Koeien zo klein als speldenknopjes Vliegen zonder doel doen de mannen niet PZC Donderdag 24 juli 2008 Dries (I) en Rick (r) poseren voor het vliegtuig voordat we ermee de lucht ingaan. De meeste mensen genieten van Zeeland op het water, aan het strand of vanaf een terrasje. Je denkt er niet zo snel aan om de schoonheid van de provincie eens vanaf een heel andere kant te bekijken. Zomer- krant-verslaggever Leonie Beijer nam een kijkje bij een vliegschool en ging mee de lucht in. Zuidwesten wind, wind kracht zes, het is be wolkt en buiig. Vlieg- baar weer volgens in structeur Dries van der Poest Clement (61) en leer ling-piloot Rick Sijp (27). Voordat we opstijgen maakt Rick de 'kist' klaar voor gebruik. Dries licht toe: „Hij maakt een rondje rond het vliegtuig om te controle ren of alles goed en veilig is. An ders kan het nog vervelend aflo pen." Als alles aan de buitenkant in orde is, mag ik instappen en maakt Rick in het Engels de con trole aan de binnenkant af „We doen alles aan de hand van een checklist, niks gebeurt uit het hoofd", vertelt Dries. „Het waait wel een beetje dus het is turbulent", gaat hij verder, ter wijl hij me op het spuugzakje in de stoel voor me wijst. Intussen voel ik het vliegtuigje al bewegen terwijl we nog aan de grond staan. Tenslotte krijg ik een koptelefoon Vliegwerk Zeeland Telefoon 0113 - 613289 - info@vliegwerkzeeland.nl - http://www.vliegwerkzee- land.nl Op de website kun je onder meer terecht voor informatie over lessen, cadeaubonnen, rondvluchten, huwelijksaanzoe ken of het huren van een toe stel. die ik zelf nog even moet inplug gen. Dries: „Als je jezelf hoort, ho ren wij je ook." Met een schok slaat de propeller aan. „En als je vragen hebt stel je ze maar", hoor ik door mijn koptelefoon kraken. „We taxiën nu naar de startbaan." Nog even worden de remmen en de instrumenten getest. Ik hoor Dries en Rick gezellig kletsen alsof we een ritje met de auto maken „Nou het zal wel rustig zijn. Er staat een lekker zijwindje dus we zetten d'r met haar neus in de wind." Rick: „Parking break relea se en dan kunnen we gaan." We racen we over het hobbelige gras veldje en voor ik het weet gaan we de lucht in. Ik krijg een raar gevoel in mijn buik terwijl ik onder me de bootjes op het Veerse Meer klei ner zie worden. Onderweg naar Middelburg klimmen we hoger de lucht in boven een lappendeken van akkers, met koeien zo klein als speldenknopjes. Zodra we door de wolken heen vliegen, raken we ein delijk de turbulentie kwijt. „Hier doen we het voor", hoor ik kra ken. Beneden zie ik Middelburg lig gen als in miniatuur Walcheren, met de vesten om het centrum heen en piepkleine gekleurde kraampjes op de markt. Mijn ei gen huis zie ik als een wit legoblok je in het oude centrum staan. We gaan door naar Vlissingen. „Zie je daar de boulevard?" vraagt Dries. We maken een scherpe bocht en vliegen over Oost-Souburg weer te rug richting vliegveld Uit mijn raampje zie ik bijna heel Walche ren. Dries: „Lekker gespeeld, we gaan terug en oefenen alleen nog even twee landinkjes." Boven het Veer se Meer voel ik mijn maag om draaien. Twee landinkjes ga ik niet overleven. In mijn microfoontje zeg ik voorzichtig: „Ik geloof dat ik een beetje ziek word." „Dan landen we gewoon één keer, het moet wel leuk blijven", kraakt het terug. Maar door turbulentie heb ik helaas geen controle meer over mijn maag, ondanks mijn voorzorgsmaatregelen. Als we ge land zijn, strompel ik trillend het vliegtuigje uit. Met mijn ontbijt netjes in een dichtgevouwen zakje. Vliegen is mijn passie, mijn vader was oorlogsvlieger dus het is me met de pap lepel ingegoten." Dries is gepensioneerd luchtmachtvlieger en is nu instructeur bij 'Vliegwerk Zeeland' in Arnemuiden. „Het werk bij de luchtmacht was anders, het was de mooiste tijd van mijn leven, je vloog de hele wereld rond. Maar nu kan ik mijn kennis over dragen aan leerlingen", vertelt hij. „De mensen die hier les nemen, doen het voor het plezier. Dus je moet het wel plezierig brengen. Dat was bij de beroepsopleiding wel anders. Ik vind de ze manier van werken veel prettiger. Gezellig heid staat bij ons hoog in het vaandel en we be ginnen daarom altijd met een kopje koffie. Daarna gaan we aan de slag met de theorie en gaan we de lucht in om het uit te voeren. We sluiten af met een nabespreking en eindigen in het hiernaast gelegen restaurant met een bier tje. Mede hierdoor valt slechts drie a vier pro cent van de leerlingen af" Andere redenen waarom bijna iedereen zijn brevet haalt, zijn de op de leerling afgestemde lessen en het feit dat ze werken zonder tijdsdruk. Rick kan dit beamen. Hij is bijna klaar met de opleiding en vertelt: „Ik ben ermee begonnen omdat ik vliegtuigmonteur ben. Ik sleutel aan alle typen vliegtuigen waar hier mee gevlogen wordt. Door mijn werk was ik al gewend om mee te vliegen, maar het is ook wel handig om het zelf te kunnen. De eerste keer solo was wel spannend, maar verder is bet net als autorij den, je moet het gewoon even leren." Dries: „Al zijn resultaten houd ik nauwkeurig bij in een dossier en de vluchten teken ik af an ders zijn ze niet geldig." Dries heeft al veel mee gemaakt tijdens zijn vliegcarrière. „Er zijn een paar vluchten die je natuurlijk altijd bij blijven. Zo heb ik in Canada ooit mijn enige noodlan ding moeten maken, ben ik met prins Bern- hard naar Afrika gevlogen en heb ik prins Wil- lem-Alexander opgeleid. Maar die vluchten zelf zijn niet heel anders dan normaal. Er moet toch een één op één verhouding zijn om les te kunnen geven." Naast de lessen die worden ge geven is het ook mogelijk om rondvluchten te maken. Dries: „Deze worden gedaan door jon gens die net van de opleiding af zijn, zo kun nen ze ervaring opdoen." In het hoogseizoen worden de vliegtuigen voor de helft gevuld met toeristen, de andere helft bestaat uit Zeeuwen. „Een keer kwam hier een Duitser die zei: „Ich möchte meine Camping sehen." Hij wist alleen niet op welke camping hij stond, we zijn ze toen allemaal afgevlogen tot dat we hem gevonden hadden," vertelt Dries. Waarschijnlijk zal Rick dit najaar zijn brevet ha len en zijn kennis gaan bijhouden door het ma ken van rondvluchten. Want vliegen zonder 'doel' doen de mannen niet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 37