i9 spectrum 'Met dijken tot in de hemel kan het nóg fout gaan' Wê& T PZC Zaterdag 26 juli 2008 voor water als marketingtruc meer plekken langs de kust wor den versterkt. Het adviesbureau leg de zijn visie op de waterveiligheid voor deze eeuw neer bij de Delta commissie. Verbreding van het strand is een van de voorstellen. Zanting: „Natuurlijk levert dat ook werk op voor de baggeraars." Baggeraar Van Oord heeft samen met adviesbureau Royal Haste ning een vergelijkbaar plan ontwik keld, maar dan in supervorm. Het idee is de kuststrook van Hoek van Holland tot Den Helder 3 kilome ter te verbreden. Als slagroom op de taart komt Schiphol in zee. Kos ten: 20 miljard euro voor de kust verbreding, 30 miljard voor de luchthaven in zee. Geen nood. De kosten worden terugverdiend door het gewonnen land uit te geven als bouwgrond, zo is het idee. Saillant detail is dat topman Koos van Oord van de gelijknamige bagge raar zetelt in de Deltacommissie. Maar volgens het concern staat zijn lidmaatschap van de commissie los van de gelanceerde plannen. Jeroen Warner, onderzoeker van het internationale 'Freude am Fluss'-project aan de Radboud Uni versiteit in Nijmegen, hoort de aan zwellende roep om deltaplannen en superdijken hoofdschuddend aan. Hij promoveerde eerder dit jaar op een proefschrift waarin hij aantoonde dat bestuurders en be drijven de angst voor overstromin gen maar al te graag gebruiken als breekijzer voor de financiering van grote waterbouwkundige projec ten. Met die tactiek nemen zij de wind uit de zeilen van tegenstan ders, zoals dijkbewoners of natuur beschermers. Warner: „Natuurlijk kunnen we in Nederland gevaar lo pen. Breekt de zee bij Katwijk door, dan zijn we de sigaar. Waar het om gaat, is dat angst als marke tingtruc wordt ingezet om mensen de illusie van zekerheid te bieden. Al groeien de dijken tot in de he mel, dan nóg kan het fout gaan." Zijn grote vrees is dat 'betonstor- ters' de overhand krijgen bij een tweede Deltaplan. Zelf pleit hij voor meer ruimte voor water en het leren leven met aanvaardbare risico's. Warner: „Een keer natte voeten hoeft niet direct een ramp te zijn. De neiging bestaat alles wat met water te maken heeft gelijk in de rampensfeer te trekken." Neem het CDA. Die partij, fractie voorzitter Pieter van Geel voorop, hamert er telkens op dat tientallen miljarden euro's nodig zijn voor een tweede Deltaplan. Anders loopt Nederland onder. „Het is ab soluut noodzakelijk", beklemtoont CDA-Kamerlid Liesbeth Spies. Zij vervangt de vakantievierende Van Geel. „Doen we niets, dan houden we geen droge voeten." Het CDA lijkt sowieso een cruciale rol te gaan spelen bij Deltaplan deel twee. Veel CDA'ers hebben er een direct belang bij. Zo is CD A-co ryfee Elco Brinkman voorzitter van Bouwend Nederland en was de ge pensioneerde echtgenoot van voor malig CDA-minister Karla Peijs - nu commissaris van de koningin in Zeeland - één van de grootste bouwondernemers van Nederland. „Erg dom, zoveel CDA'ers rondom zo'n commissie", vindt lobbypro fessor Rinus van Schendelen, die is verbonden aan de Erasmus Univer siteit. „Maar het verbaast me niet. Het kabinet heeft niet voor niets gekozen voor een staatscommissie, want dat is de Deltacommissie. Die hoeft alleen maar te rapporteren aan de minister en komt dus niet met een onafhankelijk advies, maar met een rapport waarin pre cies staat bevestigd wat de politiek eigenlijk wil. Zo is dat ook gegaan bij staatscommissies voor de hoge snelheidslijn en de Betuwelijn." Opvallend is volgens Van Schende len ook dat de Deltacommissie bijna alleen bevolkt wordt door le den die belangen hebben bij groot schalige projecten. „Waar is de mi lieulobby? Het zijn lokale overhe den die hun regio graag beschermd zien en er zitten baggeraars bij." Dat de bouwers zich massaal mel den met grote plannen is niet ver wonderlijk. Wat de commissie ook adviseert, het is volgens Van Schendelen nu al zeker dat Deltaplan II een miljar denproject wordt. Bouwers willen daar graag een graantje van meepik ken. „Het lobbywerk bij deze staatscom missie heeft al plaatsgevonden voordat de commissie gevormd werd. De staats- secretaris zoekt commissieleden uit, die eigenlijk allemaal hetzelfde willen. Er is tus sen de leden ook zelden een me ningsverschil. Het enige dat zo'n commissie doet, is een mooi rap port opstellen dat een angstbeeld creëert om zo een miljardenproject te legitimeren." illustratie Bureau Stroming/GPD Kustverbreding en een vliegveld in zee Adviesbureau Royal Haskoning en baggeraar Van Oord hebben het plan geop perd de kustlijn van Hoek van Holland tot Den Helder met drie kilometer te ver breden en een luchthaven in zee te bouwen. De plannen zouden gefaseerd in 25 jaar uitgevoerd kunnen worden. Met de kustuitbreiding wordt 250 vierkante kilometer land gewonnen en de grond die Schiphol nu gebruikt voor start- en landingsbanen (circa 20.000 hec tare) kan worden gebruikt voor andere doeleinden. Vliegpassagiers moeten zich wel inchecken bij het oude gebouw van Schiphol, vervolgens worden zij met een magneettrein binnen 12 minuten naar het vliegveld in zee gebracht. De bouwkosten voor de kustuitbreiding bedragen circa 20 miljard euro, de tota le kosten circa 30 miljard euro voor het vliegveld. Het bedrag voor kustuitbrei ding kan volgens een woordvoerder van Van Oord worden terugverdiend als een derde van de gewonnen grond wordt verkocht als bouwgrond. illustratie Pieter Kers/GPD Drijvende polderwoningen In het Westland tussen Naaldwijk en 's-Gravenzande verrijst in 2010 de eerste woonwijk op het water in een ondergelopen polder. De 1.200 huizen staan aan het water en drijven ook in het meer van 22 hectare groot. Of ze staan op pa len. Uitgangspunt van het plan 'Het Nieuwe Water' is dat de polder als waterber ging dient. Bij erge regenval of hoge waterstanden in de rivier moet overtollig water naar dit laagste stuk Westland lopen, zonder dat de bewoners er last van hebben. Ook kan Hoogheemraadschap Delfland een pomp voortaan uitzetten, omdat ze de polder niet droog hoeft te houden. Architectenbureau Waterstudio NL ontwierp het stedenbouwkundig plan en de woningen. Er zijn villakavels, drijvende rijtjeshuizen met tuinen en parkeerplaat sen en drijvende appartementencomplexen. Ook komt er een Venetiaans ogen de wijk met ondergrondse parkeergarages. Van de omliggende tuinbouwkassen wordt energie onttrokken voor koeling en verwarming van de huizen. illustratie Waterstudio/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 129