Verovert Formule-bio Zeeland Reactie op vragen nog steeds traag Controles blijven nodig 'Ontpoldering in strijd met afspraken' Verdwaald 26 Donderdag 17 juli 2008 PZCZ Gemeentebestuur Sluis komt eigen regels niet na. door Frank van Cooten SLUIS - Raadsleden en inwoners van de gemeente Sluis moeten nog steeds maanden wachten alvo rens ze antwoord krijgen van het gemeentebestuur op een brief Zelfs een ontvangstbevestiging blijft uit. Raadslid Bram Basting van Ge meentebelangen is dat beu. Hij heeft inmiddels een gepeperde brief geschreven naar het college van burgemeester en wethouders. Al op 30 mei deed hij zijn beklag over het uitblijven van beantwoor ding op zijn schriftelijke vragen. Hij doet dat nu opnieuw. „Zoals eerder gemeld speelt dit niet voor het eerst en zijn mijn brieven herhaaldelijke malen niet binnen de daarvoor gestelde ter mijn van dertig dagen beant woord. Ook nu niet." Hij wijst op artikel 37.3 van de ge meentewet waarin staat omschre ven dat vragen binnen dertig da gen beantwoord moeten worden. Als deze termijn niet wordt ge haaid, moet het college de vragen- pi* Raadslid Bram Basting van Ge- meentebelangen hekelt de trage beantwoording van het Siuise col lege op vragen en brieven. Hij schreef een gepeperde brief. terneuzen - Door alvast te starten met onteigening in het eigen ge deelte van de Hedwigepolder schendt Vlaanderen wel degelijk de afspraken die in het kader van de Scheldeverdragen zijn gemaakt. Dat beweert fractievoorzitter Jo- han Robesin van de Partij voor Zeeland, in tegenspraak met de uit lating eerder deze week van minis ter Verburg dat Vlaanderen de ver dragen daarmee niet overtreedt. Volgens Robesin is in de Schelde verdragen de bepaling opgenomen dat de afspraken in de verdragen op zijn vroegst pas twee maanden na de ratificatie van de Scheldever- ZEEUWSE Ze zal de laatste zijn die het ont kent: haar richtingsgevoel is belab berd. Vorig jaar verdwaalde ze al eens hopeloos in Rotterdam. Te laat op de afspraak, bijna iemand aangereden en een hoop frustratie. Dat nooit meer, dacht ze. Sinds dien gaat ze het huis niet uit zon der tomtom. Moeiteloos reed ze vorige week steller gemotiveerd laten weten waarom de termijn niet is gehaald. „Kunt U zich voorstellen hoe frus trerend het is dat zelfs dit niet ge beurd? Kunt U zich tevens voor stellen dat mijn vertrouwen in dit het college door dit herhaaldelijk gebeuren een flinke deuk op loopt?" Raadsleden hebben in het dualis me naast een kaderstellende ook een controlerende rol. Daar hoort het stellen van schriftelijke vragen bij. „Ondanks dat het college in het dualistisiche systeem meer op afstand staat van de raad, kan het toch niet zo zijn dat de indruk ont staat dat een raadslid wordt geboy cot? Ik hoop niet dat deze indruk juist zou zijn, want dat zou ons raadswerk een stuk moeilijker ma ken." Basting hoopt dat hij uit de beant woording mag opmaken dat zijn indruk niet juist is en dat de frus tratie omgebogen kan worden naar een positief beeld. Voor de zekerheid tekent Basting de brief in afwachting van een vlotte beantwoording. De trage beantwoording van brie ven en vragen is niet nieuw. De Re kenkamercommissie Sluis presen teerde op 1 februari 2006 een on derzoeksrapport over de beant woording van vragen van raadsle den. Toen al werden dezelfde pro blemen geconstateerd. Zorgen voor een tijdige beantwoording was een van de aanbevelingen. dragen in werking mogen treden. Aangezien de verdragen nog niet in die zin bekrachtigd zijn, handelt Vlaanderen in strijd met de spelre gels, zegt de voorman van de Par tij voor Zeeland. Er wordt volgens hem ook nergens een uitzonde ring op die afspraken gemaakt. Robesin weet dat een jaar geleden weliswaar door de Vlaamse over heid al een onteigeningsbesluit is genomen voor het noordelijk deel van de Prosperpolder. „Maar dat was slechts een administratieve be slissing op basis van de verwach ting dat er spoedig ratificatie van de verdragen zou plaatsvinden." Tip? redactie@pzc.nl naar een concert in Rotterdam. Op één ding was ze niet bedacht: de politie stuurde alle bezoekers na af loop één kant op. Hoe vaak de tom tom haar ook inpeperde dat ze rechts moestde politie blééf naar links wijzen. Na ontelbare rondjes in Rotterdam sjokte ze om half twee 's nachts haar huis binnen. Dat nooit meer... Zeeuwse en Gelderse studenten werktuigbouw kunde bouwen een milieu vriendelijke lichtgewicht race-auto in Breskens. De geboorte van de Formule- bio. door Ronald Verstraten Hij krijgt alles in zich om het racecircuit van de toekomst te gaan vero veren. De Formule-bio wordt een krachtige, zuinige en su- perlichte racewagen op bio-etha- nol, die het milieu niet of nauwe lijks vervuilt. In een bedrijfsloods op het indus trieterrein Deltahoek in Breskens frezen en schuren Peter Karst, Al- bert Maas en Jeroen-Pieter Visser zich het apezuur om hun droom te realiseren. Houten mallen, waar straks het chassis omheen wordt gebakken van hun Formule-bio. Die wordt, als het aan hen ligt, hét milieuvriendelijke alternatief voor de per definitie toch brandstofver- slindende autosport. Het chassis wordt gemaakt van koolstof „Dat is veel stijver dan po lyester of glasvezel. Net zo stijf als staal, maar dan wel veel lichter", vertelt de uit Breskens afkomstige Maas. En hij rekent voor dat, ter wijl een reguliere racewagen al gauw 550 kilo weegt, hun Formu le-bio straks met slechts 300 kilo over het racecircuit scheurt. Lager brandstofverbruik natuur lijk, door dat lagere gewicht. Maar Milieuregels op bouwplaatsen niet altijd nageleefd. door Frank van Cooten BRESKENS - Controles op bouw plaatsen in Zeeland blijft hard no dig. Nog altijd blijkt dat niet alle re gels worden nageleefd. Walter Bello van de afdeling Hand having, Natuur en Milieu van de provincie Zeeland trekt deze con clusie na twee controlebezoeken in Breskens en Aardenburg. In Breskens wordt momenteel in de nieuwbouwwijk Roode Polder rio lering aangelegd. Opdrachtgever is Woongoed Zeeuws-Vlaanderen. In Aardenburg wordt riolering ge renoveerd in opdracht van de ge- ook door de brandstof zelf Een ge wone motor zou al acht procent minder gebruiken op bio-ethanol. Maar dat kan nog nog minder wor den, wanneer hij is aangepast. De productie van die alternatieve brandstof ligt echter onder vuur, omdat ze ten koste van voedselpro ductie gaat. „We gebruiken geen Amerikaanse bio-ethanol, die van graan en mais wordt gemaakt, dus we dragen niet bij aan de hoge voedselprijzen", zegt Goesenaar Visser. „Onze brandstof komt uit Scan dinavië. Ze wordt deels uit suiker, deels uit cellulose gemaakt, van hout- en papierafval. En bij de vol gende generatie, zeg maar over an derhalfjaar, zal ze helemaal uit cel lulose worden gemaakt. Dan is het volledig milieuvriendelijk." Dat laatste geldt voor meer alternatie ven die momenteel worden ont wikkeld, zoals auto's op zon- ne-energie of elektromotoren (op accu's). Maar die leveren mindere prestaties. Visser: „We willen laten zien, dat het milieubewuster kan, zonder dat je inlevert op de bele ving van de sport." Waarop de uit Zwolle afkomstige Karst aanvult: „Bij andere technie ken gaat het motorgeluid helemaal verloren. Dat willen wij juist be houden, want dat is de charme van de sport." Het drietal wil in oktober afstude ren met hun Formule-bio, aan de afdeling werktuigbouwkunde van de Hogeschool Utrecht. Daar na men ze eerst deel aan Formu le-Student, een wedstrijd tussen 450 universiteiten over de hele we reld. Aan die competitie zaten strakke regels en een onhaalbare deadline vast. meente Sluis. Tijdens controles is gebleken dat verzuimd is de grond waterstand te meten. In Aarden- burg is weliswaar een watermeter aanwezig, maar die is niet in ge bruik. Meten is nodig omdat bij beide rio leringswerken grondwater wordt onttrokken. Volgens Bello is het belangrijk te weten welke gevol gen dat heeft voor de omgeving. Omdat er niet is gemeten hebben Woongoed en de gemeente Sluis een formele waarschuwing van de provincie gekregen. Blijven de me- Woongoed en de gemeente Sluis zijn door de provincie formeel ge waarschuwd voor het niet nale ven van regeis bij rioleringswer ken in Breskens en Aardenburg. Formule-bio s- De Formule-bio wordt een lich te race-auto die op bio-ethanol rijdt. Hij zal 300 kilo wegen en kan van nul tot honderd kilo meter accelereren in drieëneen halve seconde. Het chassis van de auto wordt gemaakt van koolstof. Dat is lichter dan polyester of staal. De 650 cc motor heeft vier ci linders en een vermogen van 120 pk. De brandstof die wordt ge bruikt, wordt gemaakt van sui ker en houtafval. De race-auto wordt op 21 okto ber gepresenteerd in Utrecht. Bovendien was er een fysieke be perking aan de 'mini-formules', al was het alleen al, omdat Karst twee meter lang is. Hun voorstel om op eigen houtje een vernieuwende Formule-auto te realiseren, werd door het school bestuur goedgekeurd en ze zijn er sinds januari mee aan de slag. Ei gen kantoortje op de Hogeschool, begon - na ontwerp - het zoeken naar sponsors. Niet verwonderlijk dat Maas voor het maken van het chassis uitkwam bij Hall Spars, ge renommeerd om de bouw van koolstof zeilmasten, terwijl het eveneens plaatselijke Luteijn voor de stalen onderdelen zorgt. Naast de Hogeschool zelf, een mo delmakerij uit Hengelo en Suzuki (dat de motor levert) zijn zij de hoofdsponsors. Het project wordt verder gesteund door zowel door streek- als lande lijke bedrijven en bovendien enke le uit de Verenigde Staten, hetgeen de internationale belangstelling il lustreert. Op enkele duizenden euro's na, hebben ze hun begroting dan ook rond, al hadden ze eventueel nog wel wat vernieuwingen willen ple gen, zoals bijvoorbeeld koolstof vel gen. Maar, zijn ze het eens, er is geen eind aan. En voor de Formule-Bio is het nog maar het begin. De vorderingen van de Formule-Bio kunnen worden gevolgd op de websi te www.formuie-bio.nl De race-auto wordt op 21 oktober gepresenteerd in Utrecht. Daarna is de auto te zien op autosportdagen en bedrijfsaange- legenheden. tingen uit, dan gaat de provincie over tot de volgende stap. Een dwangsom. Volgens Bello komt het meestal niet tot de volgende stap. Het is volgens hem ook niet altijd de opdrachtgever aan te rekenen als iets fout gaat op een bouw plaats. „Natuurlijk moeten opdrachtge vers aan de regels voldoen, maar vaak wordt gewerkt met onderaan nemers. Die worden door de op drachtgevers ingehuurd. Controle bezoeken blijven hard nodig om dat blijkt dat het niet op alle plek ken goed gaat." Het gaat Bello te ver te zeggen dat opdrachtgevers blij zijn met con trolebezoeken. „Maar soms komt het ze ook niet slecht uit." Zo moet de Formule-bio er uit gaat zien. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 70