De eredivisieclubs gaan hun wedstrijden zelfver kopen: op het betaalka- naal Eredivisie Live. Na tv-debacles als Sport7 en Talpa kan de nieuwe zender op de nodige scepsis rekenen. Al is er zeker ook hoop op suc ces. „Als het lukt, wordt het een goudmijn." Iedereen is gebaat bij een succes' 1 4 Vrijdag 11 juli 2008 PZC Ze gaan weer door Miriam van den Brand, Joost de Poel en Joep Trommelen Leren ze het nou nooit, was de eerste gedachte van televisiewetenschap per Maarten Reesink toen hij hoorde over Eredivisie Live. Maar toen de plannen van een eigen tv-kanaal van de eredivisie clubs concreter werden, veranderde hij van mening. „Ik ben nu heel posi tief. Ik denk dat het een goede kans van slagen heeft, daar durf ik wel wat flessen wijn op in te zetten." Vanaf 29 augustus kunnen liefhebbers tegen betaling de wedstrijd van hun keuze live zien. „Het is in Nederland uniek dat de consument zoveel keuze krijgt. Bij eerdere betaalzenders kon men, net als nu, kiezen uit pakketten, maar betalen per uitzending is nog niet vertoond. In de Angelsaksische landen is dat al wel heel gewoon." Net als Reesink is ook sportmarketeer Frank van den Wall Bake vooralsnog enthousiast: „Ja, dit kan een succes worden. We moeten niet de fout ma ken dit project te vergelijken met Sport7, Canal Plus, Versatel en Tele2. We leven in een andere tijd. Nu al heeft 40 procent van de huishoudens digitale tv, en dat wordt 90 procent. Ie dereen heeft dus straks zo'n kastje waar alles mee kan. Er hoeft niet nog een kastje bij. Want mensen vonden dat vroeger toch een hoop gedoe. En als de eredivisie dan ook nog eens in staat is om creatieve abonnementen aan te bieden, pay per view en een abonnement op je favoriete club, dan wordt dit volgens mij een succes. Bo vendien staat achter dit project een groot bankenconsortium dat garant staat en die mensen zijn niet gek, die weten waar ze aan beginnen. De aan wijsbare fouten uit het verleden zie ik nu niet." Ook Bob van Oosterhout van Triple Double Sportmarketing is overtuigd dat het deze keer wel gaat lukken. „Ne derland gaat op een andere manier tv consumeren. Ik denk dat we er tegen aan zitten om de kentering te maken die het buitenland al lang kent. Onze kinderen zullen ons uitlachen als wij vertellen dat we vroeger om acht uur naar Het Journaal en om zeven uur 'met het bord op schoot' voetbal ke ken. In de toekomst kijken we wan neer het ons uitkomt." Jan Joost van Gangelen, pre sentator van Eredivisie Live. Gary Lineker moet eveneens kijkers gaan lokken, foto's ANP Iwan van Duren van het blad Voetbal International toont zich na de offi ciële presentatie van het tv-kanaal gis teren - 'een goed nieuws-show' - veel sceptischer. „Dit is een zeer risicovol project dat bovendien geboren is uit armoede. En dat is op zich al geen ide ale uitgangspositie", zegt Van Duren, die zich specialiseerde in tv-rechten. Hij doelt erop dat geen enkele media partij het bedrag wilde neertellen dat de profclubs voor ogen hadden. „De clubs hadden eigenlijk geen andere keus dan het zelf te doen." Dat de waarde van de tv-rechten zijn gedaald - een schril contrast met het buitenland - hebben de clubs volgens Van Duren volledig aan zichzelf te wij ten. „Dat geven ze zelf ook toe. Ze gin gen bij Talpa gewoon voor de hoogste bieder en hebben hun merknaam 'ere divisie' verkwanseld en de kijker niet serieus genomen. Er was voor de kij ker soms geen touw meer aan vast te knopen hoe laat welke wedstrijd nou werd uitgezonden. Ook al door al die reclameblokken." Een ding weet Van Duren zeker: het wordt een zaak van lange adem. „De eerste jaren zullen de clubs zwaar ver lies lijden. Daar gaan ze ook vanuit. Er komt zeker na een jaar of twee een moment waarop ze zullen moeten be slissen: gaan we door of niet? Maar als ze durven door te gaan, kan het een succes worden. Het is natuurlijk een geweldig idee dat iedere voetballief hebber alle wedstrijden live kan zien. Er liggen veel kansen die nog nooit benut zijn. Ik zou zeggen: eerst het zuur en dan het zoet. Maar in de poli tiek hebben ze dat ook wel eens ge zegd en toen bleef het heel lang zuur." Cruciaal is volgens Van Duren of Ne derlanders - 'die nooit echt de behoef te hebben gevoeld te betalen voor live wedstrijden' - dat na een periode van gewenning wel zullen doen. „Ook imago wordt allesbepalend. Als de zender goed wordt neergezet, kan het op lange termijn een goudmijn wor den. Ook is cruciaal: hoe interessant blijft de Nederlandse competitie? Nu al worden de beste spelers verkocht aan buitenlandse clubs. Als de trend doorzet dat zelfs 15-jarigen worden weggekocht, wordt het moeilijk." Bob van Oosterhout van Triple Dou ble Sportmarketing ziet nóg een ad dertje onder het gras. „De huidige be taalzender Sporti trekt nu al 300.000 mensen die buitenlands voetbal zien. Dat laatste heeft het nieuwe kanaal niet. En je zal toch veel mensen heb ben die naast de samenvattingen van de NOS graag ook naar de verrichtin gen van Kuyt, Van Persie en Van Nis- telrooy in het buitenland kijken en dus daarvoor kiezen." Volgens Van Oosterhout kan voetbal van de eredivisie nog veel meer gaan opleveren dan de 21 miljoen van de NOS en de pakweg 30 miljoen voor het live-voetbal voor het komend sei zoen. „Het live-kanaal zal in het twee de jaar 45 en daarna zelfs 60 miljoen moeten opbrengen. Ik denk zelfs dat 100 miljoen voor al het voetbal moge lijk is. En niet alleen voor de kijker maar zeker ook voor het Nederlandse voetbal is het een hele goede zaak als dit lukt." Van Duren deelt die mening: „Laten we hopen dat een klinkend succes wordt. Iedere voetballiefhebber zou daarbij gebaat zijn: van supporter en media tot clubs en tv-kijker." Wie zendt komend voetbalseizoen wat uit? Eredivisie Live: Alle eredivisiewedstrijden; wedstrijden die gelijktijdig beginnen, worden op verschillende kanalen aangeboden zodat de kijker kan kiezen. Prijs: 10 tot 15 euro per maand. UPC en Tele2 bieden de mogelijkheid per wedstrijd af te rekenen. Ziggo en KPN niet. Sporti: Dit betaalkanaal zendt de live-wedstrijden en samenvattingen van de Pre mier League, Serie A, Primera Division en waarschijnlijk Bundesliga uit. Dat bete kent dat het Engelse, Italiaanse, Spaanse en Duitse competitievoetbal van het 'open net' verdwijnt. NOS: Samenvattingen van de eredivisiewedstrijden en live-verslagen van de Champions League en de UEFA Cup. RTL en SBS6: De WK-kwalificatie- en oefenwedstrijden van het Nederlands elftal. RTL: Samenvattingen van de Jupiler League en het KNVB-bekertoernooi. KPN: Eredivisie Live is ook via de mobiele telefoon te bekijken via het nieuwe Mo- bielTV van KPN.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 14