Alfa Romeo MiTo is de leukste Punto
PZC Vrijdag 18 juli 2008 15
De nieuwe, kleine Alfa
Romeo heet MiTo,
samengetrokken uit Alfa's
vaderstad Milaan en Torino,
ofwel Turijn, waar de lakens
nu door Fiat worden
uitgedeeld en ook de basis
van de MiTo vandaan komt.
door Robbert Keegel
Vooral dat laatste is be
langrijk, want de MiTo
kan worden beschouwd
als een opgeleukte Fiat
Grande Punto. Nu is er met de
Punto weinig mis, dus stapten we
goedgemutst in de MiTo.
Na een forse testrit konden we
maar één conclusie trekken: de Mi
To is de leukste Punto van het mo
ment, maar afgezien van het uiter
lijk, dat onmiskenbaar Alfa is,
springt niets er uit als typisch Alfa.
Natuurlijk kregen de diverse moto
ren een Alfa-brom, met uitzonde
ring van de uitmuntende diesel.
Verder overheerst de gedachte dat
de ingenieurs van Fiat een perfecte
basis hebben neergelegd, waarop
die van Alfa zich een maar beetje
mochten uitleven.
Vanaf de introductie is de MiTo in
eerste instantie in drie motoren te
koop. Om te beginnen een plezie
rig schoolvoorbeeld van downsi
zing: ook hier een 1,4-liter die met
Alfa Romeo MiTo is één van de vervangers van de huidige 147. foto CPD
een snel oppikkende turbo tot een
speels vermogen van 155 pk is op-
gekieteld, vijf méér dan bij Fiat
zelf Daar kun je goed mee uit de
voeten, waardoor je wel even het
Alfa-gevoel kunt krijgen.
Om echt te beginnen is er een
1,4-liter zónder turbo. Die heeft
maar 78 pk en dat is een ware Alfa
onwaardig. Gewoon te suffig. Als
troost kan gemeld worden dat er
volgend jaar een MiTo GTA komt,
die 230 pk krijgt.
Omdat de MiTo de huidige 147
maar ten dele vervangt, komt er
een tweede opvolger, die dan is ge
baseerd op de Fiat Bravo.
Naast de twee benzinemotoren is
er een diesel. De 1,6-liter JTDM
perst er 120 pk uit en dat is niet al
leen mooi, maar ook prettig in het
verkeer. Die wil er lekker vandoor,
presteert zowat hetzelfde als voor
ganger 1,9-liter, maar is veel scho
ner in de omgang. Uiteraard zitten
er meer motoren op komst.
Gelukkig zijn er zaken die de Mi
To onderscheiden van de Punto, af
gezien van uiterlijk en aardig interi
eur, waarbij in de hogere regionen
de alcantarawinkel volop klandizie
heeft gehad. We noemen het
DNA-systeem, dat via een knop
met de standen Dynamic, Normal
en All Wheather (te vertalen in:
sportief, gewoon en rotweer) be
sturing en bediening van motor
en remsysteem aanpast. Later, en
dan wordt het wellicht interessant,
worden ook ophanging en trans
missie beïnvloedbaar.
Nu heeft de MiTo een deels bevre
digende wegligging, maar richels
en gaten brengen een te slappe ve
ring met een te harde demping
aan het licht. Weg comfort. Wel
echt goed is een elektronisch gere
gelde versie van Alfa's sperdifferen--,
tieel Q2, dat het aangeboren onder
stuur wegpoetst.
Prijzen: vanaf zo'n negentien,
maar zeker onder de twintig mille.
De bagageruimte omvat 270 liter
met de achterbank (de MiTo is een
3-deurs) in de zitstand.
De vernieuwde Audi A3 is nu nóg dynamischer dankzij een scherper design, omvangrijkere standaarduitrusting en
uitgebreidere innovatieve opties Bovendien zijn alle uitvoeringen (m.u.v. de 1.9 TDIe) van de vernieuwde Audi A3
en A3 Sportback nu ieverbaar met een S tronie automatische transmissie wat de sportieve dynamiek nog een extra
dimensie geeft. De Audi-motoren worden ook steeds milieuvriendelijker. De 1.4 TFSI met S tronie transmissie heeft
zelfs een groen A label! U rijdt al een Audi A3 Business Edition vanaf 23.620,-. U least de Audi A3 al vanaf 499,-
per maand. Kijk voor meer informatie op www.audi.nl/a3 of kom langs in de showroom.
Autobedrijf Van Strien
Pea ry weg 13-15
4462 GT Goes
Telefoon: 0113-27 57 01
Auto Poppe B.V.
Gildeweg 22
4383 NK Vlissingen
Telefoon: 0118-42 40 00
Brandstofverbruik volgens 1999/100/EG: Audi A3 gemiddeld 4,5 - 9,4 liter/100 km (1 op 22,2 - 10,6); ^-emissie 119 - 224 g/km en de Audi A3 Sportback gemiddeld 4,5 - 9,4 liter/100 km (1 op 22,2 - 10,6);
C02-emissie 119 - 224 g/km. U least al een Audi A3 vanaf 499,- exclusief BTW en brandstof per maand via Audi Ceasing op basis van 48 mnd en 20,000 km pér jaar full operational lease.