Mercedes vernieuwt ML met BlueTEC
PRIJSMljbPPER
VLISSINGEN
I LCD BREEDBEELDTELEVISIE
AANBIEDINGEN ALLEEN GELDIGOF25-26-27JULI. OP=OP
DE ELEKTRONICA DISCOUNTER
w
PZC Vrijdag 25 juli 2008 1 5
Mercedes probeert de
autoliefhebbers in de
Verenigde Staten warm te
maken voor de door het
merk zo gekoesterde
diesels. Dat lijkt nu te lukken
door Robbert Keegel
Ook de M-Klasse ont
komt niet aan de Grote
Schoonmaak die Merce
des-Benz dit jaar
houdt. Maar het nieuws bij deze
populaire SUV gaat verder.
Verder dan de cosmetische wijzi
gingen als nieuwe bumpers, ande
re lampen, gewijzigde spiegels en
een vettere grille, plus een duidelij
ke - en herhaalde - opwaardering
van het toch al zo luxueuze, ruime
en praktische interieur. Het belang
rijkste speelt zich, zoals vaak, on
derhuids af.
Voor dat nieuws reisden we af
naar Vermont, een van de Ameri
kaanse staten die de rigoureuze Ca-
lifornische emissiewetten onder
schrijft. In dat parkachtige staatje
hield Mercedes de ML's met Blue
TEC dieselmotoren ten doop.
BlueTEC is het programma dat
voorziet in het ultraschoon maken
van de door Mercedes zo gekoester
de diesels. Al ruim twee jaar
kneedt het merk met de ster de
HHBH
De vernieuwde M-Klasse van Mercedes voldoet zowel op de weg als off-road uitstekend.
Amerikaanse geesten om hen rijp
te maken voor de tegenwoordig
weer geschuwde dieselmotoren.
Dat die in een kwade reuk zijn ko
men te staan, ligt niet aan de au
to's zelf, maar aan de belabberde
kwaliteit dieselolie die je ginds aan
de pomp opgedrongen krijgt.
Nu er in groeiende mate zwavelar-
me diesel - al dan niet met biodie
sel bijgemengd - leverbaar is, acht
te Mercedes-Benz de tijd rijp om
een schonedieseloffensief in te zet
ten. Ze zijn er nu twee jaar mee be
zig en het slaat aan. BlueTEC-mo-
toren zijn daar nu leverbaar in een
E-Klasse, de grote MPV R-Klasse,
en de SUV's ML en GL. Volgend
jaar waait het offensief over naar
Europa, waar we allang verteerba
re diesel kunnen tanken.
Het BlueTEC werk met een extra
katalysator, die door inspuiting
met een AdBlue genoemd additief
(met daarin ureum en ammonia)
de werkelijk vieze stikstofoxides
onschadelijk maakt. Om de
C02-uitstoot, die van diesels so
wieso gering is, bekreunen de
Amerikanen zich, naar mijn
smaak terecht, veel minder dan de
politici in Europa - met uitzonde
ring van ene Al Gore dan. Schoner
dan de lucht die uit de Blue-
TEC-uitlaten komt, kan voorlopig
niet en we wachten er hier met
spanning op. Helaas is de capaci
teit om die nieuwe katalysatoren
te maken beperkt. Ermee rijdend
foto CPD
bespeur je, terecht, geen enkel ver
schil. Dat betekent dat het rijden
met de ML's nog wat beter gaat
dan al het geval was. Dat geldt óók
voor off-road, hoewel we dat in
het belang van het milieu niet
echt aanraden. In de uitgestrekte
VS denken ze daar ook al anders
over. De vernieuwde M-Klasse is
er vanaf 71.649 euro, voor een ML
350 benzine. Dieselen kan vanaf 72
mille, voor een 280 CD1. Op Blue
TEC nog een jaartje wachten.
Ultra plat LCD scherm, Picture in Picture,
SRS TruSurround Sound, aansluitingen: 2x HDMI, PC-ingang,
■i type: LE 32A330
GRATIS PARKEREN