Honderd jaar wachten op het einde der tijden 10 11 12 n 14 IS 16 17 18 19 20 Vertroosting 1 O I Vrijdag 8 augustus 2008 PZC Oprichter van de Wachttoren en bijbelstudie groep Charles Taze Russel in 1911. 12 14 De Jehova's getuigen zijn dit jaar een eeuw actief in ons land. Een feestje komt er niet, want aardse jubilea vieren deze evangelisten niet. Maar ook de Jehova's gaan, heel voorzichtig, met hun tijd mee. door Harry Havekes en Niek Opten ■^T" e komt niet van ze af, ook al zeg je dat je geen belang stelling hebt. Als je de deur dicht wilt doen, houden ze I die met de voet tegen. Wie m eenmaal tot hun geloof is W toegetreden raakt nooit r meer zonder kleerscheuren uit hun greep. Zeg op een verjaardagsfeestje 'Jeho va's getuigen' en je krijgt een bont palet verhalen te horen over hoe ir ritant deze mensen zijn. Of zou den zijn. Want ook al heeft bijna iedereen een mening over Jeho va's, buitenstaanders weten vaak maar weinig over hen. Al honderd jaar. Precies een eeuw geleden ver scheen Het goddelijk plan der eeu wen van Heinrich Brinkhoff, wat de Jehova's getuigen beschouwen als het begin van hun beweging in ons land. Dat deze evangelisten al honderd jaar actief zijn in ons land is op zichzelf opmerkelijk. „Rond de vorige eeuwwisseling ontstonden er vele groeperingen die het einde der tijden aankondig den. De onzekere tijden gaven daartoe aanleiding. Maar de mees te groeperingen verdwenen ook weer even makkelijk", vertelt cultu reel antropoloog Richard Singelenberg, die onder zoek heeft verricht naar het Wachttorengenoot schap, zoals de Jehova's getuigen zich officieel noemen. De Jehova's ble ven. „Omdat ze organisa torisch goed in elkaar zit ten en omdat ze hun mensen eropuit sturen schttoren tija wn Jrtov&'n KridaiM met hun boodschap." Van vrijblijvendheid, zoals bij de gevestigde kerkgenootschappen, is geen sprake. Jehovah's dienen zich, naast het bijwonen van twee diensten per week in een van hun Koninkrijkszalen, een belangrijk deel van hun vrije tijd bezig te houden met bijbelstudie en evan gelisatie. Hun opvattingen wijken nogal af van de denkbeelden van de massa, wat het groepsgevoel versterkt. „De Jehova's zien elkaar als een grote familie", zegt Gerard Hoekstra, auteur van het stan daardwerk Handboek Christelijk Ne derland. „Echt contact met niet-Je- hova's is er weinig, daarvoor blijft ook weinig tijd over. Het gezinsle ven is belangrijk. Kinderen uit een Jehova-gezin hebben vooral con tact met gelijkgestemden." Maar je moet het wel heel bont maken om er uit gegooid te wor den. Singelenberg: „Wie een tijd niet de bijeenkomsten bezoekt, krijgt daar wel een opmerking over, maar daar blijft het dan bij." Het opleidingsniveau van de Jeho va's lag lange tijd onder het lande lijke gemiddelde. Omdat de bood schap mensen met een lagere op leiding waarschijnlijk eerder aan spreekt, maar ook om- dat jonge Jehova's niet werden aangemoedigd een hogere opleiding te volgen. „Het einde der tijden is nabij, waarom zou je dan gaan stude ren", was volgens Singe lenberg de opvatting. „Bovendien werden ho gescholen en universitei ten beschouwd als een losgesla gen, a-religieuze boel." Werden, want ook binnen het Wachttorengenootschap verande ren de tijden, merkt de antropo loog. „De jongste generatie roert zich. Die pleit voor meer open heid en wil gewoon een goede baan. Jongeren doen ook moeilij ker over de evangelisatie. Niet ie dereen heeft zin om langs de deu ren te gaan. Die geluiden vinden gehoor bij de ouderen, hoe lang zaam ook." Wereldwijd heeft het genootschap na de Tweede Wereldoorlog een flinke groei doorgemaakt: van 200.000 'verkondigers' in 1947 tot ruim 5 miljoen vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van het genootschap. Vooral in landen als Rusland waar de bevolking een ongewisse toe komst tegemoet gaat, vindt de boodschap van Jehova's veel ge hoor. In ons land ligt het aantal volgelin gen de laatste tien jaar stabiel op zo'n 30.000. Groei zit er hier ook de komende decennia niet in, is de verwachting. „Die huis-aan-huisprediking levert niets op. Hooguit een keer een zonderling of een paar asielzoe kers." Bovendien is de concurren tie groot onder dit soort bewegin gen. Singelenberg verwacht dat door toedoen van de jonge generatie de Jehova's getuigen langzamerhand een respectabel kerkgenootschap worden. „De scherpe kantjes zul len wel wat verdwijnen. Wie weet, komt er zo ook een einde aan de huis-aan-huisbezoeken." Een congres van Jehova's getuigen in gebouw Houtrust in Den Haag, kort na de Tweei De bijbel is leidend, als het onfeilbare Woord van God Grondlegger van de Jehova's getui gen is Charles Taze Russell (1852 - 1916) die in 1870 in Pittsburgh (VS) in groepsverband de bijbel gaat be studeren. Dit leidt in 1879 tot een uitgave, de voorloper van de Wacht toren, het lijfblad van de beweging. Jehova's getuigen beschouwen de naam God als een titel die naar meer dere personen kan verwijzen. Jehova - zelf schrijven ze Jehovah - zien aan hangers als een persoonlijke naam. Aanhangers geloven dat de bijbel het onfeilbare Woord van God is. Bij interpretatie van het boek hanteren zij het principe: letterlijk waar mo gelijk, symbolisch als het niet an ders kan. De bijbel is leidend voor de levens invulling van Jehova's: de Schepper heeft alles met een doel gemaakt; het gezinsleven speelt een belangrij ke rol. De aarde zal eeuwig blijven bestaan, maar alleen zij die zich openstellen voor Jehova's voornemens zullen uit eindelijk het eeuwige leven hebben op de aarde, dat dan een groot Hof van Eden is. Jehova's geloven in Armageddon, het einde der tijden. Goddelozen zul len dan vernietigd worden. Wanneer dat gebeurt, is onderwerp van veel speculatie. Aan de hand van een in terpretatiemethode werd 1914 be schouwd als het jaar waarop het zou gebeuren. Toen dat uitbleef werd het jaar gezien als 'het begin van het einde der tijden'. Daarna passeerden vele jaartallen de revue. In de jaren Opvolger Joseph Franklin Rutherford in 1917. Hij noemt de gelovigen Jehova's getuigen. Aankondiging radiotoespraak Rutherford in 1935. JAAR arl ;CC-,V(>.V.-?i;/>VAV Cover van de Vertroosting uit 1938, de voorloper van het huidige Ontwaakt, zusterblad van De Wachttoren. Jehova's getuigen werden door de nazi's zwaar Doop van Jehova's getuigen in de zee bij Scheveningen in 1955. vervolgd. In de concentratiekampen moesten ze ter indentificatie een paarse driehoek dragen. Massale doop in e 21 22 23 24 25 26 27 28 29 31 32 33 34 35 36 37 38 39 41 42 43 44 45 46 47 48 49 51 52 53 54 55 56 57 58 59 ABS»

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 10