Commissaris Kroes kan melkfusie nog bederven Goederenoverslag in Vlaamse havens eerste half jaar flink omhoog Ontwerp je eigen toekomst! Britten azen op Mora van Cora Wehkamp waarschuwt klanten De Jager versimpelt verpakkingsbelasting Vrachtpoot El Al laat Schiphol links liggen Beter Bed komt met winstwaarschuwing Qantas schrapt 1500 banen Onze wereld bestaat uit techniek Wil je ook werken aan innovaties? Kijk np onze website voor meer info over deze opleidingen! PZC Zaterdag 19 juli 2008 17 De beoogde fusiepartners denken dat Eurocommissaris van Concurrentie Neelie Kroes uiteindelijk akkoord zal gaan. foto Lex van Lieshout/ANP Zuivelgiganten zijn niet bang voor onderzoek door eurocommissaris. door Hans Gertsen en Nico Hylkema DEN HAAG - Campina en Friesland Foods reageerden ingetogen op het nieuws dat Neelie Kroes een diepgaand onderzoek instelt naar hun fusieplannen. Ze hadden dit al verwacht toen ze de plannen voorlegden aan de Nederlandse eu rocommissaris voor Concurrentie en gaan er van uit dat ze dit najaar uit Brussel toestemming krijgen. Kroes liet de afgelopen vier jaar ruim duizend fusieplannen onder zoeken. Slechts twee maal sprak ze een onvoorwaardelijk 'nee' uit. Bedrijven moeten fusieplannen in Brussel melden als de omzet bo ven een bepaalde drempel ligt of als er sprake is van duidelijke grensoverschrijdende effecten. In het geval van Friesland Foods en Campina is dat beide het geval. Eenmaal gefuseerd ontstaat een e gigant met een omzet van ruim ne gen miljard euro, een voedingsmid delenbedrijf dat, na Nestlé en Da- none, de nummer drie op de we- 'Na fusie worden Campina en Friesland Foods nummer drie op de wereldmarkt' reldmarkt wordt. Kroes maakt zich 'ernstige zorgen' over de vraag of consumenten nog iets te kiezen hebben als Campina en Friesland Foods samengaan. Ze verwerken samen circa negen mil jard liter melk van de ruim elf mil jard liter die jaarlijks in Nederland wordt geproduceerd. Kroes staat in principe positief tegenover fusies en overnames. Die zijn volgens haar 'een teken dat het Europese bedrijfsleven inspeelt op verande ringen, nieuwe ontwikkelingen en de wereldmarkt'. Fusies verbieden doet ze dan ook alleen als de betrokken bedrijven buitensporig veel macht dreigen te krijgen op (een deel van) de markt. Of dat bij een fusie van Friesland Foods en Campina het geval is, moet duidelijk worden tij dens de tweede fase van het onder zoek. Dit soort diepgaande onder zoeken doen Kroes' ambtenaren gemiddeld vijftien keer per jaar. Meestal komen ze tot de conclusie dat er geen onoverkomelijke be zwaren zijn. Of ze sluiten een deal met de betrokken bedrijven. Die moeten dan bijvoorbeeld een of meerdere dochterondernemingen, divisies of merken verkopen. Groei containeroverslag in Antwerpen en Zeebrugge spectaculair. door Wout Bareman TERNEUZEN - De goederenoverslag in de drie belangrijkste Vlaamse havens is in de eerste helft van dit jaar flink gestegen. De groei in Gent was met 13,8 procent specta culair, in Antwerpen steeg de over slag met 8,1 procent en in Zeebrug ge met 3,3 procent. In Gent groeide de overslag met 1,7 miljoen ton. Havenschepen Sas van Rouveroij rekent erop dat de haven dit jaar het record van 26 miljoen ton breekt. Wereldhaven Antwerpen heeft nu al een veel voud daarvan behandeld: 96,2 mil joen ton. Vooral mei was een top per met 16,8 miljoen ton, de beste maand ooit in de haven. Zowel in Antwerpen als in Zeebrugge zat, zoals overigens verwacht, de over slag van containers in de lift. Die trafiek steeg in Antwerpen met 12 procent naar 4,4 miljoen twintig- voets-containers en in Zeebrugge met niet minder dan 15,1 procent (1 miljoen containers. In Gent staat de containeroverslag nog in de kinderschoenen. De ingebruik name van het nieuwe Deurganck- dok op de Antwerpse linkeroever heeft grote invloed op de 'contai- nergroei'. In de eerste helft van dit jaar groeiden de trafieken daar met 39 procent. In Antwerpen steeg de overslag van massagoed met 9,2 procent naar 33,2 miljoen ton. Alleen het stukgoed kelderde (met 13 procent). In Zeebrugge steeg het roro-verkeer met 0,8 pro cent naar 6,4 miljoen ton en het aantal behandelde wagens met 1,7 procent tot 1,1 miljoen voertuigen. Dit ondanks de dalende autover koop (min 7,9 procent). De Vlaamse havens boeken in het de eerste helft van 2008 stuk voor stuk een flinke groei. Vooral de containeroverslag in Antwer pen en Zeebrugge groeit enorm. TILBURG - Het snackmerk Mora, ja renlang aangeprezen door Cora, wordt vermoedelijk overgenomen. De Britse investeringsmaatschap pij Lion Capital voert daarover ge sprekken met Mora's moederon derneming Ad van Geloven. Lion Capital kocht vorig jaar de Hema. De huidige eigenaar van Ad van Geloven is investeringsmaatschap pij Egeria, die de snackfabrikant wel wil verkopen. Bij Ad van Geloven werken meer dan negenhonderd werknemers in vijf fabrieken in Nederland en Bel gië. Het bedrijf behaalde in 2007 een omzet van meer dan 170 mil joen euro. ZWOLLE - Wehkamp in Zwolle heeft gisteren ruim één miljoen klanten gewaarschuwd dat crimi nelen vissen naar hun gegevens. Het bedrijf kwam in actie toen dui delijk werd dat internetdieven een mailtje hadden rondgestuurd waar in klanten werd gevraagd hun ge gevens te vernieuwen. Ze moesten daarvoor op een link klikken en kwamen dan uit op een 'schaduw- pagina', die niet van echt was te onderscheiden, zegt Dennis Hen- driksen van Wehkamp. Het ver zendhuis heeft geen idee wat de criminelen wilden. Mogelijk was het de eerste stap in een strategie om meer gegevens te krijgen. DEN HAAG - De verpakkingsbelas ting wordt versimpeld. Het aantal tarieven daalt van zestien naar acht en pallets en kratten vallen niet meer onder de verpakkingen. Staatssecretaris De Jager werd het hierover eens met werkgeversorga nisatie VNO-NCW. Verladersorga nisatie EVO reageert positief om dat het veel administratief werk scheelt. Vooral de vrijstelling van pallets is 'een enorme opluchting'. SCHIPHOL - Het Israëlische El Al laat vanaf oktober Schiphol links liggen voor vrachtvluchten. Reden zijn de hogere landingstarieven voor oudere toestellen. El Al voert circa tien vrachtvluchten per week uit op Schiphol. De maatschappij blijft wel passagiers vervoeren van af Schiphol. De luchthaven be treurt de stap. De tarieven zijn ver hoogd om het vliegen met moder ne stille toestellen te stimuleren. UDEN - Voor de tweede keer in een halfjaar moet Beter Bed een winst waarschuwing afgeven. De winst over het eerste halfjaar, die op 29 augustus wordt bekendgemaakt, komt waarschijnlijk uit op 11 mil joen euro, terwijl was uitgegaan van 12,2 miljoen. In januari meld de Beter Bed dat de winst over 2007 tegenviel. Vooral der verko pen in Duitsland nemen sterk af SYDNEY - Qantas schrapt wereld wijd 1500 banen. De Australische luchtvaartonderneming heeft veel last van de sterk gestegen brand stofprijzen. Verder houdt Qantas 22 oudere vliegtuigen aan de grond en zet een streep door plannen om 1200 werknemers aan te nemen. In to taal telt Qantas 36.000 werkne mers. "Techniek is leuk, onze hele wereld bestaat er uit! Wetenschap en technologie bevorderen ons welzijn en onze welvaart. Een technische studie opent heel veel deuren. Het werkveld zit te springen om mensen, onze afgestudeerde ingenieurs kunnen direct aan de slag", vertelt C. de Schipper, docent. Wil je werken in een team om nieuwe producten te ontwerpen of om machines en processen te verbeteren? Heb je oog voor de samenleving en het milieu? Dan zijn de opleidingen Algemene Operationele Technologie, Elektrotechniek en Werktuigbouwkunde iets voor jou! Hogeschool, 'Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17