Staat loopt miljarden mis Minder files door dure brandstof Ai6 dicht in druk weekeinde Alpinisten kregen wellicht 'Mitreissunfall' 6 Zaterdag 26 juli 2008 PZC Pearyweg 6, Goes, 0113-561812 www.autovermeulen.nl Rijkswaterstaat tracht tijdens Zomercarnaval chaos te voorkomen. rotterdam - In het weekeinde dat honderdduizenden op het Zomer carnaval in Rotterdam afkomen, gaat de grote toevoerweg vanuit het zuiden van het land naar Rot terdam, de Ai6, op de schop. Om een verkeerschaos te voorko men worden mensen door middel van ov-regelingen aangespoord met het openbaar vervoer te rei zen. Zo kunnen reizigers vanuit Breda voor twee euro op en neer naar Rotterdam met de trein. Van uit Dordrecht kan voor hetzelfde geld op en neer worden gereisd met de waterbus. Onderaan afrit ten in de nabije omgeving worden extra verkeersregelaars ingezet om hulp te bieden. Sinds gisteravond 21 uur is de hoofdrijbaan van de Ai6 tussen de knooppunten Rid derkerk-Noord en Terbregseplein in de richting Rotterdam dicht. De weg gaat in de vroege ochtend van donderdag 31 juli weer open. Rijks waterstaat voert herstelwerkzaam heden uit aan het asfalt op de Van Brienenoordbrug. Twee miljard minder in schatkist door snelle stijging hypotheekrente. door Gert van Harskamp den haag - De snel stijgende hypo theekrente kost de Nederlandse schatkist miljarden euro's. In de af gelopen drie maanden is de gemid delde hypotheekrente met 1 pro cent gestegen. Dat kost de Staat op termijn ruim twee miljard per jaar aan extra renteaftrek. Als de rente nog verder stijgt, waar het naar uitziet, dan loopt dat bedrag nog sterker op. „Een stijging van de hypotheekrente van vijf naar zes procent, zoals we nu hebben gezien, betekent dat de kosten van de aftrek met twintig procent toenemen", zegt Peter Neutenboom, onderzoeker fiscali- Conclusie van Verkeers Informatie Dienst op basis filestatistieken. badhoevedorp - Er staan minder files doordat de brandstofprijzen sterk zijn gestegen. Die conclusie trekt de Verkeers Informatie Dienst (VID) op basis van de file- statistieken van het tweede kwar taal van dit jaar. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar ston den er volgens de VID bijna 3 pro cent minder files. „We kunnen niet anders conclude ren dan dat het door de brandstof- teit bij OTB Delft, een onderzoeks instituut van TU Delft. Nu kost de hypotheekrenteaftrek de schatkist jaarlijks elf miljard eu ro. Door de recente stijging van de hypotheekrente met 1 procent komt daar op termijn 2,2 miljard euro bij. Dat bedrag wordt bereikt doordat de kosten van de renteaf trek elk jaar met ruim 275 miljoen euro oplopen. Na acht jaar, de ge middelde rentevaste periode van een hypotheek, wordt het maxi mum bereikt. Daarna wordt dat bedrag van ruim twee miljard euro extra kosten structureeel. „Of nog hoger als de rente tussentijds verder stijgt", legt Neuteboom uit. Leo Stevens, emeritus hoogleraar fiscale economie van de Erasmus Universiteit, onderschrijft de bere kening. Hij wijst al langer op de ri- prijzen komt", zegt Patrick Potgra- ven van de VID. Eerder signaleer den buitenlandse filediensten een soortgelijke ontwikkeling. De VID merkt dat er vooral min der files staan op zaterdag en zon dag. Op doordeweekse dagen is er weinig veranderd en is het op veel plaatsen net als voorheen bumper aan bumper staan. Recreatief ver keer is echter gevoeliger voor stij gende brandstofprijzen dan werk verkeer. Bovendien is het aantal af gelegde kilometers per auto het af gelopen kwartaal gedaald. Automo bilisten tanken ook minder dan voorheen. sico's van onbeperkte aftrek van hypotheekrente voor de schatkist. De overheid kan de kosten daar van niet beïnvloeden omdat die volledig afhankelijk zijn van markt omstandigheden, zoals de woning prijzen en de ontwikkeling van de rente. „Slechts één ding is zeker: het wordt alleen maar meer", zegt Stevens. Deskundigen menen ech ter ook dat versobering van de hypotheekrenteaftrek geen optie is nu de huizenmarkt onder druk staat. „Je moet het dak repareren De rap stijgende hypotheekrente is een aanslag op de schatkist. Op termijn loopt de Staat jaar lijks twee miljard euro mis aan extra renteaftrek, aldus experts, als de zon schijnt", zegt Stevens. „Dat had bijvoorbeeld begin deze eeuw moeten gebeuren, toen de Het belangrijkste knelpunt van de afgelopen drie maanden vormde Culemborg, op de A2 richting Den Bosch. Het verkeersplein neemt hiermee de toppositie over van Hoogmade, op de A4 richting Delft. De A2 is volgens de VID toch al een probleemverbinding: de weg komt vier keer voor in de top 10-lijst met drukste trajecten van Nederland. De benzine is duur, daarom maken mensen minder gebruik van de auto. De ANWB denkt echter dat er meer factoren zijn die een rol spelen. rente laag stond en de huizenprij zen snel stegen." Voorzitter Ger Hukker van makelaarsvereniging NVM vreest dat de renteaftrek wordt versoberd nu de kosten de pan uit rijzen. Partijen op de wo ningmarkt erkennen dat de aftrek in de huidige vorm op termijn on houdbaar is. Aanpassing van de re geling moet volgens hen echter on derdeel zijn van een alomvattend plan om de woningmarkt vlot te trekken. Het ministerie van Finan ciën wijst erop dat er bij stijgende rentepercentages ook minder hy potheken worden afgesloten, waar door de kosten van de renteaftrek worden gedempt. Dat heeft echter ook nadelige gevolgen voor de schatkist omdat daardoor de in komsten uit de overdrachtsbelas ting (zes procent van de koopsom) dalen. De ANWB stelt de conclusies van de VID „te kort door de bocht" te vinden. „Er spelen meer factoren mee dan alleen de brandstofprij zen", legt een zegsman uit. „Denk aan het weer, werkzaamheden aan de weg en hoe de vakanties val len." De ANWB meet geen resulta ten per kwartaal, zoals de VID. Wel constateert de organisatie dat de verkeersdrukte op werkdagen het afgelopen half jaar met 6 pro cent is gegroeid. Vooral de zwaarte van de ochtendspits blijft toene men. De verkeersdienst beaamt de constatering dat de A2 ook zijn knelpuntenranglijst aanvoert. Klimtechniek met touwverbinding eist uiterste concentratie. BERN - De vier Nederlanders die donderdag omkwamen op de Mont Dolent zijn waarschijnlijk het slachtoffer geworden van een 'Mitreissunfall'. Dat stellen de Ne derlandse gidsen van het interna tionale berg- en skigidsenverband UIAGM. De gidsen baseren zich op de fo to's die ze hebben gezien van de plaats van het ongeval, de berich ten van de Italiaanse reddings dienst en hun kennis van de berg- route die de slachtoffers hebben ge nomen. Bij een Mitreissunfall trekken slachtoffers elkaar aan een touw mee de afgrond in. Ook het oogge tuigenverslag van de moeder van het gezin die het ongeval overleef de, ondersteunt dit standpunt. Door de hoge snelheid en krach ten die er binnen een touwgroep ontstaan in zo'n situatie, is het zeer moeilijk om een val te stop pen. Het is op de locatie waar het onge val gebeurde niet ongebruikelijk om door middel van een klim- touw met elkaar verbonden te zijn. Alpinisten passen deze tech niek vaak toe. De techniek vereist echter veel er varing en uiterste concentratie van de mensen in de touwgroep. Bij een eventuele val moet er door de touwgenoten zeer snel worden ge reageerd. Volgens de Nederlandse gidsen van de UIAGM is het in dit geval niet gelukt de val te stoppen waar door de slachtoffers ongeveer 500 meter langs een steile wand naar beneden zijn gevallen. De vijf klimmers van de internatio nale organisatie willen met hun re constructie van het ongeval alle 'speculaties en wildgroei' rond het incident wegnemen. Zij beklemto nen echter dat definitieve uitspra ken over de toedracht op dit mo ment voorbarig zijn en nog niet mogelijk. „Daarvoor moet eerst het onderzoek van de plaatselijke reddingsdienst worden afge wacht", stelt Michiel Engelsman. „Er spelen heel veel factoren mee tijdens zo'n tocht waarover nog te veel onduidelijk is." De organisatie noemt het ongeval 'een schok voor de Nederlandse bergspor ters.' De vier Nederlanders bevonden zich donderdag op het moment van het fatale ongeval op 3700 me ter hoogte. De weersomstandighe den waren toen naar verluidt goed en de gekozen route zou niet lastig zijn. Langs andere zijden is de Mont Dolent volgens deskundigen moeilijker te beklimmen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 6