Zeeland
Campings
bij de boer
dijen uit
Streekmuseum denkt
ook aan nieuwbouw
Onderaan de dijk ben
Weer ongeluk Schroeweg
eZHKQüaïBQ
SïyFPPlIITlB
Renovatie brug
Haringvliet
Drie Thoolse rennertjes doen
mee aan 39e editie Kleine Tour
22 Dinsdag 5 augustus 2008 PZC
Voor ergonomisch
zitcomfort op niveau
Vrouw ontsnapt
ternauwernood aan
botsing met trein.
door Piet Kleemans
zierikzee - Het aantal plaatsen op
de Schouwen-Duivelandse mini-
campings groeit de komende tijd
fors. Van de naar schatting hon
derd kampeerboeren op het eiland
hebben 44 toestemming gevraagd
om te mogen groeien van 15 naar
25 plaatsen.
De gemeente Schouwen-Duive-
land heeft inmiddels 31 gedoogbe-
schikkingen afgegeven, meldt
Koen Stoffer van de afdeling Ruim
te Milieu. Kampeerboeren die
hun minicamping willen uitbrei
den moeten voldoen aan verschil
lende voorwaarden. Eén van de be
langrijkste is dat er voor die extra
plaatsen minstens één hectare
grond beschikbaar moet zijn. Tot
nu toe zijn twee aanvragen afgewe
zen omdat aan die voorwaarde
niet voldaan wordt.
Totaal negen aanvragen zijn (nog)
niet in behandeling genomen om
dat de aanvragers te laat waren
met het aanleveren van informatie
over hun uitbreidingsplan. Vol
gend seizoen krijgen deze negen
een herkansing. Stoffer: „En er lig
gen nu ook al acht aanvragen voor
uitbreiding van minicampings in
2009. Daar zullen zeker nog aan
vragen bijkomen." De afhandeling
van de aanvragen verloopt volgens
Stoffer goed op schema. Voorzitter
van de Schouwen-Duivelandse af
deling van brancheorganisatie Ve-
kabo Anne Smits beaamt dat.
De uitbreiding vergt van de kam
peerboeren een forse investering.
Zo moeten ze onder meer aan de
gemeente een vereveningsbijdrage
(minimaal vijfhonderd euro per
extra standplaats) betalen. Dat
geld hoeven de kampeerboeren
echter pas te voldoen bij het van
kracht worden van de nieuwe Wet
op de Ruimtelijke Ordening.
Wilgenstraat 1
Oosterland
Tel.: 0111 - 64 12 13
ZIERIKZEE - De Haringvlietbrug
gaat onder het mes. Begin septem
ber start een grondige renovatie.
Het karwei neemt naar schatting
drie maanden in beslag.
Het wegdek wordt vernieuwd en
de verlichting en slagbomen wor
den vervangen. Door gebruik te
maken van een verplaatsbare mid
denberm probeert Rijkswaterstaat
de hinder voor het verkeer zoveel
mogelijk te beperken. Gedurende
de werkzaamheden zijn steeds
drie rijstroken beschikbaar.
Tijdens de ochtendspits kan het
verkeer richting Rotterdam be
schikken over twee rijstroken. Tij
dens de avondspits wordt het om
gedraaid en krijgt verkeer vanuit
Rotterdam richting zuiden twee
rijstroken tot zijn beschikking.
Bromfietsers worden met een pen
delbus overgezet. Voor buslijnen
tussen Oude Tonge en Rotterdam
geldt tijdens de renovatie een gere
duceerd tarief
THOLEN - Drie Tholenaren zijn gis
teren gestart in de 39e editie van
de Kleine Tour. Komende donder
dag doet het sportieve evenement
de gemeente Tholen aan.
De Kleine Tour is een jaarlijks
wielerevenement voor kinderen
dat vanuit Steenbergen wordt ge
houden. De gezelligheid staat voor
op, maar er wordt ook een klasse
ment bijgehouden. De leider rijdt
zelfs in de gele trui. De punten
voor het klassement kunnen wor
den verdiend tijdens wedstrijdjes
voor en na de etappes. Die etappes
zelf worden rustig verreden. De
Thoolse deelnemers zijn Leendert
van Dijke (13) en Marijn Neele (12)
uit Sint Philipsland en Charissa
Kooien (12) uit Oud-Vossemeer.
door Rob Paardekam
SINT-ANNALAND - Het is nog lang
niet zeker dat de voormalige brand
weerkazerne in Sint-Annaland
wordt omgebouwd tot depot voor
streekmuseum De Meestoof.
Nieuwbouw is volgens voorzitter
Simon Nieuwkoop ook een optie.
Hij verwacht dat er pas volgend
jaar duidelijkheid komt.
Het museum is toe aan extra op
slagruimte. De stukken liggen nu
overal en nergens en dat moet be
ter. Momenteel heeft het museum
al stukken opgeslagen in de voor
malige brandweerkazerne. Als dat
een structureel karakter krijgt,
moet het gebouw worden omge
bouwd tot een echt depot. Dat
kost een paar centen. Nieuwkoop:
„Als duidelijk is hoeveel, moeten
we besluiten of het opweegt tegen
de kosten voor de bouw van een
heel nieuw depot."
Sinds april heeft het museum in
elk geval een aardig geldbedrag in
kas, dankzij twee zussen die De
Meestoof een ton nalieten. „Daar
van kan zeker een deel worden in
gezet voor het depot."
In tien etappes lopen
verslaggevers van de PZC
rond Schouwen-Duiveland.
Vandaag de tweede etappe:
van Ouwerkerk naar Zijpe.
door Martijn de Koning
Het is een cliché, maar
wel één die waar is:
wie loopt, ziet zóveel
meer dan mensen in
een auto. Of je daar altijd veel aan
hebt, is een tweede. Neem nou die
bordjes op de slikken van Viane.
Gele rechthoekjes, met kleine
zwarte letters. Niet eens te lezen
vanaf de voet van de dijk. Pakweg
elke driehonderd meter staat er
één, een paar passen de slikken in.
Onleesbaar, en dat maakt onover
komelijk nieuwsgierig. Bij het vijf
de bordje zijn de slikken wat dro
ger en is het het risico waard om
een paar passen richting het ding
te doen. 'Niet op de droge slikken
lopen', blijkt erop te staan. Tja.
Het lot van de weetgrage wande
laar.
Gelukkig is het ook genieten gebla-
'Toen werd het vloed,
waardoor 200 soldaten in
het Zijpe verdronken'
zen onderweg. De route langs de
dijk is uitermate rustig. Lopend
over de Zuiddijk lijkt alles te ver
tragen: de licht wuivende gewas
sen, het grazende vee in de verte;
zelfs de wieken van de windmo
lens op Tholen, die net boven de
dijk uitkomen, hebben een kalme
rende werking. Alleen een enkele
voorbijzoevende auto doorbreekt
de rust. Aan die verstoring is te
ontkomen door één van de trapjes
te nemen, de dijk op. Bijna overal
kan de wandelaar kiezen tussen
de weg aan de binnenzijde, de
kruin van de dijk (wel oppassen
voor schapenpoep) en de 'onder-
houdsweg', die halverwege de zee
zijde loopt. Het zorgt voor welko
me afwisseling.
Wie de zeekant kiest, komt nie
mand tegen, maar voelt zich niet
alleen. Naast de duizenden vogels
heeft de wandelaar er steeds het
gezelschap van de opvarenden van
scheepjes op de Oosterschelde,
voor wie het het ideaal zeilweer is:
een lekker zonnetje en een ferme
bries. De wind blaast hun stem
men in flarden naar het land.
Een paar kilometer voorbij het Wa
tersnoodmuseum ligt een veel klei
nere en onbekende 'collega': het
mini Maritiem Museum bij Viane.
Een plekje met een roemrucht ver
leden. Ooit werden hier mensen
en goederen overgezet, en in de ja
ren zestig en zeventig diende het
als sloophaven voor afgekeurde
schepen. Nu rest het museum, dat,
getuige de toegangsprijs, ook in
het verleden is blijven steken.
Voor één euro is de collectie te be
zichtigen. In het gebouwtje van de
weegbrug uit 1917 is nu ijs en een
snack te krijgen. Als de boel open
is tenminste; dat is deze maandag
ochtend niet het geval.
Je zou bijna verrast zijn als je men
sen tegenkomt. Zo staat daar op
eens Marco onderaan de dijk. Hij
is bezig gaas weg te halen. Tot
voor kort graasden hier de scha
pen van zijn baas. Marco heeft ge
zelschap van de vierjarige Floris,
de zoon van de baas. Die heeft va
kantie en gaat elke dag mee om te
helpen. „Maar niet lang meer,
want dan moet ik weer naar
school." Vervelend? Welnee. „Dit
is leuk, maar school ook."
Nog zo'n detail voor de opletten
de wandelaar: de geelrode bordjes
op paaltjes, hekken en andere plek
ken. Het markeert de Mondragon-
route, die in 42 kilometer rond
Duiveland loopt. De Zierikzeese
Sociëteit De Vereeniging nam zes
jaar geleden het initiatief voor de
route vanwege het tweehonderdja
rig bestaan. Het is een aandenken
aan de tijd waarin de Spanjaarden,
onder leiding van Christobal de
Mondragon, de watergeuzen van
het eiland verjoegen. De Spanjaar
den kwamen in 1575 bij het huidi
ge Zijpe aan wal, wadend vanaf
Sint-Philipsland. Dat lag toen een
stuk verder dan nu, maar het wa
ter was ook veel minder diep. In
zes uur tijd stak het leger over,
voordat het weer vloed werd en
de achterste tweehonderd man
jammerlijk verdronk. Toch had
den genoeg soldaten de overkant
gehaald om eerst Duiveland en in
een later stadium ook de 'bolwer
ken' Zierikzee en Bommenede in
te nemen. Tegenwoordig zouden
de Spanjaarden niet meer eventjes
naar de overkant hobbelen. Het
water tussen 'Flipland' en Duive
land mag ter hoogte van Bruinisse
dan wel uitermate smal zijn, het is
door de sterke stroming meer dan
veertig meter diep. Vandaar dat de
schepen ter hoogte van de Vlucht-
haven bij het buurtschap Zijpe zo
voor je langs varen. Een ideaal
plekje om even bij te komen.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Opnieuw is op de
spoorwegovergang bij de Schroe
weg in Middelburg een ongeluk ge
beurd omdat iemand vanaf de ver
keerde kant is overgestoken. Een
47-jarige vrouw uit Oost-Souburg
is daar gistermorgen vlak voor ze
ven uur op het nippertje ontsnapt
aan een botsing met een trein.
De vrouw wilde de overgang bij
de Oude Vlissingseweg oversteken
om richting de Schroebrug te fiet
sen. Volgens de politie had ze niet
in de gaten dat de bellen rinkelden
en dat de spoorbomen dicht gin
gen. De trein - die uit de richting
Vlissingen kwam - maakte een
noodstop en claxonneerde om te
waarschuwen. De vrouw kon nog
net achteruit stappen. De trein be
schadigde wel haar fiets. Het trein
verkeer is een tijdje gestremd ge
weest.
De overgang bij de Schroeweg
heeft alleen spoorbomen aan de
kant waar het verkeer vandaan
komt. Voor fietsers geldt aan beide
kanten van het spoor eenrichtings
verkeer. Aan de kant van de Oude
Vlissingseweg en aan de kant van
In Middelburg is een ongeluk ge-
beurd, omdat een vrouw tegen
de richting in het spoor overstak.
Begin februari kwam op dezelfde
plek een vrouw om het leven.
de Kanaalweg, aan de overkant
van de Schroeweg, is geen beveili
ging. Veel fietsers negeren het een
richtingsverkeer omdat ze geen
zin hebben om twee keer de
Schroeweg over te moeten steken.
Begin februari vorig jaar kwam op
hetzelfde punt een vrouw om het
leven toen ze op de fiets tegen de
rijrichting in het spoor overstak.
Eind dit jaar wordt tweerichtings
verkeer ingesteld op de fietspaden
langs de Schroeweg. Dan is de
extra brug voor voetgangers ge
reed en kunnen fietsers langs twee
kanten heen en weer over de
Schroebrug rijden.
Prorail plaatst dan ook extra spoor
bomen. Volgens een woordvoer
der van Prorail moeten die eind de
cember in bedrijf zijn.
Rondje Schouwen-Duiveland
PZC Felix Binicewicz
De tweede van 10 etappes gaat van
Ouwerkerk naar Zijpe (bij Bruinisse)