Het Tourcircus heeft zijl Michael Be Huta Calung maakt na zege weer een sprong Theo Bos laat bij test in Alkmaar maar glimp van zijn klasse zien m Tennistalent wint finale tegen Argentijn Hartfïeld 30 Maandag 14 juli 2008 pzc schevenincen - Niet alleen de Sie mens Open kende een regenachtig weekje met een zonnig einde. De hoofdrolspeler, Jesse Huta Galung, knokte zich door een fikse ver koudheid om in blakende gezond heid een meer dan fraaie eindzege te boeken. Hij klopte gisteren in de finale de Argentijn Diego Hart- field: 6-3 6-4. Het was voor de nummer 171 van de wereld de tweede overwinning in een challenger. Vorig jaar was hij in Alphen aan den Rijn de sterkste. In Scheveningen volgt hij nu in het rijtje Nederlandse win naars Dennis van Scheppingen, Raemon Sluiter, Peter Wessels en Melle van Gemerden. „Dat vind ik iets speciaals. De Siemens Open is toch een heel mooi toernooi", zei de inwoner van het Limburgse Heel. Na zijn eerst ronde stapte Huta Ga lung nog met een gezicht als een oorwurm rond. De airconditio ning in het riante Kurhaus had te hoog gestaan, waardoor hij proes tend de tweede ronde had bereikt. Zes dagen later kon de oud-Hille- gommer concluderen dat de go den hem gunstig gezind waren. Met speels gemak won hij de eer ste set, waarna hij op 2-3 een game met zes breakpoints tegen overleef de. „Er zat een engeltje op mijn schouder. Ik serveerde slecht, maar perste er ineens drie goede opslagen uit. Ik was op de juiste momenten scherp. Het voelt goed om dat van je zelf te weten." Op 4-4 plaatste Huta Galung de break om uiterst koel de wedstrijd op lo ve uit te serveren. Huta Galung is langzamer dan ver wacht een belofte aan het inlos sen. Door zijn zege stijgt hij naar een plek rond de 140 op de wereld ranglijst, maar dat is nog altijd niet genoeg om rechtstreeks in de grandslamtoernooien te komen. Om van het dode spoor af te ra ken, ging hij onlangs in zee met de tennisschool van Henk van Hulst. Nu heeft hij Willem-Jan van Hulst als coach. „Ik was op zoek naar een andere situatie. Deze nieuwe omgeving werkt verfrissend." Als nummer twee van Nederland achter Robin Haase is zijn status nog niet gevestigd. Toch begint de waardering te komen. Huta Ga lung heeft een wildcard voor de Dutch Open in Amersfoort, waar hij deze week in de eerste ronde in de Spanjaard Santiago Ventura de nummer 95 van de wereld treft. Jesse Huta Galung wint de finale van het toernooi in Scheveningen met 6-3 6-4 van de Argentijn Hartfield en klimt verder op de ranglijst. Sprintselectie trekt nu naar Gent en werkt aan laatste voorbereiding. door Edward Swier door ALKMAAR Of hij diep was ge gaan? Het antwoord lag in de toi letpot. Tot twee keer toe moest Theo Bos zich tijdens de Beijing Test Race even verontschuldigen, sloop hij op kousenvoeten weg en keerde zijn maag zich om achter de coulissen van het Sportpaleis in Alkmaar. „Ik ben vorige week vier dagen ziek geweest, heb de fiets toen niet aangeraakt. Als je je dan behoor lijk inspant, heeft je lichaam daar moeite mee", lachte Bos zaterdaga vond, ietwat bleekjes. Om zichzelf nog éénmaal te testen voor het vertrek naar Peking had Bos zijn management gevraagd nog één wedstrijdje op eigen bo dem te organiseren. Het moest ook een laatste test van het materi aal, van zijn begeleiding, van de routines zijn, een blik ook op de fysieke gesteldheid. Maar dan wel zonder pottenkijkers uit het bui tenland. Want bij sprinten op de baan komt het toch ook vooral aan op het verrassen van de tegen stander. Het was allemaal nogal matjes op de maar matig gevulde Alkmaarse piste. Het bijprogramma was, na afmeldingen, uitgekleed en Bos, Teun Mulder en Tim Veldt had den geen enkele concurrentie. Oyer de geklokte tijden had het trio bovendien twijfels. Volgens Bos mocht hij van zijn 10.500 over de 200 meter met vliegend vertrek nog drietienden aftrekken. Dat er in de teamsprint een relatief groot gat viel tussen Teun Mulder en Theo Bos vond de kopman van de Nederlandse baanploeg, die zich zelf als slapjes omschreef, ook ver klaarbaar. „Ie mist de optimale concentratie. En als je vier dagen niet traint le ver je toch wel veel kracht in." Van veel waarde was de test dan ook niet. Toch zit Bos voor zijn ge voel op schema. „Ik voel de span ning ook al toenemen." Na het teleurstellend verlopen WK had bondscoach Peter Pieters de renner op het hart gedrukt „vooral niet in paniek te raken." Bos experimenteerde wel nog met zijn fiets, zette onder meer zijn stuur terug in de oude positie. „Dan heb je het over millimeter werk hoor." De komende drie weken trekt de sprintselectie zich met trainer Pa vel Buran terug in Gent. Op de Ed dy Merckx-piste wordt aan de snel heid gewerkt. „Het is nu tijd mijn kracht en inhoud, waar ik de laat ste maanden vooral in heb geïnves teerd, te onderhouden, en mijn snelheid te gaan verbeteren. In Pe king moet ik de balans hebben." Wie zich niet aan de wet van de Tour houdt, wordt eruit gegooid. door Alexander van Eenennaam TOULOUSE - De Ronde van Frank rijk is niet alleen een circus voor wielrenners. Vierduizend mensen rijden mee met de Tour op moto ren, in auto's en vrachtwagens. De Franse verkeersregels schieten ge durende drie weken in juli tekort. De Tour heeft zijn eigen wetten, de code van de koers. De vaste volgers van de karavaan krijgen bij aanvang van de Tour een sticker voor op de auto. Ze zijn er in allerlei kleuren en alle maal hebben ze hun eigen beteke nis. De gele en groene stickers zijn het waardevolst. Het geel is voorbe houden aan de wagens van de koersdirectie, de ploegen, de juryle den en de rondearts. Het groen op de voor- en achteruit is voor de perswagens van de belangrijkste kranten en tv-ploegen. <WCi>Voertuigen met een blau we sticker zijn niet toegestaan in het peloton. Zij mogen wel voor of na de koers het parkoers op, maar hebben weer geen toestemming om de reclamekaravaan in te ha len. Daarvoor is een blauw-roze sticker nodig. Wie een oranje sticker heeft, komt het parkoers nooit op. Hij kan er slechts mee parkeren op gereser veerde plaatsen bij start of finish. Om veiligheidsredenen eist de Tourorganisatie van alle chauffeurs dat zij minimaal twee jaar een rij bewijs hebben. Rijdt een auto in koers, dan moet de chauffeur te vens over aantoonbare ervaring in het wielrennen beschikken. Bellen aan het stuur is voor niemand toe gestaan, de alcoholgrens ligt con form de Franse wet bij 0,5 promil le. Voor en achter het peloton rijden van allerlei voertuigen die zich aan strenge regels moeten houden. Four-wheel-drives en stationwa gons zijn om veiligheidsredenen niet toegestaan. Een auto met jour nalisten mag zich na toestemming van de koersdirectie (rijdend in een rode personenwagen) laten af- Theo Bos werkt met de sprintselectie een laatste test af. In Alkmaar worden geen toptijden gereden. Bos is niettemin tevreden. Michael Boogerd onderhoudt zich in de Tourkaravaan met Raboploegleider Erik Dekker. foto Valerie Kuypers/ANP Oscar Freire is eerste Raborenner die het groen mag dragen. Toulouse - Hij sprak zijn verba zing uit over de vele auto's en de chaos. Als wielrenner hield hij zich daar nooit mee bezig. Michael Boogerd keerde voor even terug in de Tour, waar hij vorig jaar als cou reur afscheid van nam. Hij bezocht in Toulouse voor de start de bus van zijn voormalige ploeg, die van Rabobank. „Ik ben hier vandaag voor de Belgische te levisie, maar op andere dagen voor de NOS", aldus de Hagenaar, die tot woensdag in de Tour blijft. „Daarna kom ik nog even terug voor l'Alpe-d'Huez, misschien fiets Achter het Tourpeloton laten renners zich af en toe afzakken tot bij de ploegleiders, rijden motoren en perswagens en ge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 58