Erg leuk stukje speelgoed Cadillac opnieuw in het hart gesloten fe Extra aantrekkelijk Volkswagen EOS met 3400,- voordeel PZC Vrijdag 8 augustus 2008 1 3 foto Robbert Keegel Bij de Punto Abarth is het speelsheid troef. Als voorbode van gedood verfd succesnummer 500 Abarth is er nu eerst de Punto Abarth. De merknaam Fiat wordt daarbij angstvallig verzwegen. Die quasi-anoni- miteit is natuurlijk onzin. door Robbert Keegel Fiat heeft huistuner Abarth opgewaardeerd tot een min of meer zelfstandig au tomerk. Natuurlijk is de Punto Abarth een opgevrolijkte versie van Fiats eigen succesnum mer 'Grande' Punto. De carrosse rie onderging niet meer dan de ge bruikelijke wijzigingen die zo'n sportversie als zodanig herkenbaar maken en ook de verdere techniek is honderd procent afkomstig van het grote moederconcern. Bij de Punto Abarth is het speels heid troef, maar wat dat betreft wordt-ie meteen al overtroffen door zijn jongere broertje 500 Abarth. De Punto is uiteraard wat groter en heeft een fikse dot meer vermogen (155 tegen 135 pk) dank zij een forsere turbo op de verder zelfde 1,4-liter motor. Doordat er ook een aardig gewichtsverschil is (1010 kilo voor de 500 en 1160 bij de Punto), blijft het specifiek ge wicht nagenoeg gelijk. Elke pk heeft bij beide Abarths ongeveer 7,48 kilo voort te sleuren. Alleen doordat-ie lichter is komt de 500 dus speelser over. De Punto heeft een in alle opzichten machtiger moto. In tussensprintjes verslaat hij zijn kleinere broer dan ook, maar de recht-toe-recht-aan sprint naar de honderd moet hij de lichte re kleine toch weer voor laten gaan: 7,9 tegen 8,2 tellen. Onder machtiger rekenen we ook het vol lere uitlaatgeluid van de Punto, dat ook een deel van het rijplezier voor zich opeist. Op nog één punt zullen we de twee opduveltjes ver gelijken. Wat biedt de 500 méér waardoor Fiat meent voor de twee dezelfde prijs te kunnen vragen? De kleine is wat vlotter en daar voor mogen ze inderdaad wat reke nen. De 500 is ook een stuk rijker uitgerust en daardoor kosten ze al lebei 21.990 euro. Niettemin ben ik ervan overtuigd dat de Punto meer waar voor z'n geld biedt. Komt de 500 Abarth pas over een paar maanden, de Punto is nu al te koop. De speciale opvoerset SS (twee be laden letters die Fiat om begrijpelij ke redenen liever alleen op z'n Ita liaans uit laat spreken: esse-esse) voert de motor nog eens tot 180 pk op en maakt ook de carrosserie wat sportiever. Deze kan wel al leen en uitsluitend via de Abarth-specialisten worden aange schaft en/of gemonteerd. Zonder die kit beantwoordt het speelgoed je aan dezelfde Euro 4 maatstaven als de standaard-Punto. Wat maakt nou zo'n Abarth Pun to zo leuk? Allereerst zijn uiterlijk, dat een vrolijker aspect heeft gekre gen. Er zijn maar drie kleuren te koop: wit, rood of zwart. Echt sportief is het van binnen. Daar zit ten meesterlijke kuipstoeltjes, die goed verstelbaar zijn en precies de steun bieden die je in dit gooi-en-smijt autootje nodig hebt. Airco is standaard. Geheel passend is ook het stuur wiel, gewoon rond en niet aanstel lerig afgeknot aan de onderzijde zoals we in diverse Audi's en he laas ook in de 500 Abarth aantrof fen. Het ligt meesterlijk in de hand en er zitten vrijwel geen knoppen op. De instrumenten zijn ook ge heel in stijl. De bak zelf schakelt ge heel zoals het hoort, maar een DSG-automaat staat beslist op m'n verlanglijstje. De elektrische stuur bekrachtiging is net als in de gewo ne Punto te licht, maar wanneer de Sport-modus wordt ingescha keld verandert niet alleen de over- boost van de turbo (zo lang je wilt geen 206 Nm, maar 260 Nm bij de zelfde 3.000 omw/min), maar gaat de Abarth ook strakker sturen. Zo als eerder gezegd: één stand van zo'n assistent is genoeg: de goede. Met dat alles is het een feest om te rijden, maar een auto van dit gen re moet ook praktisch zijn. Op ui teraard dezelfde wielbasis van 2.51 m biedt de Abarth natuurlijk net zo veel ruimte als zijn burgerbroer tjes. Dat betekent voldoende been ruimte, maar niet lekker in- en uit stappen achterin, want het ding is er alleen met twee portieren. Ook de bagageruimte is hetzelfde 275 tot 1200 liter en ook dat slaat een goed figuur in deze klasse. Een erg leuk stukje speelgoed dus, met voldoende praktische bruik baarheid en een heel nette prijs. (pj AUIO POPPE ....wie anders www.autopoppe.nl Vlissingert Terrteuzen Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333 door joeri Wisse Om de Cadillac Deville Coupé van Rob Vreezen uit Middelburg kun je bijna niet heen. Letterlijk zal het nog wel lukken, ook al heeft de Amerikaan voor Europese nor men behoorlijke afmetingen. Figuurlijk echter, zal haast nie mand het kunnen nalaten om niet even achterom te kijken als de opvallende verschijning voor bijkomt. Pas sinds afgelopen mei is Vreezen de trotste eigenaar van de Deville. De liefde voor Ameri kaanse auto's bloeide echter al op in zijn jeugdjaren. „Mijn broer was negentien, ik was zeventien. Samen kochten we onze eerste auto: een verlengde Cadillac Fleet wood. Die was altijd gebruikt als eerste volgauto van de begrafenis ondernemer. Inderdaad, een beet je vreemd, maar je bent jong en je doet gek", zegt hij lachend. Ook toen al was de benzine een probleem. „Samen konden we het behappen. Gingen we naar het tankstation om voor twintig gulden te tanken", vertelt de 55-ja- rige Middelburger. Groot verschil tussen de oude en de nieuwe Ca dillac is de kleur. Zwart is immers wel wat anders dan roze. „Wood Rose Metallic is de officiële naam De Cadillac Deville Coupé van Rob Vreezen verkeert in perfecte staat. foto Ruben Oreel van de kleur", weet Vreezen. De kleurstelling is zeer consequent doorgevoerd door de Amerikaan se autofabrikant. Tot in de koffer bak aan toe is het roze terug te vinden. „Alle bekleding is nog ori gineel. Slechts een paar kleine stukjes zijn vervangen, maar dat zie je nauwelijks." Vreezen kocht de Cadillac min of meer voor zijn dochter. „Ik heb al tijd tegen haar gezegd: als je gaat trouwen dan ga ik je rijden." Ruim 'n maand voor het huwe lijk liep hij tegen de Cadillac aan. „Heel toevallig. Met een broer was ik op huizenjacht, toen ik de vorige eigenaar ontmoete. Ik vond 'm fantastisch en hij wou wel van die auto af" De vader van de bruid wist de auto tot aan de dag van de bruiloft geheim te houden. „Mijn dochter woonde ergens anders en als ze langs kwam, zorgde ik dat ik er niet aan bezig was." Dankzij de perfecte staat heeft hij er maar weinig aan hoeven sleute len. „Alles, van de buizenradio tot de snelheidsmeter in mijlen is origineel en werkt nog goed." Wie net als de dochter van Vree zen wil trouwen in de auto, kan hem voor een dagje huren. Info: vreezen@zeelandnet.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13