9
Voor de actuele berichtgeving vanuit Peking
4
4
4
J
Stalen hangbrug'
uitgangspunt voor
de schoen van Nike
Kijk op: www.pzc.nl/olympische spelen
In LZR-zwempak op olympische recordjacht
Zwemmers met een LZR-zwempak hebben dit jaar al 38 records verbeterd.
Het gebruik is omstreden, omdat niet iedere zwemmer door sponsorver
plichtingen het badpak mag dragen.
Bekeken wordt nu of het zwempak verboden moet worden, of dat alle
zwemmers mogen aantreden in het pak van hun keuze.
Opvoeren van snelheid
LZR Pulse:
Lichtgewicht
elastisch
materiaal
Start: Factor van doorslaggevend
belang - zwemmer die de
kop neemt laat concurrentie
opboksen tegen de wrijving van zijn kielzog
Buitenlaag: Waterafstotende kunststof op
strategische lichaamsdelen verminderen de
lichaamswrijving 24% meer dan vorige pakken
Siliconen-
band rond
enkels
Vormvast: Vermindert spier
en huidbewegingen waardoor
zwemslag doeltreffender wordt
Uithoudingsvermogen:
Buik-'korset' voor optimale
hydrodynamische vorm,
tegen vermoeidheid en af
hangen van heupen in het
water tegen het einde van
wedstrijd
Naden: Delen aan elkaar
gelast. Naadloos oppervlak
vermindert waterweerstand
Onderdelen wrijving
Wrijving
Vorm
lichaam
r
8%
56%
36%
Water-
weerstand
Toename
snelheid
±2%
principe van de stalen hangbrug.
Strategisch geplaatste kabels, Nike
spreekt van 'flywire', geven de spi
ke voldoende stevigheid en mini
maal gewicht. Het gebruikte mate
riaal zijn Vectran-draden: vijf keer
sterker dan staal. Met nylon of po
lyester was de hangbrugconstruc
tie onmogelijk geweest, want de
schoen zou dan uit elkaar vallen.
Vectran heeft als eigenschap dat
het niet gevoelig is voor belasting
(zoals metaalmoeheid), wel flexi
bel (buigbaar) is, maar weinig elas
tisch (uitrekbaar). De glijkracht
naar achteren bij elke stap (backsli
de) is tot een minimum geredu
ceerd, waardoor per ronde enkele
honderdsten van seconden wor
den gewonnen.
LUNARACER
De lange-afstandschoen van Nike
combineert de flywire-technologie
(verticale vezels) met een nieuw
schokdempingsysteem in de zool:
lunarlite foam. De nieuwe zool ver
deelt de druk evenwichtig over de
hele voet en heeft een lichte dem-
PZC Woensdag 6 augustus 2008 35
DSM ontwikkelde het rompmateriaal van de zeilboot van Lobke Berkhout
en Marcelien de Koning, die nu sterker, stijver en lichter is. foto CPD/DSM
M
Sportartikelenfabrikant Nike claimt de lichtste spike voor de midden- en
lange afstand te hebben. De Zoom Victory weegt 93 gram. foto GPD/Nike
infographic: CN bron: BOCOG, Speedo
ping, maar is toch veerkrachtig. De
schoen beperkt het energieverlies
van de marathonloper en beperkt
spierschade en gewrichtspijn. De
schoen (maat 44) weegt 155 gram.
KIMERA 2
De Kimera 2 van framefabrikant
Koga Miyata is een fiets die alleen
al aan ontwikkeling een half mil-
joen euro kostte. De Nederlandse
baanploeg reed tot twee jaar terug
op fietsen van Australische origi
ne, maar dat ging de Nederlandse
fabrikant en sponsor van de natio
nale wielerbond KNWU steeds
meer tegenstaan.
NOCNSF ontdekte in aanloop
naar de Spelen in Peking het be
lang van de baansport, er vielen
veel medailles te halen. Daarbij
zijn niet alleen sporters belangrijk,
De Kimera 2, waarop Theo Bos in Peking roem hoopt te oogsten, kostte al
leen al aan ontwikkeling een half miljoen euro. foto Koga Miyata
maar ook materiaal.
„Deze tak van sport is rijp voor in
novatie", zei Charles van Com-
menée bij de presentatie van het
protype van de Kimera, eind 2006.
Koga Miyata ontwikkelde de fiets
in samenwerking met onder meer
DSM en TNO. Ook werd gebruik
gemaakt van het Nationaal Lucht
en Ruimtevaartlaboratorium, dat
kennis over aërodynamica uit de
vliegtuigbouw leverde.
De Kimera is 'stijver' dan andere
frames. Daardoor reageert het com
pleet uit carbonvezels vervaardig
de frame heel direct, wat van vi
taal belang is in explosieve discipli
nes als sprinten en keirin. Een spe
ciale coating draagt bij aan een ho
gere snelheid.
Theo Bos was het eerste jaar de
enige bezitter van een dergelijke
fiets, inmiddels gebruikt de rest
van de baansprinters ook een Kim
era. De oorspronkelijke fiets heeft
inmiddels een opvolger (Kimera 2)
gekregen, waarop Bos sinds dit
voorjaar rijdt.
Kimera staat overigens voor een
mythische figuur, een combinatie
van onder meer een leeuw en een
draak.
ARMSTUKKEN
Nike maakt voor atleten armstuk-
ken waarvan wordt gezegd dat ze
aërodynamische voordelen heb
ben. De aërodynamica zit in het
pokdalige oppervlak (putjes zoals
bij een golfbal), waardoor de lucht
stromen beter worden geleid en
de luchtweerstand lager is. Er is
nog geen atleet met de armstuk-
ken gezien, maar mocht één zich
er in Peking aan wagen, dan weet
u waarom.