Binnenland Commando's krijgen fors meer inkomen 'Zo'n toestel Nevel in het heelal vernoemd naar juf Boete voor twee kapiteins Beter en scherper zien? de kijkkamer Aantal zorgboerderijen groeit als kool Schip Rotterdam weer naar huis na renovatie Dieven met 21.000 kilo aluminium aan de haal Uitvaart verongelukte alpinisten morgen Amsterdam Arena wil drive-inbioscoop Nieuwe ijsberen 6 j Donderdag 31 juli 2008 PZC amsterdam - De kapiteins van de draagvleugelboot van vervoerbe drijf Connexxion en het vaartuig van de Koninklijke Marechaussee (KMar) die vorig jaar met elkaar in botsing kwamen, zijn beiden door justitie schuldig bevonden. Zij heb ben met twee andere opvarenden een boete gekregen. Dat bevestigde het OM in Amster dam gisteren. Door het ongeval op 8 oktober op het Noordzeekanaal in Amsterdam raakten zeven men sen gewond, van wie drie ernstig. Het vaartuig van de KMar voer te gen de achterkant van de draag vleugelboot. Volgens het OM had het marechausseeschip geen voor rang verleend. De kapitein van de draagvleugelboot had bovendien zijn snelheid niet aangepast. ROTTERDAM - Nieuwsgierig kijken broer en zus Jelle en Ewa in het rond. De ijsberen kwamen dinsdag aan in de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp en konden gisteren hun nieuwe verblijf inspecteren. Ook konden zij op af stand kennismaken met de ook onlangs gearriveerde ijsbeer Tania. Blijdorp had sinds 2000 geen ijsberen meer. foto Rob Doolaard/ANP Om jongeren te interesseren gaat het salaris omhoog. Roosendaal - Het inkomen van de leden van het Korps Comman dotroepen gaat met 20 tot 30 pro cent omhoog. Om voldoende man schappen voor het elitekorps van de Koninklijke Landmacht binnen te halen en te houden, maakt de fensie de arbeidsvoorwaarden een stuk aantrekkelijker. Van de circa 120 jonge mannen die zich jaarlijks in Roosendaal vervoe gen voor de opleiding tot comman do, krijgt ongeveer de helft na een zware training de begeerde groene baret. Zij stromen daarna door naar een functie in een van de vier parate compagnieën. Er is op dit moment sprake van on derbezetting, al wil sergeant-ma joor-voorlichter Jack Scheepers niet vertellen hoe groot het tekort precies is, omdat dat iets zegt over de slagkracht van deze special for ces. Om meer jonge mensen te interes seren voor een baan bij het korps wordt een bindingspremie inge steld. Alle korporaals, sergeanten en luitenants krijgen 30 procent bovenop de wedde. De ser geant-majoors, adjudanten, kapi teins en majoors krijgen 20 pro cent extra. Scheepers: „Dit doen we niet al leen om meer mensen aan te trek ken, maar ook om ze langer bij het korps te houden. In beginsel ken nen we contracten van 3,5 jaar, die in veel gevallen worden verlengd. Wat we vaak zien, is dat andere werkgevers ons personeel binnen willen halen met aantrekkelijke ar beidsvoorwaarden. Beveiligingsbe- Wh Defensie zal leden van het Korps Commandotroepen flink meer betalen. De bedoeling is meer nieuwe aanwas te krijgen en mensen langer te behouden. drijven, speciale eenheden van de politie of de marechaussee bijvoor beeld. Die uitstroom proberen we tot staan te brengen." Andere manieren om extra perso neel binnen te krijgen, zijn kennis- makingsdagen en het zogenoemde speedcontracting. In het verleden stroomden rekru ten pas in op het moment waarop de opleiding tot commando be gon. Als dat bijvoorbeeld een half jaar na aanmelding was, kon dat fnuikend zijn voor de motivatie. Eventueel kon iemand dan alsnog afhanken. Sergeant-majoor Scheepers: „Door zo iemand direct in dienst te ne men, kan hij zich onder optimale omstandigheden en goed begeleid voorbereiden op de comman do-opleiding. Hij kan aan zijn con ditie werken, kennismaken met de cultuur in de krijgsmacht en met zijn maten met wie hij de lood zware opleiding moet volbren gen." Het kan! Ontdek de revolutie in brillenglazen; ZEISS i.Scription® Segeersstraat Middelburg 0118-674004 HEERLEN - Een onlangs door de 25-jarige Heerlense schooljuf Han- ny van Arkel ontdekte astronomi sche nevel, wordt naar haar ver noemd. De reflectienevel staat sinds de ontdekkking in weten schappelijke publicaties te boek als Hanny's Voorwerp, liet de onder wijzeres gisteren weten. Van Arkel deed als amateurastro noom mee aan een project van Ga laxy Zoo dat vrijwilligers uitnodigt sterrenstelsels te classificeren. „Bij toeval ontdekte ik daarbij ten zui den van het sterrenstelsel IC 2497 een diepblauw onregelmatig ge vormd vlekje. Dat bleek een 700 miljoen lichtjaar verwijderde, tot nog toe onbekende reflectienevel te zijn", vertelde Van Arkel. DEN HAAG - Het aantal zorgboerde rijen is de afgelopen vier jaar bijna verdubbeld: van 372 in 2003 tot ruim 600 vorig jaar. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek gemeld. Zorgboerderijen bieden groepen als ouderen, verslaafden en/of gehandicapten dagbesteding. Voor boeren is het een mogelijk heid om hun bedrijfsvoering veilig te stellen. ROTTERDAM - Het stoomschip de ss Rotterdam keert volgende week na jaren terug naar Rotterdam. Het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn onder ging in het Duitse Wilhelmshaven een grondige renovatie en krijgt een vaste ligplaats aan het Derde Katendrechtse Hoofd in Rotter dam-Zuid. Het schip is in 1958 gebouwd en heeft een lengte van 228 meter. Bij Zwartepoorte 129 BMW modellen met Groen Label. www.zwartepoorte.nl BMW EfficientDynamics Minder verbruik. Meer rijplezier. JL DELFZIJL - Bij het bedrijf Aldel in Delfzijl hebben dieven 21.000 kilo gram aluminium gestolen. Volgens de politie moeten de onbekenden gebruik hebben gemaakt van een heftruck om al het aluminium mee te kunnen nemen en in te la den in een gereedstaande vracht wagen. De waarde van het alumini um bedraagt ruim 50.000 euro. De dieven kwamen het terrein op door een toegangshek te forceren. ALMERE - De vier Almeerse alpinis ten die vorige week omkwamen bij een ongeval op de Mont Do- lent in de Alpen, worden morgen begraven. De afscheidsceremonie voor Karin, Mark, Els en Piet Germs heefi plaats in de aula van openbare scholengemeenschap De Meergronden in Almere. Daarna vertrekt de rouwstout te voet naar begraafplaats Almere Haven. AMSTERDAM - Met het grootste filmscherm van Europa wil de Am sterdam Arena een enorme dri ve-inbioscoop realiseren. Op het grasveld is plaats voor driehon derd voertuigen, zegt een woord voerster. De Amsterdam Arena richt zich met de enorme mobiele bioscoop op bedrijven en niet op het 'gewone' publiek. In het sta dion komt een doek van 30 meter breed en 13 meter hoog te hangen. Het gat in de romp van een Australische Boeing 747 is veroorzaakt door een ontplofte zuurstoffles, zo bleek gisteren officieel. Maar dat is geen reden voor onrust, zeggen deskundigen. „Vliegtuigen zijn ontworpen om daar tegen te kunnen." door Marcel Proos en Dylan de Gruijl Ach, dat gaatje in de romp van de Austra lisch Boeing 747? Ge rard van Es, senior consultant bij het Ne derlands Lucht- en Ruimtevaartla- borarium (NLR), maakt zich er niet zo druk over. „Ik ben er niet zo van geschrok ken", vertelt hij laconiek. „Zo'n vliegtuig valt echt niet zo snel uit elkaar. Er zijn veel ergere inciden ten geweest. In de jaren tachtig vloog het hele dak van een Boeing die op weg was naar Honolulu. Die is veilig geland en alle passa giers hebben het overleefd." Deskundigen in de luchtvaartwe reld reageren opvallend luchtig op de ontplofte zuurstoffles die vrij dag een gat sloeg in de romp van een Boeing 747 van de Australi sche maatschappij Qantas. Het vliegtuig met 365 passagiers aan boord moest daardoor een nood landing maken in Manilla. Nie mand raakte gewond. De Australische Raad voor Trans portveiligheid maakte gisteren offi cieel bekend dat het ventiel van de zuurstoffles - bedoeld voor de mas kers die in noodgevallen uit het plafond vallen - dwars door het dak van de bagageruimte was ge schoten. Het stuk metaal kwam te recht in de passagierscabine. De romp scheurde open. De officiële luchtvaartinspectie onderzoekt het incident. Daarna wordt be paald of maatregelen bij andere maatschappijen nodig zijn. Voor zover bekend is het niet eer der voorgekomen dat een zuurstof fles aan boord van een vliegtuig ontploft. Volgens de NLR is er geen reden voor ongerustheid. Het instituut heeft vertrouwen in de strenge regels in de luchtvaart. De kans dat zoiets weer gebeurt, is verwaarloosbaar, stelt de NLR. „Voor de passagiers is het heftig ge weest", realiseert Van Es zich. „Maar vliegtuigen zijn ontworpen om daar tegen te kunnen." Boeing ziet nog geen reden extra controles uit te voeren op zuurstof- flessen in al haar vliegtuigen en wil wachten op het officiële rap port van de luchtvaartinspectie voordat eventueel maatregelen worden genomen. De passagier hoeft helemaal niets

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 6