Huisje in Zeeland pas na Turkse zon 'Zomergasten klagen eerder' Toerist kiest steeds meer voor comfort en privacy PZC filmpje vakantiehuizen op www.pzc.nl Lars en Job Groenestyn voetballen voor de stacaravan. Margoth kijkt toe. Udense familie vindt bedjes Roompot Beach Resort aan kleine kant. door Kim van Zweeden Margoth van Groenestyn (49) is samen met haar twee zonen Lars (15) en Job (13) op vakantie in Kamper land. Voor één week verruilen de ze Brabanders hun woonplaats Uden voor een stacaravan van Roompot Beach Resort. „Het is hier prima," zegt Margoth. „Qua bouw is het hier vrij opgezet, zo heb je veel privacy. Ik had eigen lijk verwacht dat de huisjes dichter bij elkaar zouden staan. Het enige nadeel hier zijn de bedden. Ik heb nog nooit eerder zulke smalle bed den gezien. Ik dacht eerst 'wat een ramp', maar de jongens hebben vannacht goed geslapen." „Het hoogseizoen zit helemaal vol geboekt," zegt Jornt de Meurichy, manager sales and marketing van Roompot Beach Resort in Kamper land. „Er is misschien hier en daar Drie weken lang een familie van zes personen over de vloer. Daar droomt elke verhuurder van vakantiewoningen van. Maar helaas, die tijd is voorbij. De vakantiegast van nu komt alleen of met zijn tweeën en hij blijft een dag of drie. Per saldo heeft dat geleid tot een spectaculaire daling van het aantal overnachtingen. Bungalowparken en particuliere verhuurders moeten zich voegen naar de vraag. nog een enkele bungalow vrij. We merken dat mensen steeds vaker 'even weg' gaan in eigen land. Wat we ook zien is dat kamperen min der in trek is. Gasten kiezen liever voor meer comfort en privacy in bijvoorbeeld een chalet of stacara van." Bij het boeken wordt steeds meer gebruik gemaakt van internet. „On geveer vijftig procent van de boe kingen gaan telefonisch," weet Jornt. „De rest via internet." Voor klachten heeft Roompot een vaste procedure. De Meurichy: „We pro beren de klachten zoveel mogelijk op de parken zelf op te lossen. Be langrijk daarbij is dat de gast gelijk aan de bel trekt, zodat we ook een kans krijgen om het ter plaatse te verhelpen. Samen met de klant be spreken we de klacht om een even tuele oplossing te bedenken." „Ons beoordelingssysteem bestaat onder andere uit een enquête waarin gas ten kunnen aangeven hoe de va kantie is verlopen. De klachten die hieruit naar voren komen, pakken we direct aan." Aantal overnachtingen in Zeeuwse vakantiewoningen is de laatste vijfjaar met dertig procent gedaald. door Ton van den Nouweland Het staat zwart op wit in de Toeristische Trendrappor tage Zeeland - het jaarlijkse zelfonderzoek van de sector -: 'Bezien over een periode van vijf jaar liep het aantal overnachtingen in een vakantiewoning in Zeeland met zo'n dertig procent terug'. Dat is nogal wat. „Zeeland is hard op weg een tweede vakantiebestemming te wor den," verklaart Carla Schönknecht van Pro motie Zeeland Delta. „Na een buitenland se vakantie doen mensen nog een paar da gen Zeeland en dan liefst in een huisje. Dat is de trend: vaker, maar korter en luxueuzer op vakantie." Daarmee heeft Schönknecht meteen een andere statistiek in de Trendrapportage verklaard. Want het aantal overnachtingen in huisjes of bungalows mag dan wel flink zijn gedaald; het aantal geboekte vakanties in deze accommodaties is juist toegeno men. Vorig jaar werden 429.000 vakanties geboekt; een stijging 16.000, ofwel 43 pro cent. Schönknecht: „Wij zijn hier gewend vakantiewoningen per week te verhuren, maar de vraag is veranderd. De klant wil drie tot vier nachten boeken. Bovendien gaat het om minder gasten per boeking. Maar hoe je het ook wendt of keert. We zijn de afgelopen vijf jaar gewoon 3,5 mil joen overnachtingen kwijtgeraakt. Dan kun je wel praten over verhoging van be stedingen, maar de overnachtingen moe ten ook omhoog." De hotelsector heeft, volgens Schön knecht, al ingespeeld op deze trend en ook de grote bungalowparken pakken het goed op. „Daar kun je inmiddels flexibel boe ken. Het zijn nog vooral de particuliere ver huurders, die vast proberen te houden aan boeken van tenminste een week." Schön knecht begrijpt dat wel: „Want het is ook een heel gedoe. Je moet vaker schoonma ken en vaker beddengoed wisselen." Dat de grote bungalowparken de bui in middels zien hangen klopt. „Ons ant woord is het aanbieden van midweek- en weekendvakanties in het hoogseizoen," zegt Yamina Abdoun, commercieel direc teur Roompot Parken. „In onze bosparken zijn we daar al dik mee bezig. Volgend jaar gaan we dat ook in Zeeland doen. Dan krij gen we een wissel op maandag." Vaker wisselen geeft hogere kosten, erkent Abdoun. Maar dat gaat niet tot hogere prij zen leiden: „Nee, want tegenover korter verblijf staat als voordeel dat de gast vaker uit eten gaat. Dan heb je een hogere beste ding op de locatie. Korter vakantie bete kent meer conveniance. Als je hier een weekend verblijft, dan is boodschappen doen eigenlijk al zonde van de tijd." Korter in het vakantiehuisje Zeeland boekte in 2007 meer verblijven in vakantiewo ningen. Dat kwam door een toename van korte vakan ties (+43%); meer dan het landelijk gemiddelde. Maar waar het aantal langere verblijven in bungalows landelijk nog nipt steeg, daalde dit in Zeeland met 15%. PZC Rolant Quist bron CVO Kwaliteit vakantiehuisjes Zeeland gaat achteruit volgens Trendmonitor. door Leonie Beijer Waar is de beloofde wasma chine? En wat is het huis vies! Ook pech dat de tv het niet doet. Om niet te spreken van problemen met hang- en sluitwerk en zo nog wat gebreken," aldus Alf red Feberwee in een boze brief over zijn Kamperlandse vakantiewoning, gereserveerd via de VW-boekings- centrale Zeeland. Uit de Toeristische Trendmonitor 2007/2008 komt naar voren dat de kwaliteit van de vakan tiewoningen in Zeeland in 2007 als minder wordt beoordeeld. Carla Schönknecht van Promotie Zeeland Delta: „Dat is ongetwijfeld waar, maar wij horen het niet terug aan de balies van onze VW-kantoren. Ik heb sowieso het idee dat mensen snel ler, en over kleinere dingen klagen. Dit is volgens mij een trend in heel Nederland." Om de waardering te onderzoeken, heeft Promotie Zeeland Delta in de winter van 2006 vierhonderd huur ders ondervraagd. Schönknecht: „Hieruit bleek dat zij overwegend te vreden waren. Dat komt doordat ze bij ons weten waar ze aan toe zijn. Al le vakantiewoningen zijn namelijk ANWB geclassificeerd en hebben een aantal sterren gekregen." Aan die ster ren is af te lezen welke voorzieningen je mag verwachten. Schönknecht: „Als er toch klachten zijn, worden de ze in principe direct opgelost. Men sen hebben dan een vervelend begin van de vakantie en dus verhelpen we het probleem zo snel mogelijk. Er komt iemand kijken of er wordt tele fonisch contact gelegd. Voor ernstige klachten (verstopte wc of douche) hebben we een contract met een tech nisch bedrijf Alleen als de klacht niet tot tevredenheid is opgelost of men sen willen hun geld terug, vragen we een schriftelijke verklaring. Dan kan de klacht in behandeling worden ge nomen." En de beloofde wasmachine van Alf red Feberwee? Schönknecht: „Als de ze meneer beter had gekeken, had hij in het schuurtje de wasmachine ont dekt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 84