Kunstenares zoekt creatieve kippen
Vrolijke vrouwen in Oude Raadhuis
Sabine Bolk wil verloop
van haar rijsttapijten in
beeld brengen.
Expositie schilderkunst
en keramiek in galerie
Het Oude Raadhuis.
Zomeravondconcert
gitarist Presnyakov
Kees van Eersel op
orgel in Nieuwe Kerk
Domorganist verzorgt
slotconcert in Goes
PZC Dinsdag 5 augustus 2008 1 7
Voorbeeld van een rijsttapijtje met nostalgisch motief van Sabine Bolk. Zij maakt daarvoor gebruik van gekookte
rijst, erwten, linzen en bonen.
door Ali Pankow
MIDDELBURG - Ze houdt van patro
nen. Taferelen uit haar eigen omge
ving: oma's stoel, het grenen kast
je van haar moeder of haar eigen
lege bed bieden de jonge kunstena
res Sabine Bolk 23) uit Breda een
belangrijke inspiratiebron voor de
patronen die ze verwerkt in haar
tekeningen, behang en rijsttapij
ten. Tot half september vertoeft ze
in kunstwerkplaats KipVis aan het
Molenwater 4a in Middelburg.
Daar werkt ze aan een expositie
'verdwijnkunst'. Zij is in dit ver
band op zoek naar kippen die aan
dat verdwijnen een belangrijke bij
drage kunnen leveren.
'Welke zaden of bonen
hebben hun voorkeur en
hoe lang doen ze er over?'
Bolk studeerde in 2006 af aan
kunstacademie Sint Joost in Breda.
Zij legde zich toe op sculpturen,
maar daarnaast tekent ze graag. Bo
vendien houdt ze van vogels. Dat
alles ligt ten grondslag aan haar
rijsttapijten. „Kort na mijn afstude
ren, kreeg ik het idee de vogels in
mijn tuin op een andere manier te
voeren. In plaats van een handje
vol rijst in het gras te strooien, be
sloot ik een sjabloon te maken.
Hierdoor ontstond een bloempa-
troon in het gras. De vogels had
den zo een lekkere maaltijd van ge
kookt rijst en ik had een mooi uit
zicht", vertelt Bolk om aan te ge
ven hoe het idee van rijsttapijten
door Ali Pankow
BURGH-HAAMSTEDE - Vrolijke vrou
wen lijken het uitstekend naar
hun zin te hebben in galerie Het
Oude Raadhuis in Burgh-Haamste-
de. Zij nemen binnen de nieuwe
expositie daar dan ook nadrukke
lijk de ruimte in. Vrouwen spelen
de hoofdrol in het werk van de
drie exposanten: Mieke Chantrel,
Anneke Jansbeken en Jan van Bui
ten. Het meest uitbundig manifes
teren zij zich in de schilderijen
van Chantrel. In warme
rood/oranje tinten in combinatie
met fel blauw schildert zij vrou
wen die het heel goed met elkaar
lijken te hebben. Zij voert ze op in
twee-of drietallen die goed ge
kleed naar een feest gaan of op an
dere wijze uitbundig van het leven
genieten. Alle vrolijkheid blijkt op
recht. Chantrel erkent dat ze geen
verborgen eenzaamheid of melan
cholie in haar werk verstopt. Zij
deelt haar vrolijke vrouwtjes in se
ries in en geeft daar veelzeggende
titels aan: When we meet, Festival,
Party Time en Colorfull Move. Een
aardige variant op deze uitbundig
heid vormt de serie Personas, waar
in de kleurencombinaties iets inge
togener en de bewegingen wat ge
matigder zijn.
is ontstaan. Zij breidde dat idee uit
tijdens een expositie in een bin
nenruimte. „Daar maakte ik van
gedroogde rijst, linzen, bonen en
erwten een vloerkleed. Na de ten
toonstelling ging het opgeveegde
tapijt naar de kippen van een van
Chantrel werkt met acrylverf dat
ze bij voorkeur in dikke lagen,
soms met paletmes op het doek
aanbrengt. „Ik houd er zelf van
kunst aan te raken. Reliëf nodigt
daar toe uit. Gladde oppervlakten
hebben iets afstandelijks. Daar
durf je niet zo snel aan te komen",
zegt Chantrel.
Ook de vrouwen van Anneke Jans
beken mogen flamboyant worden
genoemd. Zij maakt keramisch
werk, variërend van figuratieve
'Ik houd er zelfvan kunst
aan te raken. Reliëf nodigt
daar toe uit'
beelden tot abstracte vormen.
Naast enkele fraaie schalen in na-
tuurtinten presenteert ze bij Het
Oude Raadhuis vooral beelden
van vrouwen die zij op bijzondere
wijze kleedt in chique robes in
sprankelende kleuren. Een mooi
voorbeeld daarvan levert enbeeld-
je met de titel Eirene Erini. „Ik
werk het liefst met grove chamotte
klei, afgewisseld met fijne kleisoor-
ten. Daarbij maak ik gebruik van
diverse technieken, van kleurrijke
glazuren en pigmenten tot primi
tieve stooktechnieken", vertelt
Jansbeken over haar werkwijze.
Kunstschilder Jan van Buiten zit
als derde exposant goed op zijn
plek tussen Chantrel en Jansbe
de medewerkers van het pand."
Bij KipVis, de naam van de kunst
werkplaats nodigt daar extra toe
uit, wil ze meer belang toekennen
aan het aandeel van de kippen. „Ik
wil nu een tapijt maken van weer
rijst, bonen, linzen en erwten,
ken. Ook bij hem duiken regelma
tig vrouwen in zijn werk op. Dat
opduiken geldt zelfs letterlijk voor
zijn serie Zwemmers. Hij creëerde
verschillende varianten van vrou
wen die onverwacht uit stille wate
ren lijken op te rijzen. Kenmer
kend in zijn werk is een mythi
sche sfeer, die soms de geladen
heid van diep verdriet ademt. Zo
lijken de vrouwen in het schilderij
Hamlet en Horatio (de namen van
de twee honden op de voorgrond
maar daar zal ik nu ook kippen
voer, zoals zonnebloempitten, ge
broken mais, haver en tarwe aan
toevoegen. En dan zien hoe de kip
pen daarop reageren", zegt Bolk.
Zij heeft met vogels inmiddels de
ervaring opgedaan dat het voedsel
een tragisch geheim met zich mee
te dragen. Van Buiten maakt stren
ge composities en ingehouden
kleurgebruik. Vaak gebruikt hij in
zijn schilderijen twee figuren in de
zelfde houding. Architectuur van
het einde van de negentiende
eeuw, maar ook invloeden uit Clas-
sisisme en Renaissance bieden
hem veel inspiratie.
Expositie, t/m zon. 28 september,
Burgh-Haamstede, Het Oude Raad
huis, wo. t/m zon.: 12-17 uur.
hen in eerste instantie niet opviel
toen zij het in mozaïkpatroon als
tapijt had uitgelegd. „Het duurde
even voordat ze merkten dat het
eetbaar was. Ik ben benieuwd hoe
dat met kippen gaat en hoe ze het
tapijt zullen opeten. Welke zaden
of bonen hebben hun voorkeur en
hoe lang doen ze erover?"
Aanvankelijk overwoog Bolk een
oproep te doen voor enkele testkip-
pen om bij KipVis 'en residence'
te nemen. Dat idee heeft ze inmid
dels laten varen. Het lijkt haar be
ter de kippen in hun eigen omge
ving te laten en zelf ter plekke
haar rijsttapijten te komen uitleg
gen. „Ik heb al enkele spontane
reacties van mensen met kippen
die willen meewerken. Iemand
met vier hobbykippen en een
man met specifieke kippen, zoge
heten Japanse kwartels. Ik hoop
nog meer adressen te vinden",
zegt Bolk. Zij wil foto's en filmpjes
maken van de tot stand koming
en van het verdwijnen van haar
rijsttapijten. Daarnaast zorgt haar
vriend en klarinetist Koen de Wit
voor muzikale improvisaties rond
deze verdwijnkunst. Ook hierbij is
het de vraag hoe de kippen hierop
reageren. Bolk wil alle registraties
presenteren tijdens de slotmanifes
tatie in de werkplaats van KipVis.
Die presentatie staat gepland op
zaterdag 13 september. Overigens
zijn belangstellenden hier ook
vooraf tijdens haar werkproces
welkom. Zij exposeert bij KipVis
ook haar tekeningen met nostal
gische patronen en andere voor
beelden van verdwijnkunst, zoals
sierkleedjes van koffie, suiker en
melk. Kippenhouders die Sabine
Bolk ruimte willen bieden, kun
nen haar bellen: 06-50280922 of
mailen: sabine@sabinebolk.nl.
OOSTKAPELLE - Gitarist Igor Pres
nyakov verzorgt morgen een zo
meravondconcert in de Dorpskerk
in Oostkapelle. Dat begint om
20.00 uur. Voor de pauze verzorgt
Presnyakov, die geboren is in Mos
kou, Russische muziek en zang.
Na de pauze speelt hij gitaarbewer
kingen van muziek uit alle wind
streken.
MIDDELBURG - De Goese organist
Kees van Eersel bespeelt vanavond
om 20.00 uur, op uitnodiging van
de Commissie Orgelconcerten Mid
delburg, het orgel in de Nieuwe
Kerk in Middelburg. Op het pro
gramma staan werken van Bach,
Bruhns, Boëly, Franck, Saint-Saëns
en Herman Strategier. Van Eersel
sluit af met een improvisatie.
GOES - Jan Jansen, organist van de
Dom in Utrecht, sluit morgen
avond het orgelseizoen van de Gro
te of Maria Magdalenakerk in Goes
af Het programma vermeldt Duit
se muziek van Bach en Hugo Dist-
Ier (die 100 jaar geleden werd gebo
ren) en Franse orgelmuziek van
onder anderen César Franck. Het
slotconcert begint om 20.00 uur.
Werk van Jan van Buiten in de serie Zwemmers en vrouwen in kleurrijk kera
miek van Anneke Jansbeken. foto Marijke Folkerstma