leef and De promotie van Zeelar Je hoort te vaak: ik wist niet dat Zeeland zo moo We willen het Zeeuwse verhaal rondbazuinen 36 Zaterdag 16 augustus 2008 PZC Zeeland moet op de kaart worden gezet. Daar is iedereen het wel over eens. Maar in deze kleine provincie wordt op dat terrein nogal eens langs elkaar heen gewerkt. Dat moet anders. De watersportsector heeft zijn eigen Deltagids. foto Ronald den Dekker door René Schrier Reclameman Ben Flore uit Goes vindt de in veler ogen mislukte promotiecampag ne 'Welkom in Zeeland' zo slecht nog niet. „Zonder die campagne waren we niet waar we nu staan en hadden we niet die discussie ge had over het promoten van Zee land. Je hoort steeds vaker dat er eens wat moet gebeuren." Hij is nu 6o jaar en hoort al zo on geveer 25 jaar mensen zeggen dat er eens wat moet gebeuren om Zeeland op de kaart te zetten. „Ik kan het nog vijfjaar aanzien, maar ik heb een jaar of twee geleden be sloten me er wat actiever mee te bemoeien." Zo dook hij in februa ri van dit jaar ineens op in een commissievergadering van Provin ciale Staten waar het over de pro motie van Zeeland ging. Hij deed de Statenleden daar allerlei sugges ties over het verkopen van deze provincie aan de hand. Inclusief een fraai logo, met daarin simpel weg het woord Zeeland, met 'zee' in een blauw vlak en 'land' in een groen. Opgelet, Flore is met een club van 8 Zeeuwse bedrijven op het gebied van reclame, marketing, acquisitie, media, werkgelegenheid en promo tie in de markt om een gooi te doen naar de opdracht voor een nieuwe campagne voor de provin cie. En hij heeft al een aantal van zijn troeven op tafel gegooid. Geef het logo gratis weg aan iedereen die het wil gebruiken. Verder vindt hij 'Zeeland' woordmerk, beeldmerk én slogan tegelijk. „Kan iemand zeggen wat de slogan van Spanje of Frankrijk is, terwijl je daar wél je vakantie doorbrengt. We willen niet opnieuw 'het ver haal van Zeeland' schrijven. Dat verhaal bestaat al lang. Wij willen het rondbazuinen." Hij wil ook wel wat kwijt over een van de argumenten die de vorige campagne, 'Welkom in Zeeland' mede onderuit haalde, namelijk dat er geen draagvlak voor was. „Misschien gaat zo'n campagne over de hoofden van de burger heen, maar het hangt er vanaf hoe je het vraagt. Als je vraagt, wil je dat er tonnen over de balk gegooid worden om Zeeland te promoten, dan zegt iedereen nee. Maar als je vraagt, wil je dat er bedrijven en werkgelegenheid komen zodat je kinderen hier in de toekomst ook kunnen opgroeien en wonen dan klinkt het al heel anders." Niet echt nieuw is het pleidooi om de sterke dingen van Zeeland uit te buiten. Alleen kwam Zee land 8 wel met een concrete sug gestie: maak van de Kustmarathon een evenement met een internatio nale uitstraling zoals de TT van As sen of de Vierdaagse van Nijme gen. Flore pleit er verder voor bud getten op elkaar af te stemmen. Een voorbeeld: op enig moment besluit Roompot Recreatie een campagne te beginnen, een week later Zeeland Seaports en weer een week later Zeeland Nazomer Festivals. Waarom zou je dat niet op elkaar afstemmen en combine ren? Wat is er mis mee om Zee land te presenteren als een provin cie waar je kunt werken, cultureel bezig kunt zijn en ontspannen? Als je die drie budgetten combi neert kun je eens een keer echt in de bus blazen. Het is nu aan de Zeeuw en. De ambassadeurs van de provincie Zee land. Ze worden alle maal uitgenodigd mee te denken, suggesties te doen en ideeën te le veren om Zeeland te promoten. Het mag geen campagne heten. Dat is na 'Welkom in Zeeland' een besmet woord geworden. Officieel voert Zeeland geen campagne. Of om in de woorden van commissa ris van de koningin Karla Peijs te spreken, Zeeland levert nu het dienblad om de initiatieven te on dersteunen. Daar is een strategie voor bedacht. Om te beginnen is nu het digitale loket promotie@zeeland.nl geo pend. Iedereen die iets wil bijdra gen aan de promotie van Zeeland kan daar zijn boodschap kwijt. En er zijn genoeg partijen, vertelt Raquel Jimenez van de afdeling communicatie van de provincie Zeeland, die de weg naar het pro vinciehuis weten te vinden om daar aan te kloppen voor Zeeland promotie. En daar willen ze dan wel graag een bijdrage van de pro vincie voor. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, vertelt ze, maar er moet wel wat tegenover staan. Zo wordt er binnenkort in Zeeland gefilmd voor een nieuwe aflevering van de Vlaamse televisie serie de Pfaffs. Ook Concert at Sea klopte aan, evenals de Eneco Tour en een historische zeilrace Schout en Schepenen, om maar eens wat te noemen. Ze kunnen allemaal best (financiële) steun van de pro vincie krijgen, maar het is niet meer vrijblijvend. Voor wat hoort wat. Zo wil de provincie mooie re presentatieve beelden voor Zee land uit de serie De Pfaffs terug krijgen. Op Concert at Sea moes ten op de grote beeldschermen tij dens de optredens mooie beelden van Zeeland te zien zijn. Ook van de Eneco Tour moeten mooie film- en foto-opnamen beschik baar komen die Zeeland kan ge bruiken voor promotie. Al dat ma teriaal gaat in een beeldbank waar over iedereen die dat wil, gratis kan beschikken. Iedereen mag het op websites zetten, gebruiken in het kader van promotie van het ei gen bedrijf, bij het werven van per soneel of om studenten voor deze provincie te interesseren. En dat al les met het doel dat daarmee Zee land weer gepromoot wordt. De beeldbank komt binnen afzienba re tijd beschikbaar. Op enig moment wil het provin ciaal bestuur dat er ook wat ge beurt met al die ideeën en sugges ties. Daar mag iemand of een bu reau mee aan de slag en daar moet een werkbaar voorstel uitkomen waarop verder geborduurd kan worden. Dat moet een plan van aanpak worden dat op 2 Aatjes past. De provincie buigt zich mo menteel over de vraag wie straks met al die ideeën wat mag doen. De provincie is ook op een ander spoor bezig. Marjan van Stijn, hoofd van de afdeling Communica tie van de provincie, vertelt dat de website van de provincie een forse gedaantewisseling zal ondergaan. Lag aanvankelijk de nadruk op de ze site nogal op de ambtelijke/ pro vinciale informatie, nu is de ge dachte dat de website het platform (het dienblad van Peijs) wordt voor iedereen die iets over Zee land wil weten. Meer en meer is er informatie te vinden over wat er te doen is in Zeeland op het ge bied van leven, ondernemen en toerisme. Het is ook de bedoeling dat de site een verwijsftmctie krijgt naar wonen in Zeeland, wer ken in Zeeland, de VW in Zee land en andere informatie die mensen over Zeeland willen heb ben. Van Stijn: „Als je waar ter we reld iets over Zeeland wilt weten, dan is het het meest logisch om www.zeeland.nl in te tikken. Nou, dan kom je bij ons terecht. Van dat gegeven kunnen we toch maar beter gebruik maken." Overigens: de internetlink www.zeeland.com voor de meer internationaal ge oriënteerde internetsurfer was de ze week nog beschikbaar. Van Stijn vindt het geen probleem dat op verschillende fronten in Zeeland om de aandacht van de toerist, de toekomstige werkne mer, de student of de toekomstige inwoner gevraagd wordt. „Laat ie dereen maar doen wat hij of zij doet. Als we elkaar maar onder steunen. Zoek het in praktische dingen. Zoals het Zeeland Nazo mer Festival dat qua promotie zijn eigen weg gaat, maar dan weer wel arrangementen aanbiedt. Dat ge beurt samen met de verblijfsrecrea- tie in Zeeland." Maar er is meer. De provincie geeft jaarlijks een kunstenaar een opdracht om een relatiegeschenk te maken. Dit jaar was dat het Sil via Wennekes die een Doosje om te Delen maakte, geïnspireerd op het Zeeuws knoopje, een plant (As- trantia majoren een sieraad. Er za ten onder meer ansichtkaarten met zaadjes van het Zeeuws knoopje in. Daarmee maakte ze en verwijzing naar de Zeeuwse identiteit. Daar mag best wat meer nadruk op komen te liggen. En dat is precies wat de provincie wil als promotie. De Zeeuwse eigenheid weergeven. Er zijn veel positieve reacties gekomen. De Zeeuwse am bassadeurs zijn al in actie geko men. Zo bloeien er nu Zeeuwse knoopjes in Canada. Marinus Dijkhuizen van de gelijknamige rederij keek raar op toen hij vorige week op het NOS journaal een item zag over het promoten van zorgtoerisme in Zeeland. Ten eer ste werd er net gedaan alsof er iets nieuws was uitgevonden, terwijl het bijvoorbeeld regelmatig voor komt dat het achterdek van de rondvaartboot Lady Madeleine uit Middelburg vol staat met rolstoe len en rollators. Ook een vorm van zorgtoerisme. Ten tweede vindt hij dat Zeeland zich niet slechts op één aspect van het toe risme moet richten. De Zeeland promotie moet breed aangepakt worden, is zijn standpunt. Dijkhui zen is er van overtuigd dat Zee land veel te bieden heeft voor de toerist en recreant, maar nog veel te weinig mensen weten dat. Naar zijn mening schort er dan ook nog al wat aan de promotie voor deze provincie. „Als je een willekeurig iemand vraagt naar een water- sportprovincie dan zeggen 9 van de 10 mensen Friesland. En als er ergens water is, dan is het wel Zee land." Het stoort hem dat er wel al lerlei studies worden uitgevoerd en allerlei conclusies worden ge trokken, maar dat je er vervolgens niets meer van hoort. „Laat ze dan zeggen waar het in Zeeland aan schort. Ik praat veel met mijn klan ten. Dan wil ik van ze weten of het ze bevalt in Zeeland, wat ze nog missen, dergelijke zaken. Maar je hoort maar zelden kritiek. We horen dat het aantal toeristen te rugloopt, dat er minder overnach tingen zijn. Maar waar schort het dan aan? Laat ze dan eens duide lijk aangeven wat er ontbreekt. Ik weet wel wat het probleem is: Zee land moet meer op de kaart gezet worden. Het ligt gewoon aan de promotie. Er is al een grote cam pagne geweest, maar ik heb er niets van gemerkt. Ja, je zag af en toe eens een vrachtwagen rijden met 'Welkom in Zeeland' er op." Hij kan zich ergeren als informatri- ces lusteloos in een promotiestand hangen op een promotiebeurs in het buitenland. Of als er 12.000 eu ro subsidie voor promotie van Rondje met een pontje wordt ge stopt en daar alleen een almanak en een advertentie van worden be taald. Dat noemt hij geen promo tie. Laatst zag hij een Duitse film ploeg in Veere. Niemand vanuit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 38