Onderzoek dure brandstof bepleit Hoge prijs benzine Niet vervolgen van geweldsmisdrijven wekt verontwaardiging Ontslaggolf onder bestuurders in zorg Camera pizzakoeriers schrikt overvallers af Ontploffende autoband doodt monteur Veghel Man met zaag probeert pantalon te stelen Dubbele pech voor Duitse drugskoerier Geen lagere belasting voor Oranje-spelers 4 Donderdag 24 juli 2008 PZC NMa moet van PvdA en WD benzineprijs opnieuw onderzoeken. DEN HAAG - De Tweede Kamer wil dat de Nederlandse Mededingings autoriteit (NMa) een nieuw onder zoek instelt naar de brandstof- markt. De kale brandstofprijs (zon der accijns en btw) ligt acht cent hoger dan de gemiddelde prijs in Europa. Volgens de Kamer duidt dat op gebrek aan concurrentie. WD en PvdA zijn geschrokken van de torenhoge prijs die automo bilisten in Nederland betalen. De partijen vermoeden dat een ge brek aan concurrentie tussen de tankstations langs de snelweg daar bij een rol speelt. In woonwijken zijn de prijzen lager door de komst van nieuwe aanbieders die op prijs concurreren. „Dat toont aan dat de prijzen langs de snel weg ook omlaag kunnen", zegt De Kamerfracties van VVD en PvdA willen dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit opnieuw onderzoek doet naar de hoge kale brandstofprijs. WD-Kamerlid Aptroot. WD en PvdA zullen vragen stellen aan mi nister Van der Hoeven van Econo mische Zaken. Ze willen dat de NMa een nieuw onderzoek doet. Tien jaar geleden deed de NMa ook onderzoek naar prijsafspra ken, maar dat werd in 2003 ge staakt omdat er onvoldoende be wijs voor was. Met het veilen van pompstations is wel geprobeerd de concurrentie langs de snelweg te verbeteren. Volgens Aptroot kan dat naar 'de schroothoop'. Nederland kent al jaren de hoog ste kale prijzen van Europa, blijkt uit cijfers van de Europese Com missie. Het verschil kan oplopen tot tien cent per liter. De hoge kale prijzen nuanceren het beeld van de inhalige overheid die via accijns en belastingen de benzine kunstmatig duur houdt. PvdA-Kamerlid Roefs vindt dat er sowieso duidelijkheid moet ko men over het tot stand komen van de benzineprijs. pagina 14: automobilist kiest voor kleine auto pagina 15: dure benzine is zegen voor fietsfabrikanten Bonden: justitie ondermijnt hiermee het politiewerk. door Jacqueline Steenwijk den haag - Politiebonden zijn ver ontwaardigd dat het Openbaar Mi nisterie vorig jaar een groot aantal geweldsmisdrijven heeft gesepo neerd. Van alle lichte geweldsmis drijven die het Openbaar Ministe rie (OM) vorig jaar zelf heeft be handeld werd 41 procent gesepo neerd. Volgens de bonden onder mijnt het OM daarmee het politie werk. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat vorig jaar in 9445 zaken geen strafvervol ging werd ingesteld terwijl dat in de meeste zaken wél mogelijk was. Van de geseponeerde zaken ging het in 5695 gevallen om misdrij ven die wel te vervolgen zijn, maar waarbij het OM ervoor koos om dit niet te doen. Dit om zogeheten beleidsredenen. Zo werd 36 pro cent van de zaken geseponeerd omdat de verdachte bijvoorbeeld al aantoonbaar zijn leven had gebe terd, zoals een man die nadat hij zijn vrouw heeft geslagen in thera pie is gegaan. Ruim een kwart van de zaken, 28 procent, werd gesepo neerd omdat het om een geda teerd of gering misdrijf ging, zoals het op de uitkijk staan bij een dief- rjjj Het steekt politiebonden dat het OM steeds meer lichte gewelds delicten seponeert. „Dit onder mijnt het politiewerk en het ver trouwen van de hurger." stal, en 27 procent omdat het bij voorbeeld om een delict ging waar bij het slachtoffer het geweld zelf ook enigszins had uitgelokt. In to taal gaat het om zestig procent van alle geseponeerde zaken. In 2000 werd nog maar 45 procent van de zaken om zo'n beleidsregel gesepo neerd. „Dit kan echt niet", zegt Gerrit van de Kamp van de Algemene Christelijke Politiebond (ACP). „Hiermee geeft het OM een com pleet verkeerd signaal af aan de maatschappij." Sanne Eichhorn van de Vereniging van Middelbare en Hogere Politie ambtenaren (VMHP) stelt: „Lichte geweldsmisdrijven zijn juist het speerpunt van de politie. Dat niet vervolgen ondermijnt het politie werk en het vertrouwen van de burger." En voorzitter Ron Tour nier van de Algemene Nederland se Politie Vereniging reageert: „Wij doen blijkbaar wel goed ons werk, maar vervolgens belandt het in de prullenbak. Dat vind ik wel heel erg wrang." Alle vakbonden willen weten waar dit hoge aantal beleids sepots door veroorzaakt wordt. „Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iedere nieuwe dader ineens zijn leven heeft gebeterd", zegt de VMHP-voorzitter. Het OM zelf zegt er geen verklaring voor te heb ben. „Als het OM niet weet hoe dit komt, dan moet het dat maar eens heel snel gaan uitzoeken", stelt SP- Tweede Kamerlid Ronald van Raak. „Als dit wordt veroor zaakt door personeelsgebrek bij het OM, moeten onmiddellijk maatregelen worden genomen." PETER maarssen - In de eerste helft van dit jaar zijn al in de top van de zorg al 48 bestuurders ontslagen, meldt het tijdschrift Zorgvisie. In heel 2007 zijn er 32 onvrijwillig ver trokken, zegt Jan Aghina van de NVZD, de vereniging van bestuur ders in de gezondheidszorg, in het blad. De cijfers hebben betrekking op leden van de NVZD. Vooral in de thuiszorg worden bestuurders gedwongen te vertrekken. emmeloord - De camera's op hel men van koeriers van de Emmeloordse pizzeria Da Enzo zijn effectief Sinds de invoering zijn de bezorgers niet meer over vallen. Eerder dit jaar zijn vier koe riers van het bedrijf overvallen. Het Emmeloordse bedrijf X-Sports- cam kwam toen met de camera's, die met een knop op het stuur van de brommer zijn in te schakelen. veghel - Een automonteur is gisterochtend rond 10 uur in Veghel overleden toen de band van een vrachtwagen in zijn ge zicht ontplofte. De man stierf ter plaatse aan zijn verwondingen. Hij was bezig de band op een vracht wagen te zetten toen de band op eens explodeerde. Hulpverleners waren er snel, maar hulp mocht niet meer baten. De Arbeidsinspec tie onderzoekt het incident. den haag - Een 34-jarige man die in warenhuis De Bijenkorf in Den Haag een broek wilde stelen, ging nét iets te opvallend te werk. Een beveiligingsbeambte betrapte de dief toen deze in de winkel met een ijzerzaag het elektronische be- veiligingslabel van het kledingstuk afzaagde. De politie heeft de man vervol gens een bekeuring gegeven. wehl - Een 23-jarige drugskoerier uit Duitsland had dinsdagavond op de A28 dubbele pech. Hij kreeg bij het Oost-Gelderse dorp Wehl autopech. De politie ging kijken toen er een kapotte auto op de vluchtstrook stond, die olie lekte. De Duitser zei dat de auto van een vriend was. Toen dat niet bleek te kloppen, lichtte de politie de auto door. De agenten vonden een kilo heroïne. den haag - Het Nederlands voet balelftal ziet weinig terug van de belofte van premier Jan Peter Bal kenende om voor hen in het kabi net een belastingverlaging te be spreken. Dat had hij Oranje tij dens het Europees Kampioen schap toegezegd. Staatssecretaris De Jager (Financiën) zegt dat het kabinet niet van plan is voor deze groep de belastingen te verlagen. De automobilist in Nederland betaalt meer voor een liter brandstof dan in enig ander Europees land, ook als btw en accijns niet worden meegeteld. „De NMa moet zijn werk over doen, maar dan goed." door Thomas Olivier Op de raffinaderij van Shell in Pemis is alles immens. De pijpleidingen kron kelen als slierten spaghetti door elkaar. De fabrie ken kunnen 800 liter ruwe olie per seconde verwerken tot diesel, benzine en kerosine. De grootste raffinaderij van Europa staat bij de poort van Nederland. We wonen zó dicht bij de bron dat benzine en diesel wel goedkoper móeten zijn dan in onze buurlanden. Toch rekent de automobilist nergens zo veel af voor een liter als in Neder land. Zelfs de kale prijs - zonder ac cijns en btw - is in de hele Europe se Unie niet zo hoog. Al meer dan tien jaar breken eco nomen, politici en concurrentie- waakhonden zich het hoofd over de torenhoge benzineprijs. Als olie maatschappijen in Nederland de duurste benzine van Europa verko pen, dan moet daar toch een goe de verklaring voor zijn? „We leven naast een raffinaderij", zegt Paul van Selms, directeur van belangen organisatie UnitedConsumers. „Feitelijk zou de kale benzineprijs bij ons het laagst moeten zijn om dat de transportkosten nihil zijn. Het tegendeel is waar." Volgens hem is het raadsel van die hoge 'kale' prijzen nooit opgelost. De benzinemarkt was in 1998 de eerste klus waar de kersverse Ne derlandse Mededingingsautoriteit (NMa) zich in vastbeet. Drie jaar later kwam de waakhond tot de conclusie dat benzine in Neder land 10 tot 15 guldencent te duur was door prijsafspraken. Maar na een storm van kritiek, onder meer van economen, kwam de waak hond daar in 2003 op terug: het be staan van een mini-Opec in de pol der is niet te bewijzen. Vandaag de dag stelt marktleider Shell dat de kale prijzen 'in lijn zijn' met die van andere landen. Maar uit het wekelijkse Oil Bulle tin van de Europese Commissie blijkt dat in al die jaren niets is ver anderd: Nederland gaat nog steeds aan kop. De kale prijs van een liter benzine ligt 8 cent hoger. Ook de diesel is veruit het duurst. „De kartelwaakhond NMa moet zijn werk overdoen, maar dan goed", zegt WD-prominent en lid van de Eerste Kamer Pieter Hof- stra. Hij stortte zich een aantal ja ren geleden als Kamerlid al eens op de brandstofprijzen: „Er kan maar een verklaring zijn: te weinig marktwerking." De grote maat schappijen, Shell voorop, hebben volgens hem een te sterke positie. Volgens Van Selms is de NMa daar niet tegen opgewassen. Shell, BP, Esso, Texaco en Total hebben het overgrote deel van de markt in handen. „Die partijen zijn zo groot en de overheid zit er te diep in. Als de overheid de duimschroe ven aandraait, gaan de maatschap pijen dwarsliggen bij het afdragen van accijns. Het is de vraag of meer concurrentie wel mogelijk is." Shell was gisteren niet bereikbaar voor commentaar, maar stelt op zijn website dat de prijzen in Ne derland hoger zijn doordat de - TT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 4