Wel een BOB maar ook Ride for the Roses poogt Moerbei De krant 5 weken voor 15 euro! PZC Aanval met bijl op ex-partner Aantal bekeuringen in 2007 2 I Maandag 11 augustus 2008 PZC WIM HOFMAN Giuseppe Garibaldi, de grote negentiende-eeuwse held die al strijdend de eenheid van Italië wilde bevechten, gaf zijn volgelingen een slagershemd. Hij had een par tij uit Zuid-Amerika laten overkomen. Hij had daar kennissen, had daar sigaren leren roken en leren vechten en een guerril la-oorlog te voeren. Hij was daar ook meteen verliefd gewor den op zijn Anita, met wie hij trouwde en die met hem mee ging naar Italië om daar bij Rome meteen al flink mee te vech ten. Ik heb gelezen dat ze graag met het kanon schoot, maar ze hanteerde ook het pistool. Ze droeg soms mannenkleren. Ik weet niet of zij ook een rood hemd droeg. Zo'n slagershemd was rood, omdat men bij het slachten dan niet meteen de bloedvlekken zag. Zijn volgelin gen werden dan ook wel rood- hemden genoemd. Misschien dacht Toke aan Garibl- di, toen ze mij een rood hemd gaf Het was tijd om moerbeien te plukken en zij wist uit erva ring dat dit werkje veel rode vlekken geeft. Onze moerbei boom is inmiddels tien jaar oud. In het begin droeg hij maar weinig vruchten, misschien een handjevol, maar nu hangen er een heleboel in de boom. Dat merk je ook aan de vogels. De vruchten zijn niet allemaal tegelijk rijp. De rijpste zijn de zwartste, maar die zijn tevens ook de sappigste en ze gedragen zich grillig. Sommige vruchten vallen al als je er maar naar kijkt. Andere laten zich niet zomaar los en die zijn daarom de verraderlijkste: zij zijn het die de vlekken maken. Handen, ar men en gezicht zitten binnen de kortste keren onder de rode vlekken en een rood hemd dragen is in feite boerenbedrog. Moerbeien kun je waarschijnlijk het beste in je blootje pluk ken. Van de moerbeien maken we gelei of sap, een donker roodpaars goedje met een speciale smaak. Er moet natuurlijk wel wat suiker bij. Ik heb gelezen dat ze graag met het kanon schoot COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Bevelanden-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Tel: 0115-645769 Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee Postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Familieberichten Tel: 0800-8060 pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl Personeelsadvertenties Kleintjes 0900-5628 722 0900-6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? www.pzc.nl/lezersservice of bel: 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Op de gekste plaatsen in Zeeland staan flitspalen of wordt de snelheid mobiel gemeten. Wie of wat zitten daar achter? door René Schrier TT e kunt nog zo veel flitspalen I en radarcontroles wegzetten. I Wat moet veranderen is de I mentaliteit van de weggebrui- J kers. Het klinkt als een open deur, maar het is wel het stok paardje van Dick Hage, teamchef van de verkeerspolitie Zeeland. Hij heeft een jarenlange ervaring als politieman in het Zeeuwse ver keer. Hij gaat onder meer over de mobiele snelheidscontroles langs de Zeeuwse wegen. Gevraagd naar de snelheidsovertreding die in de loop der jaren de meeste indruk op hem gemaakt heeft, komt hij niet met een enorme overtreding van een snelheidsduivel. „Het zijn de gevolgen van de ongevallen, die de meeste indruk op je maken." De digitale flitspaal rukt op Het is niet zo dat de politie in Zee land de radarapparatuur en laser- guns op willekeurige plaatsen neer zet. Zo zijn er politiemensen die naar aanleiding van klachten van burgers of bijvoorbeeld gemeen ten nagaan wat er gedaan kan wor den aan het handhaven van de maximale snelheid. Eerst wordt een zogenaamde nul-meting ge houden om de ernst van het pro bleem in kaart te brengen. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de infrastructuur en naar de manier waarop de bestuurders ge waarschuwd worden. Als daar niets meer aan te verbeteren is kan gedacht worden aan snelheids controles. Los daarvan zijn er enkele wegen in Zeeland waarvan de politie uit ervaring weet dat er hard gereden wordt en een controle op zijn tijd geen kwaad kan. Dat is in de eer ste plaats de A58 en verder de we gen tussen Axel, Hulst en Terneu zen en de Tractaatweg, eveneens in Zeeuws-Vlaanderen. De mensen zijn van zes uur 's mor gens tot elf uur 's avonds op pad. En zo nodig ook tijdens nachtelij ke controles. De politie staat daar waar mensen zich niet aan de re- De komende jaren worden alle flitspalen in Nederland vervangen. Ver spreid over een paar jaar maken de vertrouwde analoge flitspalen plaats voor de nieuwe digitale. Bij de analoge palen moet het filmrolletje in de camera nog worden verwisseld en het volle rolletje ontwikkeld. Bij de nieuwe digitale palen gaat dat allemaal een stuk sneller. In enkele secon den verstuurt de flitspaal digitaal de informatie van de overtreder naar het politiebureau. De tijd tussen het moment van de overtreding en het moment dat de bekeuring op de mat valt, wordt dus aanzienlijk bekort. Weggebruikers die te hard rijden worden niet meer 'geflitst' door de nieu we palen. De lichtflits blijft bij de digitale palen achterwege omdat er van andere technieken gebruik wordt gemaakt. Waar het bij de oude flitspalen voor overtreders nog wel eens aantrekke lijk leek om ze te vernielen, heeft dit bij de digitale variant geen enkele zin meer. Omdat in enkele seconden de informatie van de overtreding wordt doorgestuurd naar het politiebureau, is het niet meer mogelijk om op die manier onder een bekeuring uit te komen. De digitale flitspaal kent verschillende vormen. In opdracht van het BVOM zijn de nieuwe snelheidsmeters door drie leveranciers ontwikkeld. De digitale flitspalen zien er daarom dus verschillend uit. Van het aantal bekeuringen dat de politie Zeeland in 2007 uitdeelde vormden die voor het overschrijden van de maximumsnelheid veruit het grootste deel. 264,028 overschrijden maximum snelheid ■1 6574 rijden door rood licht ■i 6277 niet dragen gordel I 1564 niet dragen helm 1 1679 te veel alcohol gedronken PZC Willem Adriaansens bron politie Zeeland gels houden. Indien dat nodig is krijgen ze assistentie van het Bu reau Verkeershandhaving Open baar Ministerie, de club van offi cier van justitie Koos Spee. Wat dat betreft is er veel veranderd, want vroeger was er één radarwa gen voor heel Zeeland. Ook het feit dat de meeste overtredingen di gitaal verwerkt en afgehandeld worden, is een goede zaak, vindt Hage. Binnen anderhalve week ligt de bekeuring op de mat. Dan zit - als het goed is - de overtreding nog vers in het geheugen van de bestuurders. Soms is het nodig dat de politie haar aanwezigheid nadrukkelijk laat zien. Dat is een keer het geval Binnen anderhalve week kan de bekeuring tegenwoordig op de mat liggen geweest op Zuid-Beveland toen er een dreiging was van straatraces. In zo'n geval wordt er nadrukkelij ker en zichtbaar gecontroleerd om aan te geven dat de politie er bo venop zit. Hage heeft de ervaring dat vooral jongeren moeite hebben zich aan de verkeersregels te houden. „Dan is er bijvoorbeeld als ze gaan stap pen één de BOB. Dat is prima en dat gaat ook wel goed. Maar dan willen ze als ze terug naar huis rij den wel 150 door de polder scheu ren. En dat kan dus niet." Als Hage het voor het zeggen zou hebben zou het hele systeem van een rijbewijs halen bij een rij school op de schop gaan. Dan zou het via de reguliere scholen gere geld worden en zou iedereen er een paar jaar over doen. Dan zou iemand met het behalen van zijn schooldiploma ook meteen zijn rij bewijs krijgen. Hage, naast politie man zelf rijschoolhouder: „Nu is het zo dat iemand zo snel moge lijk en liefst zo goedkoop mogelijk dat papiertje wil halen. Maar daar mee heeft zo iemand zich nog niet de juiste mentaliteit eigen ge maakt. Dat kost jaren. Met alleen een flitspaal wegzetten ben je er niet. Dan denkt iemand misschien 1000 meter lang dat hij niet te hard mag rijden en dan is het weer voorbij." De snelheidscontro les zijn een populair gesprekson derwerp op verjaardagen. Verschil lende hobbyisten wijden er ook websites aan en maken er een sport van de apparatuur die de po litie gebruikt in beeld te brengen en zo snel mogelijk de locaties van de controles bekend te maken. Ha ge: „We willen met z'n allen zo weinig mogelijk overtredingen." Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie SAS VAN CENT - De politie heeft za terdagmorgen om 9.40 uur in een woning in de Sint Albertstraat in Sas van Gent een 6o-jarige man uit Antwerpen aangehouden. De man was onder valse voor wendselen de woning van zijn ex-partner binnengekomen en was haar te lijf gegaan met een bijl. De vrouw, een 48-jarige Sasse, wist naar buiten te vluchten. De man is door de politie aange houden en ingesloten. Hij wordt verhoord en voorgeleid. Zondag 31 augustus stappen in Goes bijna veertienduizend mensen op de fiets om te rijden voor het goede doel: kankerbestrijding. De Ride for the Roses leeft enorm. De PZC telt deze maand af naar 31 augustus. Elke dag verschijnt er een verhaal over de actie Ride for the Ro ses. door Jan van Damme Als organisator van een mas sa-evenement mag je wei nig, eigenlijk niets aan het toeval overlaten. Dat doet pheo Schouwenaar, secretaris en pen ningmeester van Ride for the Ro ses in Zeeland, dan ook niet. Vorig

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2