Avontuurlijk tochtje met oude sleper PZCI11 Zeeland Veerdienst voorziet stijging aantal passagiers Rondvaarten vanuit Vlissingen met oude riviersleper Hermes. 15 A/ A i r W F R F M Re§en heeft §een effect 12/13 Fiets-voetveer zet per dag tussen de 4000 en 6000 passagiers over. Acht door Emile Calon VLISSINGEN - De natte schoenen, daar lachte Hans Dietrich om. Even als het buiswater waardoor andere passagiers van de Hermes zaterdag enigszins nat werden. De inwoner van Hoek stelde dat een tochtje met de oude sleper nog valt in de categorie avontuurlijk. „Dus een paar natte schoenen, ach wat." Sa men met elf andere passagiers voer hij zaterdag mee met de Hermes, vanaf de Vlissingse binnenhaven de Westerschelde op tot bij het Nol- lehoofd en vervolgens in een wijde bocht weer terug. Sinds ruim een maand biedt Wim Vreke deze bijna twee uur durende tocht aan met zijn klassieke motorsleepboot, bouwjaar 1940. Hij kocht de oude riviersleper na zijn scheiding en ge bruikte hem enige tijd als woning. Nu hij een vriendin in Heinkens- zand heeft, slaapt hij nog maar zel den in het vooronder van de Her mes. Hij begon met de rondvaarten om op die manier te kunnen blij ven varen ondanks de dure stook olie. Hij vaart elke woensdagavond, Hermes blijft in de haven liggen als er het harder waait dan windkracht zes vrijdagavond en zaterdagmiddag en zondagmiddag uit, mits er voldoen de passagiers zijn en het weer het toelaat. Want varen met een wind kracht van meer dan zes Beaufort heeft volgens hem geen enkele zin. „De Hermes kan die windkracht wel hebben. Maar het gros de passa giers niet." Marianne van der Meulen uit Ter- neuzen had tijdens de tocht niets dan lof voor de rondvaart. Het is volgens haar een mooie manier om de Vlissingse Boulevard eens vanaf de andere kant te zien. „Echt gewel dig." Het bijna rakelings passeren van grotere schepen, noemde haar vriend Dietrich ook 'heel bijzon der'. Daarnaast was hij zeer te spre ken over de verzorging aan boord zoals het bakje koffie en de koeken. Wat hem betreft is een tocht met de Hermes een echte aanrader en een goede aanvulling op de bestaan de toeristische attracties. Hij is ze ker van plan om nog eens mee te gaan met de Hermes. Wat schipper Vreke betreft kan dat want hij is van plan om zeker tot en met sep tember zijn rondjes voor de Vlis singse kust te blijven maken. www.sleepboot-hermes.nl Canadees ontrafelt de geheimen van de oester Tip? redwalch@pzc.nl Sleepboot Hermes vaart op het gemak door de binnenhaven van Vlissingen. foto Lex de Meester op bezoekers van Groove to Chill Maandag 11 augustus 2008 door Emile Calon VLISSINGEN - De veerdienst Vlissin- gen-Breskens zet naar verwachting dit jaar weer wat meer passagiers over. Op basis van de jongste cijfers verwacht manager John van den Broek van Veolia een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Hij weet dat het nog vroeg is om nu al voorspellingen te doen, maar toch voorziet hij die vooruitgang. Vorig jaar zetten de Prinses Maxi ma en de Prins Willem Alexander 657.000 passagiers over. Het jaar daarvoor waren het er 640.000 en in 2005 669.000. Wat passagiers betreft was 2006 het dieptepunt in de geschiedenis van het fiets-voetveer van Veolia (voorheen BBA). Want in 2003, toen de dienst nog werd onder houden met de oude PSD-sche- pen, werden er 725.000 passagiers naar de overkant gebracht. Het jaar daarop, toen voor het eerst de nieuwe swath's werden ingezet, waren het er 716.000. Die swath's, een soort catamarans, daar heeft de manager heel wat mee te stellen gehad. Die vielen nogal wat keren uit. Dat was volgens hem vooral te wij ten aan de gecompliceerde tech niek waarvoor bij de bouw was ge kozen: diesel-elektrische voortstu wing. „Een nieuwe techniek. He laas hebben we mogen ervaren dat het nog geen beproefde techniek was", aldus de manager. De aanpassingen die de afgelopen periode zijn verricht, hebben vol gens hem ervoor gezorgd dat er nu bedrijfszekere schepen varen. „Sinds mei zijn we structureel in de vaart." Alleen midden vorige week moest de Maxima nog heel even naar de werf omdat de vuilwatertank was verstopt. „Je wilt niet weten wat mensen allemaal door het toilet proberen te spoelen", geeft Van den Broek als verklaring voor die korte werfstop. Van oudsher komen de meeste passagiers uit Zeeuws-Vlaanderen. 1^ De aanpassingen die aan de veer- boten zijn verricht, hebben vol gens de Veolia-manager ervoor gezorgd dat er nu bedrijfszekere schepen varen. Van den Broek ziet echter dat de belangstelling van de kant van de inwoners van Walcheren alsmede de toeristen die daar verblijven meer en meer toeneemt. Dat komt volgens hem mede dankzij de ar rangementen die Veolia aanbiedt, zoals de boot- en bustochten naar Brugge en Knokke. Mogelijk wor den die arrangementen nog uitge breid, aldus Van den Broek. Momenteel zijn het toptijden voor het fiets-voetveer. Per dag worden tussen de 4000 en 6000 mensen overgezet. Regelmatig zit een boot stampvol (180 passagiers) en moe ten reizigers wachten op een vol gende swath om naar de overkant te kunnen. Klachten over die 'beperkte' wacht tijden hoort Van der Broek echter zelden. ZEEUWSE Tip? redactie@pzc.nl De vijfjarige Sebastiën uit Koude- kerke gaat na de vakantie naar groep 3. Alles wat met cijfers en letters te maken heeft, heeft dan ook zijn aandacht. „Kijk mam, er staat een 8 op de rug van mijn t-shirt", zei hij, ter wijl hij op een ochtend zijn kle ren aantrok. Zijn moeder keek op, beaamde dit en ging weer verder met haar werk. Maar blijkbaar had het rugnum mer nogal wat indruk gemaakt, want na een minuutje overpein zen kwam de jonge Koudekerke naar met een alleszins logisch lij kende verklaring. „Mam, nu weet ik waarom er een 8 op mijn t-shirt staat. Dat komt omdat het mijn achterkant is!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11