id is nu aan de Zeeuwen zelf Internet speelt een steeds grotere rol is PZC Zaterdag 16 augustus 2008 3 7 Het beeld van Zeeland is vaak stereotiep, maar er is zo veel meer te zien. foto Dirk-Jan Gjeltema de provincie, de WV of de promo tie van Zeeland die die ploeg enigs zins stuurde en bij de hand nam langs de mooie plekjes in de provin cie. „Die mensen komen hier ook naar toe voor mooie plaatjes." Vol gens Dijkhuizen zijn de bedoelin gen allemaal wel goed, maar wordt er veel langs elkaar heen gewerkt. Er wordt geld in gestopt, soms veel geld, maar het schiet allemaal niet op, vindt hij: „Je hoort nog te vaak: Ik wist niet dat Zeeland zo mooi is." Carla Schönknecht glundert een beetje. Op de voorkant van de toeristische fol der van Bergen op Zoom staat promi nent het logo van Zeeland. Dat is nog eens re clame en dat voor een Brabantse stad. Schönknecht heeft verschillende petten op. Ze is directeur van de WV Walcheren/Noord-Be veland. Ook is ze directeur van Promotie Zee land Delta. En dan is ze ook nog eens lid van Provinciale Staten voor de WD. Ze erkent dat er nog heel wat moet gebeuren als het gaat om de promotie van Zeeland. Maar aan de andere kant is er ook al veel goed werk verricht. Een voorbeeld daarvan noemt ze de Deltagids. Een dikke brochure waarin de watersportsector de krachten gebundeld heeft, met medewerking van Rijkswaterstaat en andere instanties die informatie hebbend die voor de watersport van belang kan zijn. Zo staat er een agenda in met maritieme evene menten, maar ook advertenties van bedrijven. Schönknecht kan zich voorstellen dat naast de watersport ook andere sectoren zoiets oppak ken zodat een reeks van brochures ontstaat over bijvoorbeeld culinair Zeeland, kamperen in Zeeland of wandelen en fietsen in Zeeland. Ze vindt het prima dat de provincie Zeeland een website aan het ontwikkelen is waarop alle informatie over deze provincie te vinden is. Maar als je toeristische informatie wilt kun je niet om de site www.vvvzeeland.nl heen, vindt ze. Die site heeft 2,7 miljoen bezoekers per jaar en dat terwijl hij nog maar twee jaar in de lucht is. En hij wordt dankzij subsidie van het ministerie, begin volgend jaar vernieuwd. Het internet gaat volgens Schönknecht een steeds grotere rol spelen in de recreatie. Het aanbod wordt thuisgebracht. Vroeger vroegen mensen een paar folders op. Nu is de keus en dus ook de concurrentie, veel groter. Mensen willen van huis uit boeken en je ziet ook steeds meer dat ze niet een volle week komen, maar een paar dagen. En lang niet iedere verhuurder in Zeeland is daarop ingespeeld. Die verhuren hun huisje of hotelkamer alleen voor 7 nach ten. Maar daar komt verandering in. Zo gaat Roompot Recreatie volgend jaar in het hoogsei zoen ook weekeinden en midweken aanbie den. Ook de WV wil in september een proef doen met boeken via internet. Voorlo pig gaan hier 10 Zeeuwse hotels aan meedoen, maar het is ook be doeld voor individue le huisjes ver huurders mee gaan doen. Ze zullen in moeten haken op het gegeven dat de toe rist midden in de week 's avonds min of meer im pulsief besluit om in het week einde naar Zeeland te gaan. Schönknecht noemt het een soort zap-gedrag van de toerist. Natuurlijk heeft de WV directeur nog wensen op haar lijstje staan. In de eerste plaats is dat meer geld: „Ik ben er van overtuigd dat andere provincies meer geld aan promotie uitgeven. Limburg heeft 1,2 miljoen om alleen het zorg- toerisme te promoten. Het is ook belangrijk dat bedrijven de zin gaan inzien van gezamen lijke promotie. Maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat ze daar moeite mee hebben. Voor ze het weten staan ze met een concurrent in dezelfde advertentie. Toch moet je daar door heen kunnen kijken. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteit. Want dat staat voor mij vast, kwali teit is er volop in Zeeland. We weten het alleen zelf niet. Vorig weekeinde heb ik met die harde wind staan kijken naar een stel windsurfers. Dat is een spektakel om te zien. Het zijn ware kunstenaars. Daar sta je niet bij stil." Over de Zeeuwse recreatieon dernemers wordt vaak gezegd dat ze een te afwachtende hou ding aannemen, onder het mom van: als het weer goed is komen ze vanzelf Schönknecht is het daar niet helemaal mee eens: „Er zijn genoeg ondernemers die investe ren in hun product. Dergelijke ondernemers moeten we koesteren." Ook heeft ze nog een waarschuwing: „We mo gen het massatoerisme niet verwaarlozen, hoe daar ook over gedacht wordt. Zeeland kan niet zonder het massatoerisme. En daarnaast kun nen we ons dan richten op allerlei doelgroe pen, zoals zorg, duikers of culinaire toeristen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 39