wonen38 Duurzaam klussen is voor iedereen Realiteit is dat de materialen moeilijk te vinden zijn' door Caroline Göttgens wonen@wegener.nl PZC 024-3650509 Zaterdag 19 juli 2008 ilsli Is het nou een bubbelbad, jacuzzi of whirlpool? De namen worden vaak verward, maar om een misver stand uit de weg te helpen: ze bete kenen niet hetzelfde. Een whirl pool masseert, een bubbelbad, ook wel jacuzzi genoemd, niet. Evenals de sauna duiken whirl pools steeds vaker op in de tuin. „Het mooie is dat je er 365 dagen per jaar van kunt genieten", zegt Richard Smolders van Starline. Het verbaast hem niet dat steeds meer tuinbezitters voor zo'n bad kiezen. „Je kunt natuurlijk ook een bubbel bad nemen in je badkamer, maar dat is toch heel anders. Een whirl pool is een professioneel massage apparaat. Ook het uitzicht op de tuin, dat ieder seizoen verandert, is veel leuker dan badkamertegels." De therapeutische werking van de whirlpool is een pluspunt. Water en luchtdruk gestuurde 'jets' zor gen voor een therapeutische massa ge, terwijl je gelijktijdig geniet van lekker warm, bruisend water. Niet alleen stimuleert een duik in de whirlpool de bloedsomloop, het bevordert ook de nachtrust en kan stress verminderen. De vormge ving van de meeste baden is afge stemd op het lichaam, zodat de juiste plekken gemasseerd worden. Volgens Amerikaanse professoren heeft een whirlpool daadwerkelijk talrijke gezondheidsvoordelen. Op basis van onderzoek stellen ze dat hydrotherapie zelfs de bloedsuiker- spiegel bij diabetici verlaagt. Ook de pijn van verstuikte ledematen kan worden verzacht. Met 'verbaden voor geitewollen sokken' wil Rob Bos op zijn site benadrukken dat duurzaam doe-het-zelven voor iedereen is. Hij opende een bouwmarkt en webwinkel waar alles op het gebied van duurzaam klussen verkrijgbaar is: Eco-Logisch. door Paul Ceerts www.eco-logisch.eu DE WHIRLPOOL BEGINT EEN GELIEFD OBJECT TE WORDEN IN DE TUIN: KLEINER DAN EEN ZWEMBAD EN GOED VOOR LIJF EN LEDEN. Opmerkelijk verhaal. Half februari stond Eco-Logisch op de Huishoud beurs. Vooral de windmolen van het bedrijf trok veel bekijks. Waar kwam toch de wind vandaan, die de molen deed draaien? Eigenaar Rob Bos moet weer lachen om de opmerking. Toch is het verhaal van de windmolen (voor de gelegen heid verbonden met een elektromotor) volgens hem exemplarisch voor onwe tendheid. Een spaarlamp snapt de Ne derlander nog wel. Maar op het gebied van duurzaam klussen is hij nog altijd een leek. „Veel mensen beseffen niet dat je volledig milieuvriendelijk kunt doe-het-zelven. In de landen om ons heen neemt het een enorme vlucht. Hier zijn we blijkbaar nog niet zover." Zelf komt Bos uit de decorbouw. Hij bouwde decors voor reclames van Melk unie en Cora van Mora. Daarnaast was hij onder meer betrokken bij de film Pietje Bell. Ook in zijn vak komt hij ge regeld onwetendheid tegen. Hij noemt het voorbeeld van de partij glaswol die hij ooit in een decor moest verwerken. „Te gek voor woorden", zegt Bos, die tien jaar geleden overstapte op gebruik van natuurlijke materialen. Hij noemt glaswol 'verschrikkelijk materiaal', waar voor hij bovendien ook nog eens aller gisch is. Een alternatief vond hij in Isovlas, een duurzaam materiaal dat is gemaakt van vlas en dezelfde eigenschappen heeft als glaswol. „Ik vroeg aan de leveran cier waarom het niet overal te koop was. Hij veronderstelde dat dat wel zo was, maar op de adressen die hij noem de, was het niet verkrijgbaar." Dat bracht hem op het idee zelf een winkel te starten. „Ik geloof in duur zaam bouwen, maar de realiteit is dat de materialen moeilijk te vinden zijn." Een jaar geleden opende Eco-Logisch in Amsterdam, de eerste duurzame bouwmarkt in Nederland. Bos begon met een assortiment van 1.200 artike len, inmiddels zijn er dat 2.400. Uiteen lopend van milieuvriendelijke verf tot windturbines en van bouwmaterialen tot een natuurlijke bodembedekker voor de konijnenkooi. Wat is duurzaam? „We leunen op de expertise van het Nederlands Instituut voor Bouwbiologie en Ecologie (Nibe) en de Stichting Viba Expo (SVE), die certificaten uitgeven. Daarnaast lezen we enorm veel en doen we kennis op in fabrieken." Hoewel gevestigd in Amsterdam, hoeft de rest van Nederland niet van het duurzame assortiment verstoken te blij ven. Alle artikelen zijn sinds kort via de webwinkel te bestellen. Bovendien hoopt Bos op termijn enkele nieuwe vestigingen te openen. Zijn doel is de bekendheid van duurzame materialen en artikelen te vergroten. Onder meer via de website, maar ook in de winkel. „Daar hebben ze er een dagtaak aan." De grote kracht van Eco-Logisch moet volgens Bos zijn dat alles direct verkrijg baar is. Hij benadrukt dat zijn bedrijf in de pas wil lopen met de reguliere bouwmarkt. „Ik ben misschien een idealist, maar ook commercieel. Klan ten in de winkel moeten direct mee kunnen nemen wat ze nodig hebben. Bestelt iemand via de website, dan moet hij het binnen 24 uur in huis heb ben." Het is de les die hij leerde van macro biotische winkels in de jaren tachtig, waarvan het grootste deel inmiddels over de kop is. „Daar zag je tussen de appels ook rotte exemplaren liggen, zo genaamd omdat het hoorde." Een deel van hun assortiment duikt in middels op bij de supermarkt. Een logi sche ontwikkeling, denkt Bos, die ei genlijk vindt dat duurzame materialen thuishoren in de reguliere bouwmarkt. „Maar dat is nog een stap te ver." Bos beseft dat het een zaak van een lan ge adem is. Hij wijst op zon- en winde nergie. „De overheid verzint steeds wat nieuws, waardoor de subsidieregels niet helder zijn. Het is lastig mensen er van te overtuigen om bijvoorbeeld toch een zonnecollector op het dak te plaat sen." Toch ziet hij een omslag. „Er zijn al gro te aannemers met een afdeling gespecia liseerd in duurzaam bouwen. De consu ment heeft dan de keuze." Bos denkt zelf nog drie jaar nodig te hebben. „Dan is het meer gemeengoed." foto CPD/PR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 124