€25,- Vliegtax geen rem op reizen Experts: uitbraak Q-koorts in Nederland uniek Grenzen verdwijnen ook in luchtruim Man rijdt 35 jaar zonder rijbewijs m ADGRLLOn Elk 2e ticket KORTING! Grootste kasteel van Nederland ondergaat restauratie 6 I Donderdag 24 juli 2008 PZC gangers steeg met maar liefst met 49 procent. Ook het Caraïbisch Ge bied (plus 3 procent) en Mid- den-Amerika (plus 20 procent) zien het aantal boekingen stijgen. Ondanks de groeiende belangstel ling voor Indonesië (plus 19 pro cent), Maleisië (plus 5 procent) en Vietnam (plus 17 procent) blijft het Verre Oosten met 3 procent minder boekingen achter bij vorig jaar. Dat ligt vooral aan de dalende interesse voor Thailand en China. Het aantal boekingen voor Thai land, de populairste Azië-bestem- ming, daalde met 5 procent. China vertoont een afname van 41 pro cent. Vier op de tien Nederlanders gaan met de auto naar het vakan tieadres, waarbij Frankrijk favoriet is. Dit land boekt een groei van 1 procent. Italië staat met een plus van 18 procent op de tweede plaats. Georganiseerde autoreizen in eigen land raken uit de gratie (min 16 procent). Griekenland, Turkije en Spanje blijven binnen Europa de meest populaire vliegvakantiebestemmin gen. Deze Tanden zagen hun marktaandeel overigens wel krim pen. Ze zagen het aantal bezoekers met 2 (Griekenland), 7 (Turkije) en 1 (Spanje) procent dalen. De brandstoftoeslag, de vliegtax en andere factoren die vliegen duurder maken ten spijt kiezen veel Nederlanders dit jaar voor verre vakantiebestemmingen. 'Nog niet eerder gezien in gebieden met zelfde bevolkingsdichtheid.' BILTHOVEN - De uitbraak van Q;koorts in Nederland is uniek in de wereld. Dit concluderen weten schappers na een rondetafelge sprek dat het Centrum Infectieziek- tebestrijding van het Rivm in sa menwerking met de Gezondheids raad heeft gehouden, aldus het Rivm gisteren. Ook in andere landen zijn uitbra ken van Qjkoorts geweest, maar DRIEBERGEN - De politie heeft een 66-jarige man uit De Kiel (Dren the) aangehouden die al 35 jaar zonder geldig rijbewijs reed. De au tomobilist werd op de A28 aan de kant gezet omdat hij 160 kilometer per uur reed. Hij had bovendien te veel gedronken. Het rijbewijs van de man was sinds 1973 verlopen. Hij verklaarde tegenover de politie dat hij destijds geen geld had om het te verlengen. éh BflLLonvfiflRTen bv Boek online via www.adballon.ni We bestaan 25 jaar Vier dit met ons mee niet in zulke uitgebreide en dicht bevolkte gebieden als nu in Noord-Brabant. Experts uit Cana da, Frankrijk, Duitsland, Denemar ken, Zweden en Nederland bespra ken de mogelijkheden om versprei ding van de ziekte tegen te gaan. Maatregelen bij uitbraken in ande re landen zijn echter niet zomaar toepasbaar in Nederland, aldus het Rivm. Q_-koorts is een infectieziekte met klachten die op griep lijken en in sommige gevallen kan leiden tot longontsteking. Veruit de meesten merken er echter nauwelijks iets van. De ziekte wordt overgedragen door geiten, runderen en schapen. Ze is met antibiotica goed te be handelen. Het aantal meldingen van CUkoorts is dit jaar toegeno men tot 497, waarvan 369 uit Bra bant. CUkoorts kwam tot 2007 in Nederland slechts af en toe voor. Het Rivm gaat nu met veterinaire deskundigen overleggen hoe de De Q-koorts in ons land is uniek in de wereld. Andere landen had den ook uitbraken, maar niet in zulke grote en dichtbevolkte ge bieden als nu in Brabant. overdracht van Q.-koorts van dier op mens precies gebeurt en of ver dere maatregelen mogelijk of no dig zijn om dat te voorkomen. Ook komen er preciezere richtlij nen over diagnostiek en behande ling van de ziekte voor huisartsen en gynaecologen. Op de conferen tie is tevens gesproken over het nut van screening op Q_-koorts van zwangeren in de regio. Maar volgens de deskundigen is dat niet goed mogelijk omdat onvoldoende bekend is over de kans op zwanger schapscomplicaties bij een Cbkoortsinfectie. Europese landen willen kunstmatige scheidslijnen slechten. DEN HAAG - Een vurige wens van de luchtvaartsector lijkt in vervul ling te gaan: de grenzen in het Eu ropese luchtruim moeten in 2018 zijn verdwenen. De landen in Eu ropa werken samen aan het uitwis sen van die kunstmatige grenzen. Nederland sleutelt nu aan een ver drag met België, Duitsland en Frankrijk. Andere Europese lan den zijn er ook mee bezig. Maar wat betekent dat eigenlijk? Kunnen vliegtuigen nu niet ge woon via de snelste weg van punt A naar B vliegen? Helaas niet. Het Europese lucht ruim is erg onlogisch ingedeeld. Elk land heeft op eigen houtje be sloten op welke 'snelwegen' in het nationale luchtruim passagiers vliegtuigen mogen komen. De overheden vonden het niet nodig naar de buren te kijken. Het ge volg: de 'snelwegen' in de verschil lende landen sluiten niet goed op elkaar aan. Een vliegtuig moet daardoor de vreemdste bochten maken om van Amsterdam naar Milaan te komen. De EU wil daar een einde aan maken. Passagiers zitten nu dus langer dan nodig in het vliegtuig? Klopt. Die vlucht tussen Amster dam en Milaan duurt nu ongeveer 1 uur en 40 minuten. Met een be ter ingericht luchtruim gaan daar ongeveer 25 minuten vanaf. In heel Europa moeten vliegtuigen ge middeld 10 tot 15 minuten omvlie gen. Dat kost natuurlijk extra brandstof en leidt tot een onnodig hoge uitstoot van kooldioxide. Er valt dus geld te besparen. En dat betekent ook goedkopere tickets? Dat valt zeker niet uit te sluiten. Luchtvaartmaatschappijen zijn ver wikkeld in een hevige concurren tieslag en goedkopere tickets lok ken nu eenmaal meer reizigers. Als de brandstofkosten dalen, is het goed mogelijk dat de vervoer ders hun passagiers daarvan deels laten profiteren. Iedereen heeft voordeel bij zo'n effi ciënter ingericht luchtruim. Waar om duurt het zo lang? Het militaire luchtruim vormt het grootste struikelblok. In veel lan den is het grootste deel van het luchtruim gereserveerd voor mili taire toestellen. Passagiersvliegtui gen mogen dan alleen door een vrij smalle corridor. Een efficiënter luchtruim betekent dat het militai re deel moet worden aangepast. Dat ligt gevoelig, zeker in Frank rijk. Uiteindelijk is het de bedoe ling dat Europese luchtverkeers leidingen worden samengevoegd. Daar voelen Franse verkeersleiders niets voor. Luchtverkeersleiding Nederland zou er echter geen moeite mee hebben op den duur te verdwijnen. Al 8 procent meer reizen naar verre landen dan vorig jaar. DE MEERN - Nederlanders trekken zich niets aan van brandstoftoesla gen, vliegtax en andere zaken die vakanties duurder maken. Dit jaar boekten ze voor het zomerseizoen al 8 procent meer reizen naar ver re vliegbestemmingen dan vorig jaar. Dat blijkt uit de boekingscij- fers over de periode tot en met 7 juli, die de Algemene Nederlandse Vereniging voor Reisondernemin gen (ANVR) gisteren bekendmaak te. Van de 2,2 miljoen mensen die voor een vliegvakantie kozen geeft 83 procent de voorkeur aan een Eu ropese en 17 procent aan een verre bestemming. Meer dan de helft (54 procent) van de ANVR-klan- ten boekte een vliegvakantie. De Verenigde Staten zijn dit jaar bij zonder in trek, door de lage stand van de dollar. Het aantal Amerika- HAARZUILENS - Kasteel De Haar in Haarzuilens staat voor een deel in de steigers. Het slot onder gaat een ingrijpende restauratie, waarbij zowel het muurwerk als de fundering wordt aangepakt. De kosten van de renovatie bedragen 40 miljoen euro. Het kasteel blijft tijdens het herstel, dat in 2011 wordt afgerond, geopend voor het publiek. De Haar is het grootste kasteel van Nederland. Het luxueus ingerichte slot is eind 19e eeuw ge bouwd door Cuypers op de puinhopen van het in 1482 verwoeste oorspronkelijke kasteel. foto Erik van 't Woud/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 6