De weg die tot het leven leidt is nauw Slecht gehumeurde superheld kampt met een imagoprobleem Lieve panda kiest voor de vechtsport PZC Donderdag 10 juli 2008 17 Sela verbindt haar reformatorische geloof met moderne kunst. door Rolf Bosboom middelburg - De poster van de ex positie in De Kabinetten van De Vleeshal zorgde al voor deining in het christelijke deel van de Middel burgse gemeenteraad. De harde bij belteksten deed de partijen vrezen dat de draak werd gestoken met het geloof In een gesprek met de fractievoorzitters kon vorige week, Sela al lange tijd in haar hoofd. „Ik wilde echt tot de essentie van mijn eigen reformatorische subcul tuur gaan. Toen kwam ik bij het oude verhaal van de brede en smal le weg uit." Die tekst, uit Mat- theus, is de kern van het bevinde lijk gereformeerde gedachtegoed: de weg die leidt tot het verderf is breed, de weg die leidt tot 'het le ven' (na dit leven) is nauw. Die op vatting inspireerde John Bunyan in 1678 tot het schrijven van het ge reformeerde standaardwerk Eens christens reize naar de eeuwigheid (The pilgrim's progressBunyans boek staat centraal op de expositie. De installatie is een veelzeggend voorbeeld van Sela's beeldtaal. Wie de trap van De Kabinetten is opgeklommen, loopt vrijwel auto matisch direct door naar de rode loper in de volgende ruimte, die leidt naar een grote ballenbak met duizenden gele, oranje en rode bal len. Er klinkt echter een techno- beat vermengd met waarschuwen de, bijna ijzingwekkende teksten van een dominee, om de bezoeker te behoeden voor het kwaad. „)e bent toch altijd geneigd de verkeer de weg te kiezen", zegt Sela. Wie verder op onderzoek uitgaat, merkt haast gedachteloos een on opvallend, laag poortje te zijn ge passeerd. Die komt uit in een smal le ruimte, waar wordt geciteerd uit Mattheus: 'Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het le ven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden'. De ballenbak is geen verboden ter rein. Het loont de moeite erdoor heen te waden, want in de ruimte erachter zijn afbeeldingen uit het boek van Bunyan te vinden. Sela: „Dat is het bijzondere van het boek: er staan plaatjes in. Sommi ge zijn heel eng, zoals Christen in het dal der schaduwen des doods. Daardoor onthoud je ze ook. An dere mensen vragen zich mis schien af wat er zo bijzonder aan is, maar voor mij hebben de afbeel dingen heel veel betekenis." 'De brede en de smalle weg', t/m 7 sep tember in De Kabinetten van De Vlees hal, Middelburg. Geopend: di. t/m zo., 13.00-17.00 uur. Sela (Liesbeth Goudzwaard-Labeur), met haar dochtertje Noes, in de ballenbak van de brede weg. foto Ruben Oreel 'Ik wilde echt gaan tot de essentie van mijn eigen reformatorische subcultuur' vlak voor de opening, die ongerust heid worden weggenomen. Sela, alter ego van Liesbeth Goud zwaard-Labeur (1975) uit Middel burg, is er zeker niet op uit om te provoceren. Wel onderzoekt zij met haar moderne kunst de 'refor matorische subcultuur' waaruit ze voortkomt, om op die manier met anderen te communiceren over haar geloof Oude verhalen geeft ze op zeer eigentijdse wijze vorm. Op haar website (www.sela.nl) is de expositie bijvoorbeeld te down loaden voor iPod. „Mét bonus track", zegt Sela. De tentoonstelling kent een voor geschiedenis. Rutger Wolfson van De Vleeshal wilde al lange tijd wat doen met de reformatorische the matiek en vroeg haar in 2006 een installatie te maken. Door de over stap van Wolfson naar het filmfes tival in Rotterdam ging de exposi tie - die komend najaar zou plaats vinden in het kader van Nieuw- Zout - niet meer door, maar later is toch besloten de zomerperiode te gebruiken voor een wat beschei dener variant in De Kabinetten van De Vleeshal. Aan de installatie op zich is echter weinig veranderd. De opzet had Wat er leuk is aan de su perheldenkomedie Han cock danken we voorna melijk aan Will Smith. De jongens achtige acteur heeft zich vermomd als zwerver, die met onverzorgde baard en ijsmuts diep over zijn ogen op een bankje zijn roes ligt uit te slapen. O, wat doet hij vervelend wanneer een jongetje hem aan zijn jasje trekt om hem op zijn plicht te wij zen. Ingrijpen bij een vuurgevecht op de snelweg? Daar heeft hij nou echt even helemaal geen zin in. Terwijl de gebruikelijke superhel den in het dagelijks leven meestal een onopvallend en beschaafd al ter ego hebben, oogt Hancock eer der als een crackdealer die je liever niet in een donker steegje tegen komt. Smith speelt het met smaak en zet het lekker vet aan. Ook tamelijk veelbelovend is de uitbundige schade die de slecht ge humeurde mensenredder bij het verrichten van zijn goede daden veroorzaakt. Zijn slordige landin- HANCOCK Regie: Peter Berg. Met: Will Smith, Chariize Theron. Te zien in Vlissingen, Goes en Terneuzen. door Leo Bankersen gen verwoesten het wegdek, en dat is nog maar het begin. In plaats van applaus klinkt er boege roep na het volbrengen van zijn kunststukjes. De onkwetsbare Hancock stopt aanstormende trei nen met zijn pink en wandelt ach teloos door kruisvuur, maar waar dering krijgt hij niet. Hancock gaat over een held met een imagoprobleem, die onge vraagd hulp krijgt aangeboden van een mislukte pr-specialist (Jason Bateman) die ook wel de wereld zou willen redden. Als uitgangs punt voor een genreparodie kan dat er mee door. Regisseur Peter Berg is bekend van onder meer de bizarre misdaadko medie Very bad things en de actie- gerichte politieke thriller The king dom. Geen slechte kwalificaties, al heeft hij het scenario van Hancock niet kunnen redden. Berg leunt zwaar op het hilarische effect van de buitensporige vernielingen, maar blijft elders te vaak in flauwe stereotiepen steken. In het begin lijkt het nog de kant van een pittige satire op te gaan, wanneer Hancock plichtmatig zijn excuses van een papiertje voor leest. Maar zodra zijn coach ons toevertrouwt dat Hancock 'behoef te heeft aan mensen die om hem geven', voelen we nattigheid. Van af het moment dat de echtgenote van de pr-man (Chariize Theron) de heropvoeding van de superheld een onverwachte wending geeft, blijkt er iets heel anders achter die grappenmakerij te schuilen. Dan wordt Hancock een sentimenteel sprookje vol semi-mythologische onzin, waarmee de makers veel te serieus aan de slag zijn gegaan. Maak kennis met Po, een dikke, lieve, luie panda- beer die droomt van vechtsport en graag kungfu-mees- ter wil worden. Helaas zit Po vast in het noedelrestaurantje van ziin vader, die om onverklaarbaie rede nen een gans is. Kung Fu Panda speelt zich af in China, en anima tiestudio Dreamworks heeft er al les aan gedaan om het klassieke China betoverend mooi in beeld te brengen. Vader gans ziet voor zijn zoon een toekomst in het noedelwezen. Po wil zijn zoals zijn grote kungfu-hel- den, en de dorpsbewoners - voor namelijk bolronde varkentjes - voe len zich bedreigd door het bloed- bevriezende sneeuwluipaard Tai Lung. Gelukkig voor Po is er een kungfu-tempel in de buurt, waar de oude meester Oogway heeft be paald dat Po helemaal geen luie panda is, maar de legendarische krijger die het dorp zal redden. Voor het zover is moet Po echter afrekenen met vijf kandidaten die KUNG FU PANDA Regie: John Stevenson, Mark Osborne. Te zien in Goes, Vlissingen en Terneuzen. door Hetty van Rooij ook azen op de titel. Onder de ef fectieve doch knorrige leiding van meester Shifu slaagt Po er in om hun respect te verwerven. En ook nog wat wijsheden op te pikken over moed. trouw, noedels en het leven in het algemeen. Maar al die wijsheden hebben ge lukkig geen vat op het tempo van de film. Dat blijft vanaf de eerste minuten onveranderd hoog; er komt geen eind aan de spectaculai re gevechten en de grappen. Kung Fu Panda is prima, knap gemaakt vakantievertier voor de hele fami lie, af en toe wat gladjes, best grap pig en met een held die nét aai baar genoeg is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17