Wel een BOB maar ook
Ride for the Roses poogt
Moerbei
De krant 5 weken voor 15 euro!
PZC
Aanval met bijl
op ex-partner
Aantal bekeuringen in 2007
2 I Maandag 11 augustus 2008 PZC
WIM HOFMAN
Giuseppe Garibaldi, de grote negentiende-eeuwse held
die al strijdend de eenheid van Italië wilde bevechten,
gaf zijn volgelingen een slagershemd. Hij had een par
tij uit Zuid-Amerika laten overkomen. Hij had daar kennissen,
had daar sigaren leren roken en leren vechten en een guerril
la-oorlog te voeren. Hij was daar ook meteen verliefd gewor
den op zijn Anita, met wie hij trouwde en die met hem mee
ging naar Italië om daar bij Rome meteen al flink mee te vech
ten. Ik heb gelezen dat ze graag met het kanon schoot, maar ze
hanteerde ook het pistool. Ze droeg soms mannenkleren. Ik
weet niet of zij ook een rood hemd droeg. Zo'n slagershemd
was rood, omdat men bij het
slachten dan niet meteen de
bloedvlekken zag. Zijn volgelin
gen werden dan ook wel rood-
hemden genoemd.
Misschien dacht Toke aan Garibl-
di, toen ze mij een rood hemd
gaf Het was tijd om moerbeien te plukken en zij wist uit erva
ring dat dit werkje veel rode vlekken geeft. Onze moerbei
boom is inmiddels tien jaar oud. In het begin droeg hij maar
weinig vruchten, misschien een handjevol, maar nu hangen er
een heleboel in de boom. Dat merk je ook aan de vogels. De
vruchten zijn niet allemaal tegelijk rijp. De rijpste zijn de
zwartste, maar die zijn tevens ook de sappigste en ze gedragen
zich grillig. Sommige vruchten vallen al als je er maar naar
kijkt. Andere laten zich niet zomaar los en die zijn daarom de
verraderlijkste: zij zijn het die de vlekken maken. Handen, ar
men en gezicht zitten binnen de kortste keren onder de rode
vlekken en een rood hemd dragen is in feite boerenbedrog.
Moerbeien kun je waarschijnlijk het beste in je blootje pluk
ken. Van de moerbeien maken we gelei of sap, een donker
roodpaars goedje met een speciale smaak. Er moet natuurlijk
wel wat suiker bij.
Ik heb gelezen dat
ze graag met het
kanon schoot
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Bevelanden-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Tel: 0115-645769
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060
pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl
Personeelsadvertenties
Kleintjes
0900-5628 722
0900-6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
www.pzc.nl/lezersservice
of bel:
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Op de gekste plaatsen in
Zeeland staan flitspalen of
wordt de snelheid mobiel
gemeten. Wie of wat zitten
daar achter?
door René Schrier
TT e kunt nog zo veel flitspalen
I en radarcontroles wegzetten.
I Wat moet veranderen is de
I mentaliteit van de weggebrui-
J kers. Het klinkt als een open
deur, maar het is wel het stok
paardje van Dick Hage, teamchef
van de verkeerspolitie Zeeland. Hij
heeft een jarenlange ervaring als
politieman in het Zeeuwse ver
keer. Hij gaat onder meer over de
mobiele snelheidscontroles langs
de Zeeuwse wegen. Gevraagd naar
de snelheidsovertreding die in de
loop der jaren de meeste indruk
op hem gemaakt heeft, komt hij
niet met een enorme overtreding
van een snelheidsduivel. „Het zijn
de gevolgen van de ongevallen, die
de meeste indruk op je maken."
De digitale flitspaal rukt op
Het is niet zo dat de politie in Zee
land de radarapparatuur en laser-
guns op willekeurige plaatsen neer
zet. Zo zijn er politiemensen die
naar aanleiding van klachten van
burgers of bijvoorbeeld gemeen
ten nagaan wat er gedaan kan wor
den aan het handhaven van de
maximale snelheid. Eerst wordt
een zogenaamde nul-meting ge
houden om de ernst van het pro
bleem in kaart te brengen. Zo
wordt er bijvoorbeeld gekeken
naar de infrastructuur en naar de
manier waarop de bestuurders ge
waarschuwd worden. Als daar
niets meer aan te verbeteren is
kan gedacht worden aan snelheids
controles.
Los daarvan zijn er enkele wegen
in Zeeland waarvan de politie uit
ervaring weet dat er hard gereden
wordt en een controle op zijn tijd
geen kwaad kan. Dat is in de eer
ste plaats de A58 en verder de we
gen tussen Axel, Hulst en Terneu
zen en de Tractaatweg, eveneens
in Zeeuws-Vlaanderen.
De mensen zijn van zes uur 's mor
gens tot elf uur 's avonds op pad.
En zo nodig ook tijdens nachtelij
ke controles. De politie staat daar
waar mensen zich niet aan de re-
De komende jaren worden alle flitspalen in Nederland vervangen. Ver
spreid over een paar jaar maken de vertrouwde analoge flitspalen plaats
voor de nieuwe digitale. Bij de analoge palen moet het filmrolletje in de
camera nog worden verwisseld en het volle rolletje ontwikkeld. Bij de
nieuwe digitale palen gaat dat allemaal een stuk sneller. In enkele secon
den verstuurt de flitspaal digitaal de informatie van de overtreder naar
het politiebureau. De tijd tussen het moment van de overtreding en het
moment dat de bekeuring op de mat valt, wordt dus aanzienlijk bekort.
Weggebruikers die te hard rijden worden niet meer 'geflitst' door de nieu
we palen. De lichtflits blijft bij de digitale palen achterwege omdat er van
andere technieken gebruik wordt gemaakt.
Waar het bij de oude flitspalen voor overtreders nog wel eens aantrekke
lijk leek om ze te vernielen, heeft dit bij de digitale variant geen enkele
zin meer. Omdat in enkele seconden de informatie van de overtreding
wordt doorgestuurd naar het politiebureau, is het niet meer mogelijk om
op die manier onder een bekeuring uit te komen.
De digitale flitspaal kent verschillende vormen. In opdracht van het
BVOM zijn de nieuwe snelheidsmeters door drie leveranciers ontwikkeld.
De digitale flitspalen zien er daarom dus verschillend uit.
Van het aantal bekeuringen dat de politie Zeeland in 2007 uitdeelde
vormden die voor het overschrijden van de maximumsnelheid veruit het
grootste deel.
264,028 overschrijden maximum snelheid
■1
6574
rijden door rood licht
■i
6277
niet dragen gordel
I
1564
niet dragen helm
1
1679
te veel alcohol gedronken
PZC Willem Adriaansens bron politie Zeeland
gels houden. Indien dat nodig is
krijgen ze assistentie van het Bu
reau Verkeershandhaving Open
baar Ministerie, de club van offi
cier van justitie Koos Spee. Wat
dat betreft is er veel veranderd,
want vroeger was er één radarwa
gen voor heel Zeeland. Ook het
feit dat de meeste overtredingen di
gitaal verwerkt en afgehandeld
worden, is een goede zaak, vindt
Hage. Binnen anderhalve week ligt
de bekeuring op de mat. Dan zit -
als het goed is - de overtreding
nog vers in het geheugen van de
bestuurders.
Soms is het nodig dat de politie
haar aanwezigheid nadrukkelijk
laat zien. Dat is een keer het geval
Binnen anderhalve week kan
de bekeuring tegenwoordig
op de mat liggen
geweest op Zuid-Beveland toen er
een dreiging was van straatraces.
In zo'n geval wordt er nadrukkelij
ker en zichtbaar gecontroleerd om
aan te geven dat de politie er bo
venop zit.
Hage heeft de ervaring dat vooral
jongeren moeite hebben zich aan
de verkeersregels te houden. „Dan
is er bijvoorbeeld als ze gaan stap
pen één de BOB. Dat is prima en
dat gaat ook wel goed. Maar dan
willen ze als ze terug naar huis rij
den wel 150 door de polder scheu
ren. En dat kan dus niet."
Als Hage het voor het zeggen zou
hebben zou het hele systeem van
een rijbewijs halen bij een rij
school op de schop gaan. Dan zou
het via de reguliere scholen gere
geld worden en zou iedereen er
een paar jaar over doen. Dan zou
iemand met het behalen van zijn
schooldiploma ook meteen zijn rij
bewijs krijgen. Hage, naast politie
man zelf rijschoolhouder: „Nu is
het zo dat iemand zo snel moge
lijk en liefst zo goedkoop mogelijk
dat papiertje wil halen. Maar daar
mee heeft zo iemand zich nog niet
de juiste mentaliteit eigen ge
maakt. Dat kost jaren. Met alleen
een flitspaal wegzetten ben je er
niet. Dan denkt iemand misschien
1000 meter lang dat hij niet te
hard mag rijden en dan is het
weer voorbij." De snelheidscontro
les zijn een populair gesprekson
derwerp op verjaardagen. Verschil
lende hobbyisten wijden er ook
websites aan en maken er een
sport van de apparatuur die de po
litie gebruikt in beeld te brengen
en zo snel mogelijk de locaties van
de controles bekend te maken. Ha
ge: „We willen met z'n allen zo
weinig mogelijk overtredingen."
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam
voorletters
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie
SAS VAN CENT - De politie heeft za
terdagmorgen om 9.40 uur in een
woning in de Sint Albertstraat in
Sas van Gent een 6o-jarige man
uit Antwerpen aangehouden.
De man was onder valse voor
wendselen de woning van zijn
ex-partner binnengekomen en
was haar te lijf gegaan met een
bijl. De vrouw, een 48-jarige Sasse,
wist naar buiten te vluchten.
De man is door de politie aange
houden en ingesloten. Hij wordt
verhoord en voorgeleid.
Zondag 31 augustus stappen in Goes
bijna veertienduizend mensen op de
fiets om te rijden voor het goede
doel: kankerbestrijding. De Ride for
the Roses leeft enorm.
De PZC telt deze maand af naar 31
augustus. Elke dag verschijnt er een
verhaal over de actie Ride for the Ro
ses.
door Jan van Damme
Als organisator van een mas
sa-evenement mag je wei
nig, eigenlijk niets aan het
toeval overlaten. Dat doet pheo
Schouwenaar, secretaris en pen
ningmeester van Ride for the Ro
ses in Zeeland, dan ook niet. Vorig