Binnenland
Commando's krijgen
fors meer inkomen
'Zo'n toestel
Nevel in het heelal
vernoemd naar juf
Boete voor
twee kapiteins
Beter en scherper zien?
de kijkkamer
Aantal zorgboerderijen
groeit als kool
Schip Rotterdam weer
naar huis na renovatie
Dieven met 21.000 kilo
aluminium aan de haal
Uitvaart verongelukte
alpinisten morgen
Amsterdam Arena
wil drive-inbioscoop
Nieuwe ijsberen
6 j Donderdag 31 juli 2008 PZC
amsterdam - De kapiteins van de
draagvleugelboot van vervoerbe
drijf Connexxion en het vaartuig
van de Koninklijke Marechaussee
(KMar) die vorig jaar met elkaar in
botsing kwamen, zijn beiden door
justitie schuldig bevonden. Zij heb
ben met twee andere opvarenden
een boete gekregen.
Dat bevestigde het OM in Amster
dam gisteren. Door het ongeval op
8 oktober op het Noordzeekanaal
in Amsterdam raakten zeven men
sen gewond, van wie drie ernstig.
Het vaartuig van de KMar voer te
gen de achterkant van de draag
vleugelboot. Volgens het OM had
het marechausseeschip geen voor
rang verleend. De kapitein van de
draagvleugelboot had bovendien
zijn snelheid niet aangepast.
ROTTERDAM - Nieuwsgierig kijken broer en zus Jelle en Ewa in het rond. De
ijsberen kwamen dinsdag aan in de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp en
konden gisteren hun nieuwe verblijf inspecteren. Ook konden zij op af
stand kennismaken met de ook onlangs gearriveerde ijsbeer Tania. Blijdorp
had sinds 2000 geen ijsberen meer. foto Rob Doolaard/ANP
Om jongeren te
interesseren gaat
het salaris omhoog.
Roosendaal - Het inkomen van
de leden van het Korps Comman
dotroepen gaat met 20 tot 30 pro
cent omhoog. Om voldoende man
schappen voor het elitekorps van
de Koninklijke Landmacht binnen
te halen en te houden, maakt de
fensie de arbeidsvoorwaarden een
stuk aantrekkelijker.
Van de circa 120 jonge mannen die
zich jaarlijks in Roosendaal vervoe
gen voor de opleiding tot comman
do, krijgt ongeveer de helft na een
zware training de begeerde groene
baret. Zij stromen daarna door
naar een functie in een van de vier
parate compagnieën.
Er is op dit moment sprake van on
derbezetting, al wil sergeant-ma
joor-voorlichter Jack Scheepers
niet vertellen hoe groot het tekort
precies is, omdat dat iets zegt over
de slagkracht van deze special for
ces.
Om meer jonge mensen te interes
seren voor een baan bij het korps
wordt een bindingspremie inge
steld. Alle korporaals, sergeanten
en luitenants krijgen 30 procent
bovenop de wedde. De ser
geant-majoors, adjudanten, kapi
teins en majoors krijgen 20 pro
cent extra.
Scheepers: „Dit doen we niet al
leen om meer mensen aan te trek
ken, maar ook om ze langer bij het
korps te houden. In beginsel ken
nen we contracten van 3,5 jaar, die
in veel gevallen worden verlengd.
Wat we vaak zien, is dat andere
werkgevers ons personeel binnen
willen halen met aantrekkelijke ar
beidsvoorwaarden. Beveiligingsbe-
Wh Defensie zal leden van het Korps
Commandotroepen flink meer
betalen. De bedoeling is meer
nieuwe aanwas te krijgen en
mensen langer te behouden.
drijven, speciale eenheden van de
politie of de marechaussee bijvoor
beeld. Die uitstroom proberen we
tot staan te brengen."
Andere manieren om extra perso
neel binnen te krijgen, zijn kennis-
makingsdagen en het zogenoemde
speedcontracting.
In het verleden stroomden rekru
ten pas in op het moment waarop
de opleiding tot commando be
gon. Als dat bijvoorbeeld een half
jaar na aanmelding was, kon dat
fnuikend zijn voor de motivatie.
Eventueel kon iemand dan alsnog
afhanken.
Sergeant-majoor Scheepers: „Door
zo iemand direct in dienst te ne
men, kan hij zich onder optimale
omstandigheden en goed begeleid
voorbereiden op de comman
do-opleiding. Hij kan aan zijn con
ditie werken, kennismaken met de
cultuur in de krijgsmacht en met
zijn maten met wie hij de lood
zware opleiding moet volbren
gen."
Het kan! Ontdek de revolutie in brillenglazen; ZEISS i.Scription®
Segeersstraat Middelburg 0118-674004
HEERLEN - Een onlangs door de
25-jarige Heerlense schooljuf Han-
ny van Arkel ontdekte astronomi
sche nevel, wordt naar haar ver
noemd. De reflectienevel staat
sinds de ontdekkking in weten
schappelijke publicaties te boek als
Hanny's Voorwerp, liet de onder
wijzeres gisteren weten.
Van Arkel deed als amateurastro
noom mee aan een project van Ga
laxy Zoo dat vrijwilligers uitnodigt
sterrenstelsels te classificeren. „Bij
toeval ontdekte ik daarbij ten zui
den van het sterrenstelsel IC 2497
een diepblauw onregelmatig ge
vormd vlekje. Dat bleek een 700
miljoen lichtjaar verwijderde, tot
nog toe onbekende reflectienevel
te zijn", vertelde Van Arkel.
DEN HAAG - Het aantal zorgboerde
rijen is de afgelopen vier jaar bijna
verdubbeld: van 372 in 2003 tot
ruim 600 vorig jaar. Dat heeft het
Centraal Bureau voor de Statistiek
gemeld. Zorgboerderijen bieden
groepen als ouderen, verslaafden
en/of gehandicapten dagbesteding.
Voor boeren is het een mogelijk
heid om hun bedrijfsvoering veilig
te stellen.
ROTTERDAM - Het stoomschip de
ss Rotterdam keert volgende week
na jaren terug naar Rotterdam.
Het voormalige vlaggenschip van
de Holland Amerika Lijn onder
ging in het Duitse Wilhelmshaven
een grondige renovatie en krijgt
een vaste ligplaats aan het Derde
Katendrechtse Hoofd in Rotter
dam-Zuid.
Het schip is in 1958 gebouwd en
heeft een lengte van 228 meter.
Bij Zwartepoorte 129 BMW
modellen met Groen Label.
www.zwartepoorte.nl
BMW EfficientDynamics
Minder verbruik. Meer rijplezier. JL
DELFZIJL - Bij het bedrijf Aldel in
Delfzijl hebben dieven 21.000 kilo
gram aluminium gestolen. Volgens
de politie moeten de onbekenden
gebruik hebben gemaakt van een
heftruck om al het aluminium
mee te kunnen nemen en in te la
den in een gereedstaande vracht
wagen. De waarde van het alumini
um bedraagt ruim 50.000 euro. De
dieven kwamen het terrein op
door een toegangshek te forceren.
ALMERE - De vier Almeerse alpinis
ten die vorige week omkwamen
bij een ongeval op de Mont Do-
lent in de Alpen, worden morgen
begraven. De afscheidsceremonie
voor Karin, Mark, Els en Piet
Germs heefi plaats in de aula van
openbare scholengemeenschap De
Meergronden in Almere. Daarna
vertrekt de rouwstout te voet naar
begraafplaats Almere Haven.
AMSTERDAM - Met het grootste
filmscherm van Europa wil de Am
sterdam Arena een enorme dri
ve-inbioscoop realiseren. Op het
grasveld is plaats voor driehon
derd voertuigen, zegt een woord
voerster. De Amsterdam Arena
richt zich met de enorme mobiele
bioscoop op bedrijven en niet op
het 'gewone' publiek. In het sta
dion komt een doek van 30 meter
breed en 13 meter hoog te hangen.
Het gat in de romp van een
Australische Boeing 747 is
veroorzaakt door een
ontplofte zuurstoffles, zo
bleek gisteren officieel.
Maar dat is geen reden voor
onrust, zeggen deskundigen.
„Vliegtuigen zijn ontworpen
om daar tegen te kunnen."
door Marcel Proos en
Dylan de Gruijl
Ach, dat gaatje in de
romp van de Austra
lisch Boeing 747? Ge
rard van Es, senior
consultant bij het Ne
derlands Lucht- en Ruimtevaartla-
borarium (NLR), maakt zich er
niet zo druk over.
„Ik ben er niet zo van geschrok
ken", vertelt hij laconiek. „Zo'n
vliegtuig valt echt niet zo snel uit
elkaar. Er zijn veel ergere inciden
ten geweest. In de jaren tachtig
vloog het hele dak van een Boeing
die op weg was naar Honolulu.
Die is veilig geland en alle passa
giers hebben het overleefd."
Deskundigen in de luchtvaartwe
reld reageren opvallend luchtig op
de ontplofte zuurstoffles die vrij
dag een gat sloeg in de romp van
een Boeing 747 van de Australi
sche maatschappij Qantas. Het
vliegtuig met 365 passagiers aan
boord moest daardoor een nood
landing maken in Manilla. Nie
mand raakte gewond.
De Australische Raad voor Trans
portveiligheid maakte gisteren offi
cieel bekend dat het ventiel van de
zuurstoffles - bedoeld voor de mas
kers die in noodgevallen uit het
plafond vallen - dwars door het
dak van de bagageruimte was ge
schoten. Het stuk metaal kwam te
recht in de passagierscabine. De
romp scheurde open. De officiële
luchtvaartinspectie onderzoekt
het incident. Daarna wordt be
paald of maatregelen bij andere
maatschappijen nodig zijn.
Voor zover bekend is het niet eer
der voorgekomen dat een zuurstof
fles aan boord van een vliegtuig
ontploft. Volgens de NLR is er
geen reden voor ongerustheid.
Het instituut heeft vertrouwen in
de strenge regels in de luchtvaart.
De kans dat zoiets weer gebeurt, is
verwaarloosbaar, stelt de NLR.
„Voor de passagiers is het heftig ge
weest", realiseert Van Es zich.
„Maar vliegtuigen zijn ontworpen
om daar tegen te kunnen."
Boeing ziet nog geen reden extra
controles uit te voeren op zuurstof-
flessen in al haar vliegtuigen en
wil wachten op het officiële rap
port van de luchtvaartinspectie
voordat eventueel maatregelen
worden genomen.
De passagier hoeft helemaal niets