Mercedes vernieuwt ML met BlueTEC PRIJSMljbPPER VLISSINGEN I LCD BREEDBEELDTELEVISIE AANBIEDINGEN ALLEEN GELDIGOF25-26-27JULI. OP=OP DE ELEKTRONICA DISCOUNTER w PZC Vrijdag 25 juli 2008 1 5 Mercedes probeert de autoliefhebbers in de Verenigde Staten warm te maken voor de door het merk zo gekoesterde diesels. Dat lijkt nu te lukken door Robbert Keegel Ook de M-Klasse ont komt niet aan de Grote Schoonmaak die Merce des-Benz dit jaar houdt. Maar het nieuws bij deze populaire SUV gaat verder. Verder dan de cosmetische wijzi gingen als nieuwe bumpers, ande re lampen, gewijzigde spiegels en een vettere grille, plus een duidelij ke - en herhaalde - opwaardering van het toch al zo luxueuze, ruime en praktische interieur. Het belang rijkste speelt zich, zoals vaak, on derhuids af. Voor dat nieuws reisden we af naar Vermont, een van de Ameri kaanse staten die de rigoureuze Ca- lifornische emissiewetten onder schrijft. In dat parkachtige staatje hield Mercedes de ML's met Blue TEC dieselmotoren ten doop. BlueTEC is het programma dat voorziet in het ultraschoon maken van de door Mercedes zo gekoester de diesels. Al ruim twee jaar kneedt het merk met de ster de HHBH De vernieuwde M-Klasse van Mercedes voldoet zowel op de weg als off-road uitstekend. Amerikaanse geesten om hen rijp te maken voor de tegenwoordig weer geschuwde dieselmotoren. Dat die in een kwade reuk zijn ko men te staan, ligt niet aan de au to's zelf, maar aan de belabberde kwaliteit dieselolie die je ginds aan de pomp opgedrongen krijgt. Nu er in groeiende mate zwavelar- me diesel - al dan niet met biodie sel bijgemengd - leverbaar is, acht te Mercedes-Benz de tijd rijp om een schonedieseloffensief in te zet ten. Ze zijn er nu twee jaar mee be zig en het slaat aan. BlueTEC-mo- toren zijn daar nu leverbaar in een E-Klasse, de grote MPV R-Klasse, en de SUV's ML en GL. Volgend jaar waait het offensief over naar Europa, waar we allang verteerba re diesel kunnen tanken. Het BlueTEC werk met een extra katalysator, die door inspuiting met een AdBlue genoemd additief (met daarin ureum en ammonia) de werkelijk vieze stikstofoxides onschadelijk maakt. Om de C02-uitstoot, die van diesels so wieso gering is, bekreunen de Amerikanen zich, naar mijn smaak terecht, veel minder dan de politici in Europa - met uitzonde ring van ene Al Gore dan. Schoner dan de lucht die uit de Blue- TEC-uitlaten komt, kan voorlopig niet en we wachten er hier met spanning op. Helaas is de capaci teit om die nieuwe katalysatoren te maken beperkt. Ermee rijdend foto CPD bespeur je, terecht, geen enkel ver schil. Dat betekent dat het rijden met de ML's nog wat beter gaat dan al het geval was. Dat geldt óók voor off-road, hoewel we dat in het belang van het milieu niet echt aanraden. In de uitgestrekte VS denken ze daar ook al anders over. De vernieuwde M-Klasse is er vanaf 71.649 euro, voor een ML 350 benzine. Dieselen kan vanaf 72 mille, voor een 280 CD1. Op Blue TEC nog een jaartje wachten. Ultra plat LCD scherm, Picture in Picture, SRS TruSurround Sound, aansluitingen: 2x HDMI, PC-ingang, ■i type: LE 32A330 GRATIS PARKEREN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15