€25,-
Vliegtax
geen
rem op
reizen
Experts: uitbraak Q-koorts in Nederland uniek
Grenzen verdwijnen ook in luchtruim
Man rijdt 35 jaar
zonder rijbewijs
m ADGRLLOn
Elk 2e ticket
KORTING!
Grootste kasteel van Nederland ondergaat restauratie
6 I Donderdag 24 juli 2008 PZC
gangers steeg met maar liefst met
49 procent. Ook het Caraïbisch Ge
bied (plus 3 procent) en Mid-
den-Amerika (plus 20 procent)
zien het aantal boekingen stijgen.
Ondanks de groeiende belangstel
ling voor Indonesië (plus 19 pro
cent), Maleisië (plus 5 procent) en
Vietnam (plus 17 procent) blijft
het Verre Oosten met 3 procent
minder boekingen achter bij vorig
jaar. Dat ligt vooral aan de dalende
interesse voor Thailand en China.
Het aantal boekingen voor Thai
land, de populairste Azië-bestem-
ming, daalde met 5 procent. China
vertoont een afname van 41 pro
cent. Vier op de tien Nederlanders
gaan met de auto naar het vakan
tieadres, waarbij Frankrijk favoriet
is. Dit land boekt een groei van 1
procent. Italië staat met een plus
van 18 procent op de tweede
plaats. Georganiseerde autoreizen
in eigen land raken uit de gratie
(min 16 procent).
Griekenland, Turkije en Spanje
blijven binnen Europa de meest
populaire vliegvakantiebestemmin
gen. Deze Tanden zagen hun
marktaandeel overigens wel krim
pen. Ze zagen het aantal bezoekers
met 2 (Griekenland), 7 (Turkije)
en 1 (Spanje) procent dalen.
De brandstoftoeslag, de vliegtax
en andere factoren die vliegen
duurder maken ten spijt kiezen
veel Nederlanders dit jaar voor
verre vakantiebestemmingen.
'Nog niet eerder gezien
in gebieden met zelfde
bevolkingsdichtheid.'
BILTHOVEN - De uitbraak van
Q;koorts in Nederland is uniek in
de wereld. Dit concluderen weten
schappers na een rondetafelge
sprek dat het Centrum Infectieziek-
tebestrijding van het Rivm in sa
menwerking met de Gezondheids
raad heeft gehouden, aldus het
Rivm gisteren.
Ook in andere landen zijn uitbra
ken van Qjkoorts geweest, maar
DRIEBERGEN - De politie heeft een
66-jarige man uit De Kiel (Dren
the) aangehouden die al 35 jaar
zonder geldig rijbewijs reed. De au
tomobilist werd op de A28 aan de
kant gezet omdat hij 160 kilometer
per uur reed. Hij had bovendien te
veel gedronken. Het rijbewijs van
de man was sinds 1973 verlopen.
Hij verklaarde tegenover de politie
dat hij destijds geen geld had om
het te verlengen.
éh BflLLonvfiflRTen bv
Boek online via www.adballon.ni
We bestaan 25 jaar
Vier dit met ons mee
niet in zulke uitgebreide en dicht
bevolkte gebieden als nu in
Noord-Brabant. Experts uit Cana
da, Frankrijk, Duitsland, Denemar
ken, Zweden en Nederland bespra
ken de mogelijkheden om versprei
ding van de ziekte tegen te gaan.
Maatregelen bij uitbraken in ande
re landen zijn echter niet zomaar
toepasbaar in Nederland, aldus het
Rivm.
Q_-koorts is een infectieziekte met
klachten die op griep lijken en in
sommige gevallen kan leiden tot
longontsteking. Veruit de meesten
merken er echter nauwelijks iets
van. De ziekte wordt overgedragen
door geiten, runderen en schapen.
Ze is met antibiotica goed te be
handelen. Het aantal meldingen
van CUkoorts is dit jaar toegeno
men tot 497, waarvan 369 uit Bra
bant. CUkoorts kwam tot 2007 in
Nederland slechts af en toe voor.
Het Rivm gaat nu met veterinaire
deskundigen overleggen hoe de
De Q-koorts in ons land is uniek
in de wereld. Andere landen had
den ook uitbraken, maar niet in
zulke grote en dichtbevolkte ge
bieden als nu in Brabant.
overdracht van Q.-koorts van dier
op mens precies gebeurt en of ver
dere maatregelen mogelijk of no
dig zijn om dat te voorkomen.
Ook komen er preciezere richtlij
nen over diagnostiek en behande
ling van de ziekte voor huisartsen
en gynaecologen. Op de conferen
tie is tevens gesproken over het
nut van screening op Q_-koorts
van zwangeren in de regio. Maar
volgens de deskundigen is dat niet
goed mogelijk omdat onvoldoende
bekend is over de kans op zwanger
schapscomplicaties bij een
Cbkoortsinfectie.
Europese landen
willen kunstmatige
scheidslijnen slechten.
DEN HAAG - Een vurige wens van
de luchtvaartsector lijkt in vervul
ling te gaan: de grenzen in het Eu
ropese luchtruim moeten in 2018
zijn verdwenen. De landen in Eu
ropa werken samen aan het uitwis
sen van die kunstmatige grenzen.
Nederland sleutelt nu aan een ver
drag met België, Duitsland en
Frankrijk. Andere Europese lan
den zijn er ook mee bezig. Maar
wat betekent dat eigenlijk?
Kunnen vliegtuigen nu niet ge
woon via de snelste weg van punt
A naar B vliegen?
Helaas niet. Het Europese lucht
ruim is erg onlogisch ingedeeld.
Elk land heeft op eigen houtje be
sloten op welke 'snelwegen' in het
nationale luchtruim passagiers
vliegtuigen mogen komen. De
overheden vonden het niet nodig
naar de buren te kijken. Het ge
volg: de 'snelwegen' in de verschil
lende landen sluiten niet goed op
elkaar aan. Een vliegtuig moet
daardoor de vreemdste bochten
maken om van Amsterdam naar
Milaan te komen. De EU wil daar
een einde aan maken.
Passagiers zitten nu dus langer
dan nodig in het vliegtuig?
Klopt. Die vlucht tussen Amster
dam en Milaan duurt nu ongeveer
1 uur en 40 minuten. Met een be
ter ingericht luchtruim gaan daar
ongeveer 25 minuten vanaf. In
heel Europa moeten vliegtuigen ge
middeld 10 tot 15 minuten omvlie
gen. Dat kost natuurlijk extra
brandstof en leidt tot een onnodig
hoge uitstoot van kooldioxide. Er
valt dus geld te besparen.
En dat betekent ook goedkopere
tickets?
Dat valt zeker niet uit te sluiten.
Luchtvaartmaatschappijen zijn ver
wikkeld in een hevige concurren
tieslag en goedkopere tickets lok
ken nu eenmaal meer reizigers.
Als de brandstofkosten dalen, is
het goed mogelijk dat de vervoer
ders hun passagiers daarvan deels
laten profiteren.
Iedereen heeft voordeel bij zo'n effi
ciënter ingericht luchtruim. Waar
om duurt het zo lang?
Het militaire luchtruim vormt het
grootste struikelblok. In veel lan
den is het grootste deel van het
luchtruim gereserveerd voor mili
taire toestellen. Passagiersvliegtui
gen mogen dan alleen door een
vrij smalle corridor. Een efficiënter
luchtruim betekent dat het militai
re deel moet worden aangepast.
Dat ligt gevoelig, zeker in Frank
rijk. Uiteindelijk is het de bedoe
ling dat Europese luchtverkeers
leidingen worden samengevoegd.
Daar voelen Franse verkeersleiders
niets voor. Luchtverkeersleiding
Nederland zou er echter geen
moeite mee hebben op den duur
te verdwijnen.
Al 8 procent meer
reizen naar verre landen
dan vorig jaar.
DE MEERN - Nederlanders trekken
zich niets aan van brandstoftoesla
gen, vliegtax en andere zaken die
vakanties duurder maken. Dit jaar
boekten ze voor het zomerseizoen
al 8 procent meer reizen naar ver
re vliegbestemmingen dan vorig
jaar. Dat blijkt uit de boekingscij-
fers over de periode tot en met 7
juli, die de Algemene Nederlandse
Vereniging voor Reisondernemin
gen (ANVR) gisteren bekendmaak
te.
Van de 2,2 miljoen mensen die
voor een vliegvakantie kozen geeft
83 procent de voorkeur aan een Eu
ropese en 17 procent aan een verre
bestemming. Meer dan de helft
(54 procent) van de ANVR-klan-
ten boekte een vliegvakantie. De
Verenigde Staten zijn dit jaar bij
zonder in trek, door de lage stand
van de dollar. Het aantal Amerika-
HAARZUILENS - Kasteel De Haar in Haarzuilens
staat voor een deel in de steigers. Het slot onder
gaat een ingrijpende restauratie, waarbij zowel
het muurwerk als de fundering wordt aangepakt.
De kosten van de renovatie bedragen 40 miljoen
euro. Het kasteel blijft tijdens het herstel, dat in
2011 wordt afgerond, geopend voor het publiek.
De Haar is het grootste kasteel van Nederland.
Het luxueus ingerichte slot is eind 19e eeuw ge
bouwd door Cuypers op de puinhopen van het in
1482 verwoeste oorspronkelijke kasteel.
foto Erik van 't Woud/ANP