Alfa Romeo MiTo is de leukste Punto PZC Vrijdag 18 juli 2008 15 De nieuwe, kleine Alfa Romeo heet MiTo, samengetrokken uit Alfa's vaderstad Milaan en Torino, ofwel Turijn, waar de lakens nu door Fiat worden uitgedeeld en ook de basis van de MiTo vandaan komt. door Robbert Keegel Vooral dat laatste is be langrijk, want de MiTo kan worden beschouwd als een opgeleukte Fiat Grande Punto. Nu is er met de Punto weinig mis, dus stapten we goedgemutst in de MiTo. Na een forse testrit konden we maar één conclusie trekken: de Mi To is de leukste Punto van het mo ment, maar afgezien van het uiter lijk, dat onmiskenbaar Alfa is, springt niets er uit als typisch Alfa. Natuurlijk kregen de diverse moto ren een Alfa-brom, met uitzonde ring van de uitmuntende diesel. Verder overheerst de gedachte dat de ingenieurs van Fiat een perfecte basis hebben neergelegd, waarop die van Alfa zich een maar beetje mochten uitleven. Vanaf de introductie is de MiTo in eerste instantie in drie motoren te koop. Om te beginnen een plezie rig schoolvoorbeeld van downsi zing: ook hier een 1,4-liter die met Alfa Romeo MiTo is één van de vervangers van de huidige 147. foto CPD een snel oppikkende turbo tot een speels vermogen van 155 pk is op- gekieteld, vijf méér dan bij Fiat zelf Daar kun je goed mee uit de voeten, waardoor je wel even het Alfa-gevoel kunt krijgen. Om echt te beginnen is er een 1,4-liter zónder turbo. Die heeft maar 78 pk en dat is een ware Alfa onwaardig. Gewoon te suffig. Als troost kan gemeld worden dat er volgend jaar een MiTo GTA komt, die 230 pk krijgt. Omdat de MiTo de huidige 147 maar ten dele vervangt, komt er een tweede opvolger, die dan is ge baseerd op de Fiat Bravo. Naast de twee benzinemotoren is er een diesel. De 1,6-liter JTDM perst er 120 pk uit en dat is niet al leen mooi, maar ook prettig in het verkeer. Die wil er lekker vandoor, presteert zowat hetzelfde als voor ganger 1,9-liter, maar is veel scho ner in de omgang. Uiteraard zitten er meer motoren op komst. Gelukkig zijn er zaken die de Mi To onderscheiden van de Punto, af gezien van uiterlijk en aardig interi eur, waarbij in de hogere regionen de alcantarawinkel volop klandizie heeft gehad. We noemen het DNA-systeem, dat via een knop met de standen Dynamic, Normal en All Wheather (te vertalen in: sportief, gewoon en rotweer) be sturing en bediening van motor en remsysteem aanpast. Later, en dan wordt het wellicht interessant, worden ook ophanging en trans missie beïnvloedbaar. Nu heeft de MiTo een deels bevre digende wegligging, maar richels en gaten brengen een te slappe ve ring met een te harde demping aan het licht. Weg comfort. Wel echt goed is een elektronisch gere gelde versie van Alfa's sperdifferen--, tieel Q2, dat het aangeboren onder stuur wegpoetst. Prijzen: vanaf zo'n negentien, maar zeker onder de twintig mille. De bagageruimte omvat 270 liter met de achterbank (de MiTo is een 3-deurs) in de zitstand. De vernieuwde Audi A3 is nu nóg dynamischer dankzij een scherper design, omvangrijkere standaarduitrusting en uitgebreidere innovatieve opties Bovendien zijn alle uitvoeringen (m.u.v. de 1.9 TDIe) van de vernieuwde Audi A3 en A3 Sportback nu ieverbaar met een S tronie automatische transmissie wat de sportieve dynamiek nog een extra dimensie geeft. De Audi-motoren worden ook steeds milieuvriendelijker. De 1.4 TFSI met S tronie transmissie heeft zelfs een groen A label! U rijdt al een Audi A3 Business Edition vanaf 23.620,-. U least de Audi A3 al vanaf 499,- per maand. Kijk voor meer informatie op www.audi.nl/a3 of kom langs in de showroom. Autobedrijf Van Strien Pea ry weg 13-15 4462 GT Goes Telefoon: 0113-27 57 01 Auto Poppe B.V. Gildeweg 22 4383 NK Vlissingen Telefoon: 0118-42 40 00 Brandstofverbruik volgens 1999/100/EG: Audi A3 gemiddeld 4,5 - 9,4 liter/100 km (1 op 22,2 - 10,6); ^-emissie 119 - 224 g/km en de Audi A3 Sportback gemiddeld 4,5 - 9,4 liter/100 km (1 op 22,2 - 10,6); C02-emissie 119 - 224 g/km. U least al een Audi A3 vanaf 499,- exclusief BTW en brandstof per maand via Audi Ceasing op basis van 48 mnd en 20,000 km pér jaar full operational lease.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15