eeland
Tarieven leges lopen uiteen
Trein weer
plat door
koperroof
Het fietsende politieteam kleurt Ride for the Roses blauw
Zs s
Zeeuwse gemeenten
zijn goedkoper dan
elders in het land.
Zomermarkt Cadzand valt deels in het water
PZC Vrijdag 8 augustus 2008 I 2 7
door Ab van der Sluis
GOES - Wie in Terneuzen een dak
kapel van tienduizend euro
plaatst, is daarvoor 126 euro aan le
ges kwijt. De Zeeuws-Vlaamse ge
meente is daarmee de goedkoop
ste gemeente in Zeeland wat be
treft bouwvergunningen. In de ge
meente Schouwen-Duiveland
moet 222 euro worden neergeteld
voor een bouwvergunning van
tienduizend euro.
Dat blijkt uit onderzoek van de
Vereniging Eigen Huis onder alle
gemeenten in Nederland.
Voor het inmiddels zesde jaar op
rij heeft Eigen Huis de bouwleges
onderzocht. Evenals voorgaande ja
ren constateert de vereniging grote
verschillen.
Inwoners van het Zuidhollandse
Voorschoten bijvoorbeeld betalen
maar liefst 21 keer meer voor een
bouwvergunning dan in buurge
meente Leiden. De gemeente
Voorschoten berekent 689 euro,
terwijl Leiden slechts 33 euro in re
kening brengt.
De verschillen in Zeeland zijn niet
zo groot, ook al lopen de tarieven
in Zeeland uiteen.
Gemiddeld moet in Zeeland voor
een lichte bouwvergunning van
tienduizend euro (bijvoorbeeld
voor een dakkapel) 181 euro be
taald worden.
Landelijk is dat zeventig euro
meer. Bij de reguliere bouwvergun
ning voor een woning (bouwkos
ten 130.00 euro) moet in Zeeland
Gemiddeld moet in Zeeland voor
een lichte bouwvergunning (bij
voorbeeld voor een dakkapel)
181 euro worden betaald. Lande
lijk is dat 250 euro.
Hoogte bouwleges 2008
300
Kosten leges voor
bouwvergunning €10.000
gemiddeld 2300 euro worden neer
geteld worden. Landelijk is dat iets
meer dan drieduizend euro.
In de top 10 van dure gemeenten
komt overigens geen enkele
Zeeuwse gemeente voor. In de top
10 van gemeenten waarbij de leges
het afgelopen jaar is gedaald, staat
Reimerswaal. Daar daalde de leges
voor een bouwvergunning van
45.000 euro met 38 procent.
Eigen Huis vindt dat het kabinet
gemeenten moet dwingen gelijke
tarieven te berekenen voor bouw
leges. Wat de vereniging betreft,
komen er dwingende maatregelen
om de verschillen te verkleinen.
PZC FB bron Provincie Zeeland
door Luc Oggel
GOES - Treinreizigers op de Zeeuw
se lijn zijn gisterochtend opnieuw
gedupeerd door diefstal van kope
ren kabels. Tot acht uur reden er
daardoor geen treinen op het tra
ject tussen Kruiningen-Yerseke en
Bergen op Zoom. Daarna was er
slechts één spoor beschikbaar. Aan
het begin van de middag reden de
treinen weer normaal.
Het was de tweede keer deze week
dat het treinverkeer ernstige hin
der ondervond door koperdieven.
Ook maandag was er - op hetzelf
de traject - urenlang geen treinver
keer mogelijk.
Naar aanleiding van de diefstallen
laat een woordvoerster van spoor
wegbeheerder Prorail weten dat
Zeeland 'de aandacht heeft'. „We
zetten bijvoorbeeld extra boa's (bij
zondere opsporingsambtenaren)
in. Maar verder kan ik niet te veel
op maatregelen ingaan, want die
informatie is ook voor koperdie
ven interessant."
Prorail kijkt volgens de woordvoer
ster naar alternatieven voor koper,
maar dat is niet in alle gevallen mo
gelijk. „Er liggen nogal wat kabels
in Nederland. Glasvezel is erg
duur, aluminium kan wel op som
mige plaatsen, maar voor bepaalde
kabels is koper toch het beste mate
riaal."
Overigens reden ook tussen Mid
delburg en Goes gisterochtend eni
ge tijd geen treinen, maar dat
kwam door een blikseminslag bij
Middelburg.
CADZAND - De marktkooplui van de zomermarkt
in Cadzand probeerden gisteren de moed erin te
houden maar eenvoudig was dat niet.
Wolkbreuken wisselden motregen af.
Het slechte weer had direct effect op het aantal
bezoekers. Dat waren er een stuk minder dan
vorig jaar en ook minder dan bij de dorpsfeesten
in Zuidzande een dag eerder. Maar ja, woensdag
was het nog tropisch warm. Een aantal
marktkooplui hield het snel voor gezien. De
ondernemers die er nog wel waren berustten in
hun lot. „Wat doe je er aan. Je kunt er maar het
beste van zien te maken. Wel een verschil met
vorig jaar, toen je over de koppen kon lopen."
De bezoekers die er waren lieten zich niet door de
regen uit het veld slaan. Regenjas boven de korte
broek en dichte schoenen in plaats van slippers.
Gekocht werd er ook. Vooral de vers gemaakte
Zeeuwse roomboter babbelaars van Ledy de
Visser uit Serooskerke waren populair.
foto Peter Nicolai
Zondag 31 augustus stappen in Goes
bijna veertienduizend mensen op de
fiets om te rijden voor het goede
doel: kankerbestrijding. De Ride for
the Roses leeft enorm. De PZC telt
deze maand af naar 31 augustus. El
ke dag verschijnt er een verhaal over
de actie Ride for the Roses.
door Marcel Modde
De Ride for the Roses zal in
elk geval een hoop 'blauw'
op straat brengen. Niet al
leen houdt de politie aan de zijlijn
in de gaten dat veertienduizend
fietsers zich zonder problemen
over Zeeuwse dreven bewegen. Op
het langste traject doet ook een ei-
gen team mee. In totaal honderd
twintig dienders hebben zich inge
schreven, vertelt Edwin Franse.
De hoofdagent van de Goese poli
tie maakt deel uit van de moun
tainbike-eenheid. Minimaal tien
'bikers' rijden de honderd kilome
ter op hun zware fiets en in uni
form. Beslist geen controle van bin
nenuit, zegt Franse, al komen de
agenten bij calamiteiten wel in ac
tie. „Je blijft altijd politieman. We
nemen communicatiemiddelen
mee, dus mocht het nodig zijn
dan zijn we inzetbaar."
Honderdtwintig dienders 'uit alle
lagen van het korps' aan de start
brengen is in Zeeland een presta
tie op zich, aldus Franse. „Dat
vergt het nodige geschuif met plan
ningen. Het werk gaat door! We
zullen een beroep moeten doen
op collega's die niet meerijden en
dat weekeinde eigenlijk vrij zijn.
Kwestie van ruilen. Het is per slot
van rekening voor een goed doel...
Zo vallen de meeste diensten wel
op te vangen, maar dan nog zullen
er ongetwijfeld bij zitten die toch
niet mee kunnen doen."
Er wordt flink getraind, vertelt
Franse. Maar het werkrooster
maakt samen rijden lastig. Meer
dan zeventig tegelijk is nog niet ge
lukt. De biker is echter niet bang
dat het straks lastig wordt de
groep bij elkaar te houden. „De
sterkeren passen zich aan de zwak
keren aan, dat is de afspraak!"
Iedere deelnemer heeft zo z'n ei
gen reden om mee te fietsen. Fran
se verloor beide ouders aan kanker
en recent overleed ook een jonge
neef van zijn vrouw aan de ziekte.
„Tsja..." Hij gaat even verzitten en
verbijt zich. „Er zijn er genoeg on
der ons die nog nooit honderd ki
lometer hebben gereden en die
gaan dat gewoon doen. Wat stelt
dat nou voor vergeleken bij de pijn
die je doormaakt bij kanker!" De
Ride for the Rose is volgens hem
een prima manier om aandacht te
vragen voor onderzoek. „Een col
lectant geef je wat en dan ben je
het al weer vergeten. Maar langs
deze weg heb je maanden achter
een berichten in de media."
O Kijk voor eerdere afleveringen
en meer nieuws op
www.pzc.nl/ridefortheroses