hebben we alle sporen' rondje om kerk' Fliplander kan niet zonder zijn auto National Car Rental Dure bus Lichaam duiker geïndentificeerd PZC Zaterdag 19 juli 2008 3 Pearyweg 6, Goes, 0113 - 233 689 www.nationalcar-rental.com COMMENTAAR Een simpel rekensommetje leert dat Zeeland 4,8 miljoen euro over de balk gooit door het gebruik van aardgasbussen te stimuleren. Treedt er bewustzijns vernauwing op bij politici als het woord milieu valt? Dat valt nog maar te bezien, want het sommetje is gemaakt door een producent van bussen. Een direct belanghebbende dus. Dat neemt niet weg dat ook onverdachte deskundigen vraagtekens plaatsen bij de inzet van aardgasbussen. Feit is dat de ontwikkelingen in de techniek zich soms razendsnel voltrekken. Over een jaar of wat is de dieselbus wellicht schoner dan de aardgasbus. En wie weet dient zich een nog schoner alternatief aan. De politici moeten het echter doen met de nu beschikbare informatie. Onlangs heeft: de provincie geld gereserveerd voor een netwerk van aardgasstations die te zijner tijd ook gebruikt kunnen worden voor waterstof. En bij de aanbesteding van het busvervoer is gekozen voor een maatschappij die ook aardgasbussen inzet. Op basis van de nu beschikbare informatie is dat een wijs besluit en lijkt van bewustzijns vernauwing geen sprake. De forensische recherche heeft na de vondst van de vermoorde llonka Toth twee dagen sporenonderzoek gedaan op de Noorderbegraafplaats in Vlissin- gen. De politie heeft via posters op de begraafplaats ook getuigen opgeroepen (inzet). ANNA JACOBAPOLDER - Het lichaam dat donderdag werd geborgen in het Zijpe bij de Anna Jacobapolder is inderdaad van de vermiste 35-ja- rige Belgische duiker. Zijn identi teit is vastgesteld door middel van analyse van het gebit, maakte het politie gisteren bekend. Het lichaam werd door opvarenden van een bootje ontdekt. De man dook op 6 april met vijf anderen op 35 meter diepte en kwam niet meer boven. de in november dat VDLs nieuw ste dieselbus (Ambassador) min der CO2, fijnstof en koolwaterstof fen uitstoot dan een aardgasbus. Alleen stoot de Ambassador iets meer stikstofoxiden (NOx) uit. Mooren: „In 2004 was diesel min der schoon dan aardgas. Strenge re gelgeving stuwt de dieseltechniek snel vooruit. De aardgasbus is voor het rondje om de kerk." Er circule ren tegenstrijdige rapporten over welke brandstof het schoonst is. Sommige overheden kiezen voor de aardgasbus (Den Haag; andere stoten ze af (Eindhoven). Gedeputeerde George van Heukel- om (SGP, openbaar vervoer) beves tigt dat de provincie de inzet van aardgasbussen in Midden-Zeeland financieel aantrekkelijk heeft ge maakt. „De exploitatie van aardgas bussen kost nu meer geld, maar de investering is toekomstgericht. Het netwerk van gasvulstations kan straks ook worden gebruikt voor de distributie van waterstof Ver nieuwen heeft tijd en durf nodig." Onderzoek CBS toont grote verschillen tussen steden en buitengebied. door Marcel Modde GOES - Zeeuwen in de verstedelijk te gebieden hechten beduidend minder belang aan autobezit dan inwoners van de dorpen. Het buitengebied van Sint Philips- land is koploper, zo kan worden opgemaakt uit cijfers van het Cen traal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daar staan gemiddeld 2,4 auto's per huishouden. Landelijk rekent het CBS met 1 auto per adres. In de centra en randgebie den van Goes, Middelburg, Terneu- zen, Vlissingen, Zierikzee en Oost-Souburg wordt dat gemiddel de vaak niet gehaald, leren de sta tistieken. De Hulsterse wijk Car- mel kent het laagste cijfer (0,4) bin nen Zeeland. Volgens het CBS houdt het aantal auto's per huishouden verband met de woningwaarde. In bijna ze ventig procent van alle wijken met huizen goedkoper dan tweehon derdduizend euro staat niet voor iedere deur een auto. Ook buurten met flats scoren lager. Woordvoerster Marjonne Jobse van de gemeente Tholen zoekt het hoge autobezit rond Sint Philips- land in het ontbreken van winkels en andere voorzieningen. Ook de reisafstand naar de dichtsbijzijnde supermarkt is aanzienlijk. De ge meente komt in september met een verkeer- en vervoersnota, waarin de gemiddelde parkeer druk en bezettinggraad in de gebie den op rij worden gezet. TEC H N 1 RECHEJ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 3