Indringende blikken in World of Silk Mamma M ia goed voor anderhalf uur Ahha-festijn PZC Donderdag 17 juli 2008 1 7 Schilderijen, beelden en sieraden in voormalig zijdemuseum. door Ali Pankow MELISKERKE - „Luister naar ons ver haal", lijken de personages in de schilderijen van de Vlaamse kunst schilder Paul Vanhee zachtjes, maar toch dwingend te fluisteren. Als bezoeker van de zomerexposi- tie in de tentoonstellingsruimte van voormalig zijdemuseum World of Silk in Meliskerke lijk je niet aan deze roep om aandacht te kunnen ontkomen. Met hun in dringende blikken weten deze uit verf gecreëerde lieden de toeschou wer aan zich te binden. Paul Vanhee schept met brutale lij nen, kleuren en contrasten men sen van wie je het achterliggende verhaal wilt weten. Welk leven deelden Sifen Bertha, die wat droe vig kijkende man en vrouw in een van zijn schilderijen, bijvoorbeeld. En hoe paradijselijk is de relatie tussen het echtpaar dat Vanhee de titel Stukje Hemel heeft meegege ven? Het werk prikkelt als vanzelf de fantasie. Veel taferelen met bij behorende titels doen denken aan de vroegere Kronkels van Simon Carmiggelt: beeldende verhaaltjes met een knappe mix van humor en melancholie. Zo kan de bezoeker bij World of Silk de serie schilderijen van Van hee niet alleen bekijken, maar er ook zijn fantasie bij de vrije loop laten. Met Mijn Alledrie verbeeldt de kunstenaar immers een heel verhaal over een gezin van vader, moeder en drie kinderen. Zijn liefde voor muziek komt on der meer tot uiting in een schilde rij als Streepje Muziek, waarin hij een ludiek trio presenteert met ver spreid over het doek enkele balkjes met muzieknoten. Je hoort de bluestonen als het ware op de ach 'Een streepje muziek' is een van de schilderijen van Paul Vanhee bij World of Silk. foto Lex de Meester tergrond. In Partituur laat hij een vrouwenlijf en een mannenhoofd 'vollopen' met muziek. Er is veel meer te zien bij World of Silk deze zomer. Keramische beelden van Gerdi Zwaan bijvoor beeld. Ook in haar werk valt een mengeling van humor en melan cholie te bespeuren. Zwaan heeft een voorliefde voor structuren en experimenteert er vaak lustig op los. Door toevoeging van allerlei houten of metalen materialen krij gen haar objecten een typerend ka rakter. Mooie voorbeelden daar van zijn haar Valentijn met een borstelig hoofdje en haar Hondje waarin zij met simpelweg een handdoekenhaakje de snuit van het dier creëert. De voorkeur van deze kunstenares voor oermateria- len blijkt overduidelijk uit haar 'Welk leven deelden Sif en Bertha in het schilderij van Paul Vanhee?' werk. Zij varieert met de klei door toevoegingen van onder meer zand en extra chamotte. José van Loon levert eveneens een opmerkelijk eigen aandeel aan de ze expositie. Haar textiele objecten passen bij uitstek hier in het voor malige zijdenmuseum. Verbeelden van de kwetsbaarheid van het le ven geldt als haar belangrijkste the ma. Met handgeverfde zijde en naaigaren creëerde zij een serie hal ve bollen die zij twee aan twee in houten kistjes met glazen deksel presenteert als ware het objecten uit een oud verleden. De subtiele verschillen maken het boeiend de hele serie nauwkeurig te bekijken. De schilderijen van Marga Klum- per vallen op doordat zij alledaag se dingen in een afwijkende vorm en met felle kleuren en contrasten weergeeft. Met olieverf op jute laat Klumper theekopjes en -potjes vro lijk over het doek dwarrelen onder titels als Deepsea Tea en Dancing Cups. Zij lijkt in de rangschikking en weergave van de objecten ook ritmes in haar schilderijen aan te willen brengen. Tenslotte is een aanzienlijk deel van de tentoonstelling bij World of Silk ingericht met sieraden, ge maakt door de kunstenares Frans Beelen. Geïnspireerd door de sier lijke vormen van de Jugendstill maakt zij robuuste sieraden die als zodanig gedragen kunnen worden als ketting, armband,ring of haar sieraad, maar die evengoed als kunstobject bijvoorbeeld de wand zouden kunnen sieren. Beelen ge bruikt geen edelmetalen, maar hoofdzakelijk textiel in combinatie met allerlei andere materialen. Zo weet zij talrijke arrangementen te maken van textiel met veren, kralen, gepolijste of ruwe minera len en schelpen. Soms heeft dat een chique klassiek tot eindresul taat, vaak ook creëert zij sieraden met een eigentijdse vormgeving. Opvallend in haar werk is de af stemming op kleuren. Grote foto's aan de wand tonen hoe deze siera den kunnen worden gedragen. Tot de vaste exposanten in de gale rie bij World of Silk behoren An nette Hogenboom (sieraden), An ke van der Kwaak (raku keramiek), Rijnhard Schregardus (schilderijen en beelden), Els van Baarle (textiel kunst) en Jissy Keuenhof (bron- zenbeelden en keramiek). Expositie t/m zaterdag 30 augustus, Meliskerke, World of Silk, Dorps straat 3, do. t/m za. 12.00 - 17.00 uur. Ook geopend tijdens zomerbra- derie wo. 30 juli: 12.00 - 21.00 uur en tijdens kunstroute Zoutelande: do. 21 aug. 12.00- 21.00 uur, vrij. 22 en zat. 23 aug.: 10.00 - 17.00 uur. Een waarschuwing vooraf: wie allergisch is voor Ab- ba-muziek, doet er goed aan maar beter niet naar Mamma Mia! The Movie gaan kijken. Voor ieder ander biedt de film honderd pro cent waar voor zijn geld: onweer staanbaar, knap gemaakt amuse ment dat in een hoog tempo wordt opgediend, waardoor het publiek na de voorstelling gegaran deerd hummend de bioscoop uit loopt. Overigens roept dat weer een volgende waarschuwing op: dat hummen gaat de eerste dagen beslist niet over. Mamma Mia! The Movie is de on vermijdelijke filmversie van de theaterhit die de afgelopen jaren de wereld rond ging en die drijft op tweeëentwintig Abba-hits. Het verhaaltje handelt over een jong meisje dat drie voormalige minnaars van haar moeder (Pierce Brosnan, Colin Firth and Stellan Skarsgird) uitnodigt op haar huwe lijk op een Grieks eiland. Zij doet dat om er achter te komen wie haar echte vader is. De filmversie is alleen al de moeite waard om Meryl Streep in de rol van moeder Donna aan het werk te zien. Als voormalige hippie in een tuin broek gooit ze zich met volledige overgave in de strijd om de titel MAMMA MIA Regie: Phyilida Lloyd. Met: Meryl Streep, Pierce Brosnan. Te zien in: Goes en Terneuzen. door Hetty van Rooij 'de leukste thuis'. Tegelijkertijd slaagt ze er in enige diepte en nuance aan te brengen met wat se rieus acteerwerk, overigens zonder zichzelf al te serieus te nemen. En bovendien: ze kan zingen. Dat is meer dan kan worden gezegd van Pierce Brosnan, die reu ze zijn best doet om Streep bij te benen en plotseling over meer ge zichtsuitdrukkingen blijkt te be schikken dan hij als James Bond ooit heeft laten zien. Streep die I Do! I Do! I Do! zingt als Brosnan haar ten huwelijk vraagt: het moet niet gekker worden. Mamma Mia! The Movie is geregis seerd door Phyilida Lloyd die ook de regie van de toneelversie voor haar rekening nam. Maar de film is geschoten in Griekenland. De makers hebben de extra mogelijk heden die dat bood gretig uitge buit. Het koor rent uitbundig over het eiland. Het water van de Adria- Meryl Streep (moeder Donna) en Amanda Seyfried (dochter Sophie) in Mamma Mia. foto GPD/Peter Mountain tische Zee is intens blauw, de maanverlichte stranden zijn ro mantischer dan ooit, de zonne brand is bijna te ruiken en het le ven van alledag lijkt onmetelijk ver weg. En zo hoort het ook. Mamma Mia! The Movie, in alle op zichten vakwerk, is een anderhalf uur durend feestje dat met de reali teit niets te maken heeft. Niet zeu ren dus over geloofwaardigheid en voorspelbaarheid, maar gewoon lekker meezingen en wegdromen. Voor wie geen pukkeltjes krijgt van Abba-muziek, tenminste.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17