Bewogen levens breed verbeeld Griekse godin Nike en vlijmscherpe metaforen Concert Kerk Veere biedt buitenkans Ricciotti en Calister doen Zeeland aan 1 2 Zaterdag 19 juli 2008 PZC Werk van Johan ten Klooster Haven Veere 1953. foto Ruben Oreel VEERE - Directeur Willem Kniknie van MuziekPodium Zeeland noemt het een buitenkansje dat sterviolist Sasha Rozhdestvensky min of meer bij toeval in de buurt is en derhalve morgenavond een concert kan geven in de Grote Kerk in de Veere. Rozhdestvensky geldt als een van de grootste talenten uit de Russi sche school. Dat bleek al in 1994 toen hij het speciaal voor hem ge schreven Concerto Grosso nr. 6 van Alfred Schnittke in première bracht samen met de Royal Stock holm Philharmonic. Voor het op treden in Veere komt Rozhestvens- ky met zjn vaste pianobegeleider Mikhail Mouratch. Het program ma biedt een mix van de klassieke canon en hedendaags materiaal. Rozhdestvensky speelt op de Guar- neri del Gesu 1734 Haddock viool, hem ter beschikking werd gesteld door The Stradivarius Society. Het concert begint om 20.00 uur. VUSSINGEN - Het Ricciotti ensem ble doet tijdens de zogeheten Bar- bulètè Tour door Nederland don derdag Zeeland aan voor twee op tredens. De van oorsprong Antilli aanse zangeres Izaline Calister komt de groep jonge musici daar bij versterken. Ricciotti en Calister treden op om 15.30 uur op het terras van Emer- gis aan de Oostmolenweg in Kloe- tinge en zij verzorgen 's avonds vanaf 20.00 uur een optreden op de Boulevard in Vlissingen. Het ensemble bestaat uit 41 talent volle musici die symofonische mu ziek willen brengen op plekken waar die normaliter niet wordt ge speeld: in gevangenissen, verpleeg huizen, op de markt of langs het voetbalveld bijvoorbeeld. Het re pertoire omvat werk van Piazolla, Belafonte en Blasini. Calister zingt nummers van Toon Hermans, Ser gio Mendez en George Gershwin. Kunstuitingen drie generaties Ten Klooster in De Schotse Huizen. door Rolf Bosboom VEERE - Ook al is zijn naam lang niet meer bij iedereen bekend, het werk van beeldhouwer Philip ten Klooster is in Zeeland alomtegen woordig. Het onlangs verplaatste beeld van Frans Naerebout in Vlis singen, het beeld van Willem Beukelszoon in Biervliet, het ste nen Zeeuwse trekpaard op het Dorpsplein in Schoondijke, het Ce- resbeeld in Goes, de gevleugelde leeuw in de hal van het Vlissingse NS-station - om er een paar te noe men - het is allemaal van hem. Ten Klooster was afkomstig uit een kunstenaarsfamilie, die decen nialang nauwe banden had met Zeeland. En dan met name Veere, waar zij een belangrijk aandeel had in de bloei van de plaatselijke kunstkolonie. Museum De Schot se Huizen heeft nu een uitgebrei de expositie gewijd aan Philip ten Klooster (1909-1969) en diens va der, de graficus en kunstschilder Johan ten Klooster (1873-1940). De derde generatie speelt ook een we zenlijke rol: Philips jongste zoon Luc ten Klooster toont in het Veer- se museum zijn werk als kunstfo tograaf; de oudste zoon Walter ten Klooster (1940) schreef een rijk geïllustreerd boek over zijn vader en grootvader: Bewogen levens. En bewogen levens waren het ze ker, met soms grote verschillen, maar ook opvallende overeenkom sten tussen vader en zoon. Hun beider levens speelden zich deels in Nederland en deels in het voor malige Nederlands-Indië af De oosterse wijze van denken is in le ven en werk terug te vinden. Johan ten Klooster werd geboren op Java, groeide op in Nederland en koos voor een militaire oplei ding. Hij kwam terecht bij het KNIL, het Koninklijk Neder- landsch-Indisch Leger, en voerde onder meer expedities uit naar Nieuw-Guinea. Tijdens de tochten vulde hij tientallen schetsboekjes met tekeningen van landschappen en de autochtone bevolking. Toen de Eerste Wereldoorlog in 1914 uitbrak, was Ten Klooster op verlof in Nederland. Hij werd als garnizoenscommandant gestatio neerd in Oostkapelle en later in Re- tranchement. De kennismaking met Zeeland be viel hem zo goed, dat hij in 1915 een huis huurde in Veere en zijn gezin liet overkomen. In 1919 nam hij ontslag uit militaire dienst en kocht een huis aan de Kaai. In de jaren twintig volgde een ware ex plosie van creativiteit. Ten Kloos ter maakte een groot aantal hout- snedes, tekeningen en olieverfschil derijen, mede op basis van zijn In dische schetsen, maar hij was ook getroffen door het Zeeuwse land. Vele voorbeelden zijn daarvan in De Schotse Huizen te zien. Opmer kelijk is soms de vermenging van beide richtingen, zoals in een olie verf waarop onmiskenbaar Veere is afgebeeld, maar dan wel op een oosterse manier geschilderd. Als kunstenaar, met een veelheid aan stijlen, maakte hij snel naam. Ten Klooster exposeerde in bin nen- en buitenland, maar kreeg bij voorbeeld ook opdrachten voor boekomslagen en tijdschriftillustra ties. In 1940 overleed hij plotseling aan een hartaanval. Johan ten Klooster had drie zoons: Hans (1903, in 1939 veronge lukt), Flip (Philip, 1909) en Tom (1911). Flip bleek al vroeg over artis tiek talent te beschikken, maar be proefde toch - met weinig succes - zijn geluk op de grote vaart. Hij be sloot daarna een beeldhouwoplei- ding te doen in Amsterdam. In 1941 keerde hij terug naar Zeeland. In de jaren nadien was hij nauw betrokken bij de wederopbouw van Middelburg, zoals de restaura tie van het stadhuis en de Abdij. Ook vervaardigde hij veel Zeeuwse oorlogs- en herdenkingsmonu menten. In Middelburg is nu een stadswandeling uitgezet langs wer ken van Philip ten Klooster die hij maakte tijdens de naoorlogse her stelperiode. „Zeeland is mooi, Zeeuwen zijn prettige mensen, en belangrijk voor mij is, dat er niet veel beeld houwers zijn", zei hij ooit. Toch was hij nooit helemaal tevreden over zijn werk. Bovendien had Ten Klooster te kampen met per soonlijk leed. Zoon Erik Johan ver dronk in 1964 tijdens een kano tocht op het Veerse Meer. Een jaar later scheidde hij van zijn vrouw Lucie en bleef alleen - en eenzaam - in Zeeland achter. In augustus 1969 vertrok hij met zijn zeilboot je uit Veere, maar keerde niet meer terug. Op 2 september werd zijn lichaam op het Veerse Meer gevonden. De tentoonstelling in De Schotse Huizen concentreert zich op de Veerse jaren van vader en zoon. De foto's van Luc ten Klooster maken de familiegeschie denis compleet. Zijn werk past goed bij dat van zijn vader en grootvader. „Drie kunstenaars met hetzelfde gevoel voor verhoudin gen. Je ziet bij allemaal een duide lijke behoefte aan esthetiek", zegt hij daar zelf over. Expositie: 'De kunstenaarsfamilie Ten Klooster. De Veersche jaren 1915-1969', t/m 21 sept, De Schotse Huizen, Kaai 25/27, Veere, dagelijks, 13.00-17.00 uur. Boek: 'Bewogen le vens. De kunstenaarsfamilie Ten Klooster in Veere', door Walter Ph. ten Klooster. Uitgeverij Den Boer-De Ruiter, 128 pagina's, 19,90 euro. Opening Aardenburgse Zomerkunsten biedt scala aan emoties. door Ali Pankow AARDENBURG - Een Griekse godin in een Romeinse omgeving, spran kelende fanfareklanken, ingetogen gitaarmuziek én vlijmscherpe me taforen boden de ingrediënten voor een scala aan emoties gistera vond tijdens de officiële opening van de culture week 'Aardenburgs Zomerkunsten'. Dit evenement omvat een breed geschakeerd aanbod aan beelden de kunst en poëzie, samengesteld door de Stichting Cultureel Aar denburg (SCA). Gedeputeerde Marten Wiersma onthulde samen met wethouder Henk Luijendijk aan het begin van de openingsmanifestatie het beeld van de kunstenaar Nand Huyge. Het betreft Huyge's interpretatie Marten Wiersma (r) onthult beeld Nike van Nand Huyge. foto Peter Nicolai van de Griekse godin Nike. „Ener- zijds moet dat wat deze godin be- zijds opmerkelijk dit beeld in histo- treft kunnen, omdat haar beteke- risch beschouwd zo'n Romeinse nis voor diverse uitleg vatbaar is, omgeving als Aardenburg", consta- benadrukte Wiersma. teerde de gedeputeerde. Ander- Nike, zij staat op de hoek van de Weststraat/Sassenstraat, is het eer ste resultaat van de samenwerking tussen SCA en de Vlaamse stich ting Art pro Art. Deze organisatie stelt zich ten doel talentvolle kun stenaars meer naamsbekendheid te geven. In het kader van de sa menwerking met SCA en de ge meente zullen in totaal meerdere kunstwerken een plek krijgen in Aardenburg en Breskens. De vol gende onthulling staat al gepland: zaterdag 4 april 2009 voorafgaand Twijfel is een heel hoog goed. In dit verhaal wordt de hoofdpersoon niet verrast' aan de uitvoering van de Mattheus Passion in de Sint Baafskerk. In diezelfde kerk presenteerde de Koninklijke Muzieksociëteit Aar- denburgsche Fanfaren zich met een gevarieerd concert: Van Marco Borsato tot Freddy Mercury. De vlijmscherpe metaforen kwa men voor rekening van de Bel gische schrijfster Saskia de Koster die een inleiding hield op basis van de dichtregel Een gelukkig mens door de twijfel verrast van Hu- go Claus. Voorzitter Jan Pleijte van SCA had zowel haar als monseig neur John Noordermeer deze tekst voorgelegd met het verzoek daar vanuit eigen perceptie op te reage ren. De Koster deed dat op haar ei genzinnige wijze. „Twijfel is een heel hoog goed, maar ik heb een verhaaltje geschreven, waarin de hoofdpersoon nooit door twijfel wordt verrast.." Vervolgens trok zij in een ijzingwekkend én humoris tisch betoog van leer tegen de kwa lijke kanten van evangelisatie. Monseigneur Noordermeer pleitte op zijn beurt voor zorgvuldig en met veel respect omgaan met cul tuur in het algemeen en met het religieus erfgoed in het bijzonder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12