5| rl
Patrick Lefevere: 'Een
Tourrit is niet te koop'
O
Tour d'
De stoere Transit Connect.
Bedrijfsauto voor échte mannen.
a Éf4-
In de laatste honderden meters zorgde Marcus Burghardt voor het vijfde
dagsucces van Team Columbia. Het Quickstep van zijn medevluchter Carlos
Barredo staat nog altijd met lege handen. foto Laurent Rebours/AP
SPZC Vrijdag 25 juli 2008 35
Renners en ploegleiders
overleggen opzichtig in
finale van de etappe.
door Harm Vonk
SAINT-ETIENNE - De finale tussen
Marcus Burghardt en Carlos Barre
do was gisteren de mooiste én
meest besproken van alle vlakke
aankomsten in deze Tour. Na di
verse vergeefse pogingen van de
Spanjaard om de Duitser af te
schudden, volgde overleg tussen
renners en ploegleiders, waarna
Burghardt de vermakelijke surpla-
ce in Saint-Etienne winnend af
sloot. Terwijl het Quickstep van
Barredo nog altijd wacht op het
eerste succesje, zat het Columbia
van Burghardt al voor de vijfde
keer aan de champagne.
In die wetenschap was het logisch
dat de Belgen veel over zouden
hebben voor een ritzege en dat Co
lumbia de ideale onderhandelings
partner zou zijn. „Een Tourrit is
niet te koop", haastte ploegbaas Pa
trick Lefevere van Quickstep zich
te zeggen. Maar de Belg had de
schijn tegen: net toen Barredo in
de slotkilometers overleg had ge
voerd met ploegleider Rik van Sly-
cke, zocht hij het gesprek met
'Of Quickstep een bod deed
op de etappe? Wij hebben
niet gesproken over geld'
Burghardt. Op zijn beurt riep de
Duitser meteen advies in bij zijn
ploegleider, Valerio Piva. „Marcus
wilde weten hoe de laatste kilome
ter was", zei de Italiaan snel. „Of
Quickstep een bod deed op de
etappe? Wij hebben niet gespro
ken over geld." „Ik zou er zelf geen
euro voor geven", berekende Lef
evere haastig. „Wij hebben nog
niks gewonnen en zij met Caven
dish al vier keer. Ik zat zelf niet in
de wagen achter Barredo, maar
waarschijnlijk heeft Burghardt zijn
ploegleider in de finale gevraagd
waarom Carlos maar bleef attaque
ren." Piva: „Nee hoor, wij wisten
dat Barredo zou blijven aanvallen,
maar de twee moesten blijven sa
menwerken om het samen in de fi
nale uit te vechten. Ik was toch
wat bang dat de drie achtervolgers
nog zouden terugkomen."
Erg bevredigend waren de ant
woorden niet. Zeker niet toen
Burghardt na afloop doodleuk zei
dat hij in de finale erg zeker van
zijn zaak was geweest: „We had
den genoeg voorsprong op onze
achtervolgers om dit spel te spe
len."
&b
Ze is een mooie jonge vrouw op
een machtige positie in een
mannenbolwerk, maar Marlies
van Gerwen wilde vroeger iets
heel anders dan in de wielersport
belanden. Ze wilde bouwkunde
gaan studeren. Of nee: planten
teelt. Of dierenarts-assistent wor
den. Misschien wilde ze zich onbe-
j wust afzetten tegen haar ouders,
die het makelaarsbedrijf Cycling
Service runden. Het zal de puber
teit zijn geweest. Nu is de Brabant
se 27 jaar oud en maakt ze onder
deel uit van de BV die de Mil-
ram-ploeg beheert: vader Gerry is
manager, dochter Marlies is per 1
januari directeur. „Als ik niet 'de
dochter van' was geweest, was het
inderdaad een heel ander verhaal
geweest, dat klopt. Maar je moet
wel kwaliteiten bezitten, denk ik."
Dat is geen grootspraak: in haar
jonge carrière werkte ze al voor de
Professional Football Asocciation,
voor voetbalclub Willem II, voor
het Ordina Open (een tennistoer
nooi) en voor Cycling Service:
niet slecht voor een 27-jarige uit
het Brabantse Olland, een kerk-
dorpje van Sint Oedenrode.
Maar voor Van Gerwen was het
niet meer dan de gewoonste zaak
van de wereld: ze groeide op met
wielrennen en wielrenners.
Wielrennen heeft ze zelf overigens
nooit gedaan, paardrijden wel. Ze
bemoeit zich ook niet met de tac
tiek, dat is aan de ploegleider
(haar man Raoul Liebregts).
Maar het commerciële inzicht is
ze iwoit kwijtgeraakt. In de etap
pe waar Niki Terpstra vooruitreed
met Florent Brard, benadrukte ze
dat de Noord-Hollander moest de-
j marreren om in ieder geval de
strijd voor de strijdlustigste renner
I te krijgen. „Wannéér Niki zou
gaan, moet de ploegleider beslis
sen. Maar hij moest wel. Anders
pak je die publiciteit niet. Dat is
l mijn commerciële denken."
De Transit Connect is stoer, betrouwbaar en comfortabel.
Een bedrijfsauto voor échte mannen dus. Dat schept
verwachtingen bij uw klanten, die u samen met de Transit
Connect gemakkelijk kunt waarmaken. Daarom hebben wij
nu een aantrekkelijk en compleet pakket op de Transit
Connect. Dat betekent elektrisch bedienbare portierramen,
centrale dubbele vergrendeling met afstandsbediening, airco,
radio/CD-speler, elektrisch verstelbare en verwarmbare
buitenspiegels, metaallak, ABS en in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel. Het Échte Ondernemerspakket voor maar
695,- in plaats van 1.715,-. Dat is een voordeel van 1.020,-.
Dus als u de verantwoordelijkheid aankunt van een stoere
Transit Connect en een prachtig voordeel wilt ontvangen,
u nu naar de Ford dealer of kijkt u op deechteman.nl
FordTransit Connect v.a. 11.850,-/ 299,- p.mnd. met FordBusinessPartner.
Feel the difference
Goes, Auto Adria B.V., 0113 - 22 04 40. Oostburg, Van de Ree Oostburg B.V., 0117 - 38 32 30.
Terneuzen, Van Putten &Zn. B.V., 0115 -61 38 57. Vlissingen, Autobedrijf Joosse, 0118 -41 94 20.
Zierikzee, Auto Adria Zierikzee B.V., 0111 -41 72 16.
Harm Vonk