hebben we alle sporen'
rondje om kerk' Fliplander kan niet zonder zijn auto
National
Car Rental
Dure bus
Lichaam duiker
geïndentificeerd
PZC Zaterdag 19 juli 2008 3
Pearyweg 6, Goes, 0113 - 233 689
www.nationalcar-rental.com
COMMENTAAR
Een simpel
rekensommetje leert
dat Zeeland 4,8 miljoen
euro over de balk gooit
door het gebruik van
aardgasbussen te stimuleren.
Treedt er bewustzijns
vernauwing op bij politici als
het woord milieu valt? Dat valt
nog maar te bezien, want het
sommetje is gemaakt door een
producent van bussen. Een
direct belanghebbende dus.
Dat neemt niet weg dat ook
onverdachte deskundigen
vraagtekens plaatsen bij de
inzet van aardgasbussen. Feit is
dat de ontwikkelingen in de
techniek zich soms razendsnel
voltrekken. Over een jaar of wat
is de dieselbus wellicht schoner
dan de aardgasbus. En wie weet
dient zich een nog schoner
alternatief aan. De politici
moeten het echter doen met de
nu beschikbare informatie.
Onlangs heeft: de provincie geld
gereserveerd voor een netwerk
van aardgasstations die te zijner
tijd ook gebruikt kunnen
worden voor waterstof. En bij
de aanbesteding van het
busvervoer is gekozen voor een
maatschappij die ook
aardgasbussen inzet. Op basis
van de nu beschikbare
informatie is dat een wijs
besluit en lijkt van bewustzijns
vernauwing geen sprake.
De forensische recherche heeft na de vondst van de vermoorde llonka Toth twee dagen sporenonderzoek gedaan op de Noorderbegraafplaats in Vlissin-
gen. De politie heeft via posters op de begraafplaats ook getuigen opgeroepen (inzet).
ANNA JACOBAPOLDER - Het lichaam
dat donderdag werd geborgen in
het Zijpe bij de Anna Jacobapolder
is inderdaad van de vermiste 35-ja-
rige Belgische duiker. Zijn identi
teit is vastgesteld door middel van
analyse van het gebit, maakte het
politie gisteren bekend. Het
lichaam werd door opvarenden
van een bootje ontdekt. De man
dook op 6 april met vijf anderen
op 35 meter diepte en kwam niet
meer boven.
de in november dat VDLs nieuw
ste dieselbus (Ambassador) min
der CO2, fijnstof en koolwaterstof
fen uitstoot dan een aardgasbus.
Alleen stoot de Ambassador iets
meer stikstofoxiden (NOx) uit.
Mooren: „In 2004 was diesel min
der schoon dan aardgas. Strenge re
gelgeving stuwt de dieseltechniek
snel vooruit. De aardgasbus is voor
het rondje om de kerk." Er circule
ren tegenstrijdige rapporten over
welke brandstof het schoonst is.
Sommige overheden kiezen voor
de aardgasbus (Den Haag; andere
stoten ze af (Eindhoven).
Gedeputeerde George van Heukel-
om (SGP, openbaar vervoer) beves
tigt dat de provincie de inzet van
aardgasbussen in Midden-Zeeland
financieel aantrekkelijk heeft ge
maakt. „De exploitatie van aardgas
bussen kost nu meer geld, maar de
investering is toekomstgericht. Het
netwerk van gasvulstations kan
straks ook worden gebruikt voor
de distributie van waterstof Ver
nieuwen heeft tijd en durf nodig."
Onderzoek CBS toont
grote verschillen tussen
steden en buitengebied.
door Marcel Modde
GOES - Zeeuwen in de verstedelijk
te gebieden hechten beduidend
minder belang aan autobezit dan
inwoners van de dorpen.
Het buitengebied van Sint Philips-
land is koploper, zo kan worden
opgemaakt uit cijfers van het Cen
traal Bureau voor de Statistiek
(CBS). Daar staan gemiddeld 2,4
auto's per huishouden. Landelijk
rekent het CBS met 1 auto per
adres. In de centra en randgebie
den van Goes, Middelburg, Terneu-
zen, Vlissingen, Zierikzee en
Oost-Souburg wordt dat gemiddel
de vaak niet gehaald, leren de sta
tistieken. De Hulsterse wijk Car-
mel kent het laagste cijfer (0,4) bin
nen Zeeland.
Volgens het CBS houdt het aantal
auto's per huishouden verband
met de woningwaarde. In bijna ze
ventig procent van alle wijken met
huizen goedkoper dan tweehon
derdduizend euro staat niet voor
iedere deur een auto. Ook buurten
met flats scoren lager.
Woordvoerster Marjonne Jobse
van de gemeente Tholen zoekt het
hoge autobezit rond Sint Philips-
land in het ontbreken van winkels
en andere voorzieningen. Ook de
reisafstand naar de dichtsbijzijnde
supermarkt is aanzienlijk. De ge
meente komt in september met
een verkeer- en vervoersnota,
waarin de gemiddelde parkeer
druk en bezettinggraad in de gebie
den op rij worden gezet.
TEC H N 1
RECHEJ