Commissaris Kroes kan
melkfusie nog bederven
Goederenoverslag in
Vlaamse havens eerste
half jaar flink omhoog
Ontwerp je eigen toekomst!
Britten azen op Mora van Cora
Wehkamp waarschuwt klanten
De Jager versimpelt
verpakkingsbelasting
Vrachtpoot El Al laat
Schiphol links liggen
Beter Bed komt met
winstwaarschuwing
Qantas schrapt
1500 banen
Onze wereld bestaat uit techniek
Wil je ook werken aan innovaties? Kijk np onze
website voor meer info over deze opleidingen!
PZC Zaterdag 19 juli 2008 17
De beoogde fusiepartners denken dat Eurocommissaris van Concurrentie Neelie Kroes uiteindelijk akkoord zal
gaan. foto Lex van Lieshout/ANP
Zuivelgiganten zijn niet
bang voor onderzoek
door eurocommissaris.
door Hans Gertsen en Nico Hylkema
DEN HAAG - Campina en Friesland
Foods reageerden ingetogen op
het nieuws dat Neelie Kroes een
diepgaand onderzoek instelt naar
hun fusieplannen. Ze hadden dit
al verwacht toen ze de plannen
voorlegden aan de Nederlandse eu
rocommissaris voor Concurrentie
en gaan er van uit dat ze dit najaar
uit Brussel toestemming krijgen.
Kroes liet de afgelopen vier jaar
ruim duizend fusieplannen onder
zoeken. Slechts twee maal sprak ze
een onvoorwaardelijk 'nee' uit.
Bedrijven moeten fusieplannen in
Brussel melden als de omzet bo
ven een bepaalde drempel ligt of
als er sprake is van duidelijke
grensoverschrijdende effecten. In
het geval van Friesland Foods en
Campina is dat beide het geval.
Eenmaal gefuseerd ontstaat een e
gigant met een omzet van ruim ne
gen miljard euro, een voedingsmid
delenbedrijf dat, na Nestlé en Da-
none, de nummer drie op de we-
'Na fusie worden Campina
en Friesland Foods nummer
drie op de wereldmarkt'
reldmarkt wordt.
Kroes maakt zich 'ernstige zorgen'
over de vraag of consumenten nog
iets te kiezen hebben als Campina
en Friesland Foods samengaan. Ze
verwerken samen circa negen mil
jard liter melk van de ruim elf mil
jard liter die jaarlijks in Nederland
wordt geproduceerd. Kroes staat in
principe positief tegenover fusies
en overnames. Die zijn volgens
haar 'een teken dat het Europese
bedrijfsleven inspeelt op verande
ringen, nieuwe ontwikkelingen en
de wereldmarkt'.
Fusies verbieden doet ze dan ook
alleen als de betrokken bedrijven
buitensporig veel macht dreigen te
krijgen op (een deel van) de
markt. Of dat bij een fusie van
Friesland Foods en Campina het
geval is, moet duidelijk worden tij
dens de tweede fase van het onder
zoek. Dit soort diepgaande onder
zoeken doen Kroes' ambtenaren
gemiddeld vijftien keer per jaar.
Meestal komen ze tot de conclusie
dat er geen onoverkomelijke be
zwaren zijn. Of ze sluiten een deal
met de betrokken bedrijven. Die
moeten dan bijvoorbeeld een of
meerdere dochterondernemingen,
divisies of merken verkopen.
Groei containeroverslag
in Antwerpen en
Zeebrugge spectaculair.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De goederenoverslag
in de drie belangrijkste Vlaamse
havens is in de eerste helft van dit
jaar flink gestegen. De groei in
Gent was met 13,8 procent specta
culair, in Antwerpen steeg de over
slag met 8,1 procent en in Zeebrug
ge met 3,3 procent.
In Gent groeide de overslag met 1,7
miljoen ton. Havenschepen Sas
van Rouveroij rekent erop dat de
haven dit jaar het record van 26
miljoen ton breekt. Wereldhaven
Antwerpen heeft nu al een veel
voud daarvan behandeld: 96,2 mil
joen ton. Vooral mei was een top
per met 16,8 miljoen ton, de beste
maand ooit in de haven. Zowel in
Antwerpen als in Zeebrugge zat,
zoals overigens verwacht, de over
slag van containers in de lift. Die
trafiek steeg in Antwerpen met 12
procent naar 4,4 miljoen twintig-
voets-containers en in Zeebrugge
met niet minder dan 15,1 procent
(1 miljoen containers. In Gent
staat de containeroverslag nog in
de kinderschoenen. De ingebruik
name van het nieuwe Deurganck-
dok op de Antwerpse linkeroever
heeft grote invloed op de 'contai-
nergroei'. In de eerste helft van dit
jaar groeiden de trafieken daar
met 39 procent. In Antwerpen
steeg de overslag van massagoed
met 9,2 procent naar 33,2 miljoen
ton. Alleen het stukgoed kelderde
(met 13 procent). In Zeebrugge
steeg het roro-verkeer met 0,8 pro
cent naar 6,4 miljoen ton en het
aantal behandelde wagens met 1,7
procent tot 1,1 miljoen voertuigen.
Dit ondanks de dalende autover
koop (min 7,9 procent).
De Vlaamse havens boeken in
het de eerste helft van 2008 stuk
voor stuk een flinke groei. Vooral
de containeroverslag in Antwer
pen en Zeebrugge groeit enorm.
TILBURG - Het snackmerk Mora, ja
renlang aangeprezen door Cora,
wordt vermoedelijk overgenomen.
De Britse investeringsmaatschap
pij Lion Capital voert daarover ge
sprekken met Mora's moederon
derneming Ad van Geloven. Lion
Capital kocht vorig jaar de Hema.
De huidige eigenaar van Ad van
Geloven is investeringsmaatschap
pij Egeria, die de snackfabrikant
wel wil verkopen.
Bij Ad van Geloven werken meer
dan negenhonderd werknemers in
vijf fabrieken in Nederland en Bel
gië. Het bedrijf behaalde in 2007
een omzet van meer dan 170 mil
joen euro.
ZWOLLE - Wehkamp in Zwolle
heeft gisteren ruim één miljoen
klanten gewaarschuwd dat crimi
nelen vissen naar hun gegevens.
Het bedrijf kwam in actie toen dui
delijk werd dat internetdieven een
mailtje hadden rondgestuurd waar
in klanten werd gevraagd hun ge
gevens te vernieuwen. Ze moesten
daarvoor op een link klikken en
kwamen dan uit op een 'schaduw-
pagina', die niet van echt was te
onderscheiden, zegt Dennis Hen-
driksen van Wehkamp. Het ver
zendhuis heeft geen idee wat de
criminelen wilden. Mogelijk was
het de eerste stap in een strategie
om meer gegevens te krijgen.
DEN HAAG - De verpakkingsbelas
ting wordt versimpeld. Het aantal
tarieven daalt van zestien naar
acht en pallets en kratten vallen
niet meer onder de verpakkingen.
Staatssecretaris De Jager werd het
hierover eens met werkgeversorga
nisatie VNO-NCW. Verladersorga
nisatie EVO reageert positief om
dat het veel administratief werk
scheelt. Vooral de vrijstelling van
pallets is 'een enorme opluchting'.
SCHIPHOL - Het Israëlische El Al
laat vanaf oktober Schiphol links
liggen voor vrachtvluchten. Reden
zijn de hogere landingstarieven
voor oudere toestellen. El Al voert
circa tien vrachtvluchten per week
uit op Schiphol. De maatschappij
blijft wel passagiers vervoeren van
af Schiphol. De luchthaven be
treurt de stap. De tarieven zijn ver
hoogd om het vliegen met moder
ne stille toestellen te stimuleren.
UDEN - Voor de tweede keer in een
halfjaar moet Beter Bed een winst
waarschuwing afgeven. De winst
over het eerste halfjaar, die op 29
augustus wordt bekendgemaakt,
komt waarschijnlijk uit op 11 mil
joen euro, terwijl was uitgegaan
van 12,2 miljoen. In januari meld
de Beter Bed dat de winst over
2007 tegenviel. Vooral der verko
pen in Duitsland nemen sterk af
SYDNEY - Qantas schrapt wereld
wijd 1500 banen. De Australische
luchtvaartonderneming heeft veel
last van de sterk gestegen brand
stofprijzen.
Verder houdt Qantas 22 oudere
vliegtuigen aan de grond en zet
een streep door plannen om 1200
werknemers aan te nemen. In to
taal telt Qantas 36.000 werkne
mers.
"Techniek is leuk, onze hele wereld bestaat er uit!
Wetenschap en technologie bevorderen ons welzijn en
onze welvaart. Een technische studie opent heel veel
deuren. Het werkveld zit te springen om mensen, onze
afgestudeerde ingenieurs kunnen direct aan de slag",
vertelt C. de Schipper, docent. Wil je werken in een
team om nieuwe producten te ontwerpen of om
machines en processen te verbeteren? Heb je oog voor
de samenleving en het milieu? Dan zijn de opleidingen
Algemene Operationele Technologie, Elektrotechniek
en Werktuigbouwkunde iets voor jou!
Hogeschool,
'Zeeland