Erg leuk stukje speelgoed
Cadillac opnieuw in het hart gesloten
fe
Extra
aantrekkelijk
Volkswagen EOS
met
3400,- voordeel
PZC Vrijdag 8 augustus 2008 1 3
foto Robbert Keegel
Bij de Punto Abarth is het speelsheid troef.
Als voorbode van gedood
verfd succesnummer 500
Abarth is er nu eerst de
Punto Abarth. De merknaam
Fiat wordt daarbij angstvallig
verzwegen. Die quasi-anoni-
miteit is natuurlijk onzin.
door Robbert Keegel
Fiat heeft huistuner Abarth
opgewaardeerd tot een
min of meer zelfstandig au
tomerk. Natuurlijk is de
Punto Abarth een opgevrolijkte
versie van Fiats eigen succesnum
mer 'Grande' Punto. De carrosse
rie onderging niet meer dan de ge
bruikelijke wijzigingen die zo'n
sportversie als zodanig herkenbaar
maken en ook de verdere techniek
is honderd procent afkomstig van
het grote moederconcern.
Bij de Punto Abarth is het speels
heid troef, maar wat dat betreft
wordt-ie meteen al overtroffen
door zijn jongere broertje 500
Abarth. De Punto is uiteraard wat
groter en heeft een fikse dot meer
vermogen (155 tegen 135 pk) dank
zij een forsere turbo op de verder
zelfde 1,4-liter motor. Doordat er
ook een aardig gewichtsverschil is
(1010 kilo voor de 500 en 1160 bij
de Punto), blijft het specifiek ge
wicht nagenoeg gelijk. Elke pk
heeft bij beide Abarths ongeveer
7,48 kilo voort te sleuren. Alleen
doordat-ie lichter is komt de 500
dus speelser over. De Punto heeft
een in alle opzichten machtiger
moto. In tussensprintjes verslaat
hij zijn kleinere broer dan ook,
maar de recht-toe-recht-aan sprint
naar de honderd moet hij de lichte
re kleine toch weer voor laten
gaan: 7,9 tegen 8,2 tellen. Onder
machtiger rekenen we ook het vol
lere uitlaatgeluid van de Punto, dat
ook een deel van het rijplezier
voor zich opeist. Op nog één punt
zullen we de twee opduveltjes ver
gelijken. Wat biedt de 500 méér
waardoor Fiat meent voor de twee
dezelfde prijs te kunnen vragen?
De kleine is wat vlotter en daar
voor mogen ze inderdaad wat reke
nen. De 500 is ook een stuk rijker
uitgerust en daardoor kosten ze al
lebei 21.990 euro. Niettemin ben ik
ervan overtuigd dat de Punto
meer waar voor z'n geld biedt.
Komt de 500 Abarth pas over een
paar maanden, de Punto is nu al
te koop.
De speciale opvoerset SS (twee be
laden letters die Fiat om begrijpelij
ke redenen liever alleen op z'n Ita
liaans uit laat spreken: esse-esse)
voert de motor nog eens tot 180
pk op en maakt ook de carrosserie
wat sportiever. Deze kan wel al
leen en uitsluitend via de
Abarth-specialisten worden aange
schaft en/of gemonteerd. Zonder
die kit beantwoordt het speelgoed
je aan dezelfde Euro 4 maatstaven
als de standaard-Punto.
Wat maakt nou zo'n Abarth Pun
to zo leuk? Allereerst zijn uiterlijk,
dat een vrolijker aspect heeft gekre
gen. Er zijn maar drie kleuren te
koop: wit, rood of zwart. Echt
sportief is het van binnen. Daar zit
ten meesterlijke kuipstoeltjes, die
goed verstelbaar zijn en precies de
steun bieden die je in dit
gooi-en-smijt autootje nodig hebt.
Airco is standaard.
Geheel passend is ook het stuur
wiel, gewoon rond en niet aanstel
lerig afgeknot aan de onderzijde
zoals we in diverse Audi's en he
laas ook in de 500 Abarth aantrof
fen. Het ligt meesterlijk in de hand
en er zitten vrijwel geen knoppen
op. De instrumenten zijn ook ge
heel in stijl. De bak zelf schakelt ge
heel zoals het hoort, maar een
DSG-automaat staat beslist op m'n
verlanglijstje. De elektrische stuur
bekrachtiging is net als in de gewo
ne Punto te licht, maar wanneer
de Sport-modus wordt ingescha
keld verandert niet alleen de over-
boost van de turbo (zo lang je wilt
geen 206 Nm, maar 260 Nm bij de
zelfde 3.000 omw/min), maar gaat
de Abarth ook strakker sturen. Zo
als eerder gezegd: één stand van
zo'n assistent is genoeg: de goede.
Met dat alles is het een feest om te
rijden, maar een auto van dit gen
re moet ook praktisch zijn. Op ui
teraard dezelfde wielbasis van 2.51
m biedt de Abarth natuurlijk net
zo veel ruimte als zijn burgerbroer
tjes. Dat betekent voldoende been
ruimte, maar niet lekker in- en uit
stappen achterin, want het ding is
er alleen met twee portieren. Ook
de bagageruimte is hetzelfde 275
tot 1200 liter en ook dat slaat een
goed figuur in deze klasse.
Een erg leuk stukje speelgoed dus,
met voldoende praktische bruik
baarheid en een heel nette prijs.
(pj AUIO POPPE ....wie anders
www.autopoppe.nl
Vlissingert Terrteuzen
Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333
door joeri Wisse
Om de Cadillac Deville
Coupé van Rob Vreezen
uit Middelburg kun je
bijna niet heen. Letterlijk zal het
nog wel lukken, ook al heeft de
Amerikaan voor Europese nor
men behoorlijke afmetingen.
Figuurlijk echter, zal haast nie
mand het kunnen nalaten om
niet even achterom te kijken als
de opvallende verschijning voor
bijkomt. Pas sinds afgelopen mei
is Vreezen de trotste eigenaar van
de Deville. De liefde voor Ameri
kaanse auto's bloeide echter al op
in zijn jeugdjaren. „Mijn broer
was negentien, ik was zeventien.
Samen kochten we onze eerste
auto: een verlengde Cadillac Fleet
wood. Die was altijd gebruikt als
eerste volgauto van de begrafenis
ondernemer. Inderdaad, een beet
je vreemd, maar je bent jong en
je doet gek", zegt hij lachend.
Ook toen al was de benzine een
probleem. „Samen konden we
het behappen. Gingen we naar
het tankstation om voor twintig
gulden te tanken", vertelt de 55-ja-
rige Middelburger. Groot verschil
tussen de oude en de nieuwe Ca
dillac is de kleur. Zwart is immers
wel wat anders dan roze. „Wood
Rose Metallic is de officiële naam
De Cadillac Deville Coupé van Rob Vreezen verkeert in perfecte staat.
foto Ruben Oreel
van de kleur", weet Vreezen. De
kleurstelling is zeer consequent
doorgevoerd door de Amerikaan
se autofabrikant. Tot in de koffer
bak aan toe is het roze terug te
vinden. „Alle bekleding is nog ori
gineel. Slechts een paar kleine
stukjes zijn vervangen, maar dat
zie je nauwelijks."
Vreezen kocht de Cadillac min of
meer voor zijn dochter. „Ik heb al
tijd tegen haar gezegd: als je gaat
trouwen dan ga ik je rijden."
Ruim 'n maand voor het huwe
lijk liep hij tegen de Cadillac aan.
„Heel toevallig. Met een broer
was ik op huizenjacht, toen ik de
vorige eigenaar ontmoete. Ik
vond 'm fantastisch en hij wou
wel van die auto af" De vader
van de bruid wist de auto tot aan
de dag van de bruiloft geheim te
houden. „Mijn dochter woonde
ergens anders en als ze langs
kwam, zorgde ik dat ik er niet
aan bezig was."
Dankzij de perfecte staat heeft hij
er maar weinig aan hoeven sleute
len. „Alles, van de buizenradio
tot de snelheidsmeter in mijlen is
origineel en werkt nog goed."
Wie net als de dochter van Vree
zen wil trouwen in de auto, kan
hem voor een dagje huren.
Info: vreezen@zeelandnet.nl