee jaar geleden ineens opdook. Voor het grote publiek dat niets met (duur) designmeubilair heeft, mag Ikea dan een trendsettende uitstraling hebben, de waarheid is anders. Dat kan ook niet anders. Het ontwerpteam van het bedrijf pikt nieuwe ontwikkelingen weliswaar ra zendsnel op, maar het kost tijd om alle ideeën te vertalen naar goedkope produc ten. Dat verklaart wellicht waarom bloem motieven en nostalgische stijlen nog vol op in de collectie opduiken, terwijl de ech te trendsetters allang een stapje verder zijn. Goed voorbeeld van die nostalgische stijl is hoofdeinde Manger, dat aansluit bij de diverse bedframes. Het ontwerp is geïnspi- Grafische prints met een knipoog naar de jaren zestig. Inger kost 3,99 euro per strek kende meter. Hoofdeinde Manger sluit aan bij bedframes. reerd op een antieke ijzeren poort. Ook de bijbehorende pootjes hebben een enigs zins klassieke (smeedijzeren) uitstraling. De invloed van de jaren zestig en zeventig spreekt uit de collectie schemerlampen Ljusas. De mondgeblazen voet oogt een beetje organisch. De grafische patronen op de nieuwe collectie stoffen, ontworpen door Anna Salander, lijken eveneens af komstig uit die tijd. Dat hout ook in het moderne interieur weer een meer prominente plek in gaat nemen, is eveneens door Ikea opgepikt. Keuken Solar was al verkrijgbaar in wit, maar nu is er ook een versie in beuken. De handgrepen zijn geïntegreerd in de ver ticale lijnen, die bepalend zijn voor het ui terlijk van de keuken. www.ikea.nl foto's GPD Kastdeuren in retrostijl: Par ardal (359 euro). Ie ziet het nog wel eens in een westernfilm: een hoog opgehan gen gieter, gevuld met water. De cowboy trekt aan het touwtje aan de tuit en een ferme straal spoelt alle stof weg. Zo primitief hoeft het tegenwoor dig niet meer. „Onze Jee-O Fatline regendouche is een vrijstaande foëstvrijstalen designdouche met een grote, platte douchekop. Hij is er ook in gepolijst en geborsteld staal. Door aan een ring te draaien wordt de warmte van het water be paald." Woordvoerster Anouk de Greef uit Bemmel ziet dat vooral tweeverdieners en jonge gezinnen een buitendouche aanschaffen als aanvulling in de tuin. Volgens de laatste trends vloeien binnen en buiten steeds meer in elkaar over, denk aan buitenkamers, buitenkeu kens, het buitenbubbelbad (hot- Buyle buiten douche, type Frida (vanaf 599 euro). foto's PR Ook anno 2008 kan buiten douchen nog uiterst simpel. Het gemakkelijkst en goedkoopst is natuurlijk tijdens een zomerbui even naakt buiten staan. Regent het niet? Onder meer bij Action is voor circa 3 euro een zak te koop die, gevuld met water, wordt opgehangen in een boom. De zon verwarmt het water. Wie een 'stortbad' wil nemen, draait het tapkraantje open. Toegegeven, het is geen luxe douche, maar het werkt wel. Ideaal voor kampeerders en alle anderen die ook verkoeling, maar geen rompslomp of hoge kosten willen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 92