'Ondanks de regen 'Aardgasbussen zijn voor Onder het gras mi PZC 2 I Zaterdag 19 juli 2008 PZC De Koninginnerit MAIKEL HARTE Wielrennen heb ik altijd de mooiste sport gevonden om naar te kijken en dan vooral de bergetappes in de Tour de France. Dat vond ik als kind al. 's Middags keek ik, 's ochtends fietste ik met vriendjes mijn ei gen tour. Eerst waren het rondjes rond het blok, later werd het Terneuzen-De Griete-Terneuzen en in de vroege puberteit 'koersten' we zelfs meerdaagse wedstrijden. Met onze eerste Franse lessen in het achterhoofd en een beet je fantasie reden we ritten naar Vache qui Attend (Koewacht), Village de l'Ouest (Westdorpe) en Pays de Mer d'Eglise (Water landkerkje). De Koninginnerit was naar Sable du Chat (Cad- zand). Heen door de polder, te rug langs de kust waar we iedere duin en dijk opspurtten. Dat wa- was naar ren onze c°ls- En niet iedere col was hetzelfde. De dijkopgang Sable du Chat van Plateau de Tête (Hoofd plaat) was met afstand de zwaar ste, buitencategorie dus. De lol van het fietsen ging er af toen ik eens lek reed in de polder en kilometers moest lopen. Donderdag ging de lol van het kijken eraf, toen ik hoorde dat de Italiaan Riccö was gepakt op het gebruik van synthetische epo. De Tour gaat zonder hem verder en ik zal blijven kijken, maar niet meer zo onbevangen als ik met alle verhalen over het 'nieuwe wielrennen' (lees dopingvrij) tot nu toe deed. Wat ik me afvraag is waar ze het vandaan halen. Synthetische epo! Dat ligt niet bij het Kruidvat in de schappen. Dat krijg je van een arts lijkt me. Behalve de Spanjaard Fuentes hoor je eigenlijk nooit over dok ters die zich niet ten dienste stellen van de wetenschap of de gezondheid, maar zich laten lenen voor dit massabedrog. Het zijn voor mij de grootste bandieten. En Riccó? Hij noemt zich de Cobra, omdat hij zijn tegenstanders eerst in de ogen kijkt en dan pas aanvalt. Voor mij is hij een adder. Onder het gras. COLOFON Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Bevelanden-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Tel: 0115-645769 Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee Postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Familieberichten Tel: 0800-8060 pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl Personeelsadvertenties 0900-5628 722 Kleintjes 0900-6743 836 Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,- Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar: PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. 8el!en kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? www.pzc.nl/lezersservice of bel: 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om mei persoonsgegevens. In hei colofon treft ir nadere informatie Het onderzoek naar de gewelddadige dood van de Vlissingse llonka Toth (42) heeft hoge prioriteit bij de politie Zeeland. Twee weken na haar overlijden is het onderzoek nog in volle gang. door Maurits Sep Het regende en waaide hard toen op zondag 6 juli llonka Toth dood werd gevonden op de Noorderbegraafplaats in Vlissin- gen. Slechte omstandigheden voor sporenonderzoek door de politie. Toch heeft André Hendrix, chef van de forensische opsporing, een goed gevoel over de resultaten van twee dagen onderzoek op de be graafplaats. „Alle sporen die er la gen, hebben we. Of dat voldoende is om sluitend bewijs te leveren voor het pakken van de dader? Daar heb ik goede hoop op." Hendrix maakt deel uit van het Team Grootschalige Opsporing dat is opgezet om de moord op de Vlissingse (42) op te lossen. Zes tien tot twintig mensen werken full time aan het onderzoek om in formatie te verzamelen, te contro leren en te beoordelen. Zo'n team wordt altijd geformeerd als er spra ke is van een levens- of zwaar ge weldsdelict met een onbekende da der. „Als je niet weet in welke rich ting je moet zoeken, heb je allerlei specialisten nodig om tot de oplos sing te komen", verklaart Marleen Overmeer, de officier van justitie die deze zaak behandelt en ook deel uitmaakt van het team. Zij moet straks de verdachte voor de rechter brengen. Noorderbegraafplaats resid( 'e"tR 0, '0se"eltlaan VLISSINGEN atJl Kri PZC Felix Binicewicz Het onderzoek begint met het vin den van sporen. Die kunnen snel verdwijnen of kapot gaan, zeker bij slecht weer of op een drukke lo catie, vertelt Hendrix. „Het eerste wat we doen is kijken wat voor weer het wordt." Dat llonka Toth op een begraafplaats lag, maakte het iets gemakkelijker de omge ving af te zetten; er staat immers al een hek. „Die eerste stappen op de plaats delict kunnen al het ver schil maken tussen het vinden of 'Wij willen de juiste pakken. We toetsen verklaringen dus ook op ontlastend bewijs' missen van het juiste bewijs, tus sen het pakken van een verdachte of niet. Je kunt het maar één keer goed doen, dus moet je het de eer ste keer goed doen. In het begin weet je niet welk spoor je zaak kan rondmaken." Daarom heeft het lichaam van llonka Toth die zondag ook tot na middernacht onder een tent op de André Hendrix, Marleen Overmeer en Jan Duine (vlnr). foto Ruben Oreel begraafplaats gelegen. De omge ving had vanwege de regen voor rang. Ook al het dna-onderzoek is ter plekke gedaan. Bij vervoer gaan sporen verloren. Het onderzoeksteam houdt stipt na elke twee uur een tussentijds overleg waarin hypotheses wor den bijgesteld om tunnelvisie - het denken in één richting, die later de verkeerde kan blijken te zijn - te voorkomen. Jan Duine vervult vanuit de politie in het team de rol van 'tegenspreker': klopt die aanname wel, kan het anders ge gaan zijn, betekent dat spoor niet iets heel anders? „Je moet ook kij ken of informatie wellicht vals is." Overmeer: „We realiseren ons dat de dader altijd in een overwachte hoek kan zitten." Hendrix: „De lo catie is ook een gekke plek, maar je moet je eigen waarde-oordeel daarover uitschakelen." Het was al wel snel duidelijk dat het geen zelfdoding was, zegt offi cier van justitie Overmeer. Het be langrijkste aandachtspunt was vervolgens de identitieit van het slachtoffer, want die was aanvanke lijk niet bekend. De politie heeft via de media meer dere oproepen voor getuigen ver spreid. „Gezien de locatie en het tijdstip maak je een inschatting hoeveel dat kan opleveren", ver klaart Duine. Ruim zeventig tips was het resultaat. „Die zijn van groot belang geweest", erkent Overmeer. Dinsdag 15 juli is een verdachte aangehouden, een 52-jarige Vlissin- ger. Of hij ook de dader is, moet uit verder onderzoek blijken. „Wij doen aan waarheidsvinding", be nadrukt Overmeer. Duine: „Wij willen de juiste pakken. We toet sen verklaringen dus ook op ont lastend bewijs." Hendrix: „We wil len niet de verkeerde vastzetten." Overmeer durft niet in te schatten hoe lang het onderzoek naar de dood van llonka Toth nog zal du ren. „Dat hangt nu ook af van de snelheid van onderzoeken door an dere instanties, zoals het Neder lands Forensisch Instituut." Het verhoren van de verdachte kan ook nieuwe informatie opleve ren die nieuw onderzoek vergt. Tot nu toe is het een 'goedlopend onderzoek', vindt Duine. „We heb ben heel veel heel snel kunnen doen." Dat een verdachte vastzit, wil niet zeggen dat alle aandacht alleen nog naar hem en zijn verhaal uit gaat. Duine: „Als dit spoor dood loopt, moet je terug kunnen naar je andere sporen." Een bekentenis alleen is ook nooit voldoende, merkt Overmeer op. „Er is altijd ondersteunend bewijs nodig." Busproducent VDL en TNO stellen dat nieuwe dieselmotor schoner is. door Jeffrey Kutterink GOES - Zeeland gooit miljoenen eu ro's over de balk en vervuilt het milieu onnodig door het gebruik van aardgasbussen te stimuleren. Dat zegt Ian Mooren van de Raad van Bestuur van het Eindhovense concern VDL. De provincie spreekt dat tegen en zegt 'te kie zen voor de toekomst'. Het busver voer op Walcheren en Bevelanden is door de provincie opnieuw aan besteed en gegund aan Con- nexxion. In het bestek heeft de pro vincie de inzet van aardgasbussen financieel aantrekkelijker gemaakt. Connexxion zet aardgasbussen in. VDL - met 7500 werknemers en Nederlands enige busproducent - snapt de keuze niet. „We willen dat overheden milieunormen stel len", stelt Mooren. „Laat de tech niek aan de industrie over." Hij er kent een order van 34 bussen mis te lopen. „Daar gaat het niet om. We bouwen er 2000 per jaar. Ik snap niet dat politici achter de hy pe van aardgas aanlopen en kiezen voor vuilere en duurdere bussen." Hij rekent voor dat de exploitatie van aardgasbussen Zeeland 800.000 euro per jaar meer kost. „De concessie geldt voor zes jaar. In totaal betaalt Zeeland 4,8 mil joen te veel." VDL heeft TNO la ten onderzoeken wat schoner is: diesel of aardgas. TNO concludeer-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2