'Voorlopig kiest de consument nog het goedkope stuk kip in de supermarkt. Snel gaar, weinig calorieën, makkelijk te bereiden.' vieeskuikenhouder jan Brok PZC Zaterdag 19 juli 2008 1 1 gens de vieeskuikenhouder Brok (die zelf een stal runt met 50.000 kippen) argumenten die niet meer gelden. „Zogenaamde dood- groeiers, kippen die zo snel groeien dat hun hart het begeeft, dat speelde tien jaar geleden. Het komt nauwelijks meer voor. Inmid dels gebruiken we rassen die snel kunnen groeien zonder hartpro blemen. Bovendien is de samen stelling van het voer aangepast." Die andere rassen zorgen volgens Wakker Dier echter niet voor ver betering in het dierenwelzijn. „Sterker nog, de nieuwe rassen worden gefokt op het feit dat ze nóg sneller groeien: vijf weken in plaats van zes. Dat is de schaduw zijde van koploper zijn in de bio-industrie. We bedenken hier in Nederland van alles om de pro ductie rendabeler te maken. We zijn er meesters in om de tempera tuur zo te regelen dat je nóg meer kippen op een vierkante meter kunt houden. Goed voor de prijs, slecht voor de kip." Wakker Dier verzet zich in zijn persiflage op de spot van het Pro ductschap Pluimvee en Eieren ('kip, het meest veelzijdige stukje vlees') ook tegen het gebruik van Europese subsidie. „Na de vogel pest in 2005/2006 zakte de con sumptie van kippenvlees in. De Europese Unie heeft 2,9 miljoen euro gegeven om dat weer op te krikken. Terwijl dit kabinet juist in zijn milieudoelstellingen heeft vastgelegd dat de consumptie van dierlijke eiwitten naar beneden moet. Het is absurd beleid om de bio-industrie waar we juist vanaf moeten, te subsidiëren." Wakker Dier hoopt het koopge drag te veranderen maar erkent dat dit lastig is. Nederlanders ge ven binnen Europa nagenoeg het minste geld uit aan voedsel, alleen Britten gaan ons voor. „Als je voor een paar euro een kilo kipfilet koopt, weet je dat er iets niet klopt. Van dat geld moet de boer, voerproducent, vervoerder, slach ter en winkelier worden bekos tigd. Dan weet je dat de kip de prijs heeft betaald." Mocht de consument morgen al leen nog biologische kippen wil len, dan is Brok de eerste om op de biologische toer te gaan, zegt hij „Het is een puur economisch verhaal. Voorlopig kiest de consu ment nog het goedkope stuk kip in de supermarkt. Snel gaar, wei nig calorieën, makkelijk te berei den." Zou hij niet liever nu al over gaan op biologisch? „Nee, ik kijk alleen wat het meest rendabel is. En dat is de gangbare kip." Een opbloei van de biologische sector door de actie van Wakker Dier is niet te verwachten, zegt Nelleke Blok, voorzitter van de werkgroep Biologisch Pluimvee: „Misschien een korte opleving, maar dat ebt snel.weer weg. Men sen zéggen dat ze voor diervrien delijke landbouw zijn, maar als ze in de winkel staan, kiezen ze toch voor het goedkoopste stukje vlees." De biologische pluimveesec tor heeft slechts een marktaandeel van 2 procent. „En daar zit al jaren geen rek in." Welwillende consumenten schrik ken vaak van de prijs van biologisch kippenvlees. „Sowieso eten we ab surd veel vlees. Dat moet anders", zegt Sjoerd van de Wouw. „Verder zou de overheid ter overbrugging tijdelijk een subsidie op biologisch kippenvlees moeten geven. Omdat het zo kleinschalig is, zijn de extra kosten van biologische kip niet omlaag te brengen. Het is, om een flauwe woordspeling te gebruiken, een kip-of-ei-verhaal." Wie een kip een dierwaardiger bestaan gunt, kan er een adopteren. Het heeft meer een symbolische waarde, want de geadopteerde kip blijft gewoon eigendom van de boer. Het is een initiatief om mensen bewust te maken van de leefomstandigheden van de gemiddelde Nederlandse kip. De adoptiekippen bevinden zich, in tegenstelling tot de legbatterijkippen, op een biologisch dynamische boerderij. Er staan webcams op gericht, zodat een 'adoptieouder' zijn aanwinst thuis achter de computer kan bewonderen. Bovendien kan hij of zij elke maand een doosje eieren ophalen bij een biologische winkel in de buurt. www.adopteereenkip.nl Handige hulpmiddelen bij het maken van een bewuste keuze in de supermarkt zijn het etiket en de keurmerken. van de scharrelslager met het keurmerk van PROduCERT komt van kippen die (beperkte) uitloop hebben naar buiten. 'Boeren'-scharrelkippen, zoals Label Rouge, kunnen ook naar buiten (twee vierkante meter per kip), worden iets ouder en hebben iets meer ruimte. De meeste scharrelkippen komen uit Frankrijk. zijn herkenbaar aan de naam 'biologisch' en/of het EKO-keurmerk. Bio+ is een biologische merknaam. Biologisch-dynamische kip draagt het Demeter-keurmerk. Biologische vleeskuikens hebben vier vierkante meter buitenruimte per kip. Op de staat het 'Beter Leven' beeldmerk van de Dierenbescherming. Qua dierenwelzijn zit Volwaard-kip bijna op het niveau van de scharrelkip. Bij een is de kip alleen gevoerd met plantaardig voer, hoofdzakelijk maïs. Daardoor kan het vlees wat geler kleuren. is 'gewone' kip. Alleen het voer is anders. De kuikens krijgen speciaal voer om de gehaltes aan omega 3- en 6-vetzuren in het vlees gunstig te beïnvloeden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11