eiland aan prachtige natuur hiaten
Iep is de kroon op het werk voor Van Soest
met trots
de dijken
SPZC Maandag 28 juli 2008 13
Vandalisme weerhoudt
kunstenaressen niet
van volgende editie.
door Gino van den Broecke
AXEL - De zeventien Zeeuwse kun
stenaressen die meededen aan het
project Dijken van Wijven keken
zondagmiddag voor de laatste keer
in het rond. Na een maand namen
ze afscheid van het project Gren
zen 2008, waarbij tal van kunst
werken in de open lucht waren
tentoongesteld. Gedurende de vier
weken dat het project kleur gaf
aan de historische en natuurlijke
omgeving van de Staats-Spaanse
Linie kwamen er zo'n zesduizend
belangstellenden een kijkje nemen
bij de voormalige forten Sint Livi-
nus en Sint Jacob.
Mede-initiatiefneemster Jorien
Brugmans blikt terug op een ge
slaagd project. „We kunnen trots
zijn op de afgelopen weken. De in
zet van vrijwilligers om de boel in
de gaten te houden was hartver
warmend. Dat er helaas toch
steeds vernielzuchtige lieden rond
lopen, daar kun je jezelf bijna niet
tegen wapenen." De vernielingen
waren de enige domper op een
verder geslaagd evenement. „Vanaf
de opening door Karla Peijs tot
vandaag hebben we vele wande
laars, fietsers en kunstliefhebbers
langs de route mogen begroeten.
Met trots en weemoed verlaten we
als 'wijven' dan ook de dijken. Het
was een schitterende locatie."
Het vandalisme zorgt er zeker niet
voor dat het project, dat in 2006
de eerste editie kende, niet meer
wordt georganiseerd. Brugmans:
„Integendeel, we gaan op zoek
naar een nieuwe sfeervolle plek er
gens in Zeeland. We willen de
schoonheid van de provincie com
bineren met afwisselende kunst
van sterke vrouwen. Daar gaan we
nu weer naartoe werken en ko
men terug in 2010."
Storyboardtekenaar Raimond van Soest met zijn laatste tekening voor de
familiefilm lep die in 2009 in de bioscoop moet draaien, foto Willem Mieras
Goesenaar doet
steeds meer voor
Nederlandse film.
door Gijs Kamphuis
GOES - Nee, in Hollywood zal hij
niet snel aan het werk gaan. Maar
als regisseur van een Nederlandse
film zouden we Raimond van
Soest in de toekomst misschien
nog wel eens kunnen tegenko
men.
Goesenaar Van Soest zit in zijn be
roep als storyboardtekenaar naar
eigen zeggen aan het plafond. Niet
dat hij het vak niet meer leuk
vindt. Integendeel, het gaat beter
dan ooit tevoren, maar groeimoge
lijkheden zijn er haast niet. Ja, bij
de films van Paul Verhoeven de
storyboards tekenen. Maar die
doet het zelf
Een storyboardtekenaar maakt
van het script voor een film een
soort stripverhaal. Elke scène
wordt omgezet in een tekening.
Hierdoor krijgen de cameramen
sen en het bedrijf dat zorgt voor
de speciale effecten een duidelijker
beeld van hoe een scène er uit
komt te zien. Een goed storyboard
zorgt er dus voor dat de opnamen
vlot kunnen verlopen, want tijd is
geld, zeker in de film.
Op het moment is Van Soest bezig
'In alle scènes zitten speciale
effecten, die moeten
allemaal getekend worden'
met zijn grootste opdracht tot nu
toe. Het script voor de familiefilm
Iep, die in 2009 in de bioscoop
moet draaien. Het verhaal gaat
over een meisje dat half mens half
vogel is, een lastige klus.
„Er zitten in alle scènes speciale ef
fecten en die moeten allemaal gete
kend worden. Bij andere films heb
je vaak alleen dialogen of een ach
tervolging, die hoef ik niet te teke
nen. Een regisseur snapt zelf wel
hoe dat er uit komt te zien." Vol
gens Van Soest zijn er maar een
paar mensen in Nederland die dit
vak echt goed beheersen. Hij is er
een van.
De filmmakers weten dat en zo
komt het dat Van Soest al menig
kaskraker heeft 'uitgetekend'. Si
mon, Phileine Zegt Sorry en Zomer
hitte bijvoorbeeld.
Bij de laatste film moest hij ook de
naaktscènes tekenen. „Sophie Hil-
brand (de hoofdrolspeelster, red.)
kon dan zien hoe en vooral wat er
allemaal in beeld zou komen", ver
telt hij met een glimlach.
Ondanks de digitale revolutie te
kent de Goesenaar nog gewoon
ouderwets met een potlood. Daar
bij is zijn werkplek op zolder. Het
clichébeeld van een eenzame teke
naar die tot diep in de nacht zit te
werken aan een oud bureau, met
een sigaret en een glas rode wijn
binnen handbereik, is dan ook
snel gevormd. Van Soest doet geen
moeite dat beeld te ontkrachten.
Zijn werk voor Iep scant hij in en
e-mailt het dan naar Amsterdam,
waar het filmbedrijf zit. Die stuurt
het weer door naar een firma in
Zweden, die de speciale effecten
verzorgt voor de film.
Diezelfde firma voerde ook de spe
ciale effecten uit voor The Lord Of
The Rings en de Harry Potter
films. Dus als die tevreden zijn
over het werk van Van Soest lonkt
Hollywood misschien toch? „Nee
hoor. Zo'n bedrijf gaat daar niet
over en daarbij heb ik het al druk
genoeg in Nederland."
Ine van der Ven (links) vertelt bevlogen over de natuur rond de Ouwerkerkse kreken.
foto Ronald den Dekker