Klanten Postbank lopen grootste risico op bedrog 'Als iemand op straat om je huissleutels vraagt, dan geef je die ook niet zomaar af' Woordenboek Voorkomen |vK* w 6,*e s,nj"" NU 5% VASTE SPAARRENTE! mmmièêi Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging PZC Zaterdag 16 augustus 2008 1 3 Klanten die online ban kieren bij de Postbank hebben meer kans slachtoffer te worden van oplichters dan re keninghouders van andere ban ken. Dat komt omdat de bank ach terloopt met de beveiliging van bankieren op internet, stellen be veiligingsexperts. Postbank-klanten kunnen voor in- ternetbankieren nog steeds inlog gen met enkel hun gebruikers naam en een password. Bij alle an dere grote banken moet worden in gelogd met een apparaatje dat tel kens nieuwe codes genereert. Die methode is minder fraudegevoelig. Circa 3,5 miljoen rekeninghouders van de Postbank maken gebruik van internetbankieren. „De Postbank is niet voor niets zo vaak slachtoffer van phishing", stelt Jeroen Oostendorp, directeur van internetbeveiliger Cleanport, doe lend op het via internet hengelen naar bank- en creditcardgegevens door criminele organisaties. Het verbaast Oostendorp dat de Post bank niet allang is overgestapt naar het systeem met een paslezer of calculator die een willekeurig nummer genereert. Met uitzondering van de Postbank hebben de grote banken (Rabo bank, ABN Amro, Fortis, SNS Re aal en het moederbedrijf van de Postbank, ING) een systeem dat bekend staat als twofactor authenti cation. In zijn algemeenheid is die methode een stuk veiliger dan en kel het gebruik van inlognaam en wachtwoord, zegt Elle Broos van GOVCERT, een overheidsinstantie die dreigingen op internet in de ga ten houdt. Zij wil niet specifiek op de beveiliging van de Postbank in gaan. Inloggen met wachtwoord en in lognaam is 'niet voldoende in deze tijd' reageert een woordvoerder van beveiliger Messagelabs. „Het is een simpele manier van beveili gen. Financiële instellingen zou den het risico bij gebruikers zoveel mogelijk moeten wegnemen." De Postbank spreekt in een reactie van een 'beproefd systeem'. „Klan ten moeten behalve veilig ook op toegankelijke en klantvriendelijke wijze kunnen bankieren via inter net", aldus een woordvoerder. „Sinds de start van internetbankie ren bij de Postbank in 2004 is één miljard keer ingelogd. Dat kan al leen als klanten het systeem ver trouwen." De bank stelt ook dat bij betalingen - anders dan bij in loggen - gebruik wordt gemaakt van willekeurig aangemaakte co des om transacties te autoriseren. „Dat is een veilige manier, mits zorgvuldig met die codes wordt omgegaan." Phishing: het stelen van privégegevens, zo als bank- en creditcardnummers, met behulp van technische trucs en verleiding. Pharming: vaak een onderdeel van het phi- shen waarbij internetgebruikers via een omweg naar een scha- duwpagina worden geleid met exact hetzelfde webadres als het origineel. Trojaans paard: virus dat vaak als bijlage in een e-mail van phishers zit en zich nestelt in de computer. Crimine len kunnen daarmee ongemerkt inlogcodes stelen. Ga nooit in op e-mails die om betrouwbare informatie vragen zoals bank-, creditcard- en inlog gegevens. Beveilig de computer zowel met een virusscanner als met een firewall. Loop niet weg tijdens internet bankieren en laat de verbinding met de bank niet onnodig lang aanstaan. Denk niet te makkelijk dat je veilig bent op internet. Kijk voor meer informatie over veilig internetten op www.waarschuwingsdienst.nl Wie buiten zijn schuld slacht offer wordt van internetfraude wordt door de betreffende bank schadeloos gesteld. •M k f Mieuvra Inloggen C IQQ.OGO .„nee-*"*-"-1* Kl«* «w c»4tW K" *4 Sites van de banken lijken echt, maar bij nadere bestudering blijkt er toch sprake te zijn van digitaal knip- en plakwerk. Hoewel die term geen recht doet aan de professionali teit van de internetcriminelen, want de valse sites zijn moeilijk van de echte te onderscheiden. jiKiuvrl' uw Illustratie Jos Diender :t«»» H»n, .'•MN "taw, *Hr •Ut» j |k t¥wX**> t K br-ilm+r Immbrnr* HlwUmtM A air hyi— (««Mn iftucei Qft*rr ttimii C*—«ij* foZaMI- CUOt tifréfW) SleS^«» v* f~" s i»rt„ m»z^9 inlêfjQvrt fttjn (Hlï VRAAG MU AAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13