Troef passeerstrook slaagt'
Ziekenhuisdebat is totaal verziekt
Ikea test
producten
in Koegors
Kiwanis nu
ook op Tholen
BPZC Zaterdag 12 juli 2008 25
Een tractor gaat aan de kant voor een auto op de rondweg van 's-Gravenpolder. De uitwijkvlakken zijn aangelegd als proef voor een jaar.
foto Willem Mieras
Startsein experiment
met uitwijkvlakken
voor tractoren.
door Gijs Kamphuis
'S-GRAVENPOLDER - De proef met
landbouwpasseerstroken zal zeker
slagen. Dat is de verwachting van
alle partijen die betrokken zijn bij
het project dat gisteren officieel be
gon.
De testvlakken zijn aangelegd op
de hoofdwegen langs 's-Gravenpol-
der en Poortvliet. Ze moeten de
dorpskernen vrijwaren van land-
bouwverkeer en opstoppingen op
de hoofdwegen voorkomen. Trek-
Het debat over de ziekenhui
zen is volledig verziekt door
verstoorde verhoudingen.
Het beste medicijn is een
snel besluit over de fusie.
Het einde van het debat dat
het CDA donderdag hield
in de Zeeuwse Bibliotheek
in Middelburg was alleszeggend.
Burgemeester Rob van der Zwaag
van Veere en directeur Hans Si
mons van de Oosterscheldezieken-
huizen ruzieden openlijk door.
Het ging niet meer over de zorg,
niet eens over de beste locatie. Ze
speelden puur op de man.
Voor het oor van de goegemeente
noemde Simons Van der Zwaag
laf omdat hij niet zou reageren op
verzoeken om te praten. En terwijl
Simons wegliep adviseerde Van
der Zwaag hem smalend toch voor
kers hoeven namelijk niet meer
door het hart van de dorpen te rij
den. Ze mogen voortaan ook over
de provinciale wegen. Bij een pas
seerstrook gaan de landbouwers
vrijwillig aan de kant om automo
bilisten de kans te geven vlot en
veilig te passeren, is het idee.
De proef heeft een looptijd van
een jaar. Na die tijd volgt een eva
luatie en valt de beslissing of de
stroken permanent blijven liggen.
In Poortvliet verdwijnen ze in
2012 hoe dan ook om plaats te ma
ken voor een parallelweg.
Er zijn in totaal tien uitwijkhavens
gemaakt: acht bij 's-Gravenpolder,
vier in elke rijrichting, en twee bij
door Maurits Sep
al goed op zijn cijfertjes te letten.
De heren maken er niet eens meer
een geheim van dat ze elkaar niet
meer respecteren. Althans, na af
loop van het debat. Ten tijde van
de discussie wordt de schijn nog
wel opgehouden. Bij de stelling
dat de directeuren van de zieken
huizen maar moeten opstappen
omdat niemand nog vertrouwen
in hen heeft, zei Van der Zwaag
geen 'ja' en geen 'nee'. Wat hem
betreft gaan de directeuren bij zich
zelf te rade en nemen ze zelf de be
slissing. Maar, constateerde hij
ook: als niemand nog vertrouwen
in je heeft, moet je eens goed na
Poortvliet, één in elke rijrichting.
Mocht de methode werken, dan
worden ook andere Zeeuwse we
gen uitgerust met passeerstroken
voor langzaam verkeer.
Gedeputeerde Toine Poppelaars
verrichtte de openingshandeling.
Voor hem is de proef geslaagd als
het landbouwverkeer in de beide
dorpsharten daadwerkelijk af
neemt en de doorstroming van
het snelverkeer op de rondwegen
Als het experiment met land
bouwpasseerstroken in Poort
vliet en 's-Gravenpolder slaagt
worden ook andere Zeeuwse we
gen van deze stroken voorzien.
denken of je zelf nog vindt dat je
kunt blijven. Simons liet er geen
misverstand over bestaan: hij stapt
niet op, want of het nu Simons en
Zomer zijn of andere mensen, ie
mand moet de besluiten nemen.
„Het grootste risico voor Zeeland
is dat het proces wordt vertraagd.
En daarvoor zijn dan niet alleen
wij verantwoordelijk, maar ieder
een die erbij betrokken is."
Het CDA-debat toonde overduide
lijk aan dat de discussie volledig is
verziekt door de verstoorde ver
houdingen. Niet alleen tussen Van
der Zwaag en Simons, ook tussen
personeel, vakbonden, actiecomi
tés en belangengroeperingen ener
zijds en ziekenhuisdirecties ander
zijds. Niet voor niets deed
patiëntenorganisatie Het Klaver
blad een oproep de discussie terug
te brengen tot de kern: goede zie
kenhuiszorg. Het debat wordt ver
vuild door geruzie over poppetjes
en geld, vindt Het Klaverblad.
niet wordt belemmerd. Daarnaast
moet de landbouwsector de uit
wijkvlakken ook gebruiksvriende
lijk genoeg vinden.
Volgens de betrokken partijen zijn
de passeerpunten door hun lengte
van 125 meter uniek in Nederland.
Wethouder van Borsele Marga Ver-
mue (CDA, verkeer) vindt dat kor
tere varianten zoals in Gelderland
niet werken. Het landbouwverkeer
heeft daar te weinig ruimte om in
te voegen en kan stil komen te
staan, wat het gebruik ervan niet
aanmoedigt.
Beide politici gaan er vanuit dat de
boeren de stroken ook daadwerke
lijk gaan gebruiken.
Hoe begrijpelijk deze oproep ook
is, het is te laat. Alle opvattingen
die in het CDA-debat zijn uitge
sproken, zijn al vele malen geuit.
De meningen liggen zo vast dat er
geen sprake meer is van luisteren
en overtuigen. Zolang dat niet het
geval is, hebben nieuwe debatten
geen enkele zin - tenzij als uitlaat
klep voor opgekropte emoties.
Dat kan heilzaam werken, maar pa
tiënten hebben er niets aan. Die
zijn alleen gediend met goede zie
kenhuiszorg. Daarom is de toezeg
ging van minister Klink van Volks
gezondheid over de bereikbaar
heid van de ziekenhuizen en de
aanrijtijden voor ambulances zo
waardevol. En daarom ook is het
te hopen dat de Nederlandse Me
dedingingsautoriteit heel rap een
oordeel velt over de fusie. Want
dat is momenteel het beste medi
cijn: een snel besluit, zodat het
niet meer gaat over wie of waar,
maar over wat en wanneer.
Steeds meer 'klanten'
voor oefencentrum aan
rand van Terneuzen.
TERNEUZEN - Het rampenoefencen-
trum van het Nederlandse veilig-
heidsbedrijf Ricas in de Koegors-
polder bij Terneuzen wordt steeds
breder van opzet.
Underground wordt het grootste
oefencentrum van Europa. Er is in
middels ook belangstelling van
'klanten' uit Amerika en Australië.
Het centrum zou in de toekomst
onder veel meer ook tests voor de
ruimtevaart gaan uitvoeren. Daar
naast wil meubelgigant Ikea er al
z'n producten op brandveiligheid
laten testen en zijn er gesprekken
gaande met de Nederlandse Spoor
wegen en het Rotterdamse ver
voerbedrijf RET. Burgemeester Jan
Lonink van Terneuzen: „Het
wordt veel meer dan het brand-
weeroefencentrum waarvan we in
eerste instantie uitgingen. Er is
waarschijnlijk één probleem: het
vinden van voldoende hoogopge
leid personeel. Momenteel wordt
overigens bekeken of er een direc
te link kan worden gelegd met het
ROC Westerschelde en eventueel
ook de Hogeschool Zeeland voor
goede veiligheidsopleidingen op
hbo-niveau." Lonink verwacht dat
de eerste spa in maart 2009 de
grond in gaat en dat de eerste oefe
ning medio september plaats
vindt. Het centrum én de belen
dende brandweerkazerne, het on
derkomen van de ambulance
dienst én van de gemeentelijke sec
tor Beheer en Onderhoud is in
2010 helemaal klaar. Underground
van Ricas (een volle dochter van
de wereldwijd opererende
Group4Securicor) investeert 30
miljoen euro in het centrum. Het
levert 150 directe arbeidsplaatsen
op en wanneer het centrum een
maal in de markt is gezet als hét
oefencentrum voor hulpverleners
in alle disciplines in heel Europa,
verwacht Ricas wekelijks 300 hulp
verleners te kunnen (bij)scholen.
THOLEN - Tholen krijgt een eigen
afdeling van serviceclub Kiwanis.
Paul Deurloo, Otto Wentholt en
Marton Overbeeke werken aan de
oprichting ervan. De club telt in
middels veertien leden. Als dat er
25 zijn is er sprake van een vol
waardige afdeling.
Kiwanis is een wereldwijde service
club. De lokale afdelingen probe
ren geld in te zamelen voor goede
doelen door het opzetten van aller
lei activiteiten. „Tholen was nog
een witte vlek", zegt voorzitter Ot
to Wentholt. „Ik ben door iemand
benaderd en zo is het balletje gaan
rollen. Kiwanis spreekt ons vooral
aan door het doel dat ze nastreeft.
Het motto is niet voor niets 'Ser
ving children of the world'. We
willen een steentje bijdragen." De
eerste actie vindt vandaag plaats
als Kiwanis Tholen dakpannen in
de Oosterschelde plaatst. Daar kan
later oesterbroed vanaf worden ge
haald. De pannetjes worden ver
kocht voor honderd euro per stuk.