Cultuur Fascinatie en fantasie blijven de motor Veelzijdige organiste etaleert vaardigheden Mongol belicht Genghis Khan In 35 jaar Bedrijf v/h van ijzer naar hout en van spektakel tot detail. MARGARITA SCHABLOVSKAJA PZC Maandag 11 augustus 2008 1 7 VLISSINGEN - Film by the Sea door het Jaar presenteert dinsdagavond in Cine City in Vlissingen de voor première van de film Mongol van de Russische regisseur Sergei Bod rov, ook bekend van Prisoner of the Mountains. Bodrov belicht in de film Mongol het leven van Genghis Khan, die bekend staat als de meest schrik wekkende en machtigste krijgs heer aller tijden. Slechts weinigen kennen het verhaal van de man achter de legende. Als jongen ver loor hij alles wat hem dierbaar was. Als man ging hij zijn bestem ming achterna om met het leger te rug te veroveren wat hem ooit ont nomen was. Geïnspireerd door zijn grote liefde groeit hij uit tot heerser van het grootste rijk ter wereld. Voor sommigen was hij een wrede leider voor anderen een god. De vertoning begint om 19.30 uur. zijn carrière langs hoogtepunten als de experimentele popgroep Beautiful Idaho, het free-jazz-im- provisatie trio Worda Biena en bla zersensemble Fanfare Sint Jutte- mis. Bij het Flup en Ju Bedrijf van Pierre en Hennie Schwatz voelde Maaskant zich direct thuis. 'Alle ratio is absurde nonsens en dient als zodanig serieus genomen te worden'. Onder dat credo wordt nog steeds een magisch-realis- tische verbeeldingswereld ge creëerd. De ijzeren beelden van Pierre Schwartz golden als uit gangspunt. Tijdloze muziek, surrea listische decors, fantasievolle kos tuums droegen bij aan vele optre dens in binnen- en buitenland. Na de vroegtijdige dood van Pierre Schwartz in 1987 heeft Maaskant de groep voortgezet. Toen zijn ei gen signatuur nadrukkelijker werd, volgde in 2000 de naamsver andering. Het Bedrijf v/h blijft ge worteld in de voedingsbodem van Flup en Ju. Maaskant zit nog vol plannen voor de toekomst. Een film maken bijvoorbeeld. Boven dien draagt hij zijn ervaringen als theatermaker/muzikant graag over in de vorm van workshops op scholen en educatieprojecten voor jongeren. Werken met Het Bedrijf v/h bena dert heel dicht de realisatie van zijn jongensdroom. Daarom blijft hij op zoek naar 'verwondering'. Margarita Schablovskaja, een veelzijdig musicus die verschillende klavierin strumenten bespeelt, besteedde in haar programma vooral aandacht aan de Duit se barok en verfijnde Franse composities. Zij begon met het Praeludium in C van Buxtehu- de. Duidelijk een inspeelwerk, knap van opbouw met vele fuga's en een stevige structuur. Leven diger was haar inbreng bij het Salve Regina van Cornet. Het Gregoriaans Studiekoor Zeeuw- sch-Vlaanderen zong o.l.v. Martin Polspoel eerst de volledige tekst en daarna vertolkten koor en orgel de onderdelen. In de vertolkingen van de Toccata en Canzona van Froberger en drie koralen van Bach etaleer de Schablovskaja al haar technische vaardighe den. Met behulp van een uitgekiende regi stratie en een mooie verdeling van de partijen tussen de klavieren en het pedaal, kwam de constructie helder en transparant over. Zo werd de registratie tijdens het deel met veel syncopen en vlotte loopjes een lust voor het oor. Haar benadering van de barokpartituren is aan door Ali Pankow NIEUW- EN ST. JOOSLAND - IJzeren monsters, een stoomorgel, een glasharp, een waterbassin met kale bassen, een perkulje, een giga-oua, klanktuinen en vuurspektakels. Het is slechts een kleine greep uit 35 jaar beeldend muziektheater in Zeeland door Het Bedrijf v/h, dat in 1973 begon onder de naam Flup en Ju Bedrijf. De huidige titel ver wijst daar nog naar. De stichting erachter draagt - uit respect voor de oprichters Pierre en Hennie Schwartz - nog steeds diezelfde naam. Veel is veranderd in 35 jaar tijd: ij zeren beelden hebben plaatsge maakt voor houten objecten, hoog opvlammend vuur wordt vaker af gewisseld door muziek en naast spektakel kwam er ruimte voor de tails. Wat is gebleven zijn fascina tie en fantasie als motor voor Het Bedrijf v/h, zo leert een terug- en vooruitblik met Rob Maaskant, de spil van dit gezelschap. Twee over zichtstentoonstellingen zullen het 35-jarig jubileum markeren: één in de crypten van de Abdij in Middel burg in samenwerking met het Zeeland Nazomerfestival vanaf 31 augustus en één in december in de Zeeuwse Bibliotheek. In de crypten neemt Het Bedrijf v/h het publiek mee op een zoek tocht naar de oorsprong van de fantasie. In de bibliotheek biedt 'Het was een mooie tijd, 1969. Alle kunstopleidingen werden opengegooid' Maaskant met schetsen, foto's en videomateriaal inzicht in zijn werkproces en toont hij hoe een wereld van verbeelding tot stand brengt. Als jochie van tien wist Rob Maas kant het al absoluut zeker: hij wil de circusdirecteur worden. „Niet al leen de voorstellingen leken me ge weldig, maar ook alles daarom heen. Het reizen, steeds weer ande re mensen ontmoeten." Zijn schooldirecteur wist blijkbaar geen raad met zo'n naïeve, maar oprechte jongensdroom. „Ga maar naar de LTS", luidde het advies. Rob's ouders hadden echter de wijsheid hun kinderen in vrijheid te laten kiezen. „Als ik een droom wereld wilde creëren, zou de filma cademie later wellicht wat zijn en HBS-B leek daarvoor de beste vooropleiding", vertelt Maaskant. Hij had overigens een verschrikke lijk hekel aan naar school gaan en deed zeven jaar over zijn middelba re opleiding. Het werd daarna geen filmacademie maar de Gent se Academie voor Schone Kun sten. „Het was een mooie tijd, 1969. Alle kunstinstellingen wer den opengegooid. Als jongen van het platteland maakte ik kennis met films van Arabal en met per- formancegroepen als La Mamma. Zo prachtig allemaal." Maaskant constateert dat gebeurte nissen in zijn leven vaak gelukki gerwijs samenvielen. De juiste mensen op de juiste momenten ontmoeten. Musici als Dies le Due en Nick van Raay bijvoorbeeld. Mede door hun invloed meandert Scène uit Den droge haring, voorstelling uit de beginperiode van het Flup en Ju Bedrijf met vlnr: Martien Groene- veld, Rob Maaskant, Pierre Schwartz en Hennie Schwartz. foto Steffan Hauser Concert. Gehoord: vrij. 8/8, Cuyperskerk, Sas van Gent. Werk van o.m.: Bach, Cornet, Vierne, Messiaen en Mendelssohn. door Jeanette Vergouwen de romantische kant, maar door haar verbluf fende techniek blijft de muziek transparant en krijgen alle melodische en ritmische figuren aandacht. Zo klonk de pedaalpartij in de koraal Aus tiefer Not van Bach overdonderend. Totaal anders klonk de Cantilene uit Symfonie nr. 3 van Vier ne, het dromerige karakter werd mooi uitge werkt. Vanwege het Messiaenjaar koos zij voor Les Anges uit La Nativité du Seigneur. Een inge wikkeld werk waarin de fantasie van Messiaen ten volle uitkomt. Het werk met een vrij ritme en talloze vlinderachtige passages, werd vlot en geïnspireerd vertolkt. Het con moto maestoso uit de derde Sonate van Mendelssohn bracht met volle registratie een feestelijk slot. Organiste Margarita Schablovskaja manifesteert zich in de Cuyperskerk in Sas van Gent als veelzij dig musicus. foto Wim Kooyman Twee leden van de familie Houtma met objecten uit het Museum van de Verbeelding.foto Rob Maaskant

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17