Verovert Formule-bio
Zeeland
Reactie op
vragen nog
steeds traag
Controles blijven nodig
'Ontpoldering in
strijd met afspraken'
Verdwaald
26 Donderdag 17 juli 2008 PZCZ
Gemeentebestuur
Sluis komt eigen
regels niet na.
door Frank van Cooten
SLUIS - Raadsleden en inwoners
van de gemeente Sluis moeten
nog steeds maanden wachten alvo
rens ze antwoord krijgen van het
gemeentebestuur op een brief
Zelfs een ontvangstbevestiging
blijft uit.
Raadslid Bram Basting van Ge
meentebelangen is dat beu. Hij
heeft inmiddels een gepeperde
brief geschreven naar het college
van burgemeester en wethouders.
Al op 30 mei deed hij zijn beklag
over het uitblijven van beantwoor
ding op zijn schriftelijke vragen.
Hij doet dat nu opnieuw.
„Zoals eerder gemeld speelt dit
niet voor het eerst en zijn mijn
brieven herhaaldelijke malen niet
binnen de daarvoor gestelde ter
mijn van dertig dagen beant
woord. Ook nu niet."
Hij wijst op artikel 37.3 van de ge
meentewet waarin staat omschre
ven dat vragen binnen dertig da
gen beantwoord moeten worden.
Als deze termijn niet wordt ge
haaid, moet het college de vragen-
pi* Raadslid Bram Basting van Ge-
meentebelangen hekelt de trage
beantwoording van het Siuise col
lege op vragen en brieven. Hij
schreef een gepeperde brief.
terneuzen - Door alvast te starten
met onteigening in het eigen ge
deelte van de Hedwigepolder
schendt Vlaanderen wel degelijk
de afspraken die in het kader van
de Scheldeverdragen zijn gemaakt.
Dat beweert fractievoorzitter Jo-
han Robesin van de Partij voor
Zeeland, in tegenspraak met de uit
lating eerder deze week van minis
ter Verburg dat Vlaanderen de ver
dragen daarmee niet overtreedt.
Volgens Robesin is in de Schelde
verdragen de bepaling opgenomen
dat de afspraken in de verdragen
op zijn vroegst pas twee maanden
na de ratificatie van de Scheldever-
ZEEUWSE
Ze zal de laatste zijn die het ont
kent: haar richtingsgevoel is belab
berd. Vorig jaar verdwaalde ze al
eens hopeloos in Rotterdam. Te
laat op de afspraak, bijna iemand
aangereden en een hoop frustratie.
Dat nooit meer, dacht ze. Sinds
dien gaat ze het huis niet uit zon
der tomtom.
Moeiteloos reed ze vorige week
steller gemotiveerd laten weten
waarom de termijn niet is gehaald.
„Kunt U zich voorstellen hoe frus
trerend het is dat zelfs dit niet ge
beurd? Kunt U zich tevens voor
stellen dat mijn vertrouwen in dit
het college door dit herhaaldelijk
gebeuren een flinke deuk op
loopt?"
Raadsleden hebben in het dualis
me naast een kaderstellende ook
een controlerende rol. Daar hoort
het stellen van schriftelijke vragen
bij. „Ondanks dat het college in
het dualistisiche systeem meer op
afstand staat van de raad, kan het
toch niet zo zijn dat de indruk ont
staat dat een raadslid wordt geboy
cot? Ik hoop niet dat deze indruk
juist zou zijn, want dat zou ons
raadswerk een stuk moeilijker ma
ken."
Basting hoopt dat hij uit de beant
woording mag opmaken dat zijn
indruk niet juist is en dat de frus
tratie omgebogen kan worden
naar een positief beeld.
Voor de zekerheid tekent Basting
de brief in afwachting van een
vlotte beantwoording.
De trage beantwoording van brie
ven en vragen is niet nieuw. De Re
kenkamercommissie Sluis presen
teerde op 1 februari 2006 een on
derzoeksrapport over de beant
woording van vragen van raadsle
den. Toen al werden dezelfde pro
blemen geconstateerd. Zorgen
voor een tijdige beantwoording
was een van de aanbevelingen.
dragen in werking mogen treden.
Aangezien de verdragen nog niet
in die zin bekrachtigd zijn, handelt
Vlaanderen in strijd met de spelre
gels, zegt de voorman van de Par
tij voor Zeeland. Er wordt volgens
hem ook nergens een uitzonde
ring op die afspraken gemaakt.
Robesin weet dat een jaar geleden
weliswaar door de Vlaamse over
heid al een onteigeningsbesluit is
genomen voor het noordelijk deel
van de Prosperpolder. „Maar dat
was slechts een administratieve be
slissing op basis van de verwach
ting dat er spoedig ratificatie van
de verdragen zou plaatsvinden."
Tip? redactie@pzc.nl
naar een concert in Rotterdam. Op
één ding was ze niet bedacht: de
politie stuurde alle bezoekers na af
loop één kant op. Hoe vaak de tom
tom haar ook inpeperde dat ze
rechts moestde politie blééf naar
links wijzen. Na ontelbare rondjes
in Rotterdam sjokte ze om half
twee 's nachts haar huis binnen.
Dat nooit meer...
Zeeuwse en Gelderse
studenten werktuigbouw
kunde bouwen een milieu
vriendelijke lichtgewicht
race-auto in Breskens. De
geboorte van de Formule-
bio.
door Ronald Verstraten
Hij krijgt alles in zich om
het racecircuit van de
toekomst te gaan vero
veren. De Formule-bio
wordt een krachtige, zuinige en su-
perlichte racewagen op bio-etha-
nol, die het milieu niet of nauwe
lijks vervuilt.
In een bedrijfsloods op het indus
trieterrein Deltahoek in Breskens
frezen en schuren Peter Karst, Al-
bert Maas en Jeroen-Pieter Visser
zich het apezuur om hun droom
te realiseren. Houten mallen, waar
straks het chassis omheen wordt
gebakken van hun Formule-bio.
Die wordt, als het aan hen ligt, hét
milieuvriendelijke alternatief voor
de per definitie toch brandstofver-
slindende autosport.
Het chassis wordt gemaakt van
koolstof „Dat is veel stijver dan po
lyester of glasvezel. Net zo stijf als
staal, maar dan wel veel lichter",
vertelt de uit Breskens afkomstige
Maas. En hij rekent voor dat, ter
wijl een reguliere racewagen al
gauw 550 kilo weegt, hun Formu
le-bio straks met slechts 300 kilo
over het racecircuit scheurt.
Lager brandstofverbruik natuur
lijk, door dat lagere gewicht. Maar
Milieuregels op
bouwplaatsen niet
altijd nageleefd.
door Frank van Cooten
BRESKENS - Controles op bouw
plaatsen in Zeeland blijft hard no
dig. Nog altijd blijkt dat niet alle re
gels worden nageleefd.
Walter Bello van de afdeling Hand
having, Natuur en Milieu van de
provincie Zeeland trekt deze con
clusie na twee controlebezoeken
in Breskens en Aardenburg. In
Breskens wordt momenteel in de
nieuwbouwwijk Roode Polder rio
lering aangelegd. Opdrachtgever is
Woongoed Zeeuws-Vlaanderen.
In Aardenburg wordt riolering ge
renoveerd in opdracht van de ge-
ook door de brandstof zelf Een ge
wone motor zou al acht procent
minder gebruiken op bio-ethanol.
Maar dat kan nog nog minder wor
den, wanneer hij is aangepast. De
productie van die alternatieve
brandstof ligt echter onder vuur,
omdat ze ten koste van voedselpro
ductie gaat. „We gebruiken geen
Amerikaanse bio-ethanol, die van
graan en mais wordt gemaakt, dus
we dragen niet bij aan de hoge
voedselprijzen", zegt Goesenaar
Visser.
„Onze brandstof komt uit Scan
dinavië. Ze wordt deels uit suiker,
deels uit cellulose gemaakt, van
hout- en papierafval. En bij de vol
gende generatie, zeg maar over an
derhalfjaar, zal ze helemaal uit cel
lulose worden gemaakt. Dan is het
volledig milieuvriendelijk." Dat
laatste geldt voor meer alternatie
ven die momenteel worden ont
wikkeld, zoals auto's op zon-
ne-energie of elektromotoren (op
accu's). Maar die leveren mindere
prestaties. Visser: „We willen laten
zien, dat het milieubewuster kan,
zonder dat je inlevert op de bele
ving van de sport."
Waarop de uit Zwolle afkomstige
Karst aanvult: „Bij andere technie
ken gaat het motorgeluid helemaal
verloren. Dat willen wij juist be
houden, want dat is de charme
van de sport."
Het drietal wil in oktober afstude
ren met hun Formule-bio, aan de
afdeling werktuigbouwkunde van
de Hogeschool Utrecht. Daar na
men ze eerst deel aan Formu
le-Student, een wedstrijd tussen
450 universiteiten over de hele we
reld. Aan die competitie zaten
strakke regels en een onhaalbare
deadline vast.
meente Sluis. Tijdens controles is
gebleken dat verzuimd is de grond
waterstand te meten. In Aarden-
burg is weliswaar een watermeter
aanwezig, maar die is niet in ge
bruik.
Meten is nodig omdat bij beide rio
leringswerken grondwater wordt
onttrokken. Volgens Bello is het
belangrijk te weten welke gevol
gen dat heeft voor de omgeving.
Omdat er niet is gemeten hebben
Woongoed en de gemeente Sluis
een formele waarschuwing van de
provincie gekregen. Blijven de me-
Woongoed en de gemeente Sluis
zijn door de provincie formeel ge
waarschuwd voor het niet nale
ven van regeis bij rioleringswer
ken in Breskens en Aardenburg.
Formule-bio
s- De Formule-bio wordt een lich
te race-auto die op bio-ethanol
rijdt. Hij zal 300 kilo wegen en
kan van nul tot honderd kilo
meter accelereren in drieëneen
halve seconde.
Het chassis van de auto wordt
gemaakt van koolstof. Dat is
lichter dan polyester of staal.
De 650 cc motor heeft vier ci
linders en een vermogen van
120 pk.
De brandstof die wordt ge
bruikt, wordt gemaakt van sui
ker en houtafval.
De race-auto wordt op 21 okto
ber gepresenteerd in Utrecht.
Bovendien was er een fysieke be
perking aan de 'mini-formules', al
was het alleen al, omdat Karst
twee meter lang is.
Hun voorstel om op eigen houtje
een vernieuwende Formule-auto
te realiseren, werd door het school
bestuur goedgekeurd en ze zijn er
sinds januari mee aan de slag. Ei
gen kantoortje op de Hogeschool,
begon - na ontwerp - het zoeken
naar sponsors. Niet verwonderlijk
dat Maas voor het maken van het
chassis uitkwam bij Hall Spars, ge
renommeerd om de bouw van
koolstof zeilmasten, terwijl het
eveneens plaatselijke Luteijn voor
de stalen onderdelen zorgt.
Naast de Hogeschool zelf, een mo
delmakerij uit Hengelo en Suzuki
(dat de motor levert) zijn zij de
hoofdsponsors.
Het project wordt verder gesteund
door zowel door streek- als lande
lijke bedrijven en bovendien enke
le uit de Verenigde Staten, hetgeen
de internationale belangstelling il
lustreert.
Op enkele duizenden euro's na,
hebben ze hun begroting dan ook
rond, al hadden ze eventueel nog
wel wat vernieuwingen willen ple
gen, zoals bijvoorbeeld koolstof vel
gen.
Maar, zijn ze het eens, er is geen
eind aan. En voor de Formule-Bio
is het nog maar het begin.
De vorderingen van de Formule-Bio
kunnen worden gevolgd op de websi
te www.formuie-bio.nl De race-auto
wordt op 21 oktober gepresenteerd
in Utrecht. Daarna is de auto te zien
op autosportdagen en bedrijfsaange-
legenheden.
tingen uit, dan gaat de provincie
over tot de volgende stap. Een
dwangsom. Volgens Bello komt
het meestal niet tot de volgende
stap.
Het is volgens hem ook niet altijd
de opdrachtgever aan te rekenen
als iets fout gaat op een bouw
plaats.
„Natuurlijk moeten opdrachtge
vers aan de regels voldoen, maar
vaak wordt gewerkt met onderaan
nemers. Die worden door de op
drachtgevers ingehuurd. Controle
bezoeken blijven hard nodig om
dat blijkt dat het niet op alle plek
ken goed gaat."
Het gaat Bello te ver te zeggen dat
opdrachtgevers blij zijn met con
trolebezoeken. „Maar soms komt
het ze ook niet slecht uit."
Zo moet de Formule-bio er uit gaat zien.
foto Peter Nicolai