Het Tourcircus heeft zijl
Michael Be
Huta Calung maakt na
zege weer een sprong
Theo Bos laat bij test
in Alkmaar maar glimp
van zijn klasse zien
m
Tennistalent wint
finale tegen
Argentijn Hartfïeld
30 Maandag 14 juli 2008 pzc
schevenincen - Niet alleen de Sie
mens Open kende een regenachtig
weekje met een zonnig einde. De
hoofdrolspeler, Jesse Huta Galung,
knokte zich door een fikse ver
koudheid om in blakende gezond
heid een meer dan fraaie eindzege
te boeken. Hij klopte gisteren in
de finale de Argentijn Diego Hart-
field: 6-3 6-4.
Het was voor de nummer 171 van
de wereld de tweede overwinning
in een challenger. Vorig jaar was
hij in Alphen aan den Rijn de
sterkste. In Scheveningen volgt hij
nu in het rijtje Nederlandse win
naars Dennis van Scheppingen,
Raemon Sluiter, Peter Wessels en
Melle van Gemerden. „Dat vind ik
iets speciaals. De Siemens Open is
toch een heel mooi toernooi", zei
de inwoner van het Limburgse
Heel.
Na zijn eerst ronde stapte Huta Ga
lung nog met een gezicht als een
oorwurm rond. De airconditio
ning in het riante Kurhaus had te
hoog gestaan, waardoor hij proes
tend de tweede ronde had bereikt.
Zes dagen later kon de oud-Hille-
gommer concluderen dat de go
den hem gunstig gezind waren.
Met speels gemak won hij de eer
ste set, waarna hij op 2-3 een game
met zes breakpoints tegen overleef
de. „Er zat een engeltje op mijn
schouder. Ik serveerde slecht,
maar perste er ineens drie goede
opslagen uit. Ik was op de juiste
momenten scherp. Het voelt goed
om dat van je zelf te weten." Op
4-4 plaatste Huta Galung de break
om uiterst koel de wedstrijd op lo
ve uit te serveren.
Huta Galung is langzamer dan ver
wacht een belofte aan het inlos
sen. Door zijn zege stijgt hij naar
een plek rond de 140 op de wereld
ranglijst, maar dat is nog altijd niet
genoeg om rechtstreeks in de
grandslamtoernooien te komen.
Om van het dode spoor af te ra
ken, ging hij onlangs in zee met de
tennisschool van Henk van Hulst.
Nu heeft hij Willem-Jan van Hulst
als coach. „Ik was op zoek naar
een andere situatie. Deze nieuwe
omgeving werkt verfrissend."
Als nummer twee van Nederland
achter Robin Haase is zijn status
nog niet gevestigd. Toch begint de
waardering te komen. Huta Ga
lung heeft een wildcard voor de
Dutch Open in Amersfoort, waar
hij deze week in de eerste ronde in
de Spanjaard Santiago Ventura de
nummer 95 van de wereld treft.
Jesse Huta Galung wint de
finale van het toernooi in
Scheveningen met 6-3 6-4
van de Argentijn Hartfield en
klimt verder op de ranglijst.
Sprintselectie trekt nu
naar Gent en werkt aan
laatste voorbereiding.
door Edward Swier
door ALKMAAR Of hij diep was ge
gaan? Het antwoord lag in de toi
letpot. Tot twee keer toe moest
Theo Bos zich tijdens de Beijing
Test Race even verontschuldigen,
sloop hij op kousenvoeten weg en
keerde zijn maag zich om achter
de coulissen van het Sportpaleis in
Alkmaar.
„Ik ben vorige week vier dagen
ziek geweest, heb de fiets toen niet
aangeraakt. Als je je dan behoor
lijk inspant, heeft je lichaam daar
moeite mee", lachte Bos zaterdaga
vond, ietwat bleekjes.
Om zichzelf nog éénmaal te testen
voor het vertrek naar Peking had
Bos zijn management gevraagd
nog één wedstrijdje op eigen bo
dem te organiseren. Het moest
ook een laatste test van het materi
aal, van zijn begeleiding, van de
routines zijn, een blik ook op de
fysieke gesteldheid. Maar dan wel
zonder pottenkijkers uit het bui
tenland. Want bij sprinten op de
baan komt het toch ook vooral
aan op het verrassen van de tegen
stander.
Het was allemaal nogal matjes op
de maar matig gevulde Alkmaarse
piste. Het bijprogramma was, na
afmeldingen, uitgekleed en Bos,
Teun Mulder en Tim Veldt had
den geen enkele concurrentie.
Oyer de geklokte tijden had het
trio bovendien twijfels. Volgens
Bos mocht hij van zijn 10.500 over
de 200 meter met vliegend vertrek
nog drietienden aftrekken. Dat er
in de teamsprint een relatief groot
gat viel tussen Teun Mulder en
Theo Bos vond de kopman van de
Nederlandse baanploeg, die zich
zelf als slapjes omschreef, ook ver
klaarbaar.
„Ie mist de optimale concentratie.
En als je vier dagen niet traint le
ver je toch wel veel kracht in."
Van veel waarde was de test dan
ook niet. Toch zit Bos voor zijn ge
voel op schema. „Ik voel de span
ning ook al toenemen."
Na het teleurstellend verlopen
WK had bondscoach Peter Pieters
de renner op het hart gedrukt
„vooral niet in paniek te raken."
Bos experimenteerde wel nog met
zijn fiets, zette onder meer zijn
stuur terug in de oude positie.
„Dan heb je het over millimeter
werk hoor."
De komende drie weken trekt de
sprintselectie zich met trainer Pa
vel Buran terug in Gent. Op de Ed
dy Merckx-piste wordt aan de snel
heid gewerkt. „Het is nu tijd mijn
kracht en inhoud, waar ik de laat
ste maanden vooral in heb geïnves
teerd, te onderhouden, en mijn
snelheid te gaan verbeteren. In Pe
king moet ik de balans hebben."
Wie zich niet aan de
wet van de Tour houdt,
wordt eruit gegooid.
door Alexander van Eenennaam
TOULOUSE - De Ronde van Frank
rijk is niet alleen een circus voor
wielrenners. Vierduizend mensen
rijden mee met de Tour op moto
ren, in auto's en vrachtwagens. De
Franse verkeersregels schieten ge
durende drie weken in juli tekort.
De Tour heeft zijn eigen wetten,
de code van de koers.
De vaste volgers van de karavaan
krijgen bij aanvang van de Tour
een sticker voor op de auto. Ze
zijn er in allerlei kleuren en alle
maal hebben ze hun eigen beteke
nis. De gele en groene stickers zijn
het waardevolst. Het geel is voorbe
houden aan de wagens van de
koersdirectie, de ploegen, de juryle
den en de rondearts. Het groen op
de voor- en achteruit is voor de
perswagens van de belangrijkste
kranten en tv-ploegen.
<WCi>Voertuigen met een blau
we sticker zijn niet toegestaan in
het peloton. Zij mogen wel voor of
na de koers het parkoers op, maar
hebben weer geen toestemming
om de reclamekaravaan in te ha
len. Daarvoor is een blauw-roze
sticker nodig.
Wie een oranje sticker heeft, komt
het parkoers nooit op. Hij kan er
slechts mee parkeren op gereser
veerde plaatsen bij start of finish.
Om veiligheidsredenen eist de
Tourorganisatie van alle chauffeurs
dat zij minimaal twee jaar een rij
bewijs hebben. Rijdt een auto in
koers, dan moet de chauffeur te
vens over aantoonbare ervaring in
het wielrennen beschikken. Bellen
aan het stuur is voor niemand toe
gestaan, de alcoholgrens ligt con
form de Franse wet bij 0,5 promil
le.
Voor en achter het peloton rijden
van allerlei voertuigen die zich aan
strenge regels moeten houden.
Four-wheel-drives en stationwa
gons zijn om veiligheidsredenen
niet toegestaan. Een auto met jour
nalisten mag zich na toestemming
van de koersdirectie (rijdend in
een rode personenwagen) laten af-
Theo Bos werkt met de
sprintselectie een laatste test
af. In Alkmaar worden geen
toptijden gereden. Bos is
niettemin tevreden.
Michael Boogerd onderhoudt zich in de Tourkaravaan met Raboploegleider
Erik Dekker. foto Valerie Kuypers/ANP
Oscar Freire is eerste
Raborenner die het
groen mag dragen.
Toulouse - Hij sprak zijn verba
zing uit over de vele auto's en de
chaos. Als wielrenner hield hij
zich daar nooit mee bezig. Michael
Boogerd keerde voor even terug in
de Tour, waar hij vorig jaar als cou
reur afscheid van nam.
Hij bezocht in Toulouse voor de
start de bus van zijn voormalige
ploeg, die van Rabobank. „Ik ben
hier vandaag voor de Belgische te
levisie, maar op andere dagen voor
de NOS", aldus de Hagenaar, die
tot woensdag in de Tour blijft.
„Daarna kom ik nog even terug
voor l'Alpe-d'Huez, misschien fiets
Achter het Tourpeloton laten renners zich af en toe afzakken tot bij de ploegleiders, rijden motoren en perswagens en ge