Avontuurlijk tochtje met oude sleper
PZCI11
Zeeland
Veerdienst voorziet stijging aantal passagiers
Rondvaarten vanuit
Vlissingen met oude
riviersleper Hermes.
15
A/ A i r W F R F M Re§en heeft §een effect
12/13
Fiets-voetveer zet per
dag tussen de 4000 en
6000 passagiers over.
Acht
door Emile Calon
VLISSINGEN - De natte schoenen,
daar lachte Hans Dietrich om. Even
als het buiswater waardoor andere
passagiers van de Hermes zaterdag
enigszins nat werden. De inwoner
van Hoek stelde dat een tochtje
met de oude sleper nog valt in de
categorie avontuurlijk. „Dus een
paar natte schoenen, ach wat." Sa
men met elf andere passagiers voer
hij zaterdag mee met de Hermes,
vanaf de Vlissingse binnenhaven
de Westerschelde op tot bij het Nol-
lehoofd en vervolgens in een wijde
bocht weer terug. Sinds ruim een
maand biedt Wim Vreke deze
bijna twee uur durende tocht aan
met zijn klassieke motorsleepboot,
bouwjaar 1940. Hij kocht de oude
riviersleper na zijn scheiding en ge
bruikte hem enige tijd als woning.
Nu hij een vriendin in Heinkens-
zand heeft, slaapt hij nog maar zel
den in het vooronder van de Her
mes. Hij begon met de rondvaarten
om op die manier te kunnen blij
ven varen ondanks de dure stook
olie. Hij vaart elke woensdagavond,
Hermes blijft in de haven
liggen als er het harder
waait dan windkracht zes
vrijdagavond en zaterdagmiddag en
zondagmiddag uit, mits er voldoen
de passagiers zijn en het weer het
toelaat. Want varen met een wind
kracht van meer dan zes Beaufort
heeft volgens hem geen enkele zin.
„De Hermes kan die windkracht
wel hebben. Maar het gros de passa
giers niet."
Marianne van der Meulen uit Ter-
neuzen had tijdens de tocht niets
dan lof voor de rondvaart. Het is
volgens haar een mooie manier om
de Vlissingse Boulevard eens vanaf
de andere kant te zien. „Echt gewel
dig." Het bijna rakelings passeren
van grotere schepen, noemde haar
vriend Dietrich ook 'heel bijzon
der'. Daarnaast was hij zeer te spre
ken over de verzorging aan boord
zoals het bakje koffie en de koeken.
Wat hem betreft is een tocht met
de Hermes een echte aanrader en
een goede aanvulling op de bestaan
de toeristische attracties. Hij is ze
ker van plan om nog eens mee te
gaan met de Hermes. Wat schipper
Vreke betreft kan dat want hij is
van plan om zeker tot en met sep
tember zijn rondjes voor de Vlis
singse kust te blijven maken.
www.sleepboot-hermes.nl
Canadees ontrafelt
de geheimen
van de oester
Tip? redwalch@pzc.nl
Sleepboot Hermes vaart op het gemak door de binnenhaven van Vlissingen. foto Lex de Meester
op bezoekers van
Groove to Chill
Maandag 11 augustus 2008
door Emile Calon
VLISSINGEN - De veerdienst Vlissin-
gen-Breskens zet naar verwachting
dit jaar weer wat meer passagiers
over. Op basis van de jongste
cijfers verwacht manager John van
den Broek van Veolia een lichte
stijging ten opzichte van vorig jaar.
Hij weet dat het nog vroeg is om
nu al voorspellingen te doen, maar
toch voorziet hij die vooruitgang.
Vorig jaar zetten de Prinses Maxi
ma en de Prins Willem Alexander
657.000 passagiers over. Het jaar
daarvoor waren het er 640.000 en
in 2005 669.000.
Wat passagiers betreft was 2006
het dieptepunt in de geschiedenis
van het fiets-voetveer van Veolia
(voorheen BBA). Want in 2003,
toen de dienst nog werd onder
houden met de oude PSD-sche-
pen, werden er 725.000 passagiers
naar de overkant gebracht. Het
jaar daarop, toen voor het eerst de
nieuwe swath's werden ingezet,
waren het er 716.000.
Die swath's, een soort catamarans,
daar heeft de manager heel wat
mee te stellen gehad. Die vielen
nogal wat keren uit.
Dat was volgens hem vooral te wij
ten aan de gecompliceerde tech
niek waarvoor bij de bouw was ge
kozen: diesel-elektrische voortstu
wing. „Een nieuwe techniek. He
laas hebben we mogen ervaren dat
het nog geen beproefde techniek
was", aldus de manager.
De aanpassingen die de afgelopen
periode zijn verricht, hebben vol
gens hem ervoor gezorgd dat er nu
bedrijfszekere schepen varen.
„Sinds mei zijn we structureel in
de vaart."
Alleen midden vorige week moest
de Maxima nog heel even naar de
werf omdat de vuilwatertank was
verstopt. „Je wilt niet weten wat
mensen allemaal door het toilet
proberen te spoelen", geeft Van
den Broek als verklaring voor die
korte werfstop.
Van oudsher komen de meeste
passagiers uit Zeeuws-Vlaanderen.
1^ De aanpassingen die aan de veer-
boten zijn verricht, hebben vol
gens de Veolia-manager ervoor
gezorgd dat er nu bedrijfszekere
schepen varen.
Van den Broek ziet echter dat de
belangstelling van de kant van de
inwoners van Walcheren alsmede
de toeristen die daar verblijven
meer en meer toeneemt. Dat komt
volgens hem mede dankzij de ar
rangementen die Veolia aanbiedt,
zoals de boot- en bustochten naar
Brugge en Knokke. Mogelijk wor
den die arrangementen nog uitge
breid, aldus Van den Broek.
Momenteel zijn het toptijden voor
het fiets-voetveer. Per dag worden
tussen de 4000 en 6000 mensen
overgezet. Regelmatig zit een boot
stampvol (180 passagiers) en moe
ten reizigers wachten op een vol
gende swath om naar de overkant
te kunnen.
Klachten over die 'beperkte' wacht
tijden hoort Van der Broek echter
zelden.
ZEEUWSE
Tip? redactie@pzc.nl
De vijfjarige Sebastiën uit Koude-
kerke gaat na de vakantie naar
groep 3. Alles wat met cijfers en
letters te maken heeft, heeft dan
ook zijn aandacht.
„Kijk mam, er staat een 8 op de
rug van mijn t-shirt", zei hij, ter
wijl hij op een ochtend zijn kle
ren aantrok. Zijn moeder keek
op, beaamde dit en ging weer
verder met haar werk.
Maar blijkbaar had het rugnum
mer nogal wat indruk gemaakt,
want na een minuutje overpein
zen kwam de jonge Koudekerke
naar met een alleszins logisch lij
kende verklaring. „Mam, nu
weet ik waarom er een 8 op mijn
t-shirt staat. Dat komt omdat
het mijn achterkant is!"