Frisse Dacia
Sandero lost Logan af
BMW mikt op China
Al meer dan
miljoen
exemplaren
Suzuki Swift
Blik in het verleden: Renault 4 CV
WmÊÊk
PZC Vrijdag 11 juli 2008 1 9
De nieuwe Dacia Sandero, verkrijgbaar vanaf zo'n 8500 euro.
Dacia, de Roemeense
dochter van Renault, heeft
een meer op westerse
markten gerichte versie van
hun sedan Logan bedacht.
De nieuwe Sandero koppelt
alle voordelen van die
simpele, maar moderne
gezinsauto aan het uiterlijk
van een frisse hatchback.
door Robbert Keegei
Niets mis mee', is een
dooddoener die veelal
gebruikt wordt voor au
to's waar je gevoelsma
tig maar weinig mee hebt, maar
waartegen logischerwijs weinig
valt in te brengen. De Dacia San
dero zou daaronder kunnen val
len, ware het niet dat je er al rij
dend veel plezier in krijgt.
Goed, de Logan ziet er niet al te
vrolijk uit, maar heeft wel een kof
ferruimte van jewelste (510 1),
waar de doelgroepen in de opko
mende economieën met gemak
een kudde schapen in kunnen ver
voeren. Zo'n ruimte is ook in het
verwende West-Europa uiterst
bruikbaar.
In ons deel van de wereld echter
wil men in de kleinere segmenten
geen sedans, maar hatchbacks. Nu
de Logan goed blijkt te verkopen
bedacht Moeder Renault dat het
commerciële succes best wat ver
der uitgebuit zou kunnen worden.
Tenslotte gaat het met de eigen
modellen momenteel niet echt flo
rissant.
Dus kreeg de voor het eigen de
sign uitgerangeerde, want iets te
Nog niet eerder bereikte Su
zuki zo snel de mijlpaal
van het eerste miljoen bij
de productie van een model. Met
de nieuwe Swift lukte het dit keer
binnen vier jaar.
Dat deze Suzuki een succes is, is
niet verwonderlijk: het is een leu
ke, trendy auto, die met name bij
jonge mensen in de smaak valt.
De populaire auto (met 3 of 5 deu
ren) combineert een aansprekend
design met dynamische rijeigen-
schappen.
Suzuki verkoopt de 'Japanse Mini
Cooper' in 115 landen. Het merk
begon met de productie in septem
ber 2004 in thuisland lapan. Niet
lang daarna volgden Hongarije, In
dia en China. Tegenwoordig
bouwt de Japanse fabrikant de
Swift tevens in Indonesië en Malei
sië. Ook in Nederland is het een
verkoophit. In de eerste 5 maan
den van dit jaar gingen er dik vier
duizend 'over de toonbank' en dat
is meer dan de helft van de totale
Suzuki-verkoop. De Swift is naar
keuze te koop met een 1.3 of 1.5 li
ter benzinemotor, of 1.3 diesel. De
sportiefste is de 1.6 Sport met 125
pk vermogen.
De goedkoopste Swift kost 10.899
euro.
wilde Patrick le Quémant de eer
volle taak een Dacia hatchback te
ontwerpen, met behoud van de
aan diverse Renaults ontleende
techniek waarmee de Logan zulke
goede sier maakte. Motoren uit de
eigen stal, onderstel ontleend aan
deels de Clio en deels de Mégane,
maar dan in een hipper jasje.
Opdracht geslaagd.
De Sandero ziet er aardig uit, want
Blik onder de motorkap van de nieu-
we BMW 7-serie
De Duitse autofabrikant
BMW zet met de nieuwste
versie van zijn vlaggen
schip de 7-serie vooral in op de
Chinese autorijder. China haalt
naar verwachting spoedig de Vere
nigde Staten in als belangrijkste af
zetmarkt voor het topmodel van
BMW. BMW wil ongeveer de
helft van alle nieuwe 7-series in de
VS en China gaan verkopen, zo
liet BMW-topman Norbert Reitho-
fer weten bij de wereldpremière
ook de neus werd veranderd en
daar profiteert de Logan, die op on
ze markt verdwijnt bij de komst
van de nieuweling (de stationcar
MCV blijft), ook meteen van. Ver
der werd er een veel aangenamer
dashboard in geschroefd.
We reden in Kroatië een paar hon
derd kilometer met de Sandero,
deels over erbarmelijke wegen en
daar zijn de Dacia's op hun best.
van de vijfde generatie 7-serie in
Miinchen. De nieuwe 7 wordt in
het najaar op de Europese markt
gebracht en begin volgend jaar in
de VS en China. BMW wil de au
to ook op de sterk groeiende Russi
sche automarkt gaan verkopen.
Volgende week zal de auto op het
Rode Plein in Moskou aan het Rus
sische publiek worden voorgesteld.
Ook komt BMW tegen het einde
van 2009 met een hybride versie
van de 7-serie. BMW is populair
bij relatief jonge, welgestelde Chi
nezen. De verkoop van BMW op
het Chinese vasteland steeg met
ruim 43 procent tot 14.574 auto's
in het eerste kwartaal van dit jaar.
In 2007 nam de verkoop al met 42
procent toe. Opvallend is dat de ge
middelde leeftijd van een Chinese
BMW-bezitter opmerkelijk laag is
met 38 jaar tegen een gemiddelde
leeftijd van ongeveer vijftig jaar in
de westerse landen.
Lange veerwegen slikken potholes
en andere plaveisel-ellende makke
lijk weg, maar je moet je best
doen om de Sandero aan het dei
nen te krijgen. Hij stuurt mooi
scherp.
We reden voornamelijk met de
1,6-1 met 95 pk, maar korte trajec
ten met de 1,4 en 75 pk leerde ons
dat je daar in een vlak land als het
onze wel genoeg aan hebt. Wie
door Peter Lodewijks
Na afloop van de Tweede
Wereldoorlog was er in
Europa behoefte aan be
taalbaar vervoer, een 'volkswagen',
die voor iedereen bereikbaar was.
In Duitsland bestond al zo'n auto,
de Kever, en in Engeland probeer
de Morris het met de Minor.
De Fransen hadden natuurlijk de
2CV, maar ook deze 4CV.
De eerste was de Lelijke Eend van
Citroën en concurrent Renault zet
te daar de eerste Renault 4 tegen
met een Dacia op vakantie wil,
raad ik echter een Sandero 1,6 aan.
In de kofferbak van 320/1200 liter
kan ook héél veel.
Dat model kost dan een uiterst
overzichtelijke 9.595 euro (Dacia
heeft onderzocht dat ruim de helft
van de Nederlanders eigenlijk een
auto onder de tien mille zou wil
len), maar de 1,4-1 is er al voor
8.495 euro.
over. De 'Quatre Chevaux' (vier
paardenkrachten) was al voor de
oorlog bedacht door Louis
Renault zelf
Het was een eigenaardig gevormd
wagentje, een soort 'helmpje op
wielen', dat echter in de smaak
viel bij de Fransen en zelfs de eer
ste Franse auto werd waarvan er
(tot 1961) meer dan een miljoen
uit de fabriek rolden. De 4CV met
de motor achterin vormde tevens
de basis voor de latere Renaults
Dauphine en R8/R10.
De nieuwe Audi A4 Avant
...onmiskenbaar
met karakter!
AUT© POPPE ....wie anders
W www.oulopoppe.nl
Vlissingen Tel. (0118) 424000
Temeuzen Tel. (0115) 647333
De Renault 4CV
foto Willem van Gaalr