Symbool van noeste arbeid 'Het is een voorrecht om nog bij elkaar te zijn' 'Actie politiek voor redding Truckroll' Ottenhof en Raats verrassen bij sjezenrijden BPZC Woensdag 30 juli 2008 25 Plan voor lint van maritieme elementen in Vlissingen. door Maurits Sep VLISSINGEN - Doodzonde, zoals die oude Scheldekraan ligt te verroes ten. Maar zelfs opgekalefaterd blijft het een abstract ding. Tenzij je laat horen hoe hij klinkt toen hij nog gebruikt werd, of het verhaal laat horen van de machinist die hem bediende. Precies dat is wat Wilbert Weber voor ogen staat. Als je de geschie denissen van de Schelde-werkne- mers niet vertelt, blijven de over blijfselen dode dingen, vindt de di recteur van het maritiem Mu- zeeum in Vlissingen. Maar vertel de verhalen en je wekt de historie van Vlissingen tot leven. „Die kraan wordt het symbool van noeste arbeid." Weber heeft een plan gemaakt om de maritieme geschiedenis van Vlissingen nieuw leven in te bla zen. Het project kost 825.000 euro. De helft daarvan moet via Europe se subsidie worden binnenge haald. Weber heeft daarvoor een verzoek ingediend. „Half oktober horen we of dat wordt gehono reerd. Het kan dus ook zijn dat we geen geld krijgen." De gemeente Vlissingen vindt het plan in elk geval de moeite waard om alvast toe te zeggen dat de an dere 400.000 euro die via het pro ject Scheldekwartier toch al be schikbaar was, zeker wordt ingezet om het plan te realiseren. Het colle ge heeft dat inmiddels officieel be sloten. Scheldeterrein Door de verhuizing van scheepswerf De Schelde naar Vlissingen-Oost en het Eiland in Vlissingen-centrum kan op het oude Scheldeterrein een nieuwe woonwijk worden ge bouwd. Onderdeel daarvan is het her gebruik van Scheldegebouwen als de Timmerfabriek, de Ma chinefabriek en de Zware Plaat werkerij. Beeldbepalende elementen van de scheepswerf zoals een kraan en rails in de grond wor den behouden om te herinne ren aan het verleden. Binnen het project Scheldekwar tier is al voorzien in restauratie van de Scheldekraan, restauratie van het Dok van Perry en het pompgebouw dat daarbij stond en het maken van een monument voor de Scheldewerknemers: Man nen van staal. Ook de Timmerfa briek zal worden gerestaureerd. Goede ideeën die zeker moeten worden uitgevoerd, vindt Weber. „Maar het draait natuurlijk niet al leen om die kraan en dat dok. Het draait eigenlijk om de mensen die er hebben gewerkt. Om de geheu gens en de geschiedenissen. Lukt het om die mensen te intervie wen, dan kunnen wij als Mu- zeeum die verhalen laten zien. In het Muzeeum zelf, waar we de ex positie op de begane grond over het maritieme werk dan gaan her- inrichten, maar ook daarbuiten." Hij ziet het al voor zich hoe op de ramen van het pompgebouw bij het Dok van Perry het levensver haal van een oud-Scheldewerkne- mer wordt geprojecteerd. Of hoe bij de Scheldekraan te horen is hoe die kraan klonk en wat de ma rc^ Het Muzeeum en de gemeente Vlissingen hopen op Europese subsidie om de verhalen van oud-Scheldewerknemers tot le ven te wekken. chinist heeft meegemaakt. Dankzij zulke presentaties in beeld en ge luid worden de overblijfselen aan elkaar gekoppeld en ontstaat een lint van maritieme elementen. „We kunnen vanuit het museum naar die presentaties verwijzen, en die vormen op hun beurt weer een reclame voor het Muzeeum." Natuurlijk zal het nog jaren duren voordat het Scheldeterrein op nieuw is ontwikkeld tot een woon wijk, beseft Weber. „Maar het is juist leuk dat we op zo'n braaklig gend terrein al iets doen. Je kunt door zo'n project ook laten zien dat we al druk bouwen aan de nieuwe stad." TERNEUZEN - Zeeuws-Vlaamse poli tici moeten er alles aan doen om gehandicapte mensen ook volgend jaar weer een rit in een vrachtwa gen te laten maken. Daarvoor pleit fractievolgster Marijke Hemelsoet van TOP/Gemeentebelangen in Terneuzen. De jaarlijkse Truckroll staat op losse schroeven door een regel van de Europese Unie, die vrachtwagenchauffeurs verplicht tussen de laatste rit op vrijdag en eerste rit op maandag een rusttijd van 45 uur in te voeren. De stichtingen Truckroll Zeeland in Terneuzen en Gehandicaptenrit Zuid-Beveland willen samen een miljoen handtekeningen ophalen, om het Europees Parlement ervan te overtuigen dat het liefdewerk van de truckers een absoluut hoog tepunt is voor hun gehandicapte bijrijders. Op Zuid-Beveland re den dit jaar 225 chauffeurs rond, in Zeeuws- Vlaanderen mochten zo'n driehonderd gehandicapte mensen meerijden. Voor reacties zie www.pzc.nl SEROOSKERKE - Floor Ottenhof was dinsdagavond sprakeloos en ondersteboven na haar verrassen de winst bij het sjezenrijden in Serooskerke. Samen met menner Peter Raats haalden zij voor het eerst een honderd procent score en staken ze alle 88 ringen op het parcours aan de voet van de toren. Ottenhof en Raats hadden dins dag nauwelijks concurrentie van Angelina Kauffman en haar vader Bram Francke, want die lieten hal verwege de wedstrijd twee keer een ring hangen en eindigden daar mee op een tweede plaats. De der de beker was voor Rianne Fran- cke-Lous en Wim Maljers, na een kamp met Jolien en Simon van de Broeke. Beide paren staken 83 rin gen. De pollepel werd verreden op acht kleinere ringen, variërend tus sen 32 en 10 mm doorsnee. Angeli na Kauffman en Bram Francke misten slechts één keer de 20 mm-ring en wonnen daarmee de ze ereprijs met toebehoren. De oude Scheldekraan en de Timmerfabriek zullen worden opgeknapt als herinnering aan het verleden van de scheepswerf De Schelde in de binnenstad van Vlissingen. Het maritiem Muzeeum wil bij deze 'monumenten' ook de verhalen van oud-Scheldewerknemers laten zien en horen. foto Ruben Oreel David en Nel Bareman zijn al zestig jaar een gelukkig echtpaar. door Raymond de Fret TERNEUZEN - Ze zijn er maar wat dankbaar voor. Echt grote tegensla gen hebben David en Nel Bare- man-Labrujere (hij van Zaamslag, zij van Vlissingen) in zestig jaar hu welijk niet gehad. „Dat is ons grootste geluk", zegt Nel (83). „Het is ook een heel groot voorrecht om nog bij elkaar te zijn", vult haar man (85) aan. Het echtpaar woont al zestig jaar in Terneuzen, maar Nel blijft voor sommige mensen toch nog altijd 'een meisje van de overkant'. „Daar moet je dan al ruim zestig jaar voor in Terneuzen wonen, ha- ha! Het zal wel door mijn achter naam komen, want die komt in Zeeuws-Vlaanderen niet of nauwe lijks voor." Nel kwam naar de havenstad van- 'Je moet gewoon altijd voor elkaar klaar staan. En dat doen wij' uit Hoedekenskerke. Daar bracht ze de oorlogstijd door, maar toen Zeeuws-Vlaanderen werd bevrijd stak de familie Labrujere de Wes- terschelde over. David Bareman was twee jaar lang dwangarbeider in het huidige Polen. Vier maan den na de bevrijding door de Rus sen kwam hij via omzwervingen terug in Terneuzen. Daar ging hij aan de slag als timmerman. „Wij hebben elkaar ontmoet in 1946, tijdens het uitgaan in de Nieuwstraat. Liefde op het eerste gezicht? Ja, dat weet ik niet meer hoor! )e bent toch niet voor niets zestig jaar bij elkaar?", zegt Nel. Zij vieren hun diamanten bruiloft pas volgende week, omdat dan de familie compleet is. Drie dochters zorgden voor zeven kleinkinderen, die op hun beurt drie achterkleinkinderen op de we reld zetten. „En al die kleinkinde ren hebben gestudeerd", roept Nel trots. David en Nel Bareman-Labrujere, zestig jaar een paar. foto Wim Kooyman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 37