Kieren en gaten i de werkelijkhei spectrum 26 PZC Zaterdag 12 juli 2008 door Jaap Coedegebuure illustratie Martien Bos Op initiatief van de VPRO en uitgeverij Nieuw Am sterdam begon in 2005 het verhalenproject Duizend Woorden. Van de vele in zendingen werd er elke week één door de auteur voorgelezen in het radioprogram ma De Avonden. Het beste verhaal van de maand verscheen op de Achterpagina van NRC Handelsblad. Drie jaar en 1.500 verhalen verder valt er melding te maken van twee mijlpalen: er is een bundel met bijdragen van deelne mers en juryleden (onder wie Rascha Pe per, Sanneke van Hassel en Thomas Ver- bogt) en NRC Handelsblad kondigde twee weken geleden aan met de serie te stop pen. De radio-uitzendingen gaan gewoon door, bovendien is er ook nog de website duizendwoorden.nl. Elke Geurts, die als eerste een verhaal voor de microfoon mocht voorlezen, kwam on langs met een heel boek. Er staan tien ver halen in en die tellen allemaal een veel voud van duizend woorden. Zijn ze ook beter dan het geslaagde radiodebuut? Laten we eens zien. In haar eersteling, Vrouw Linsen, wist Geurts van de nood van de beperkte omvang een deugd te ma ken. Het krappe bestek stimuleerde haar tot uitvergroting van het detail. Dat detail zit hem hier in de manier waarop de kloof tussen een vroegwijs meisje en haar boerse moeder zichtbaar wordt. Het kind spreekt ABN, moeder dialect. Het kind registreert met walging hoe de moeder verslonst en vervuilt, hoopt dat ze gauw zal doodgaan en ziet haar wens tenslotte bewaarheid. Vervolgens wordt zij het mikpunt van de zelfde dorpse roddels die indertijd over moeder de ronde deden: 'Vrouw Linsen heeft luizen'. Vaag blijft, waarschijnlijk met opzet, of de observaties van de hoofd figuur op waarheid berusten of voortko men uit haar verbeelding. Wat verder op valt, is dat ze zichzelf waarneemt als was ze een ander. Ze heeft het over 'de doch ter' waar de lezer 'ik' zou verwachten. Het zijn de drie zojuist genoemde elemen ten - het inkleuren van de werkelijkheid met dagdromen en fantasieën, een ver vreemdende gespletenheid die zich van de doorgaans toch al wereldvreemde en geïso leerd levende personages meester maakt en de moeizame verhouding tussen kin deren en ouders - die naar voorbeeld van Vrouw Linsen de thematiek van Het besluit van Dola Korstjens domineren. Kenmerkend is het titelverhaal over een alleenwonende vrouw, die er net als wijlen haar moeder een gewoonte van maakt haar plas op te houden. Op haar 30ste verjaardag gaat ze een stap verder: ze zou eigenlijk al dood moeten zijn, maar rekt het echte sterven even op, net zoals ze haar blaas toeknijpt. In haar zonderlinge gedrag lijkt deze Do- la op de dikke Wilmud Wans, als jonge man een veelbelovend sterrenkundige, maar na de voltooiing van zijn studie zo danig vastgekleefd aan zijn Limburgse geboortegrond en een door zijn moe der opgescharrelde Poolse bruid, dat er van zijn carrièreperspectieven niets meer terechtkomt. Wilmud probeert nog een wen ding aan zijn bestaan te geven door een vriendin uit de virtuele wereld van Second Life om te tove ren tot een vrouw van vlees en bloed. Maar wanneer hij haar in levenden lijve ontmoet, voelt hij al zijn energie verdampen. Het zijn bleke levens waarin Elke Geurts ons binnenvoert. On danks de wil van de slachtoffers er toch nog wat van te maken, krijgen ze een steeds fletser aanzien. Het gebrek aan kleur en sprankeling wordt nog versterkt door de plaatsen waar deze verhalen zich afspelen: desolate buitenwijken, troosteloze flatge bouwen en vale huurkamers vormen het decor. Zoveel zwartgalligheid lijkt wel een reprise van het sombere proza anno 1900, geschreven door pessimistische au teurs als Marcellus Emants en Frans Coe- nen. Maar die conclusie is al te gehaast. Geurts heeft gevoel voor de humor die schuilt in de overdrijving, als het moet tot in het ab surde en groteske. Waar de genoemde zwartkijkers van een eeuw geleden de reali teit weergaven in zijn allerplatste dimen sie, gaat zij op zoek naar de kieren en ga ten die zicht geven op een werkelijkheid Elke Geurts. waarvan men niet weet of die echt is of ge droomd. Soms bieden deze nooduitgan gen de personages een mogelijkheid even te ontsnappen, maar vaker leiden ze tot een nog benauwender isolement. Twee valkuilen moet de onmiskenbaar ge talenteerde Elke Geurts voortaan zien te vermijden: de neiging haar onderwerp met minieme variaties te blijven herhalen en de hang naar wijdlopigheid. Dat laatste zie je des te beter als je deze tien nieuwe verhalen naast dat allereerste van duizend woorden zet. Elke Geurts - Het besluit van Dola Korstjens. Uitge- 1 verij Nieuw Amsterdam. 192 pag. 16,50 euro. De beste verhalen van Duizend Woorden. Uitgeverij j Nieuw Amsterdam. 159 pag. 14,90 euro. door Aletta Schweigmann-Snoekc van de leugen waarmee ze hier is binnengeko men. Het baantje vereiste namelijk een rijbewijs en dat heeft Stella niet. Ze vreest dan ook het moment dat ze Martin ergens naartoe moet brengen. Het is niet het enige dat haar verontrust. Alleen al de omgeving oogt vijandig. Ze verdwaalt voortdurend in het grote huis en in de diverse tuinen. En na de eerste nacht in de haar toegewe zen cottage krijgt ze last van allergie. Maar haar voornaamste problemen zijn toch de mensen. Rachel Cusk is erg goed in het beschrijven van de kwetsbaarheid van haar hoofdpersoon. Ze geeft steeds ook heel subtiel aan hoe de vlag er bij hangt in de onderlinge verhoudingen, waar meteen al bij het eerste contact spanning in sluipt. Vooral als het gaat om Stella en de vrouw des huizes. De kleine nuances zijn erg belangrijk. Een misverstand kan zomaar ontstaan. Stella's gevoel van onbehagen neemt nog toe na haar kennismaking met een paar dorpsgenoten, die de familie Madden kennelijk niet goed ge zind zijn: 'Madden', zei hij opeens. 'Mad. Gek. Snap je 'm?' Het buitenleven, een van de oudere boeken van Rachel Cusk, dat oorspronkelijk in 1997 ver scheen, verveelt geen moment. De waardering voor dit verhaal groeit nog als het al uit is. Pas dan besef je namelijk hoe origineel het in elkaar steekt. Rachel Cusk, die door het tijdschrift Granta ver kozen werd tot een van de twintig beste jonge Britse auteurs, kreeg er de Somerset Maugham Award voor. Stella zegt haar baan in Londen op, schrijft afscheidsbriefjes aan haar fami lie en stapt op de trein naar een afgele gen dorpje in Sussex, waar ze nooit eerder is geweest. In Het buitenleven vertelt Rachel Cusk het verhaal van een jonge vrouw die een nieuw leven begint. Waarom Stella al haar schepen achter zich heeft verbrand, is niet duidelijk. Ze praat niet graag over het verleden. Ze is aangenomen door de ex centrieke familie Madden om voor de gehandi capte tiener Martin te zorgen. Maar Stella is daar niet voor toegerust, zo lijkt het. Niet voor het le ven op het platteland en ook niet voor de om gang met de mensen bij wie ze in huis komt. Onzeker en onhandig stuntelt Stella zich door haar nieuwe leven, zich af en toe angstig bewust R ich.! r Het buitenleven1 Rachel Cusk Het buitenleven. Vertaling Marijke Versluys. Uitgeverij De Bezige Bij. 380 pag. 19,90

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 110