'Dit is de basis voor een nieuwe Lowlands' Bezieling, passie, op zoek naar die vonk Wind De krant 5 weken voor 15 euro! P ZC SCHELDEPOP 2 Maandag 14 juli 2008 PZC WIM HOFMAN Op het uiteinde van het Nollehoofd in Vlissingen staat een bunker die dateert uit de Tweede Wereldoorlog. Het betonnen geval is Duits, maar bij mijn weten heb ben de Duitsers het bouwwerk nog steeds niet terug willen hebben. De bunker staat op een mooi punt, er staat een licht torentje op met een zonnepaneeltje en ook een windorgel, een idee van een Belgische kunstenaarsgroep uit 1975. Eerder stond het ergens anders op de dijk, maar het woei weg. In Vlissingen heb je veel wind, soms blijkbaar zelfs teveel voor een windorgel. Laatst gebeurde er bij dat windorgel iets bijzon ders. De Zeeuwse musicus en componist Dies le Due had een stuk gemaakt voor saxofoon en windorgel. Kom daar maar eens HIJ naa een net op! De windorgelpijpen waren pak aan. Gladde voorzien van elektronica en de windklanken werden op die ma- Stof, dat was slim nier opgevangen en bewerkt. Spannend was het wel en dan niet alleen omdat het elk ogenblik kon gaan regenen, maar bij zo'n concert ben je geheel afhankelijk van wat de wind doet. Die speelt als het ware de hoofdrol. Maar daar had je ook Dies met zijn sax. Hij had een net pak aan. Gladde stof, dat was slim: de wind vloog dan natuurlijk vlug langs hem afj regelrecht het windorgel in. Het concert begon met de geluiden van het windorgel. De wind deed zijn best. De klanken veranderden, dat deed de wind, maar ook de apparatuur. Zo werd het veranderende ge luid van de wind als het ware onderlijnd. De wolkenlucht ver anderde steeds en het licht op het water veranderde aanhou dend. Dies blies op zijn saxofoon en de klanken ervan pasten zeer goed bij die van het andere windinstrument, maar die klanken veranderden ook steeds weer en kwamen terug op de muzikale wind. Alles leek opeens een en al verandering, daar op die mooie plek. colofon SHBHH Directeur/uitgever Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Redactie Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315600 E-mail: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Buitenruststraat 18, Middelburg Postbus 8070, 4330 EB Middelburg Tel: 0118-493000 Redactie Bevelanden-Tholen Stationspark 28, 4462 DZ Goes Postbus 31, 4460 AA Goes Tel. 0113-315670 Redactie Zeeuws-Vlaanderen Willem Alexanderlaan 45, Terneuzen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen, Tel: 0115-645769 Redactie Schouwen-Duiveland Grachtweg 23a, Zierikzee Postbus 80, 4300 AB Zierikzee Tel: 0111-454651 Advertenties Verkoopteam Zeeland Tel: 0113-315520, fax: 0113-315529 E-mail: teamzeeland@pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer, Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend goed Tel: 076-5312277, fax: 076-5312274 E-mail: segmentteam@pzc.nl Familieberichten Tel: 0800-8060 pzcfamilieberichten@wegenernieuwsmedia.nl Personeelsadvertenties 0900-5628 722 Kleintjes 0900-6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? www.pzc.nl/lezersservice of bel: 0800 - 0231 231 (gratis) Toets 1automatisch bezorgklachten doorgeven (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.00 uur Zaterdag 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda lezersservice@pzc.nl U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal een vast abonnement met betaling per accept vari 69,25 per kwartaal ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,- Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) Stuur de bon naar. PZC Lezersservice, Antwoordnummer 713,4460 WB GOES. Bellen kan ook: 0800 - 0231 231 (gratis) Naam voorletters m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om net persoonsgegevens. In hel colofon Helt u nadere mlormalie Di-rect Intwine De bezoekersaantallen mochten dan niet overweldigend zijn, Scheldepop lijkt zeker toekomst te hebben. door Rolf Bosboom foto's Ronald den Dekker T e plant een boom met een I enorm wortelstelsel", zegt orga- I nisator Dimitry Kleijer. „Dit is de basis voor een nieuwe Low lands, een nieuwe Pinkpop. Die hebben ook jaren nodig gehad om groot te worden." Zaterdag kwa men er ongeveer 2500 mensen naar het nieuwe festival op de Axelse Vlakte. Gisteren trok de be langstelling, mede door het mooie weer, aan en waren er naar schat ting 3500 a 4000 mensen. Toch zal het niet lukken om uit de kosten te komen. „Creatief is het een succes, nu fi nancieel nog", aldus Kleijer. De reacties van bezoekers en sponsors stemmen hem echter optimistisch over de toekomst. „Als we een fes tival met dezelfde kwaliteit kun nen blijven neerzetten, dan ver dubbel je elk jaar het aantal bezoe kers." Dit jaar waren er vijf podia: een hoofdpodium, een podium voor Zeeuws talent, een dance- tent, een tent met muziek uit de ja ren tachtig en negentig en een tent met Nederlandstalige muziek ('NL-stage'). Vooral bij de laatste twee was de belangstelling vaak minimaal. Vijf podia leek dan ook wel erg veel. .Kleijer: „De 80/90-tent gooi ik eruit. Dat is niet levensvatbaar. Met de NL Sta ge wil ik juist meer doen, maar dan als NL/BE-stage. Nu zijn er nog vrijwel geen Belgen geweest." Ook over de hardstyle-dj's die za terdag een belangrijk aandeel had den in het programma, heeft hij zijn twijfels, ook omdat het festi val zich vooral wil richten op ge zinnen en minder op specifieke doelgroepen. „Ik denk dat we toch meer die kant zullen opgaan. Als je hardstyle neerzet, merk je dat het elkaar toch gaat bijten." Het festival verliep vrijwel zonder pro blemen. Organisatorisch zat het in veel opzichten goed in elkaar. „In tern kunnen wel een paar dingen beter, zoals de aansturing van vrij willigers, maar je merkte dat het zondag al veel beter ging dan zater dag. Ook dat is een leercurve." Vol gend jaar wordt Scheldepop waar schijnlijk in dezelfde omgeving ge houden, maar zal dan wel iets op schuiven, naar het Finlandcircuit. door Rolf Bosboom Wat een man, die Dulfer. Bijna zeventig, overal ge speeld, maar zaterdaga vond niet te beroerd om ook op een beginnend popfestival in Zeeuws-Vlaanderen alles te geven. Is het niet nog niet helemaal een feest, dan bouwen we toch ge woon een feestje? De saxofonist weet op z'n minst de indruk te wekken dat het voor hem een spe ciale avond is. En daardoor wordt het dat ook voor het publiek. Ter wijl bijvoorbeeld Intwine ander half uur daarvoor op hetzelfde hoofdpodium van Scheldepop strak speelde maar weinig moeite deed om de festivalgangers echt te bereiken, rustte Hans Dulfer niet voordat hij iedereen in zijn muzi kale greep had. Samen met D) Kik- ke, bassist Barkman en MC Helder verenigde hij 'djéééz' - zoals hij het uitsprak - en dancebeats op een onweerstaanbare manier. Dat is de manier waarop je op een festival hoort te spelen. Met bezie ling, passie, op zoek naar die vonk tussen artiest en publiek. En dan komt de sfeer meestal vanzelf Het gebeurde tijdens Scheldepop, waar van het overvolle programma een ware cocktail van stijlen was, regel matig. Beef kwam bijvoorbeeld za terdagmiddag in de buurt, maar ook enkele bands op het rijkgevul- de podium voor Zeeuws talent, zo als La Ventura en Rap-A-Noia Doubles. Anderen deden gewoon hun ding op 'de laatste buitenpost van de Nederlandse beschaving' (zoals good old George Baker Zeeuws-Vlaanderen noemde). Soms is het ook een ongelijke strijd, merkten bijvoorbeeld de Schouwse rockers van Headmode, die gisteravond gelijk met het gro te Di-rect stonden geprogram meerd en dus al bij voorbaat wis ten dat ze alleen voor de diehards zouden spelen. En dan heb je de artiesten die er bijna niets voor lijken te hoeven doen, zoals Nick Simon. Zij speelden gisteren aan het begin van de avond op de NL Stage. Die tent bleef vooral zaterdag leeg, maar stroomde moeiteloos vol voor de idolen. Alleen al opkomen is voor hen voldoende om de zaal uit haar dak te laten gaan. Ieder een zong mee en tientallen kinde ren troonden trots op schouders van ouders. Toen ook nog Blofs Holiday in Spain werd gespeeld, met de variant 'Ik neem Zeeland als besluit', was het feest compleet. Krezip was gisteren een ideale act voor een kille maar mooie zomera vond. Ook die band weet hoe je het publiek moet vermaken, al stoorde zangeres Jacqueline Govae- rt zich aan het lawaai van het na bije dancepodium. „Komt dat ge luid uit die tent? Daar staat nie mand! Lijkt me dus nergens voor nodig."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 2