'Dit is de basis voor
een nieuwe Lowlands'
Bezieling, passie, op
zoek naar die vonk
Wind
De krant 5 weken voor 15 euro!
P ZC
SCHELDEPOP
2 Maandag 14 juli 2008 PZC
WIM HOFMAN
Op het uiteinde van het Nollehoofd in Vlissingen staat
een bunker die dateert uit de Tweede Wereldoorlog.
Het betonnen geval is Duits, maar bij mijn weten heb
ben de Duitsers het bouwwerk nog steeds niet terug willen
hebben. De bunker staat op een mooi punt, er staat een licht
torentje op met een zonnepaneeltje en ook een windorgel,
een idee van een Belgische kunstenaarsgroep uit 1975. Eerder
stond het ergens anders op de dijk, maar het woei weg.
In Vlissingen heb je veel wind, soms blijkbaar zelfs teveel voor
een windorgel. Laatst gebeurde er bij dat windorgel iets bijzon
ders. De Zeeuwse musicus en componist Dies le Due had een
stuk gemaakt voor saxofoon en
windorgel. Kom daar maar eens
HIJ naa een net op! De windorgelpijpen waren
pak aan. Gladde voorzien van elektronica en de
windklanken werden op die ma-
Stof, dat was slim nier opgevangen en bewerkt.
Spannend was het wel en dan
niet alleen omdat het elk ogenblik kon gaan regenen, maar bij
zo'n concert ben je geheel afhankelijk van wat de wind doet.
Die speelt als het ware de hoofdrol.
Maar daar had je ook Dies met zijn sax. Hij had een net pak
aan. Gladde stof, dat was slim: de wind vloog dan natuurlijk
vlug langs hem afj regelrecht het windorgel in.
Het concert begon met de geluiden van het windorgel. De
wind deed zijn best. De klanken veranderden, dat deed de
wind, maar ook de apparatuur. Zo werd het veranderende ge
luid van de wind als het ware onderlijnd. De wolkenlucht ver
anderde steeds en het licht op het water veranderde aanhou
dend. Dies blies op zijn saxofoon en de klanken ervan pasten
zeer goed bij die van het andere windinstrument, maar die
klanken veranderden ook steeds weer en kwamen terug op de
muzikale wind. Alles leek opeens een en al verandering, daar
op die mooie plek.
colofon SHBHH
Directeur/uitgever
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Redactie
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315600
E-mail: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Buitenruststraat 18, Middelburg
Postbus 8070, 4330 EB Middelburg
Tel: 0118-493000
Redactie Bevelanden-Tholen
Stationspark 28, 4462 DZ Goes
Postbus 31, 4460 AA Goes
Tel. 0113-315670
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen,
Tel: 0115-645769
Redactie Schouwen-Duiveland
Grachtweg 23a, Zierikzee
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
Tel: 0111-454651
Advertenties
Verkoopteam Zeeland
Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529
E-mail: teamzeeland@pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer, Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend goed
Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274
E-mail: segmentteam@pzc.nl
Familieberichten
Tel: 0800-8060
pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl
Personeelsadvertenties 0900-5628 722
Kleintjes 0900-6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
www.pzc.nl/lezersservice
of bel:
0800 - 0231 231 (gratis)
Toets 1automatisch bezorgklachten
doorgeven (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over abonneevoordeel
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
lezersservice@pzc.nl
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode. U
ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal
een vast abonnement met betaling per accept vari 69,25 per kwartaal
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,- Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad)
Stuur de bon naar. PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES.
Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis)
Naam
voorletters
m/v
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om
net persoonsgegevens. In hel colofon Helt u nadere mlormalie
Di-rect
Intwine
De bezoekersaantallen
mochten dan niet
overweldigend zijn,
Scheldepop lijkt zeker
toekomst te hebben.
door Rolf Bosboom
foto's Ronald den Dekker
T e plant een boom met een
I enorm wortelstelsel", zegt orga-
I nisator Dimitry Kleijer. „Dit is
de basis voor een nieuwe Low
lands, een nieuwe Pinkpop. Die
hebben ook jaren nodig gehad om
groot te worden." Zaterdag kwa
men er ongeveer 2500 mensen
naar het nieuwe festival op de
Axelse Vlakte. Gisteren trok de be
langstelling, mede door het mooie
weer, aan en waren er naar schat
ting 3500 a 4000 mensen. Toch zal
het niet lukken om uit de kosten
te komen.
„Creatief is het een succes, nu fi
nancieel nog", aldus Kleijer. De
reacties van bezoekers en sponsors
stemmen hem echter optimistisch
over de toekomst. „Als we een fes
tival met dezelfde kwaliteit kun
nen blijven neerzetten, dan ver
dubbel je elk jaar het aantal bezoe
kers." Dit jaar waren er vijf podia:
een hoofdpodium, een podium
voor Zeeuws talent, een dance-
tent, een tent met muziek uit de ja
ren tachtig en negentig en een
tent met Nederlandstalige muziek
('NL-stage'). Vooral bij de laatste
twee was de belangstelling vaak
minimaal. Vijf podia leek dan ook
wel erg veel. .Kleijer: „De
80/90-tent gooi ik eruit. Dat is
niet levensvatbaar. Met de NL Sta
ge wil ik juist meer doen, maar
dan als NL/BE-stage. Nu zijn er
nog vrijwel geen Belgen geweest."
Ook over de hardstyle-dj's die za
terdag een belangrijk aandeel had
den in het programma, heeft hij
zijn twijfels, ook omdat het festi
val zich vooral wil richten op ge
zinnen en minder op specifieke
doelgroepen. „Ik denk dat we toch
meer die kant zullen opgaan. Als
je hardstyle neerzet, merk je dat
het elkaar toch gaat bijten." Het
festival verliep vrijwel zonder pro
blemen. Organisatorisch zat het in
veel opzichten goed in elkaar. „In
tern kunnen wel een paar dingen
beter, zoals de aansturing van vrij
willigers, maar je merkte dat het
zondag al veel beter ging dan zater
dag. Ook dat is een leercurve." Vol
gend jaar wordt Scheldepop waar
schijnlijk in dezelfde omgeving ge
houden, maar zal dan wel iets op
schuiven, naar het Finlandcircuit.
door Rolf Bosboom
Wat een man, die Dulfer.
Bijna zeventig, overal ge
speeld, maar zaterdaga
vond niet te beroerd om ook op
een beginnend popfestival in
Zeeuws-Vlaanderen alles te geven.
Is het niet nog niet helemaal een
feest, dan bouwen we toch ge
woon een feestje? De saxofonist
weet op z'n minst de indruk te
wekken dat het voor hem een spe
ciale avond is. En daardoor wordt
het dat ook voor het publiek. Ter
wijl bijvoorbeeld Intwine ander
half uur daarvoor op hetzelfde
hoofdpodium van Scheldepop
strak speelde maar weinig moeite
deed om de festivalgangers echt te
bereiken, rustte Hans Dulfer niet
voordat hij iedereen in zijn muzi
kale greep had. Samen met D) Kik-
ke, bassist Barkman en MC Helder
verenigde hij 'djéééz' - zoals hij
het uitsprak - en dancebeats op
een onweerstaanbare manier.
Dat is de manier waarop je op een
festival hoort te spelen. Met bezie
ling, passie, op zoek naar die vonk
tussen artiest en publiek. En dan
komt de sfeer meestal vanzelf Het
gebeurde tijdens Scheldepop, waar
van het overvolle programma een
ware cocktail van stijlen was, regel
matig. Beef kwam bijvoorbeeld za
terdagmiddag in de buurt, maar
ook enkele bands op het rijkgevul-
de podium voor Zeeuws talent, zo
als La Ventura en Rap-A-Noia
Doubles. Anderen deden gewoon
hun ding op 'de laatste buitenpost
van de Nederlandse beschaving'
(zoals good old George Baker
Zeeuws-Vlaanderen noemde).
Soms is het ook een ongelijke
strijd, merkten bijvoorbeeld de
Schouwse rockers van Headmode,
die gisteravond gelijk met het gro
te Di-rect stonden geprogram
meerd en dus al bij voorbaat wis
ten dat ze alleen voor de diehards
zouden spelen.
En dan heb je de artiesten die er
bijna niets voor lijken te hoeven
doen, zoals Nick Simon. Zij
speelden gisteren aan het begin
van de avond op de NL Stage. Die
tent bleef vooral zaterdag leeg,
maar stroomde moeiteloos vol
voor de idolen. Alleen al opkomen
is voor hen voldoende om de zaal
uit haar dak te laten gaan. Ieder
een zong mee en tientallen kinde
ren troonden trots op schouders
van ouders. Toen ook nog Blofs
Holiday in Spain werd gespeeld,
met de variant 'Ik neem Zeeland
als besluit', was het feest compleet.
Krezip was gisteren een ideale act
voor een kille maar mooie zomera
vond. Ook die band weet hoe je
het publiek moet vermaken, al
stoorde zangeres Jacqueline Govae-
rt zich aan het lawaai van het na
bije dancepodium. „Komt dat ge
luid uit die tent? Daar staat nie
mand! Lijkt me dus nergens voor
nodig."