Mentaliteit op het water:
Motorboten, goede handel
PZC
Zie ook video over boten op www.pzc.nl/zomerkrant
Top 10 ergernissen
op het water
1. Te snel varen
2. Asociaal gedrag bij sluizen
en bruggen
3. Waterscooters
4. Afval/vervuiling water
5. Geluidsoverlast
6. Niet (voldoende) kennen
van de vaarregels
7. Hinderlijke waterbeweging
8. Snel varende jeugd
9. Alcohol op het water
10. Zwemmers/springers van
bruggen.
Wet- en regelgeving
op het water
Maximumsnelheid is (meest
al) 20 km/u.
Waterskiën is (bijna) overal
verboden.
Op motorboten dient voor
iedere opvarende een zwem
vest binnen handbereik zijn.
Ook op het water geldt een
maximumpromillage van
0.5%o.
Boetes
Overschrijding maximumsnel
heid: 60-130 euro of dagvaar
ding
Varen zonder geldig vaarbe
wijs: 360 euro
Niet kunnen tonen geldig
vaarbewijs of vervangend do
cument: 60 euro
Ontbreken brandblusappa-
raat: 90 euro
Besturen snelle motorboot
onder de 18 jaar: 130 euro
Zeilers zijn sportief en varen om
het varen. Motorbootvaarders
zijn lui en maken alleen maar
dagtochtjes. Dat is kort gezegd
het beeld dat heerst over de
twee verschillende groepen
watersporters. Terecht?
door Nathalie van de Zande
In de zomer zoeken veel botenbezit-
ters verkoeling op de Zeeuwse wate
ren. De Ooster- en Westerschelde en
het Grevelingenmeer krioelen van de
sloepen, zeiljachten en speedbootjes als de
weersomstandigheden een beetje gunstig
zijn. Waterrecreanten zijn ruwweg in te
delen in twee groepen: mensen met een
zeilboot en mensen met een motorboot.
Deze groepen komen elkaar op het water
regelmatig tegen, bijvoorbeeld in de haven
of in de sluis en het is daarom praktisch on
vermijdelijk dat ze bepaalde (voor/oorde
len over elkaar hebben.
Volgens zeilers zijn mensen met een mo
terboot lui, gaan ze altijd te hard en zijn ze
niet geïnteresseerd in het echte varen. Zei
lers daarentegen zouden sportiever maar
ook arrogant zijn. Zij zijn immers - in hun
ogen - de enige watersporters die echt va
ren. Ook al zijn de meeste van de vooroor
delen onzin, toch lijken sommige op een
kern van waarheid te berusten.
Weinig mensen zien dagelijks meer water
recreanten voorbijkomen dan de haven
meesters. Havenmeester Piet Paulusse van
de haven in Hoedekenskerke kan erover
meepraten. Hoewel Hoedekenskerke een
kleine haven is met ligplaatsen voor onge
veer 35 boten, ziet de havenmeester toch
genoeg om een oordeel te kunnen vellen
over de beide groepen vaarders.
„Het grootste verschil tussen zeilers en
mensen met een motorboot is de haast die
ze hebben. Waar motorbootvaarders zich
bijvoorbeeld als doel stellen om van A
naar B te varen in 20 minuten, maakt het
zeilers niet zoveel uit of ze er nou 2 of 3
uur over doen."
Deze verschillen leveren volgens hem
geen problemen op bij de omgang onder
ling. „Het gaat er hier allemaal heel gemoe
delijk aan toe, maar misschien komt dat
doordat dit een kleine haven is."
Maar ook in de wat grotere jachthavens
blijken de mentaliteitsverschillen en voor
oordelen weinig invloed te hebben op het
sociale gedrag. „Zeilers en motorbootbezit-
ters hebben misschien andere gespreksstof
en zullen elkaar daarom niet zo snel opzoe
ken, maar verder gaan ze altijd prima met
elkaar om", vertelt C.P. Westerweele, ha
venmeester in Kamperland. Ook hij her
kent het verschil in tempo en doelgericht
heid tussen zeil- en motorbootvaarders.
„Met de motorboot varen mensen inder
daad meestal van A naar B en dan gaan ze
ergens bij een eiland gezellig bij elkaar lig
gen. Zeilers daarentegen gaan echt het wa
ter op om het zeilen op zich."
Hij benadrukt dat het varen met een ander
soort boot ook gewoon een andere tak van
sport is. Westerweele: „Bij een zeiltocht
vaart iedereen aan boord mee, terwijl op
een motorboot in feite maar één persoon
aan het stuur hoeft te staan en gas moet ge
ven." En gas geven doen ze. Er wordt vaak
geklaagd over het 'gescheur over het wa
ter' wat mensen met een motorboot zou
den doen. „Vooral de snellere schepen ver
geten nog wel eens rekening te houden
met de golfslag die ze veroorzaken als ze
gas geven. Zeilboten en kleinere schepen
kunnen hier behoorlijk last van hebben.
Daarbij varen ze vaak te hard en denken
sommigen dat ze altijd voorrang hebben",
voegt C.P. daar nog aan toe. Of dit gedrag
volledig te wijten is aan de mentaliteit,
wordt door Joep de Klerk, manager van de
Viking in Wolphaartsdijk, in twijfel getrok
ken. „Je moet je wel bedenken dat een zeil
boot en een motorboot compleet andere
vaareigenschappen hebben", benadrukt
De Klerk. „Een zeilboot heeft een kiel, ligt
dus meer in het water en is daarom ook
op lage snelheden stabiel, terwijl een mo
torboot veel minder diepgang heeft en dus
harder zal moeten gaan om net zo stabiel
te liggen."
Dat motorbootvaarders allemaal snelheids
duivels zouden zijn vindt hij daarom ook
niet helemaal eerlijk. „Je kunt het ze nau
welijks kwalijk nemen als je kijkt naar het
verschil in vaartechniek. En daarbij, als je
veel vermogen in zon boot hebt liggen
wil je dat natuurlijk ook af en toe gebrui
ken", geeft De Klerk toe.
Zeilers en motorbootvaarders zijn op som
mige vlakken duidelijk verschillend. Men
sen kiezen een bepaald type vaartuig om
een reden en dat heeft deels te maken met
karakter en voorkeur. Elk type boot vraagt
om een andere manier van varen en dat
leidt onvermijdelijk tot een verschil in ge
drag. Een fietser gedraagt zich ook anders
in het verkeer dan een automobilist en dat
is op het water niet anders. Op een spora
disch akkefietje en een paar hardnekkige
vooroordelen na, kunnen motor- en zeil-
bootbezitters meestal met elkaar door de
vaargeul. Ondanks alle verschillen hebben
ze namelijk nog altijd één ding gemeen: ze
willen allemaal genieten op het water.
foto Ronald den Dekker
door Carla van Loon
De markt lijkt wel vol te stromen met te
koop aangeboden tweedehands motorbo
ten. Steeds vaker staan er advertenties in
de krant of op internet, waarin mensen hun boot
te koop aanbieden. Maar waarom verkopen men
sen nu eigenlijk hun boot of jacht (zoals ze eerbie
diger worden genoemd)?
Als iemand een dure aankoop zoals een motor
boot doet, zou men toch verwachten dat dit een
aankoop voor jaren is. Dit blijkt in de praktijk niet
zo te zijn. Waarom kopen mensen eigenlijk een
motorboot? „Het gevoel van vrijheid, om even
weg van alles te zijn, wordt vaak genoemd", ver
telt Menno Wirtjens, jachtmakelaar in Kats.
Juist dit vrije gevoel zullen de verkopers van bo
ten missen, als ze tenminste geen andere boot ko
pen. Jan de Koeijer uit Yerseke weet er alles van.
Zelf probeert hij al een tijdje zijn motorboot te ver
kopen.
Als mosselvisser vaart hij eigenlijk op alle momen
ten dat het mooi weer is op zijn mosselboot en de
tijd om ook nog eens in zijn vrije tijd te varen
schiet er bij in. En als een motorboot niet wordt
gebruikt, wordt - zoals Jan de Koeijer het zegt -
'goud geld' vergooid. De verkoop van zijn boot
verloopt langzaam door het grote aanbod op inter
net.
Aan de ene kant zorgt het internet ervoor dat de
jachtmakelaars een internationaler publiek krij
gen. Aan de andere kant 'is het aanbod op inter
net niet helemaal serieus te nemen', legt Menno
Wirtjens uit. „Veel bootbezitters gooien gewoon
een balletje op en vragen een hogere prijs dan ei
genlijk realistisch is."
Alle makelaardijen adviseren hun klanten om rea
listische prijzen te vragen, vooral doordat de nieu
we boten steeds goedkoper worden.
Wirtjens: „Buiten de vervelende redenen, zoals
een echtscheiding of overlijden, doen mensen niet
zo heel erg snel afstand van een boot, tenzij ze na
tuurlijk wisselen van boot."
Volgens Wirtjens was het vroeger redelijk nor
maal om tien jaar met een boot te doen. Tegen
woordig merkt hij dat mensen al na 2 of 3 jaar wis
selen van boot, ook al worden ze steeds luxer in
afwerking. Mariëtte Blaauwhof, van de gelijknami
ge jachtmakelaardij in Wemeldinge, ziet juist een
hele andere trend.
In haar ervaring wordt er gemiddeld pas na 4 of 5
jaar gewisseld van boot. Dion de Hamer, van Sun-
seeker Nederland, ziet in zijn makelaardij - die ge
richt is op het hogere segment - juist mensen die
elk jaar of zelfs twee keer per jaar wisselen van
boot.
De wisselingen volgen zelfs een bepaald patroon,
legt Wirtjens uit. De meeste mensen starten klein
en redelijk betaalbaar. Over het algemeen gaan ze
daarna over op een grotere en luxere boot. De uit
eindelijke boot is weer wat kleiner, omdat een gro
te boot te zwaar wordt voor de wat oudere men
sen. „Motorboten zijn dus geschikt voor elke leef-