Zeeland Campings bij de boer dijen uit Streekmuseum denkt ook aan nieuwbouw Onderaan de dijk ben Weer ongeluk Schroeweg eZHKQüaïBQ SïyFPPlIITlB Renovatie brug Haringvliet Drie Thoolse rennertjes doen mee aan 39e editie Kleine Tour 22 Dinsdag 5 augustus 2008 PZC Voor ergonomisch zitcomfort op niveau Vrouw ontsnapt ternauwernood aan botsing met trein. door Piet Kleemans zierikzee - Het aantal plaatsen op de Schouwen-Duivelandse mini- campings groeit de komende tijd fors. Van de naar schatting hon derd kampeerboeren op het eiland hebben 44 toestemming gevraagd om te mogen groeien van 15 naar 25 plaatsen. De gemeente Schouwen-Duive- land heeft inmiddels 31 gedoogbe- schikkingen afgegeven, meldt Koen Stoffer van de afdeling Ruim te Milieu. Kampeerboeren die hun minicamping willen uitbrei den moeten voldoen aan verschil lende voorwaarden. Eén van de be langrijkste is dat er voor die extra plaatsen minstens één hectare grond beschikbaar moet zijn. Tot nu toe zijn twee aanvragen afgewe zen omdat aan die voorwaarde niet voldaan wordt. Totaal negen aanvragen zijn (nog) niet in behandeling genomen om dat de aanvragers te laat waren met het aanleveren van informatie over hun uitbreidingsplan. Vol gend seizoen krijgen deze negen een herkansing. Stoffer: „En er lig gen nu ook al acht aanvragen voor uitbreiding van minicampings in 2009. Daar zullen zeker nog aan vragen bijkomen." De afhandeling van de aanvragen verloopt volgens Stoffer goed op schema. Voorzitter van de Schouwen-Duivelandse af deling van brancheorganisatie Ve- kabo Anne Smits beaamt dat. De uitbreiding vergt van de kam peerboeren een forse investering. Zo moeten ze onder meer aan de gemeente een vereveningsbijdrage (minimaal vijfhonderd euro per extra standplaats) betalen. Dat geld hoeven de kampeerboeren echter pas te voldoen bij het van kracht worden van de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening. Wilgenstraat 1 Oosterland Tel.: 0111 - 64 12 13 ZIERIKZEE - De Haringvlietbrug gaat onder het mes. Begin septem ber start een grondige renovatie. Het karwei neemt naar schatting drie maanden in beslag. Het wegdek wordt vernieuwd en de verlichting en slagbomen wor den vervangen. Door gebruik te maken van een verplaatsbare mid denberm probeert Rijkswaterstaat de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken. Gedurende de werkzaamheden zijn steeds drie rijstroken beschikbaar. Tijdens de ochtendspits kan het verkeer richting Rotterdam be schikken over twee rijstroken. Tij dens de avondspits wordt het om gedraaid en krijgt verkeer vanuit Rotterdam richting zuiden twee rijstroken tot zijn beschikking. Bromfietsers worden met een pen delbus overgezet. Voor buslijnen tussen Oude Tonge en Rotterdam geldt tijdens de renovatie een gere duceerd tarief THOLEN - Drie Tholenaren zijn gis teren gestart in de 39e editie van de Kleine Tour. Komende donder dag doet het sportieve evenement de gemeente Tholen aan. De Kleine Tour is een jaarlijks wielerevenement voor kinderen dat vanuit Steenbergen wordt ge houden. De gezelligheid staat voor op, maar er wordt ook een klasse ment bijgehouden. De leider rijdt zelfs in de gele trui. De punten voor het klassement kunnen wor den verdiend tijdens wedstrijdjes voor en na de etappes. Die etappes zelf worden rustig verreden. De Thoolse deelnemers zijn Leendert van Dijke (13) en Marijn Neele (12) uit Sint Philipsland en Charissa Kooien (12) uit Oud-Vossemeer. door Rob Paardekam SINT-ANNALAND - Het is nog lang niet zeker dat de voormalige brand weerkazerne in Sint-Annaland wordt omgebouwd tot depot voor streekmuseum De Meestoof. Nieuwbouw is volgens voorzitter Simon Nieuwkoop ook een optie. Hij verwacht dat er pas volgend jaar duidelijkheid komt. Het museum is toe aan extra op slagruimte. De stukken liggen nu overal en nergens en dat moet be ter. Momenteel heeft het museum al stukken opgeslagen in de voor malige brandweerkazerne. Als dat een structureel karakter krijgt, moet het gebouw worden omge bouwd tot een echt depot. Dat kost een paar centen. Nieuwkoop: „Als duidelijk is hoeveel, moeten we besluiten of het opweegt tegen de kosten voor de bouw van een heel nieuw depot." Sinds april heeft het museum in elk geval een aardig geldbedrag in kas, dankzij twee zussen die De Meestoof een ton nalieten. „Daar van kan zeker een deel worden in gezet voor het depot." In tien etappes lopen verslaggevers van de PZC rond Schouwen-Duiveland. Vandaag de tweede etappe: van Ouwerkerk naar Zijpe. door Martijn de Koning Het is een cliché, maar wel één die waar is: wie loopt, ziet zóveel meer dan mensen in een auto. Of je daar altijd veel aan hebt, is een tweede. Neem nou die bordjes op de slikken van Viane. Gele rechthoekjes, met kleine zwarte letters. Niet eens te lezen vanaf de voet van de dijk. Pakweg elke driehonderd meter staat er één, een paar passen de slikken in. Onleesbaar, en dat maakt onover komelijk nieuwsgierig. Bij het vijf de bordje zijn de slikken wat dro ger en is het het risico waard om een paar passen richting het ding te doen. 'Niet op de droge slikken lopen', blijkt erop te staan. Tja. Het lot van de weetgrage wande laar. Gelukkig is het ook genieten gebla- 'Toen werd het vloed, waardoor 200 soldaten in het Zijpe verdronken' zen onderweg. De route langs de dijk is uitermate rustig. Lopend over de Zuiddijk lijkt alles te ver tragen: de licht wuivende gewas sen, het grazende vee in de verte; zelfs de wieken van de windmo lens op Tholen, die net boven de dijk uitkomen, hebben een kalme rende werking. Alleen een enkele voorbijzoevende auto doorbreekt de rust. Aan die verstoring is te ontkomen door één van de trapjes te nemen, de dijk op. Bijna overal kan de wandelaar kiezen tussen de weg aan de binnenzijde, de kruin van de dijk (wel oppassen voor schapenpoep) en de 'onder- houdsweg', die halverwege de zee zijde loopt. Het zorgt voor welko me afwisseling. Wie de zeekant kiest, komt nie mand tegen, maar voelt zich niet alleen. Naast de duizenden vogels heeft de wandelaar er steeds het gezelschap van de opvarenden van scheepjes op de Oosterschelde, voor wie het het ideaal zeilweer is: een lekker zonnetje en een ferme bries. De wind blaast hun stem men in flarden naar het land. Een paar kilometer voorbij het Wa tersnoodmuseum ligt een veel klei nere en onbekende 'collega': het mini Maritiem Museum bij Viane. Een plekje met een roemrucht ver leden. Ooit werden hier mensen en goederen overgezet, en in de ja ren zestig en zeventig diende het als sloophaven voor afgekeurde schepen. Nu rest het museum, dat, getuige de toegangsprijs, ook in het verleden is blijven steken. Voor één euro is de collectie te be zichtigen. In het gebouwtje van de weegbrug uit 1917 is nu ijs en een snack te krijgen. Als de boel open is tenminste; dat is deze maandag ochtend niet het geval. Je zou bijna verrast zijn als je men sen tegenkomt. Zo staat daar op eens Marco onderaan de dijk. Hij is bezig gaas weg te halen. Tot voor kort graasden hier de scha pen van zijn baas. Marco heeft ge zelschap van de vierjarige Floris, de zoon van de baas. Die heeft va kantie en gaat elke dag mee om te helpen. „Maar niet lang meer, want dan moet ik weer naar school." Vervelend? Welnee. „Dit is leuk, maar school ook." Nog zo'n detail voor de opletten de wandelaar: de geelrode bordjes op paaltjes, hekken en andere plek ken. Het markeert de Mondragon- route, die in 42 kilometer rond Duiveland loopt. De Zierikzeese Sociëteit De Vereeniging nam zes jaar geleden het initiatief voor de route vanwege het tweehonderdja rig bestaan. Het is een aandenken aan de tijd waarin de Spanjaarden, onder leiding van Christobal de Mondragon, de watergeuzen van het eiland verjoegen. De Spanjaar den kwamen in 1575 bij het huidi ge Zijpe aan wal, wadend vanaf Sint-Philipsland. Dat lag toen een stuk verder dan nu, maar het wa ter was ook veel minder diep. In zes uur tijd stak het leger over, voordat het weer vloed werd en de achterste tweehonderd man jammerlijk verdronk. Toch had den genoeg soldaten de overkant gehaald om eerst Duiveland en in een later stadium ook de 'bolwer ken' Zierikzee en Bommenede in te nemen. Tegenwoordig zouden de Spanjaarden niet meer eventjes naar de overkant hobbelen. Het water tussen 'Flipland' en Duive land mag ter hoogte van Bruinisse dan wel uitermate smal zijn, het is door de sterke stroming meer dan veertig meter diep. Vandaar dat de schepen ter hoogte van de Vlucht- haven bij het buurtschap Zijpe zo voor je langs varen. Een ideaal plekje om even bij te komen. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Opnieuw is op de spoorwegovergang bij de Schroe weg in Middelburg een ongeluk ge beurd omdat iemand vanaf de ver keerde kant is overgestoken. Een 47-jarige vrouw uit Oost-Souburg is daar gistermorgen vlak voor ze ven uur op het nippertje ontsnapt aan een botsing met een trein. De vrouw wilde de overgang bij de Oude Vlissingseweg oversteken om richting de Schroebrug te fiet sen. Volgens de politie had ze niet in de gaten dat de bellen rinkelden en dat de spoorbomen dicht gin gen. De trein - die uit de richting Vlissingen kwam - maakte een noodstop en claxonneerde om te waarschuwen. De vrouw kon nog net achteruit stappen. De trein be schadigde wel haar fiets. Het trein verkeer is een tijdje gestremd ge weest. De overgang bij de Schroeweg heeft alleen spoorbomen aan de kant waar het verkeer vandaan komt. Voor fietsers geldt aan beide kanten van het spoor eenrichtings verkeer. Aan de kant van de Oude Vlissingseweg en aan de kant van In Middelburg is een ongeluk ge- beurd, omdat een vrouw tegen de richting in het spoor overstak. Begin februari kwam op dezelfde plek een vrouw om het leven. de Kanaalweg, aan de overkant van de Schroeweg, is geen beveili ging. Veel fietsers negeren het een richtingsverkeer omdat ze geen zin hebben om twee keer de Schroeweg over te moeten steken. Begin februari vorig jaar kwam op hetzelfde punt een vrouw om het leven toen ze op de fiets tegen de rijrichting in het spoor overstak. Eind dit jaar wordt tweerichtings verkeer ingesteld op de fietspaden langs de Schroeweg. Dan is de extra brug voor voetgangers ge reed en kunnen fietsers langs twee kanten heen en weer over de Schroebrug rijden. Prorail plaatst dan ook extra spoor bomen. Volgens een woordvoer der van Prorail moeten die eind de cember in bedrijf zijn. Rondje Schouwen-Duiveland PZC Felix Binicewicz De tweede van 10 etappes gaat van Ouwerkerk naar Zijpe (bij Bruinisse)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 54