File voor Terneuzense Lonink ziet af van vaste denktank Pleinarrest op markt Hulst Visserijfeesten voor 55e keer in Breskens Parkeerbeheer 22 Vrijdag 18 juli 2008 PZCZ Burgemeester wil kennis inhuren voor opstellen toekomstvisie. door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - Burgemeester Jan Lo nink van Terneuzen hoopt medio september ambtelijke steun te heb ben voor het opstellen van een reeks toekomstvisies voor Terneu zen en de regio Zeeuws-Vlaande- ren. Voor dat doel wil Lonink, af hankelijk van het thema, een be roep kunnen doen op mensen uit de gemeentelijke organisatie en daarbuiten. Hierbij kan dan ge dacht worden aan mensen die zich vorig jaar aandienden om deel uit te maken van een denk tank die Lonink toen in gedachten had. Van het idee van een vaste groep mensen die Lonink en de overige bestuurders met ideeën zou voe den is Lonink teruggekomen. Hij wil in de komende maanden lie ver op zoek naar tijdelijk ingehuur de deskundigheid per deelonder werp. De Terneuzense burgemees ter voerde tijdens de laatste raads vergadering aan dat hij zes the ma's op een rij gezet heeft die na der onderzoek en onderbouwing pw De Terneuzense burgemeester heeft het idee van een vaste denktank voor het formuleren van een toekomstvisie laten va ren. Hij wil nu kennis inhuren. door Frank van Cooten BRESKENS - Op 9 en to augustus is het weer zover. Breskens viert dan de Visserijfeesten, een van de grootste Zeeuwse evenementen. Elk jaar bezoeken zo'n honderd duizend mensen vanuit heel Ne derland en België Breskens. Net als bij de 54 voorgaande edities zijn opnieuw zowat alle aangebo den attracties en artiesten gratis. Ook dit jaar is er een uitgebreid programma, zowel voor de jeugd als voor de volwassenen. Er is een groot aantal vertrouwde ingrediënten zoals de rommel markt, de grote braderie en op za- Voor parkeren in de Zeeuwse hoofdstad zijn regels. Wie zich daar niet strikt aan houdt, raakt diep in de sores. Zo bleek op het P+R-terrein achter het station. De vrouw die daar met haar auto voor de weigerende slagboom stond, kreeg het helder verteld van uit het apparaat: „Alleen als u ons het nummer van een geldige credit- vergen. Het gaat dan om de toe komst van de binnenvaart en de lo gistiek, de nautische toegang van het Kanaal Gent-Terneuzen en de effecten van een nieuwe ontslui ting voor de regionale economie, het vraagstuk van duurzame ener gie en hoe de streek daar op moet inspringen, het onderwijsbestel en het verschijnsel van demografi sche krimp. Sinds zijn terugkeer naar Zeeuws-Vlaanderen in 2003 pleit Lonink voor de ontwikkeling van regionale visies op verschillen de beleidsterreinen, visies die in zijn ogen nu ontbreken. Veel be leid wordt op ad hocbasis gemaakt en ingezet en Lonink wil dat - met steun overigens van het college - op diverse beleidsterreinen wezen lijk anders. Lonink: „Als je spreekt over krimp dan heb je het gelijk over problemen. De woningbouw corporaties zijn nu miljoenen kwijt aan de Vogelaarwijken, maar willen zelf in Zeeuws-Vlaanderen ook grote projecten aanpakken, bij voorbeeld in Sas van Gent. Moet je het woningenaandeel laag in de markt verkopen, slopen of opknap pen? Zo'n vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Kiezen we geza menlijk voor sloop, dan ontbreekt het een sloopfonds aan middelen. Daarover moet eens goed nage dacht worden." Ook de instandhouding van het middelbaar en hoger (beroeps)on- derwijs dient extra aandacht te krijgen, zegt Lonink. terdag demonstraties vis fileren, garnalen pellen en netten boeten bij de vismijn. En uiteraard gratis garnalen op toast en gratis gebak ken visjes bij de vismijn. Voor de kinderen is op zaterdag onder meer 'Overval de postkoets' op het Oranjeplein, een spel waarbij kinderen als indiaan geschminkt de postkoets overvallen. Ook zijn de viskotters BR 14 en BR 43 te be zichtigen. De artiesten zijn talrijk, zoals coverbands Catfish en Wolf gang, Frank van Etten, Henrie Lagarde en Lesley Williams. Total Eclipse treedt beide avonden op tij dens het volksbal. Tip? redactie@pzc.nl card doorgeeft, kunnen wij u hel pen. Hebt u die nietDan belt u maar een van uw kennissen. Zon der nummer kunnen wij niks voor u doen." Nou was het Dolle Donderdag in Middelburg, maar toch. Een pas sant met een broertje dood aan bu reaucratie én met een creditcard bracht tenslotte uitkomst. De sluizen van Terneuzen verwerken jaarlijks 9000 zeeschepen en ruim 48.000 binnenvaartschepen. Daarmee is de topcapaciteit bereikt. De hoogste tijd dus voor maatregelen. door Wout Bareman De binnenschippers kla gen steeds vaker over de lange wachttijden voor de sluizen van Ter neuzen. Logisch, want 'files' voor met name de binnenvaartsluis lo pen soms op tot vijf, zes uur. En aangezien ook de binnenschepen, net als de zeevaart, steeds vaker just in time varen, kost dat handen vol geld. Rijkswaterstaat verzekert de klagende schippersvereniging Koninklijke Schuttevaer met de hand op het hart dat er alles aan wordt gedaan om de wachttijden zoveel mogelijk te beperken; als daar ruimte voor is, wordt ook bin nenvaart geschut via de zeesluis en de middensluis. Maar dat neemt de ergernis bij de schip pers, die aandringen op efficiënter gebruik van de drie sluizen, niet weg. De komende jaren zal de irri tatie, verwachten deskundigen, al leen nog maar toenemen. De bin nenschepen worden steeds groter en nemen dus meer sluisruimte in beslag, maar bovendien wordt re kening gehouden met een explosie ve groei van het aanbod op het moment dat de nieuwe Schel- de-Seineverbinding gestalte krijgt. Kooplui rommelmarkt mogen op Vestingdagen plein niet voortijdig af. door Sheila van Doorsselaer HULST - Hulstenaren die tijdens de Nederlandse Vestingstedendagen hun overbodige spullen willen slij ten op de rommelmarkt, moeten de hele dag uitzitten. Zij mogen vóór 18.00 uur het marktterrein niet af Ze hebben als het ware 'pleinarrest'. Vanwege de verwachte drukte, sluit de gemeente Hulst tijdens de Vestingstedendagen (op zaterdag 23 en zondag 24 augustus) de bin nenstad tussen 11.00 en 18.00 uur af voor het verkeer. Zodoende is ook de route van en naar het Die nieuwe 'vaarwegsnelweg' tus sen Rotterdam en Parijs (via on der meer het Kanaal Gent-Terneu- zen) moet het huidige, totaal ver ouderde vaarwegnet op de Noord-Zuidroute vervangen. Be langrijk onderdeel vormt de aan leg van een 106 kilometer lang ka naal tussen tussen Compiègne en Cambrai. De Fransen zetten, met steun van Brussel, vaart achter de aanleg. Over vier jaar moet het ka naal bevaarbaar zijn voor schepen tot 4400 ton. Ook in België moet het vaarwegnet daarvoor worden aangepast. Bovendien wil Zeebrug- ge aansluiten op de internationale verbinding door verbreding van het Schipdonkkanaal in de grens streek. Jn 2016 moet het hele tra ject klaar zijn. De Kamer van Koophandel en havenschap Zee land Seaports verwachten dat de verbinding het goederenvervoer een enorme impuls zal geven: van vijf miljoen ton per jaar nu naar vijftien miljoen ton straks. En aan gezien het nieuwe sluizencomplex in Terneuzen - hoe dat er ook gaat uitzien - waarschijnlijk niet eerder dan 2020 komt of zelfs nog later, zullen de files voor de sluizen in Terneuzen alleen maar groter wor den. Vice-voorzitter Luit Ezinga van de Kamer van Koophandel riep onlangs, tijdens een haven symposium in Terneuzen, dan ook op snel in te spelen op de kan sen, die nieuwe binnenvaartverbin- ding Zeeland - en dan vooral de Zeeuws-Vlaamse en Gentse Ka naalzone - biedt. Voor bedrijven wordt vestiging aan de drukke vaarroute alleen maar aantrekkelij ker. Ezinga: „Belangrijk is dat in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone vol doende ruimte wordt gecreëerd 's-Gravenhofplein - het rommel marktterrein - onbereikbaar voor auto's. Het is voor de verkopers wel moge lijk hun koopwaar in alle vroegte per auto naar het 's-Gravenhof plein te brengen, maar vóór 18.00 uur de boel terug inladen vanwege tegenvallende verkopen of 'geen zin meer' is er niet bij. „De deelne mers aan de rommelmarkt zullen daarmee rekening moeten hou den", stelt de gemeente. Ook moeten de marktkooplieden na afloop van de markt in snel- Het centrum van Hulst is tijdens de Vestingstedendagen tot 's avonds afgesloten voor verkeer. Verkopers op de rommelmarkt moeten de hele dag uitzitten. Sluizen, kanalen en plannen Het sluizencomplex in Terneu zen dateert uit 1968 en is aan vernieuwing toe. Per jaar schutten via de drie sluizen 9000 zeeschepen en 48.000 binnenvaartschepen, s- De plannen voor een nieuwe 'maritieme toegang' tot het Kanaal Gent-Terneuzen worden in oktober gepresenteerd. t. Tussen 2012 en 2016 wordt een explosieve groei van de binnenvaart verwacht dankzij de Schelde-Seineverbinding. Het nieuwe sluizencomplex is op z'n vroegst in 2020 gereed. Tot die tijd groeien de 'files'. voor op- en overslagfaciliteiten en voor binnenvaartterminals. Daar naast moet de infrastructuur voor de binnenvaart Schelde-Seine-proof worden gemaakt, met meer lig plaatsen voor de binnenvaart en sluizen, die de groei van het scheepvaartverkeer én de schaal vergroting kunnen opvangen. In de studie naar de maritieme toe gankelijkheid van het Kanaal Gent-Terneuzen moet voldoende rekening worden gehouden met deze nieuwe ontwikkelingen." En Ezinga voegde er met geheven vin ger aan toe: „We moeten snel han delen, want concurrent Zeebrugge ligt op de loer." Havenschepen Sas van Rouveroij van Gent droomde onlangs hardop over Terneuzen en Gent als de voorhaven van Pa rijs, als noordelijke maritieme toe gang voor een verstedelijkt gebied met 22 miljoen inwoners. „Die kans moeten we grijpen", riep hij uit. Tijdens het symposium riep de schepen op schouder aan schouder op te trekken in de po gingen optimaal te profiteren van de nieuwe verbinding. „Want Ter neuzen en Gent zijn twee cilin ders van één krachtige motor." Di recteur Kees de Vries van Schutte vaer vindt overigens dat de Neder landse overheid, net als de Franse en Belgische, flink moet investeren in de infrastructuur. De Schel de-Seineverbinding vergt bijna vier miljard. De Vries: „Nederland zou moeten zeggen: wij investeren 600 miljoen in een nieuwe sluis in Terneuzen en een derde Kreekrak- sluis. Dan ben je al een eind op de goede weg." De geïrriteerde schip pers volgen de zaak op de voet. treinvaart hun boeltje pakken, want het 's-Gravenhofplein moet uiterlijk om 19.00 uur ontruimd zijn. Deelname aan deze rommelmarkt is overigens beperkt tot de inwo ners van de gemeente Hulst. Er mogen alleen tweedehands spulle tjes worden verkocht, bedrijfsmati ge verkoop is niet toegestaan. In het stadhuis van Hulst worden zaterdag 16 augustus a raison van vijf euro plaatsbewijzen voor de rommelmarkt verkocht. Per gezin één en óf voor zaterdag óf zondag. Vanaf 6.00 uur worden nummer tjes uitgedeeld waarmee men tus sen 9.00 en 12.00 uur uur een kaart kan afhalen. Op deze manier worden lange wachttijden voorko men. Op- en overslagfaciliteiten moeten snel worden uitgebreid. foto Camile Schelstraete ZEEUWSE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 70