Breytenbach geeft niet op 'L Misdaad in de jaren zestig Rariteiten en ongemakken in Birma PZC Donderdag 24 juli 2008 21 De Zuid-Afrikaanse schrijver Breyten Breytenbach is geen activist meer zoals in de tijd van de apartheid, maar ook als 70-jarige is hij allesbehalve berustend. „Ik ben van plan volkomen onverbeterlijk en onbuigzaam te sterven." door André Keikes A Be zijn allemaal medeplichti- B\ B gen aan de schande van het \B \B leven", schrijft Breyten Brey- W W tenbach in zijn nieuwste boek Woordvogel, waarin romanfiguur Breyten Woorddwaas peinzend door het bestaan gaat. Woorddwaas heeft heel wat trekjes van de schrijver, maar Breytenbach - de dichter en kunstenaar - is geen man voor eendimensio naal ego-proza. Hij heeft ruimte nodig voor poëtische sprongen en paradoxen. De figuur Woorddwaas en een hele rij andere alter ego's staan hem die toe. Woorddwaas is, als Breytenbach, een man die zich even gemakkelijk in Zuid-Afrika beweegt als in Parijs of New York. Hij ziet er de worste ling van mensen, zoals hij er zelf ook een is. Maar hij 'draagt de schaduw van een binnenwe reld met zich mee', merkt hij ergens op en plaatst daarmee gebeurtenissen en ontmoetin gen in een poëtisch perspectief Woordvogel is het tweede deel van het vierluik The middle world quartet met werk van Breyten bach. Eerder verscheen Intieme vreemde, waarin hij de wortels van het schrijverschap onder zoekt. In Woordvogel reist de verteller naar plaatsen die voor hem herinneringen oproe pen: Parijs, Kaapstad, de Catalaanse heuvels, New York. Woorddwaas heeft er kleurrijke ont moetingen, geniet van het goede leven, maar sluit zijn ogen niet voor de nooit oplosbare on rechtvaardigheden. Breytenbach is geen activist meer zoals in de tijd van de apartheid, maar het wordt snel dui delijk dat hij ook als 70-jarige allesbehalve be rustend is. „Elk nieuws wordt onschuldig als je het even laat liggen." Maar zo ver moet het niet komen als je ziet dat 'een zwarte huid geen en kele grens pijnloos overkomt' en er 'krankzinni ge cowboys in het Witte Huis' zitten. Ook het internet, 'dat virtuele kerkhof, en de niet in zwakbegaafde mensen geïnteresseerde autoriteiten wekken nog gemakkelijk zijn woe de. Maar met woede alleen ga je te gronde. „Je moet blijven reizen omdat de aarde ontdekt en herinnerd moet worden." En: „Het is goed om deel uit te maken van de soort", schrijft Brey tenbach, in steeds nieuwe pogingen de wereld niet op te geven. Ondanks al die fascinerende formuleringen en rake typeringen overheerst in Woordvogel ech ter toch de teleurstelling van een man op gevor derde leeftijd, die gehoopt had dat het allemaal anders zou gaan. Over het geweld in het nieu we Zuid-Afrika, eendimensionaal feminisme, journalistieke dramatiseringszucht, de domme kermis van hedendaagse televisie, de 'verlelij- king' van het landschap, niet uit te roeien racis me en al even hardnekkige corruptie. En steeds vaker voelt de verteller de nabijheid van de dood. Denk echter niet dat Woordvogel een heel som ber boek is, want strijdbaar is het woord. „Ik ben van plan 99 jaar oud te worden en dan vol komen onverbeterlijk en onbuigzaam te ster ven." Breyten Breytenbach - Woordvogel. Uitgeverij Po dium, gebonden. 368 pag. 25 euro. BOEKEN KORT Het oerboek van de Nobelprijswinnaar, aldus uitge ver MeulenhofFover Opgestaan van de grond van José Saramago. De Portugese schrijver was 58 jaar toen het boek verscheen. In de jaren daarna schreef hij een oeuvre bijeen dat hem in 1998 de Nobelprijs opleverde. In Opgestaan van de grond vertelt Saramago de geschiedenis van eenvoudige landarbeiders in Por tugal. Veel verzet en leed tegen een achtergrond van dictatuur tot de Anjerrevolutie alles veran dert. José Saramago - Opgestaan van de grond. J.M. Meulenhoff, 18,95 euro. In Logboek beschrijft Harry Mulisch het ontstaan van De ontdekking van de hemel. Ter wijl Saddam Hussein wereldge schiedenis schrijft met zijn inval in Koeweit, schrijft Mulisch aan zijn 'totaalroman'. De schrijver noteert hoe hij het scheppings proces van zijn boek beleeft, te midden van een tumultueuze tijd. 'Einde van een wonderbaar lijk jaar, politiek vol rampen, maar voor mij toch een annus mirabilis', besluit Mulisch zijn dagboek uit 1992. Harry Mulisch - Logboek. De Bezige Bij, 18,90 euro. De hechte vriendschap tussen het Arabi sche jongetje Momo en de hoe- renmadam Rosa stond model voor de film La vie devant soi met Simone Signoret als 'ma dame Rosa'. In het oorspronke lijke boek, nu vertaald als Een heel leven voor je beschrijft au teur Romain Gary het leven in een armoedige Parijse banlieue en de opbloeiende vriendschap tussen Momo en Rosa. Roman Gary, die in 1979 overleed, schreef met zijn boek een abso lute bestseller waarmee hij ver scheidene literaire prijzen won. Romain Gary - Een heel leven voor je. De Arbeiderspers, 17,95 euro. William C. Gordon - De dode in smoking. Vertaling Anke ten Doeschate. Signa tuur, 17,95 euro. door Fred Monsma aat maar, dat kan ik beter", zei Willi am C. Gordons 1 echtgenote toen de ze al weer heel wat jaren te rug zei dat hij een roman wil de schrijven. Zo'n advies zegt meestal niet zo veel, maar wel als je weet dat het van Isa bel Allende (beroemd van o.m. Het huis met de geesten) komt. Toch heeft haar man niet naar Isabel geluisterd en getui ge het zojuist verschenen De dode in smoking gelukkig maar. De hoofdpersoon in dit misdaadverhaal in de stijl van (wijlen) Raymond Chandler en Dashiell Hammett is al dood wanneer het allemaal begint. Reginald Rockwood III komt om het leven bij wat een tragisch ongeval lijkt. Maar in een misdaadroman is zoiets natuurlijk niet wat het lijkt, anders kan de schrijver er direct mee ophouden. Een kroegmaat van Reginald, Samuel Hamilton, gaat als een ware privé-detective op zoek naar de waarheid. Die speurtocht speelt zich af in een door Gordon op fraaie wijze neergezette omgeving barstensvol mooie locaties - alle in San Francisco -, het ene na het andere kleurrijke personage. Het verhaal speelt in een tijd die ook al iets extra's te bieden heeft: begin jaren zestig als de Kennedy's het voor het zeggen hebben in de Verenigde Staten. De wijze waarop William C. Gordon erin slaagt China town te tekenen met veel Oos terse hoofdrolspelers - onder anderen Meneer Song en de geheimzinnige Chinees Xing Ying, naast hen kroeguitbaat ster Melba, haar dochter Blanche en stille vennoot O'Hara - maken De dode in smoking tot een meeslepend avontuur. Gelukkig maar dat William de goede raad van zijn Isabel in de wind heeft geslagen. Dan zouden fans van misdaadromans het im mers zonder deze 'bijzondere dode' hebben moeten doen. Guy Delisle - Birma. Uitgeverij Oog Blik. 24,95 euro. door Jan Kuys u itgeverij Oog Blik heeft een verta ling uitgebracht van het vorig jaar in Frankrijk verschenen Bir ma van de Canadees Guy De lisle. Tekenaar en verteller Guy Delisle heeft Birma (weer zo'n knoepert van 264 bladzijden) op een haast klas sieke manier heeft ingedeeld. De meeste bladzijden tellen keurig zes tekeningen, soms afgewisseld met andere forma ten, opdat de lay-out niet al te saai wordt. Het verhaal ver schijnt in grijstinten. Door sommige tekeningen te beper ken tot de hoofdlijnen en an dere wat meer details te ge ven, houdt Delisle de pagina's levendig. De levenspartner van de teke naar, Nadège, wordt voor Art sen zonder Grenzen uitgezon den naar de totalitaire staat Birma (Myanmar), waar hulp verleners onder moeilijke om standigheden hun werk doen. Delisle gaat mee als huisman. In die hoedanig heid zorgt hij voor zijn zoon Louis en kan hij in vrije uren zijn ervaringen verwerken in dit autobiografische beeldver haal. Een kijkje achter de scher men van dit dictatoriaal gere geerde land is vanzelfspre kend een boeiende ervaring. Delisle heeft een forse dosis humor en slaagt erin zijn ver bazing over het leven in dit ontwikkelingsland knap weer te geven. Birma verveelt geen seconde ook al is 'een jaar uit het leven van Guy Delisle in Birma' niet bijster spannend.. Delisle heeft eerder al zijn be levenissen in Noord-Korea Pyongyangen China Shen zhenin beeldromans vastge legd en bewijst in Birma een onderhoudend verhaal te kunnen vertellen. Zelfs in te keningen die soms eerder een knullige indruk maken dan dat ze de ogen strelen. Het zij Delisle vergeven: een jaar lang zo'n beetje zes tekenin gen per dag maken is op zich zelf al een hele opgave. Breyten Breytenbach: „Elk nieuws wordt onschuldig als je het even laat liggen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 21