File voor Terneuzense
Lonink ziet
af van vaste
denktank
Pleinarrest op markt Hulst
Visserijfeesten voor
55e keer in Breskens
Parkeerbeheer
22 Vrijdag 18 juli 2008 PZCZ
Burgemeester wil
kennis inhuren voor
opstellen toekomstvisie.
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - Burgemeester Jan Lo
nink van Terneuzen hoopt medio
september ambtelijke steun te heb
ben voor het opstellen van een
reeks toekomstvisies voor Terneu
zen en de regio Zeeuws-Vlaande-
ren. Voor dat doel wil Lonink, af
hankelijk van het thema, een be
roep kunnen doen op mensen uit
de gemeentelijke organisatie en
daarbuiten. Hierbij kan dan ge
dacht worden aan mensen die
zich vorig jaar aandienden om
deel uit te maken van een denk
tank die Lonink toen in gedachten
had.
Van het idee van een vaste groep
mensen die Lonink en de overige
bestuurders met ideeën zou voe
den is Lonink teruggekomen. Hij
wil in de komende maanden lie
ver op zoek naar tijdelijk ingehuur
de deskundigheid per deelonder
werp. De Terneuzense burgemees
ter voerde tijdens de laatste raads
vergadering aan dat hij zes the
ma's op een rij gezet heeft die na
der onderzoek en onderbouwing
pw De Terneuzense burgemeester
heeft het idee van een vaste
denktank voor het formuleren
van een toekomstvisie laten va
ren. Hij wil nu kennis inhuren.
door Frank van Cooten
BRESKENS - Op 9 en to augustus is
het weer zover. Breskens viert dan
de Visserijfeesten, een van de
grootste Zeeuwse evenementen.
Elk jaar bezoeken zo'n honderd
duizend mensen vanuit heel Ne
derland en België Breskens. Net
als bij de 54 voorgaande edities
zijn opnieuw zowat alle aangebo
den attracties en artiesten gratis.
Ook dit jaar is er een uitgebreid
programma, zowel voor de jeugd
als voor de volwassenen.
Er is een groot aantal vertrouwde
ingrediënten zoals de rommel
markt, de grote braderie en op za-
Voor parkeren in de Zeeuwse
hoofdstad zijn regels. Wie zich
daar niet strikt aan houdt, raakt
diep in de sores. Zo bleek op het
P+R-terrein achter het station. De
vrouw die daar met haar auto
voor de weigerende slagboom
stond, kreeg het helder verteld van
uit het apparaat: „Alleen als u ons
het nummer van een geldige credit-
vergen. Het gaat dan om de toe
komst van de binnenvaart en de lo
gistiek, de nautische toegang van
het Kanaal Gent-Terneuzen en de
effecten van een nieuwe ontslui
ting voor de regionale economie,
het vraagstuk van duurzame ener
gie en hoe de streek daar op moet
inspringen, het onderwijsbestel en
het verschijnsel van demografi
sche krimp. Sinds zijn terugkeer
naar Zeeuws-Vlaanderen in 2003
pleit Lonink voor de ontwikkeling
van regionale visies op verschillen
de beleidsterreinen, visies die in
zijn ogen nu ontbreken. Veel be
leid wordt op ad hocbasis gemaakt
en ingezet en Lonink wil dat - met
steun overigens van het college -
op diverse beleidsterreinen wezen
lijk anders. Lonink: „Als je spreekt
over krimp dan heb je het gelijk
over problemen. De woningbouw
corporaties zijn nu miljoenen
kwijt aan de Vogelaarwijken, maar
willen zelf in Zeeuws-Vlaanderen
ook grote projecten aanpakken, bij
voorbeeld in Sas van Gent. Moet
je het woningenaandeel laag in de
markt verkopen, slopen of opknap
pen? Zo'n vraag is niet makkelijk
te beantwoorden. Kiezen we geza
menlijk voor sloop, dan ontbreekt
het een sloopfonds aan middelen.
Daarover moet eens goed nage
dacht worden."
Ook de instandhouding van het
middelbaar en hoger (beroeps)on-
derwijs dient extra aandacht te
krijgen, zegt Lonink.
terdag demonstraties vis fileren,
garnalen pellen en netten boeten
bij de vismijn. En uiteraard gratis
garnalen op toast en gratis gebak
ken visjes bij de vismijn. Voor de
kinderen is op zaterdag onder
meer 'Overval de postkoets' op
het Oranjeplein, een spel waarbij
kinderen als indiaan geschminkt
de postkoets overvallen. Ook zijn
de viskotters BR 14 en BR 43 te be
zichtigen. De artiesten zijn talrijk,
zoals coverbands Catfish en Wolf
gang, Frank van Etten, Henrie
Lagarde en Lesley Williams. Total
Eclipse treedt beide avonden op tij
dens het volksbal.
Tip? redactie@pzc.nl
card doorgeeft, kunnen wij u hel
pen. Hebt u die nietDan belt u
maar een van uw kennissen. Zon
der nummer kunnen wij niks voor
u doen."
Nou was het Dolle Donderdag in
Middelburg, maar toch. Een pas
sant met een broertje dood aan bu
reaucratie én met een creditcard
bracht tenslotte uitkomst.
De sluizen van Terneuzen
verwerken jaarlijks 9000
zeeschepen en ruim 48.000
binnenvaartschepen.
Daarmee is de topcapaciteit
bereikt. De hoogste tijd dus
voor maatregelen.
door Wout Bareman
De binnenschippers kla
gen steeds vaker over
de lange wachttijden
voor de sluizen van Ter
neuzen. Logisch, want 'files' voor
met name de binnenvaartsluis lo
pen soms op tot vijf, zes uur. En
aangezien ook de binnenschepen,
net als de zeevaart, steeds vaker
just in time varen, kost dat handen
vol geld. Rijkswaterstaat verzekert
de klagende schippersvereniging
Koninklijke Schuttevaer met de
hand op het hart dat er alles aan
wordt gedaan om de wachttijden
zoveel mogelijk te beperken; als
daar ruimte voor is, wordt ook bin
nenvaart geschut via de zeesluis
en de middensluis. Maar dat
neemt de ergernis bij de schip
pers, die aandringen op efficiënter
gebruik van de drie sluizen, niet
weg. De komende jaren zal de irri
tatie, verwachten deskundigen, al
leen nog maar toenemen. De bin
nenschepen worden steeds groter
en nemen dus meer sluisruimte in
beslag, maar bovendien wordt re
kening gehouden met een explosie
ve groei van het aanbod op het
moment dat de nieuwe Schel-
de-Seineverbinding gestalte krijgt.
Kooplui rommelmarkt
mogen op Vestingdagen
plein niet voortijdig af.
door Sheila van Doorsselaer
HULST - Hulstenaren die tijdens de
Nederlandse Vestingstedendagen
hun overbodige spullen willen slij
ten op de rommelmarkt, moeten
de hele dag uitzitten. Zij mogen
vóór 18.00 uur het marktterrein
niet af Ze hebben als het ware
'pleinarrest'.
Vanwege de verwachte drukte,
sluit de gemeente Hulst tijdens de
Vestingstedendagen (op zaterdag
23 en zondag 24 augustus) de bin
nenstad tussen 11.00 en 18.00 uur
af voor het verkeer. Zodoende is
ook de route van en naar het
Die nieuwe 'vaarwegsnelweg' tus
sen Rotterdam en Parijs (via on
der meer het Kanaal Gent-Terneu-
zen) moet het huidige, totaal ver
ouderde vaarwegnet op de
Noord-Zuidroute vervangen. Be
langrijk onderdeel vormt de aan
leg van een 106 kilometer lang ka
naal tussen tussen Compiègne en
Cambrai. De Fransen zetten, met
steun van Brussel, vaart achter de
aanleg. Over vier jaar moet het ka
naal bevaarbaar zijn voor schepen
tot 4400 ton. Ook in België moet
het vaarwegnet daarvoor worden
aangepast. Bovendien wil Zeebrug-
ge aansluiten op de internationale
verbinding door verbreding van
het Schipdonkkanaal in de grens
streek. Jn 2016 moet het hele tra
ject klaar zijn. De Kamer van
Koophandel en havenschap Zee
land Seaports verwachten dat de
verbinding het goederenvervoer
een enorme impuls zal geven: van
vijf miljoen ton per jaar nu naar
vijftien miljoen ton straks. En aan
gezien het nieuwe sluizencomplex
in Terneuzen - hoe dat er ook gaat
uitzien - waarschijnlijk niet eerder
dan 2020 komt of zelfs nog later,
zullen de files voor de sluizen in
Terneuzen alleen maar groter wor
den. Vice-voorzitter Luit Ezinga
van de Kamer van Koophandel
riep onlangs, tijdens een haven
symposium in Terneuzen, dan
ook op snel in te spelen op de kan
sen, die nieuwe binnenvaartverbin-
ding Zeeland - en dan vooral de
Zeeuws-Vlaamse en Gentse Ka
naalzone - biedt. Voor bedrijven
wordt vestiging aan de drukke
vaarroute alleen maar aantrekkelij
ker. Ezinga: „Belangrijk is dat in de
Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone vol
doende ruimte wordt gecreëerd
's-Gravenhofplein - het rommel
marktterrein - onbereikbaar voor
auto's.
Het is voor de verkopers wel moge
lijk hun koopwaar in alle vroegte
per auto naar het 's-Gravenhof
plein te brengen, maar vóór 18.00
uur de boel terug inladen vanwege
tegenvallende verkopen of 'geen
zin meer' is er niet bij. „De deelne
mers aan de rommelmarkt zullen
daarmee rekening moeten hou
den", stelt de gemeente.
Ook moeten de marktkooplieden
na afloop van de markt in snel-
Het centrum van Hulst is tijdens
de Vestingstedendagen tot 's
avonds afgesloten voor verkeer.
Verkopers op de rommelmarkt
moeten de hele dag uitzitten.
Sluizen, kanalen en plannen
Het sluizencomplex in Terneu
zen dateert uit 1968 en is aan
vernieuwing toe.
Per jaar schutten via de drie
sluizen 9000 zeeschepen en
48.000 binnenvaartschepen,
s- De plannen voor een nieuwe
'maritieme toegang' tot het
Kanaal Gent-Terneuzen worden
in oktober gepresenteerd.
t. Tussen 2012 en 2016 wordt
een explosieve groei van de
binnenvaart verwacht dankzij
de Schelde-Seineverbinding.
Het nieuwe sluizencomplex is
op z'n vroegst in 2020 gereed.
Tot die tijd groeien de 'files'.
voor op- en overslagfaciliteiten en
voor binnenvaartterminals. Daar
naast moet de infrastructuur voor
de binnenvaart Schelde-Seine-proof
worden gemaakt, met meer lig
plaatsen voor de binnenvaart en
sluizen, die de groei van het
scheepvaartverkeer én de schaal
vergroting kunnen opvangen. In
de studie naar de maritieme toe
gankelijkheid van het Kanaal
Gent-Terneuzen moet voldoende
rekening worden gehouden met
deze nieuwe ontwikkelingen." En
Ezinga voegde er met geheven vin
ger aan toe: „We moeten snel han
delen, want concurrent Zeebrugge
ligt op de loer." Havenschepen Sas
van Rouveroij van Gent droomde
onlangs hardop over Terneuzen
en Gent als de voorhaven van Pa
rijs, als noordelijke maritieme toe
gang voor een verstedelijkt gebied
met 22 miljoen inwoners. „Die
kans moeten we grijpen", riep hij
uit. Tijdens het symposium riep
de schepen op schouder aan
schouder op te trekken in de po
gingen optimaal te profiteren van
de nieuwe verbinding. „Want Ter
neuzen en Gent zijn twee cilin
ders van één krachtige motor." Di
recteur Kees de Vries van Schutte
vaer vindt overigens dat de Neder
landse overheid, net als de Franse
en Belgische, flink moet investeren
in de infrastructuur. De Schel
de-Seineverbinding vergt bijna
vier miljard. De Vries: „Nederland
zou moeten zeggen: wij investeren
600 miljoen in een nieuwe sluis in
Terneuzen en een derde Kreekrak-
sluis. Dan ben je al een eind op de
goede weg." De geïrriteerde schip
pers volgen de zaak op de voet.
treinvaart hun boeltje pakken,
want het 's-Gravenhofplein moet
uiterlijk om 19.00 uur ontruimd
zijn.
Deelname aan deze rommelmarkt
is overigens beperkt tot de inwo
ners van de gemeente Hulst. Er
mogen alleen tweedehands spulle
tjes worden verkocht, bedrijfsmati
ge verkoop is niet toegestaan.
In het stadhuis van Hulst worden
zaterdag 16 augustus a raison van
vijf euro plaatsbewijzen voor de
rommelmarkt verkocht. Per gezin
één en óf voor zaterdag óf zondag.
Vanaf 6.00 uur worden nummer
tjes uitgedeeld waarmee men tus
sen 9.00 en 12.00 uur uur een
kaart kan afhalen. Op deze manier
worden lange wachttijden voorko
men.
Op- en overslagfaciliteiten moeten snel worden uitgebreid.
foto Camile Schelstraete
ZEEUWSE