De trends van 2008 Gemak en comfort zijn belangrijkst op camping Speelgoedrage 2008 blijft nog uit Liever badpak dan gewone bikini PZC De semikini heeft het tweedelig niemandalletje verdrongen en een beetje vent zont in een wijde short. Rijd je de camping op en haai je zo'n grote, degelijke bungalowtent uit de kofferbak, dan kun je rekenen op meewarige blikken vanuit de modieuze koepeltenten om je heen. Aan speelgoed kun je je (nog) geen buil vallen. Echte trends op dit gebied hebben zich nog niet aangediend, al blijft de Ninteno DS op een regenachtige dag wel een must. En straks, op weg naar huis, zit er een Haamsteedse vuurtoren in je koffer. Tenzij je familie hebt in Polen. Dan mag een molentje ook. What's hot en what's not in 2008 aan de Zeeuwse Kust. Koepeltent heeft de aloude bungalow van eerste plek verdrongen. door Ellen Nieuwenhuijze T e kent ze nog wel, die enorme I De Waard tenten. Ze bestaan nog steeds. Ie ziet ze alleen wat minder. Vroeger móest je zo'n tent i hebben, anders hoorde je er niet bij. Een enorme bungalowtent, want hoe meer er in past, hoe be ter. Mensen wilden zoveel moge lijk meenemen. Eens per jaar werd heel de zolder leeggeruimd en al les in de auto gepropt. En op het einde van de vakantie begon dit ri tueel opnieuw, maar dan anders om. Tijden veranderen. Tegenwoordig lijkt het motto, hoe kleiner, hoe beter. Niemand wil toch meer een i tent die je hele zolder in beslag neemt? De meeste mensen heb ben niet eens meer een zolder en dan staat zo'n enorme hoeveel heid kampeerspullen alleen maar in de weg. „De grootste transfor matie kwam samen met de koepel tent", vertelt J.P. Keijmel, eigenaar van Keijmel Recreatie in Breskens. „Mensen nemen liever twee klei ne tentjes mee dan één grote." Het koepelmodel bestaat nog steeds. Ga naar een kampeerwinkel en je ziet vooral varianten van dit mo del. De ene heeft een voortent, de volgende heeft zijflappen zodat je nog wat meer kwijt kan en weer een ander heeft twee uitgangen. Bij kampeerartikelen zie je vooral dat het gemak van de gebruiker bo venaan staat. Keijmel: „Zowel com fort als compactheid is heel belang rijk. Alles is tegenwoordig uitklap baar of opblaasbaar." Sluit je luchtbed aan op de sigaret tenaansteker in je auto en je lucht bed is in no time opgeblazen, ter wijl jij ondertussen je tent opzet. Of nog beter, koop een luchtbed met ingebouwde pomp. En dan die ellende met je kledingtas. Iede re keer als je wat nieuws wilt aan trekken, moet je heel je tas over hoop halen voordat je je kleding stuk hebt gevonden. Oplossing: neem gewoon een opklapbare hang- of legkast mee. Nog zo'n kle- dingprobleem. Je neemt altijd veel te veel mee. Thuislaten is nooit een optie en dat hoeft ook niet, verpak je kleding vacuüm. Voor vijf euro heb je al een zak en je kle ding blijft vocht- en schimmelvrij. Zeefjes, schepjes en emmertjes doen het altijd goed in de zomer. Gezelschapsspellen verkopen zichzelf bij slecht weer. door Ellen Nieuwenhuijze Op het moment is er niet echt een rage, maar dat kan nog komen natuur lijk", Chantal Vinke, mede-eige naar van Letoco TopiToys uit Bres kens, schudt ontkennend haar hoofd. „Andere jaren had je dat nog wel eens, denk maar aan de Pokemonrage of de clickers van vo rig jaar (wieltjes onder je schoe nen). Die worden nog steeds goed verkocht, maar een rage kan je het niet meer noemen. Wat verkocht wordt, hangt vooral van het weer af Als het van dat druilerige bin- nen-blijf-weer is, verkopen de ge zelschapsspellen zichzelf. Vooral de spellen die de Duitse toeristen kennen, doen het goed. Yahtzee, Monopoly en Tridomino worden veel verkocht." Voor de gezelschapsspeler die wat meer actie wil, is er natuurlijk Twister of Pictionary. „We verko pen wel meer zomerartikelen na tuurlijk. Zeefjes, zwembaden, schepjes en emmertjes." De speelgoedverkopers gaan met het seizoen mee. De rekken met zomerse producten vallen direct op, maakt niet uit welke speelgoed winkel je binnen loopt. Ook de speelgoedfabrikanten spe len in op de zomer. Lego komt met kustwacht en waterscooter aanzetten, Playmobil gaat onder water met een duikboot en een ko raalrif Je ziet kindergrasmaaiers, plastic glijbanen voor in de tuin, waterpistolen en koffers van Dora, want de kinderen willen 'hip' op reis. Voor de minder zomerse da gen zijn natuurlijk ook 'moderne re oplossingen': de Nintendo DS houdt jong en oud bezig. De kids komen dus de zomer wel door! Zeeuwse klant kiest vaker voor wat behoudender model. door Leonie Beijer Badpakken zijn de badmode- trend van 2008. Maar met de zogenoemde monokini J (lang bovenstukje, klein broekje) of semikini (badpak met gewaag de uitsnijdingen) kun je jezelf dit jaar ook goed vertonen op het strand. Zolang je er tenminste bijpassende accessoires bij hebt. Onmisbaar zijn de hippe strandtas, luxe slip pertjes, mooi afgewerkte strand- rokjes en tunieken. En natuurlijk de trendy, grote zonnebril. Daar zijn we voorlopig nog niet vanaf. Dit alles mag uitgevoerd zijn in de nautische stijl, met de hippielook, of elegant en tijdloos. En ben je ei genwijs? Een mix van verschillen de trends is ook toegestaan. De heren kunnen niet zonder mooie shorts of zwembroeken met bloemenmotief of felle kleu ren als oranje en fuchsia. Wil je he lemaal voor gewaagd gaan, kies dan voor een witte zwembroek. Ben je niet zo uitbundig? Met zwart en blauw (de wat meer klas siekere kleuren), zit je altijd goed. De vraag is of we de trends van 2008 ook werkelijk terug zullen zien aan de Zeeuwse kust. „In Zee land wordt er toch vaker gekozen voor de wat behoudendere model len. Maar er is wel een grote doel groep van 15 tot 25 jaar die voor de hippe triangelbikini, monokini of semikini kiest", meldt een ver koopster van Hunkemöller in Goes. Simone de Witte van spe ciaalzaak Simon in Goes kan dit bevestigen. „Verder is voor zowel de jongere dames als heren de wij de lange short erg populair, even tueel gecombineerd met een wat strakker broekje eronder", vertelt ze. Vanaf een jaar of dertig hou den de mannen het liever bij de strakke short of slip, en dames met een wat grotere maat kiezen sneller voor een bikini met beugel of een badpak. Wat echt niet meer kan, is te lang gedragen, uitgelubberde badkle ding, vindt Els de Zeeuw. Zij werkt bij Viola in Goes: „Ik vind het vaak tegenvallen wat ik op het strand aan badkleding zie. We ver kopen zoveel moois maar je ziet er soms weinig van terug." Met de semikini kan je jezelf goed vertonen op het strand. Het fenomeen koepeltent houdt stand. Je ziet hem overal in verschillende varianten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 84