'Ondanks de regen
'Aardgasbussen zijn voor
Onder het gras
mi
PZC
2 I Zaterdag 19 juli 2008 PZC
De Koninginnerit
MAIKEL HARTE
Wielrennen heb ik altijd de mooiste sport gevonden
om naar te kijken en dan vooral de bergetappes in
de Tour de France. Dat vond ik als kind al.
's Middags keek ik, 's ochtends fietste ik met vriendjes mijn ei
gen tour. Eerst waren het rondjes rond het blok, later werd het
Terneuzen-De Griete-Terneuzen en in de vroege puberteit
'koersten' we zelfs meerdaagse wedstrijden.
Met onze eerste Franse lessen in het achterhoofd en een beet
je fantasie reden we ritten naar Vache qui Attend (Koewacht),
Village de l'Ouest (Westdorpe) en Pays de Mer d'Eglise (Water
landkerkje). De Koninginnerit was naar Sable du Chat (Cad-
zand). Heen door de polder, te
rug langs de kust waar we iedere
duin en dijk opspurtten. Dat wa-
was naar ren onze c°ls- En niet iedere col
was hetzelfde. De dijkopgang
Sable du Chat van Plateau de Tête (Hoofd
plaat) was met afstand de zwaar
ste, buitencategorie dus. De lol van het fietsen ging er af toen
ik eens lek reed in de polder en kilometers moest lopen.
Donderdag ging de lol van het kijken eraf, toen ik hoorde dat
de Italiaan Riccö was gepakt op het gebruik van synthetische
epo. De Tour gaat zonder hem verder en ik zal blijven kijken,
maar niet meer zo onbevangen als ik met alle verhalen over
het 'nieuwe wielrennen' (lees dopingvrij) tot nu toe deed.
Wat ik me afvraag is waar ze het vandaan halen. Synthetische
epo! Dat ligt niet bij het Kruidvat in de schappen. Dat krijg je
van een arts lijkt me.
Behalve de Spanjaard Fuentes hoor je eigenlijk nooit over dok
ters die zich niet ten dienste stellen van de wetenschap of de
gezondheid, maar zich laten lenen voor dit massabedrog. Het
zijn voor mij de grootste bandieten. En Riccó? Hij noemt zich
de Cobra, omdat hij zijn tegenstanders eerst in de ogen kijkt
en dan pas aanvalt. Voor mij is hij een adder. Onder het gras.
COLOFON
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Bevelanden-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Tel: 0115-645769
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060
pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,- Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
8el!en kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
www.pzc.nl/lezersservice
of bel:
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om mei persoonsgegevens. In hei colofon treft ir nadere informatie
Het onderzoek naar de
gewelddadige dood van de
Vlissingse llonka Toth (42)
heeft hoge prioriteit bij de
politie Zeeland. Twee weken
na haar overlijden is het
onderzoek nog in volle gang.
door Maurits Sep
Het regende en waaide
hard toen op zondag 6
juli llonka Toth dood
werd gevonden op de
Noorderbegraafplaats in Vlissin-
gen. Slechte omstandigheden voor
sporenonderzoek door de politie.
Toch heeft André Hendrix, chef
van de forensische opsporing, een
goed gevoel over de resultaten van
twee dagen onderzoek op de be
graafplaats. „Alle sporen die er la
gen, hebben we. Of dat voldoende
is om sluitend bewijs te leveren
voor het pakken van de dader?
Daar heb ik goede hoop op."
Hendrix maakt deel uit van het
Team Grootschalige Opsporing dat
is opgezet om de moord op de
Vlissingse (42) op te lossen. Zes
tien tot twintig mensen werken
full time aan het onderzoek om in
formatie te verzamelen, te contro
leren en te beoordelen. Zo'n team
wordt altijd geformeerd als er spra
ke is van een levens- of zwaar ge
weldsdelict met een onbekende da
der. „Als je niet weet in welke rich
ting je moet zoeken, heb je allerlei
specialisten nodig om tot de oplos
sing te komen", verklaart Marleen
Overmeer, de officier van justitie
die deze zaak behandelt en ook
deel uitmaakt van het team. Zij
moet straks de verdachte voor de
rechter brengen.
Noorderbegraafplaats
resid(
'e"tR 0,
'0se"eltlaan
VLISSINGEN
atJl Kri
PZC Felix Binicewicz
Het onderzoek begint met het vin
den van sporen. Die kunnen snel
verdwijnen of kapot gaan, zeker
bij slecht weer of op een drukke lo
catie, vertelt Hendrix. „Het eerste
wat we doen is kijken wat voor
weer het wordt." Dat llonka Toth
op een begraafplaats lag, maakte
het iets gemakkelijker de omge
ving af te zetten; er staat immers
al een hek. „Die eerste stappen op
de plaats delict kunnen al het ver
schil maken tussen het vinden of
'Wij willen de juiste pakken.
We toetsen verklaringen dus
ook op ontlastend bewijs'
missen van het juiste bewijs, tus
sen het pakken van een verdachte
of niet. Je kunt het maar één keer
goed doen, dus moet je het de eer
ste keer goed doen. In het begin
weet je niet welk spoor je zaak
kan rondmaken."
Daarom heeft het lichaam van
llonka Toth die zondag ook tot na
middernacht onder een tent op de
André Hendrix, Marleen Overmeer en Jan Duine (vlnr).
foto Ruben Oreel
begraafplaats gelegen. De omge
ving had vanwege de regen voor
rang. Ook al het dna-onderzoek is
ter plekke gedaan. Bij vervoer gaan
sporen verloren.
Het onderzoeksteam houdt stipt
na elke twee uur een tussentijds
overleg waarin hypotheses wor
den bijgesteld om tunnelvisie - het
denken in één richting, die later
de verkeerde kan blijken te zijn -
te voorkomen. Jan Duine vervult
vanuit de politie in het team de
rol van 'tegenspreker': klopt die
aanname wel, kan het anders ge
gaan zijn, betekent dat spoor niet
iets heel anders? „Je moet ook kij
ken of informatie wellicht vals is."
Overmeer: „We realiseren ons dat
de dader altijd in een overwachte
hoek kan zitten." Hendrix: „De lo
catie is ook een gekke plek, maar
je moet je eigen waarde-oordeel
daarover uitschakelen."
Het was al wel snel duidelijk dat
het geen zelfdoding was, zegt offi
cier van justitie Overmeer. Het be
langrijkste aandachtspunt was
vervolgens de identitieit van het
slachtoffer, want die was aanvanke
lijk niet bekend.
De politie heeft via de media meer
dere oproepen voor getuigen ver
spreid. „Gezien de locatie en het
tijdstip maak je een inschatting
hoeveel dat kan opleveren", ver
klaart Duine. Ruim zeventig tips
was het resultaat. „Die zijn van
groot belang geweest", erkent
Overmeer.
Dinsdag 15 juli is een verdachte
aangehouden, een 52-jarige Vlissin-
ger. Of hij ook de dader is, moet
uit verder onderzoek blijken. „Wij
doen aan waarheidsvinding", be
nadrukt Overmeer. Duine: „Wij
willen de juiste pakken. We toet
sen verklaringen dus ook op ont
lastend bewijs." Hendrix: „We wil
len niet de verkeerde vastzetten."
Overmeer durft niet in te schatten
hoe lang het onderzoek naar de
dood van llonka Toth nog zal du
ren. „Dat hangt nu ook af van de
snelheid van onderzoeken door an
dere instanties, zoals het Neder
lands Forensisch Instituut."
Het verhoren van de verdachte
kan ook nieuwe informatie opleve
ren die nieuw onderzoek vergt.
Tot nu toe is het een 'goedlopend
onderzoek', vindt Duine. „We heb
ben heel veel heel snel kunnen
doen."
Dat een verdachte vastzit, wil niet
zeggen dat alle aandacht alleen
nog naar hem en zijn verhaal uit
gaat. Duine: „Als dit spoor dood
loopt, moet je terug kunnen naar
je andere sporen." Een bekentenis
alleen is ook nooit voldoende,
merkt Overmeer op. „Er is altijd
ondersteunend bewijs nodig."
Busproducent VDL en
TNO stellen dat nieuwe
dieselmotor schoner is.
door Jeffrey Kutterink
GOES - Zeeland gooit miljoenen eu
ro's over de balk en vervuilt het
milieu onnodig door het gebruik
van aardgasbussen te stimuleren.
Dat zegt Ian Mooren van de Raad
van Bestuur van het Eindhovense
concern VDL. De provincie
spreekt dat tegen en zegt 'te kie
zen voor de toekomst'. Het busver
voer op Walcheren en Bevelanden
is door de provincie opnieuw aan
besteed en gegund aan Con-
nexxion. In het bestek heeft de pro
vincie de inzet van aardgasbussen
financieel aantrekkelijker gemaakt.
Connexxion zet aardgasbussen in.
VDL - met 7500 werknemers en
Nederlands enige busproducent -
snapt de keuze niet. „We willen
dat overheden milieunormen stel
len", stelt Mooren. „Laat de tech
niek aan de industrie over." Hij er
kent een order van 34 bussen mis
te lopen. „Daar gaat het niet om.
We bouwen er 2000 per jaar. Ik
snap niet dat politici achter de hy
pe van aardgas aanlopen en kiezen
voor vuilere en duurdere bussen."
Hij rekent voor dat de exploitatie
van aardgasbussen Zeeland
800.000 euro per jaar meer kost.
„De concessie geldt voor zes jaar.
In totaal betaalt Zeeland 4,8 mil
joen te veel." VDL heeft TNO la
ten onderzoeken wat schoner is:
diesel of aardgas. TNO concludeer-