Media commercieel en neemt Het was een van de opvallendste transfers in omroepland van de afgelopen maanden: Katja Schuurman die na zeven jaar BNN verruilt voor Net5. Ze is direct gebombardeerd tot hét gezicht van de zender, die van haar vooral géén vrouwenzender genoemd mag worden. „Het is een vrouwelijke zender, dat is wat anders. Mijn geliefde kijkt er ook graag naar." Maandag 4 augustus 2008 PZC door Bernice Breure foto CPD Met Katja Schuur man haalt Nets niemand minder dan de verper soonlijking van de eigen kijkersdoelgroep in huis, jubelde de zender bij de overstap. De 33-jarige actrice/presentatrice staat immers symbool voor al die 'jonge, dynamische vrouwen die middenin het leven staan', al is hun aanhang uiteraard meer dan welkom om mee te kijken. Maar Schuurman zelfhad best even tijd nodig om zich los te ma ken van BNN. „Ik had het daar makkelijk nog een paar jaar kun nen volhouden. Aan de andere kant: ik merkte wel dat mijn inte resses zich verplaatsten. Eigenlijk heel vanzelfsprekend: BNN is een jongerenomroep en ik groeide steeds meer toe naar de doelgroep van Nets." Jaha, erkent ze, het was best confronterend om te erken nen dat ze geen jongere meer is. „Wat ik dan wel ben?" Op qua- si-plechtige toon: „Een jonge vrouw." Schuurman - dertien jaar na haar doorbraak als Jessica Harmsen in GTST nog altijd de ultieme BN'er - wordt komend najaar door haar nieuwe broodheer breed ingezet. Commercieel of pu bliek, ze neemt daarbij haar idea len gewoon mee. In het komend televisieseizoen is ze te zien met een nieuwe reeks Return to Sender, over haar gelijknamige ideële stich ting die locale producten uit ont wikkelingslanden naar de schap pen van de Hema haalt en de winst laat terugvloeien naar de ma kers. En nadat ze, wat tv-series be treft, de laatste tijd hooguit in oer oude herhalingen van AU Stars was te ontwaren, zet haar nieuwe baas haar de komende drie jaar ook als actrice aan het werk. Maar eerst staat een reis naar Thai land gepland voor Return to Sen der. Het is de vraag of kijkers die zich zojuist hebben verlustigd aan de nieuwste Nets-hit Gossip Girl over de exclusieve wereld van een groepje tieners in New York of hebben meegeleefd bij het uitmes ten van een kledingkast in Passion for Fashion zin hebben in een pro gramma over de herkomst van be schilderde krukjes uit Mongolië. Maar Schuurman kan zich niet vin den in de constatering dat zij nu voor een vleugje idealisme moet gaan zorgen bij Nets. ..Zo zou ik het zelf niet omschrijven", stelt ze. „Wel ben ik heel blij dat Nets er flink mee wil uitpakken. Er is me al toegezegd dat het niet bij één sei zoen blijft. Op Return to Sender hoeft geen sticker 'verantwoorde tv'. Ik denk echt dat óók kijkers van Nets willen weten dat sommi ge artikelen weliswaar leuke koop jes lijken, maar dat anderen voor jouw plezier zijn uitgebuit. En dat het goed is niet te denken: ach, het ligt nu toch al in de winkel." De consument heeft de macht, zegt Schuurman, die besloot de wereld een beetje beter te maken nadat ze voor BNN At Work onder meer poepscheppers in India volgde. „Als wij weigeren nog langer pro ducten te kopen die het resultaat zijn van kinderarbeid of gemaakt door mensen die belachelijke uren moeten draaien, heeft dat impact." De tweede reeks Return to Sender maakt ze samen met Art Rooijak- kers. „Ik heb hem meteen gezegd: het is niet de bedoeling dat jij mijn programma gaat doen. Hij moet aangeven wat hij belangrijk vindt, zodat het óns programma gaat worden." Vorig jaar was bij Llink al te zien hoe Katja optrok met de lokale be volking: ze ging voetballen in Ke nia en theedrinken in Mongolië. Nu worden de makers van de kus sens, poppen en manden ook thuis gevolgd. Jongens wijzen haar de plek in een steengroeve aan waar zij de nacht doorbrengen. Schuurman raakte in gesprek met de programmaleiding van Nets toen ze een hoofdrol kreeg aange boden in de nieuwe 'light-drama- serie' Single, gebaseerd op de strip van Hanco Kolk en Peter de Wit. „Het klikte. En er kwam een volle dige overstap ter sprake. Ik vond Nets al lange tijd een heel leuke zender. Het was voor mij de enige van de commerciële omroepen waarvoor ik zou willen werken. Met de andere was ik niet eens gaan praten." Schuurman, die al dan niet demonstratief een sigaret opsteekt onder het oog van de roddelbladen (ze wordt al jarenlang zwanger ver klaard), hecht aan een strikte om schrijving van haar nieuwe werk plek. „Nets is een vrouwelijke zen der hè, geen vrouwenzender. Mijn geliefde (acteur Thijs Römer, red.) kijkt ook graag naar Grey's Ana tomy, om maar wat te noemen." De opnamen van Single beginnen pas na de zomer. Wel is inmiddels een promo opgenomen waarin de drie hoofdrolspeelsters, een soort naar mannen hunkerend Sex and the City-trio, ieder op eigen maar broeierige wijze een plantsoenme dewerker bestuderen. Katja wordt Stella, de stoerste van de drie. Vol gens de makers 'eigenlijk een vent in een prachtig vrouwenlijf. „Ik had de strip wel eens gezien en ben nu driftig een boekje vol afle veringen aan het doorlezen. Het wordt heel grappig, dat weet ik wel. Ik kende mijn medespelers Bracha van Doesburg en Eva van der Gucht niet, maar toen wij voor dat filmpje naast elkaar op een bankje moesten zitten, zag ik dat het plaatje helemaal klopt." Nog even terug naar BNN, waar Schuurman zich met programma's als Try Before You Die en Katja vs De Rest naast haar acteerwerk heeft kunnen ontwikkelen tot pro grammamaakster. Kijkt ze niet een tikje schuldig achterom naar de omroep die te kampen heeft ge had met een leegloop? „Ik vind leegloop een te groot woord. Al leen het vertrek van Ruben Nico- laï is een groot verlies: BNN was goeie dingen met hem van plan. Hopelijk voor hem geldt dat ook voor de Avro. Verder is het de kracht van BNN om steeds nieuwe mensen op te leiden, die ooit weer verder gaan. Ik heb niet het idee dat ik het zinkende schip verlaat. BNN blijft een bruisend bootje." Return to Sender is vanaf 8 oktober te zien bij Net5. Single staat vanaf 14 oktober in de programmalijsten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 34