Staat loopt miljarden mis
Minder files door dure brandstof
Ai6 dicht
in druk
weekeinde
Alpinisten kregen
wellicht 'Mitreissunfall'
6 Zaterdag 26 juli 2008 PZC
Pearyweg 6, Goes, 0113-561812
www.autovermeulen.nl
Rijkswaterstaat tracht
tijdens Zomercarnaval
chaos te voorkomen.
rotterdam - In het weekeinde dat
honderdduizenden op het Zomer
carnaval in Rotterdam afkomen,
gaat de grote toevoerweg vanuit
het zuiden van het land naar Rot
terdam, de Ai6, op de schop.
Om een verkeerschaos te voorko
men worden mensen door middel
van ov-regelingen aangespoord
met het openbaar vervoer te rei
zen. Zo kunnen reizigers vanuit
Breda voor twee euro op en neer
naar Rotterdam met de trein. Van
uit Dordrecht kan voor hetzelfde
geld op en neer worden gereisd
met de waterbus. Onderaan afrit
ten in de nabije omgeving worden
extra verkeersregelaars ingezet om
hulp te bieden. Sinds gisteravond
21 uur is de hoofdrijbaan van de
Ai6 tussen de knooppunten Rid
derkerk-Noord en Terbregseplein
in de richting Rotterdam dicht. De
weg gaat in de vroege ochtend van
donderdag 31 juli weer open. Rijks
waterstaat voert herstelwerkzaam
heden uit aan het asfalt op de Van
Brienenoordbrug.
Twee miljard minder in
schatkist door snelle
stijging hypotheekrente.
door Gert van Harskamp
den haag - De snel stijgende hypo
theekrente kost de Nederlandse
schatkist miljarden euro's. In de af
gelopen drie maanden is de gemid
delde hypotheekrente met 1 pro
cent gestegen. Dat kost de Staat op
termijn ruim twee miljard per jaar
aan extra renteaftrek.
Als de rente nog verder stijgt,
waar het naar uitziet, dan loopt
dat bedrag nog sterker op. „Een
stijging van de hypotheekrente
van vijf naar zes procent, zoals we
nu hebben gezien, betekent dat de
kosten van de aftrek met twintig
procent toenemen", zegt Peter
Neutenboom, onderzoeker fiscali-
Conclusie van Verkeers
Informatie Dienst op
basis filestatistieken.
badhoevedorp - Er staan minder
files doordat de brandstofprijzen
sterk zijn gestegen. Die conclusie
trekt de Verkeers Informatie
Dienst (VID) op basis van de file-
statistieken van het tweede kwar
taal van dit jaar. Vergeleken met
dezelfde periode vorig jaar ston
den er volgens de VID bijna 3 pro
cent minder files.
„We kunnen niet anders conclude
ren dan dat het door de brandstof-
teit bij OTB Delft, een onderzoeks
instituut van TU Delft.
Nu kost de hypotheekrenteaftrek
de schatkist jaarlijks elf miljard eu
ro. Door de recente stijging van de
hypotheekrente met 1 procent
komt daar op termijn 2,2 miljard
euro bij. Dat bedrag wordt bereikt
doordat de kosten van de renteaf
trek elk jaar met ruim 275 miljoen
euro oplopen. Na acht jaar, de ge
middelde rentevaste periode van
een hypotheek, wordt het maxi
mum bereikt.
Daarna wordt dat bedrag van ruim
twee miljard euro extra kosten
structureeel. „Of nog hoger als de
rente tussentijds verder stijgt", legt
Neuteboom uit.
Leo Stevens, emeritus hoogleraar
fiscale economie van de Erasmus
Universiteit, onderschrijft de bere
kening. Hij wijst al langer op de ri-
prijzen komt", zegt Patrick Potgra-
ven van de VID. Eerder signaleer
den buitenlandse filediensten een
soortgelijke ontwikkeling.
De VID merkt dat er vooral min
der files staan op zaterdag en zon
dag. Op doordeweekse dagen is er
weinig veranderd en is het op veel
plaatsen net als voorheen bumper
aan bumper staan. Recreatief ver
keer is echter gevoeliger voor stij
gende brandstofprijzen dan werk
verkeer. Bovendien is het aantal af
gelegde kilometers per auto het af
gelopen kwartaal gedaald. Automo
bilisten tanken ook minder dan
voorheen.
sico's van onbeperkte aftrek van
hypotheekrente voor de schatkist.
De overheid kan de kosten daar
van niet beïnvloeden omdat die
volledig afhankelijk zijn van markt
omstandigheden, zoals de woning
prijzen en de ontwikkeling van de
rente. „Slechts één ding is zeker:
het wordt alleen maar meer", zegt
Stevens. Deskundigen menen ech
ter ook dat versobering van de
hypotheekrenteaftrek geen optie is
nu de huizenmarkt onder druk
staat. „Je moet het dak repareren
De rap stijgende hypotheekrente
is een aanslag op de schatkist.
Op termijn loopt de Staat jaar
lijks twee miljard euro mis aan
extra renteaftrek, aldus experts,
als de zon schijnt", zegt Stevens.
„Dat had bijvoorbeeld begin deze
eeuw moeten gebeuren, toen de
Het belangrijkste knelpunt van de
afgelopen drie maanden vormde
Culemborg, op de A2 richting Den
Bosch. Het verkeersplein neemt
hiermee de toppositie over van
Hoogmade, op de A4 richting
Delft. De A2 is volgens de VID
toch al een probleemverbinding:
de weg komt vier keer voor in de
top 10-lijst met drukste trajecten
van Nederland.
De benzine is duur, daarom
maken mensen minder gebruik
van de auto. De ANWB denkt
echter dat er meer factoren zijn
die een rol spelen.
rente laag stond en de huizenprij
zen snel stegen." Voorzitter Ger
Hukker van makelaarsvereniging
NVM vreest dat de renteaftrek
wordt versoberd nu de kosten de
pan uit rijzen. Partijen op de wo
ningmarkt erkennen dat de aftrek
in de huidige vorm op termijn on
houdbaar is. Aanpassing van de re
geling moet volgens hen echter on
derdeel zijn van een alomvattend
plan om de woningmarkt vlot te
trekken. Het ministerie van Finan
ciën wijst erop dat er bij stijgende
rentepercentages ook minder hy
potheken worden afgesloten, waar
door de kosten van de renteaftrek
worden gedempt. Dat heeft echter
ook nadelige gevolgen voor de
schatkist omdat daardoor de in
komsten uit de overdrachtsbelas
ting (zes procent van de koopsom)
dalen.
De ANWB stelt de conclusies van
de VID „te kort door de bocht" te
vinden. „Er spelen meer factoren
mee dan alleen de brandstofprij
zen", legt een zegsman uit. „Denk
aan het weer, werkzaamheden aan
de weg en hoe de vakanties val
len." De ANWB meet geen resulta
ten per kwartaal, zoals de VID.
Wel constateert de organisatie dat
de verkeersdrukte op werkdagen
het afgelopen half jaar met 6 pro
cent is gegroeid. Vooral de zwaarte
van de ochtendspits blijft toene
men. De verkeersdienst beaamt de
constatering dat de A2 ook zijn
knelpuntenranglijst aanvoert.
Klimtechniek met
touwverbinding eist
uiterste concentratie.
BERN - De vier Nederlanders die
donderdag omkwamen op de
Mont Dolent zijn waarschijnlijk
het slachtoffer geworden van een
'Mitreissunfall'. Dat stellen de Ne
derlandse gidsen van het interna
tionale berg- en skigidsenverband
UIAGM.
De gidsen baseren zich op de fo
to's die ze hebben gezien van de
plaats van het ongeval, de berich
ten van de Italiaanse reddings
dienst en hun kennis van de berg-
route die de slachtoffers hebben ge
nomen.
Bij een Mitreissunfall trekken
slachtoffers elkaar aan een touw
mee de afgrond in. Ook het oogge
tuigenverslag van de moeder van
het gezin die het ongeval overleef
de, ondersteunt dit standpunt.
Door de hoge snelheid en krach
ten die er binnen een touwgroep
ontstaan in zo'n situatie, is het
zeer moeilijk om een val te stop
pen.
Het is op de locatie waar het onge
val gebeurde niet ongebruikelijk
om door middel van een klim-
touw met elkaar verbonden te
zijn. Alpinisten passen deze tech
niek vaak toe.
De techniek vereist echter veel er
varing en uiterste concentratie van
de mensen in de touwgroep. Bij
een eventuele val moet er door de
touwgenoten zeer snel worden ge
reageerd.
Volgens de Nederlandse gidsen
van de UIAGM is het in dit geval
niet gelukt de val te stoppen waar
door de slachtoffers ongeveer 500
meter langs een steile wand naar
beneden zijn gevallen.
De vijf klimmers van de internatio
nale organisatie willen met hun re
constructie van het ongeval alle
'speculaties en wildgroei' rond het
incident wegnemen. Zij beklemto
nen echter dat definitieve uitspra
ken over de toedracht op dit mo
ment voorbarig zijn en nog niet
mogelijk. „Daarvoor moet eerst
het onderzoek van de plaatselijke
reddingsdienst worden afge
wacht", stelt Michiel Engelsman.
„Er spelen heel veel factoren mee
tijdens zo'n tocht waarover nog te
veel onduidelijk is." De organisatie
noemt het ongeval 'een schok
voor de Nederlandse bergspor
ters.'
De vier Nederlanders bevonden
zich donderdag op het moment
van het fatale ongeval op 3700 me
ter hoogte. De weersomstandighe
den waren toen naar verluidt goed
en de gekozen route zou niet lastig
zijn. Langs andere zijden is de
Mont Dolent volgens deskundigen
moeilijker te beklimmen.