Mentaliteit op het water: Motorboten, goede handel PZC Zie ook video over boten op www.pzc.nl/zomerkrant Top 10 ergernissen op het water 1. Te snel varen 2. Asociaal gedrag bij sluizen en bruggen 3. Waterscooters 4. Afval/vervuiling water 5. Geluidsoverlast 6. Niet (voldoende) kennen van de vaarregels 7. Hinderlijke waterbeweging 8. Snel varende jeugd 9. Alcohol op het water 10. Zwemmers/springers van bruggen. Wet- en regelgeving op het water Maximumsnelheid is (meest al) 20 km/u. Waterskiën is (bijna) overal verboden. Op motorboten dient voor iedere opvarende een zwem vest binnen handbereik zijn. Ook op het water geldt een maximumpromillage van 0.5%o. Boetes Overschrijding maximumsnel heid: 60-130 euro of dagvaar ding Varen zonder geldig vaarbe wijs: 360 euro Niet kunnen tonen geldig vaarbewijs of vervangend do cument: 60 euro Ontbreken brandblusappa- raat: 90 euro Besturen snelle motorboot onder de 18 jaar: 130 euro Zeilers zijn sportief en varen om het varen. Motorbootvaarders zijn lui en maken alleen maar dagtochtjes. Dat is kort gezegd het beeld dat heerst over de twee verschillende groepen watersporters. Terecht? door Nathalie van de Zande In de zomer zoeken veel botenbezit- ters verkoeling op de Zeeuwse wate ren. De Ooster- en Westerschelde en het Grevelingenmeer krioelen van de sloepen, zeiljachten en speedbootjes als de weersomstandigheden een beetje gunstig zijn. Waterrecreanten zijn ruwweg in te delen in twee groepen: mensen met een zeilboot en mensen met een motorboot. Deze groepen komen elkaar op het water regelmatig tegen, bijvoorbeeld in de haven of in de sluis en het is daarom praktisch on vermijdelijk dat ze bepaalde (voor/oorde len over elkaar hebben. Volgens zeilers zijn mensen met een mo terboot lui, gaan ze altijd te hard en zijn ze niet geïnteresseerd in het echte varen. Zei lers daarentegen zouden sportiever maar ook arrogant zijn. Zij zijn immers - in hun ogen - de enige watersporters die echt va ren. Ook al zijn de meeste van de vooroor delen onzin, toch lijken sommige op een kern van waarheid te berusten. Weinig mensen zien dagelijks meer water recreanten voorbijkomen dan de haven meesters. Havenmeester Piet Paulusse van de haven in Hoedekenskerke kan erover meepraten. Hoewel Hoedekenskerke een kleine haven is met ligplaatsen voor onge veer 35 boten, ziet de havenmeester toch genoeg om een oordeel te kunnen vellen over de beide groepen vaarders. „Het grootste verschil tussen zeilers en mensen met een motorboot is de haast die ze hebben. Waar motorbootvaarders zich bijvoorbeeld als doel stellen om van A naar B te varen in 20 minuten, maakt het zeilers niet zoveel uit of ze er nou 2 of 3 uur over doen." Deze verschillen leveren volgens hem geen problemen op bij de omgang onder ling. „Het gaat er hier allemaal heel gemoe delijk aan toe, maar misschien komt dat doordat dit een kleine haven is." Maar ook in de wat grotere jachthavens blijken de mentaliteitsverschillen en voor oordelen weinig invloed te hebben op het sociale gedrag. „Zeilers en motorbootbezit- ters hebben misschien andere gespreksstof en zullen elkaar daarom niet zo snel opzoe ken, maar verder gaan ze altijd prima met elkaar om", vertelt C.P. Westerweele, ha venmeester in Kamperland. Ook hij her kent het verschil in tempo en doelgericht heid tussen zeil- en motorbootvaarders. „Met de motorboot varen mensen inder daad meestal van A naar B en dan gaan ze ergens bij een eiland gezellig bij elkaar lig gen. Zeilers daarentegen gaan echt het wa ter op om het zeilen op zich." Hij benadrukt dat het varen met een ander soort boot ook gewoon een andere tak van sport is. Westerweele: „Bij een zeiltocht vaart iedereen aan boord mee, terwijl op een motorboot in feite maar één persoon aan het stuur hoeft te staan en gas moet ge ven." En gas geven doen ze. Er wordt vaak geklaagd over het 'gescheur over het wa ter' wat mensen met een motorboot zou den doen. „Vooral de snellere schepen ver geten nog wel eens rekening te houden met de golfslag die ze veroorzaken als ze gas geven. Zeilboten en kleinere schepen kunnen hier behoorlijk last van hebben. Daarbij varen ze vaak te hard en denken sommigen dat ze altijd voorrang hebben", voegt C.P. daar nog aan toe. Of dit gedrag volledig te wijten is aan de mentaliteit, wordt door Joep de Klerk, manager van de Viking in Wolphaartsdijk, in twijfel getrok ken. „Je moet je wel bedenken dat een zeil boot en een motorboot compleet andere vaareigenschappen hebben", benadrukt De Klerk. „Een zeilboot heeft een kiel, ligt dus meer in het water en is daarom ook op lage snelheden stabiel, terwijl een mo torboot veel minder diepgang heeft en dus harder zal moeten gaan om net zo stabiel te liggen." Dat motorbootvaarders allemaal snelheids duivels zouden zijn vindt hij daarom ook niet helemaal eerlijk. „Je kunt het ze nau welijks kwalijk nemen als je kijkt naar het verschil in vaartechniek. En daarbij, als je veel vermogen in zon boot hebt liggen wil je dat natuurlijk ook af en toe gebrui ken", geeft De Klerk toe. Zeilers en motorbootvaarders zijn op som mige vlakken duidelijk verschillend. Men sen kiezen een bepaald type vaartuig om een reden en dat heeft deels te maken met karakter en voorkeur. Elk type boot vraagt om een andere manier van varen en dat leidt onvermijdelijk tot een verschil in ge drag. Een fietser gedraagt zich ook anders in het verkeer dan een automobilist en dat is op het water niet anders. Op een spora disch akkefietje en een paar hardnekkige vooroordelen na, kunnen motor- en zeil- bootbezitters meestal met elkaar door de vaargeul. Ondanks alle verschillen hebben ze namelijk nog altijd één ding gemeen: ze willen allemaal genieten op het water. foto Ronald den Dekker door Carla van Loon De markt lijkt wel vol te stromen met te koop aangeboden tweedehands motorbo ten. Steeds vaker staan er advertenties in de krant of op internet, waarin mensen hun boot te koop aanbieden. Maar waarom verkopen men sen nu eigenlijk hun boot of jacht (zoals ze eerbie diger worden genoemd)? Als iemand een dure aankoop zoals een motor boot doet, zou men toch verwachten dat dit een aankoop voor jaren is. Dit blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Waarom kopen mensen eigenlijk een motorboot? „Het gevoel van vrijheid, om even weg van alles te zijn, wordt vaak genoemd", ver telt Menno Wirtjens, jachtmakelaar in Kats. Juist dit vrije gevoel zullen de verkopers van bo ten missen, als ze tenminste geen andere boot ko pen. Jan de Koeijer uit Yerseke weet er alles van. Zelf probeert hij al een tijdje zijn motorboot te ver kopen. Als mosselvisser vaart hij eigenlijk op alle momen ten dat het mooi weer is op zijn mosselboot en de tijd om ook nog eens in zijn vrije tijd te varen schiet er bij in. En als een motorboot niet wordt gebruikt, wordt - zoals Jan de Koeijer het zegt - 'goud geld' vergooid. De verkoop van zijn boot verloopt langzaam door het grote aanbod op inter net. Aan de ene kant zorgt het internet ervoor dat de jachtmakelaars een internationaler publiek krij gen. Aan de andere kant 'is het aanbod op inter net niet helemaal serieus te nemen', legt Menno Wirtjens uit. „Veel bootbezitters gooien gewoon een balletje op en vragen een hogere prijs dan ei genlijk realistisch is." Alle makelaardijen adviseren hun klanten om rea listische prijzen te vragen, vooral doordat de nieu we boten steeds goedkoper worden. Wirtjens: „Buiten de vervelende redenen, zoals een echtscheiding of overlijden, doen mensen niet zo heel erg snel afstand van een boot, tenzij ze na tuurlijk wisselen van boot." Volgens Wirtjens was het vroeger redelijk nor maal om tien jaar met een boot te doen. Tegen woordig merkt hij dat mensen al na 2 of 3 jaar wis selen van boot, ook al worden ze steeds luxer in afwerking. Mariëtte Blaauwhof, van de gelijknami ge jachtmakelaardij in Wemeldinge, ziet juist een hele andere trend. In haar ervaring wordt er gemiddeld pas na 4 of 5 jaar gewisseld van boot. Dion de Hamer, van Sun- seeker Nederland, ziet in zijn makelaardij - die ge richt is op het hogere segment - juist mensen die elk jaar of zelfs twee keer per jaar wisselen van boot. De wisselingen volgen zelfs een bepaald patroon, legt Wirtjens uit. De meeste mensen starten klein en redelijk betaalbaar. Over het algemeen gaan ze daarna over op een grotere en luxere boot. De uit eindelijke boot is weer wat kleiner, omdat een gro te boot te zwaar wordt voor de wat oudere men sen. „Motorboten zijn dus geschikt voor elke leef-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 78