Onderzoek dure
brandstof bepleit
Hoge prijs benzine
Niet vervolgen van
geweldsmisdrijven
wekt verontwaardiging
Ontslaggolf onder
bestuurders in zorg
Camera pizzakoeriers
schrikt overvallers af
Ontploffende autoband
doodt monteur Veghel
Man met zaag probeert
pantalon te stelen
Dubbele pech voor
Duitse drugskoerier
Geen lagere belasting
voor Oranje-spelers
4 Donderdag 24 juli 2008 PZC
NMa moet van PvdA en
WD benzineprijs
opnieuw onderzoeken.
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil
dat de Nederlandse Mededingings
autoriteit (NMa) een nieuw onder
zoek instelt naar de brandstof-
markt. De kale brandstofprijs (zon
der accijns en btw) ligt acht cent
hoger dan de gemiddelde prijs in
Europa. Volgens de Kamer duidt
dat op gebrek aan concurrentie.
WD en PvdA zijn geschrokken
van de torenhoge prijs die automo
bilisten in Nederland betalen. De
partijen vermoeden dat een ge
brek aan concurrentie tussen de
tankstations langs de snelweg daar
bij een rol speelt. In woonwijken
zijn de prijzen lager door de
komst van nieuwe aanbieders die
op prijs concurreren. „Dat toont
aan dat de prijzen langs de snel
weg ook omlaag kunnen", zegt
De Kamerfracties van VVD en
PvdA willen dat de Nederlandse
Mededingingsautoriteit opnieuw
onderzoek doet naar de hoge
kale brandstofprijs.
WD-Kamerlid Aptroot. WD en
PvdA zullen vragen stellen aan mi
nister Van der Hoeven van Econo
mische Zaken. Ze willen dat de
NMa een nieuw onderzoek doet.
Tien jaar geleden deed de NMa
ook onderzoek naar prijsafspra
ken, maar dat werd in 2003 ge
staakt omdat er onvoldoende be
wijs voor was. Met het veilen van
pompstations is wel geprobeerd
de concurrentie langs de snelweg
te verbeteren. Volgens Aptroot
kan dat naar 'de schroothoop'.
Nederland kent al jaren de hoog
ste kale prijzen van Europa, blijkt
uit cijfers van de Europese Com
missie. Het verschil kan oplopen
tot tien cent per liter.
De hoge kale prijzen nuanceren
het beeld van de inhalige overheid
die via accijns en belastingen de
benzine kunstmatig duur houdt.
PvdA-Kamerlid Roefs vindt dat er
sowieso duidelijkheid moet ko
men over het tot stand komen van
de benzineprijs.
pagina 14: automobilist kiest
voor kleine auto
pagina 15: dure benzine is zegen
voor fietsfabrikanten
Bonden: justitie
ondermijnt hiermee
het politiewerk.
door Jacqueline Steenwijk
den haag - Politiebonden zijn ver
ontwaardigd dat het Openbaar Mi
nisterie vorig jaar een groot aantal
geweldsmisdrijven heeft gesepo
neerd. Van alle lichte geweldsmis
drijven die het Openbaar Ministe
rie (OM) vorig jaar zelf heeft be
handeld werd 41 procent gesepo
neerd. Volgens de bonden onder
mijnt het OM daarmee het politie
werk.
Uit cijfers van het Centraal Bureau
voor de Statistiek blijkt dat vorig
jaar in 9445 zaken geen strafvervol
ging werd ingesteld terwijl dat in
de meeste zaken wél mogelijk was.
Van de geseponeerde zaken ging
het in 5695 gevallen om misdrij
ven die wel te vervolgen zijn, maar
waarbij het OM ervoor koos om
dit niet te doen. Dit om zogeheten
beleidsredenen. Zo werd 36 pro
cent van de zaken geseponeerd
omdat de verdachte bijvoorbeeld
al aantoonbaar zijn leven had gebe
terd, zoals een man die nadat hij
zijn vrouw heeft geslagen in thera
pie is gegaan. Ruim een kwart van
de zaken, 28 procent, werd gesepo
neerd omdat het om een geda
teerd of gering misdrijf ging, zoals
het op de uitkijk staan bij een dief-
rjjj Het steekt politiebonden dat het
OM steeds meer lichte gewelds
delicten seponeert. „Dit onder
mijnt het politiewerk en het ver
trouwen van de hurger."
stal, en 27 procent omdat het bij
voorbeeld om een delict ging waar
bij het slachtoffer het geweld zelf
ook enigszins had uitgelokt. In to
taal gaat het om zestig procent van
alle geseponeerde zaken. In 2000
werd nog maar 45 procent van de
zaken om zo'n beleidsregel gesepo
neerd.
„Dit kan echt niet", zegt Gerrit
van de Kamp van de Algemene
Christelijke Politiebond (ACP).
„Hiermee geeft het OM een com
pleet verkeerd signaal af aan de
maatschappij."
Sanne Eichhorn van de Vereniging
van Middelbare en Hogere Politie
ambtenaren (VMHP) stelt: „Lichte
geweldsmisdrijven zijn juist het
speerpunt van de politie. Dat niet
vervolgen ondermijnt het politie
werk en het vertrouwen van de
burger." En voorzitter Ron Tour
nier van de Algemene Nederland
se Politie Vereniging reageert: „Wij
doen blijkbaar wel goed ons werk,
maar vervolgens belandt het in de
prullenbak. Dat vind ik wel heel
erg wrang." Alle vakbonden willen
weten waar dit hoge aantal beleids
sepots door veroorzaakt wordt. „Ik
kan me namelijk niet voorstellen
dat iedere nieuwe dader ineens
zijn leven heeft gebeterd", zegt de
VMHP-voorzitter. Het OM zelf
zegt er geen verklaring voor te heb
ben. „Als het OM niet weet hoe
dit komt, dan moet het dat maar
eens heel snel gaan uitzoeken",
stelt SP- Tweede Kamerlid Ronald
van Raak. „Als dit wordt veroor
zaakt door personeelsgebrek bij
het OM, moeten onmiddellijk
maatregelen worden genomen."
PETER
maarssen - In de eerste helft van
dit jaar zijn al in de top van de
zorg al 48 bestuurders ontslagen,
meldt het tijdschrift Zorgvisie. In
heel 2007 zijn er 32 onvrijwillig ver
trokken, zegt Jan Aghina van de
NVZD, de vereniging van bestuur
ders in de gezondheidszorg, in het
blad. De cijfers hebben betrekking
op leden van de NVZD. Vooral in
de thuiszorg worden bestuurders
gedwongen te vertrekken.
emmeloord - De camera's op hel
men van koeriers van de
Emmeloordse pizzeria Da Enzo
zijn effectief Sinds de invoering
zijn de bezorgers niet meer over
vallen. Eerder dit jaar zijn vier koe
riers van het bedrijf overvallen.
Het Emmeloordse bedrijf X-Sports-
cam kwam toen met de camera's,
die met een knop op het stuur van
de brommer zijn in te schakelen.
veghel - Een automonteur is
gisterochtend rond 10 uur in
Veghel overleden toen de band
van een vrachtwagen in zijn ge
zicht ontplofte. De man stierf ter
plaatse aan zijn verwondingen. Hij
was bezig de band op een vracht
wagen te zetten toen de band op
eens explodeerde. Hulpverleners
waren er snel, maar hulp mocht
niet meer baten. De Arbeidsinspec
tie onderzoekt het incident.
den haag - Een 34-jarige man die
in warenhuis De Bijenkorf in Den
Haag een broek wilde stelen, ging
nét iets te opvallend te werk. Een
beveiligingsbeambte betrapte de
dief toen deze in de winkel met
een ijzerzaag het elektronische be-
veiligingslabel van het kledingstuk
afzaagde.
De politie heeft de man vervol
gens een bekeuring gegeven.
wehl - Een 23-jarige drugskoerier
uit Duitsland had dinsdagavond
op de A28 dubbele pech. Hij kreeg
bij het Oost-Gelderse dorp Wehl
autopech. De politie ging kijken
toen er een kapotte auto op de
vluchtstrook stond, die olie lekte.
De Duitser zei dat de auto van een
vriend was. Toen dat niet bleek te
kloppen, lichtte de politie de auto
door. De agenten vonden een kilo
heroïne.
den haag - Het Nederlands voet
balelftal ziet weinig terug van de
belofte van premier Jan Peter Bal
kenende om voor hen in het kabi
net een belastingverlaging te be
spreken. Dat had hij Oranje tij
dens het Europees Kampioen
schap toegezegd. Staatssecretaris
De Jager (Financiën) zegt dat het
kabinet niet van plan is voor deze
groep de belastingen te verlagen.
De automobilist in
Nederland betaalt meer
voor een liter brandstof dan
in enig ander Europees land,
ook als btw en accijns niet
worden meegeteld. „De
NMa moet zijn werk over
doen, maar dan goed."
door Thomas Olivier
Op de raffinaderij
van Shell in Pemis
is alles immens. De
pijpleidingen kron
kelen als slierten
spaghetti door elkaar. De fabrie
ken kunnen 800 liter ruwe olie
per seconde verwerken tot diesel,
benzine en kerosine. De grootste
raffinaderij van Europa staat bij de
poort van Nederland. We wonen
zó dicht bij de bron dat benzine
en diesel wel goedkoper móeten
zijn dan in onze buurlanden. Toch
rekent de automobilist nergens zo
veel af voor een liter als in Neder
land. Zelfs de kale prijs - zonder ac
cijns en btw - is in de hele Europe
se Unie niet zo hoog.
Al meer dan tien jaar breken eco
nomen, politici en concurrentie-
waakhonden zich het hoofd over
de torenhoge benzineprijs. Als olie
maatschappijen in Nederland de
duurste benzine van Europa verko
pen, dan moet daar toch een goe
de verklaring voor zijn? „We leven
naast een raffinaderij", zegt Paul
van Selms, directeur van belangen
organisatie UnitedConsumers.
„Feitelijk zou de kale benzineprijs
bij ons het laagst moeten zijn om
dat de transportkosten nihil zijn.
Het tegendeel is waar." Volgens
hem is het raadsel van die hoge
'kale' prijzen nooit opgelost.
De benzinemarkt was in 1998 de
eerste klus waar de kersverse Ne
derlandse Mededingingsautoriteit
(NMa) zich in vastbeet. Drie jaar
later kwam de waakhond tot de
conclusie dat benzine in Neder
land 10 tot 15 guldencent te duur
was door prijsafspraken. Maar na
een storm van kritiek, onder meer
van economen, kwam de waak
hond daar in 2003 op terug: het be
staan van een mini-Opec in de pol
der is niet te bewijzen.
Vandaag de dag stelt marktleider
Shell dat de kale prijzen 'in lijn
zijn' met die van andere landen.
Maar uit het wekelijkse Oil Bulle
tin van de Europese Commissie
blijkt dat in al die jaren niets is ver
anderd: Nederland gaat nog steeds
aan kop. De kale prijs van een liter
benzine ligt 8 cent hoger. Ook de
diesel is veruit het duurst.
„De kartelwaakhond NMa moet
zijn werk overdoen, maar dan
goed", zegt WD-prominent en lid
van de Eerste Kamer Pieter Hof-
stra. Hij stortte zich een aantal ja
ren geleden als Kamerlid al eens
op de brandstofprijzen: „Er kan
maar een verklaring zijn: te weinig
marktwerking." De grote maat
schappijen, Shell voorop, hebben
volgens hem een te sterke positie.
Volgens Van Selms is de NMa daar
niet tegen opgewassen. Shell, BP,
Esso, Texaco en Total hebben het
overgrote deel van de markt in
handen. „Die partijen zijn zo
groot en de overheid zit er te diep
in. Als de overheid de duimschroe
ven aandraait, gaan de maatschap
pijen dwarsliggen bij het afdragen
van accijns. Het is de vraag of
meer concurrentie wel mogelijk
is."
Shell was gisteren niet bereikbaar
voor commentaar, maar stelt op
zijn website dat de prijzen in Ne
derland hoger zijn doordat de
- TT