Eco-bestelwagen geeft lucht Lekker een dagje zinloos benzine verstoken PZC Vrijdag 11 juli 2008 1 7 mamm HY3SIO SPRINTER S OYqéSl IS'DL 3249! De Sprinter Hybride is in zijn laatste testfase, de eerste aardgasuitvoering is al in ons land geleverd. Na de milieuzones in de steden voor vrachtwagens zijn binnenkort de bestelauto's aan de beurt. Mercedes speelt daar op in met een nieuwe generatie Eco-Sprinters. door Rob van Ginneken Zuinig rijden is 'hot', en te recht natuurlijk. Tot nu toe bleven bestelauto's een beetje uit beeld. Nu steeds meer Europese binnenste den ook op slot gaan voor klassie ke bestelauto's krijgen de fabrie ken een schop onder de kont. Dat is merkbaar, want de ontwikkelin gen komen in een stroomversnel ling. VW heeft een Caddy Bluemotion spaarversie en kan aardgasbestel lers leveren. Terwijl Mercedes een blik opentrekt met zo ongeveer al le snufjes waar ook in hun perso nenauto's aan wordt gewerkt. We konden in Hamburg zelfs al met een Sprinter Hybride bestelauto rij den, die rond 2010 leverbaar wordt. Bij zijn ontwikkeling is met een schuin oog gekeken naar de tech niek van de nog te lanceren hybri de Mercedes limousine. De eerste serie van die bestellers - een do zijn - wordt nu voor praktijktesten ingezet in de USA en Europa. Bij de Hybride Sprinter draait alles om een geavanceerd lithium-ion accupakket dat onder de vloer wordt weggeborgen. Dat kan 's nachts via een stekker op zijn neus worden opgeladen en heeft vol doende energie om in de stad zo'n 30 kilometer elektrisch te rijden. Een verdienstelijk koeriersrondje voor bijvoorbeeld een pakket dienst. De proefrit maakt meteen duide lijk wat de voordelen zijn: de kracht en souplesse van een elek tromotor zijn verbluffend groot. Bovendien hoor je onder het rij den eigenlijk alleen het roffelen van de banden en wat windgeruis, en stilstaand helemaal niets. Terwijl er niets uit de uitlaatpijp komt. Dat gebeurt namelijk pas wanneer de als tweede krachtbron gemonteerde verbrandingsmotor start omdat de accu's leeg zijn. Of omdat er wat sneller moet worden gereden. Sinds deze maand komt de milieu- trein op gang met snufjes die met een leverbaar zijn. Een inkopper- tje is de Sprinter Eco Start, met de al jaren bekende stop-starttech- niek. Zo gauw de besteller stilstaat, wordt de motor automatisch afge zet. Dat blijkt in de praktijk zo'n vijf tot acht procent brandstof te besparen. Minstens zo mooi: bij een verkeerslicht en tijdens een be- zorgstop staat de dieselmotor niet loos te 'dieselen'. Voor de chauffeur zelf moet Merce des nog wat sleutelen, zo merkten we tijdens een testrit. Het systeem zelf werkt probleemloos, maar bij het afslaan van de motor licht het hele dashboard op als een kerst boom. Alsof je zojuist bent inge stapt en de sleutel in het contact slot hebt gestoken. Irritant. De Eco Start kost ruim tweehon derd euro extra. In ons land is er één probleempje: de Sprinters wor den hier veelal met automatische versnellingsbak geleverd en dat laat zich niet met stop-start combi neren. Het goede nieuws is dat de handmatig geschakelde versie met Eco Start wel kan worden besteld en die kost dan een honderdje of vijf minder dan een normale auto maatversie. Sparen voor en na de koop, het is weer eens wat anders. Voor de meest spectaculaire nieu weling in de bestelautoshowroom - de Sprinter 316 CNG - moet de knip van de ondernemer duidelijk verder open. Voor tussen de drie en vijf mille extra (afhankelijk van versie en grootte van de tanks) koopt hij een bestelauto die op aardgas rijdt. Milieutechnisch gesproken een zeer gunstigste brandstof De krachtbron wordt opmerkelijk ge noeg regelrecht van de E-klasse CNG limousine geleend. Een rela tiefkleine benzinemotor met com pressor dus. Eerste indruk: hij rijdt opvallend stil en wanneer je onder weg tussen aardgas en benzine heen en weer schakelt, valt er ei genlijk geen verschil in prestaties te bespeuren. Wie de grootste gastanks onder de laadvloer laat zetten, kan maxi maal 450 kilometer rijden. Daarna dus nog een veel groter stuk op benzine. Juist in de stad is een be steller op benzine (weinig geluid en fijnstof) of gas (verbrandt nóg schoner) zeer gunstig. Taxibedrijven en andere onderne mingen die nu al met de E-klasse op aardgas rijden, melden uit de praktijk dat de brandstofkosten dan zo laag worden dat de investe ring snel is terugverdiend. Veel klanten reageren bovendien posi tief op milieubewust opererende bedrijven. Helaas zijn er lang niet overal aard gas (CNG) tankstations te vinden, maar dat netwerk breidt zich snel uit. Ook wat dat betreft is het jaar 2010 het omslagmoment, want voor dat jaar verwacht initiatiefne mer Ballast Nedam minstens 200 van die tankstations in ons land te hebben neergezet. Bijkomend de tail: door de enorme vraag in de wereld stijgen de dieselprijzen zo snel dat menig ondernemer se rieus kijkt naar een overstap op benzine of gas. er meer dan 22,5 miljoen ge maakt. De Keverclub is de groot ste autotypeclub van Europa, met meer dan zesduizend leden. En door de enorme populariteit zijn onderdelen, zowel originele als re plica's, heel goed te verkrijgen." Tel daarbij het gegeven op dat zelfs voor de minder technisch aangelegde mens de techniek van een Kever goed te begrijpen is en de ideale hobby-auto is geboren. Overigens zijn de Keverliefheb bers onderling zeer verschillend. Van mensen die 'm zo origineel mogelijke Kever willen eigenaren die de raarste toevoegingen of ac cessoires bedenken. Michel valt in die tweede categorie. „Maar ik doe alles zo, dat ik 'm in een dag weer origineel kan maken." Geen 'plastic taartscheppen' dus. Zaterdag 20 juli is de Zeeuwse Ke verdag, meer dan 250 verschillende kevers op de Markt in Middelburg Michel heeft aparte accessoires zoals caravanspiegels, foto Willem Mieras Wat er zo leuk is aan het sleute len en rijden in een oude Kever? „Dat is eigenlijk bijna niet uit te leggen. Ie moet het zelf ervaren", vindt Michel. Uiteraard weet hij wel een aantal zaken te noemen die in het voordeel werken voor de Keverliefhebber. Het grootste pluspunt zit in het enorme suc ces van het model. „Tot 2003 zijn door Joeri Wisse Hij zat eigenlijk nog in z'n 'brommerperiode' toen een poster met stevig getu- nede Volkswagen Kevers het hart van Michel van Loon uit Wemel- dinge sneller deed kloppen. Het duurde dan ook niet lang voordat hij de eerste Kever had gekocht - zeventien jaar oud, nog steeds scholier en uiteraard zonder rijbe wijs. „Maar ik wist zeker dat ik die blauwe kever moest hebben. Ik kende 'm goed, hij stond altijd bij slager Schrijver in Goes, dicht bij het Goese Lyceum waar ik op school zat. En toen bleek de ver koper ook nog iemand van 't durp te zijn!" Die eerste Kever heeft inmiddels het veld ge ruimd. „Ik heb 'm weggedaan toen ik een witte Kever uit '65 kon kopen." In de beginjaren ge bruikte hij de nieuwe aanwinst ook voor woon-werkverkeer. „Maar op een gegeven moment heb je 'm zo mooi gemaakt dat het zonde wordt." Daarom heeft hij een paar jaar geleden een 'da gelijkse Kever' gekocht. „Die staat ook altijd buiten. Daardoor moet ik wel elk jaar een week uittrek ken voor onderhoud. De bodem is het meeste werk. Die moet elk jaar opnieuw in de tectyl."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17