o
M i pi 1
Het offensief tegen
ongevallen met vracht
wagens is begonnen.
Sinds gisteren rijden
in Nederland driedui
zend trucks rond met
intelligente elektroni
ca die de veiligheid
moet vergroten. „Er
valt nog een wereld
te winnen."
I j
'I
I
12 Donderdag 10 juli 2008 PZC
Veilig Vrachtverkeer Ne
H
door Joost de Poel foto ANP
H
et was even
schrikken voor
Pehr Teulings
toen hij on
langs met zijn
Volvo op de
A12 bij Gouda
reed. Vlak voor zijn neus sneed
een roekeloze automobilist een
vrachtwagen met gevaarlijke la
ding de pas af Resultaat: een onge
val en een kilometerslange file. In
gedachte hoorde de woordvoerder
van brancheorganisatie EVO het
filebericht op de radio al klinken:
'Ongeluk op de Au. Er is een
vrachtwagen bij betrokken'.
Teulings voorzag een zoveelste
deuk in het imago van zijn gelief
de vrachtwagenbranche. „Mensen
denken al snel: zie je wel. Wèèr
een truck die een ongeluk veroor
zaakt. Maar het was toch werkelijk
de fout van de personenauto."
Bijna elke Nederlandse weggebrui
ker is ervan overtuigd dat het aan
tal ongevallen met trucks de laat
ste jaren toeneemt. Toch geven de
cijfers een compleet ander beeld,
zegt Lindy Molenkamp, projectma
nager filevermindering van het mi
nisterie van Verkeer. „We spreken
over zestig gekantelde vrachtwa
gens per jaar. Dat aantal stijgt niet.
Bij t5 procent van het aantal dode
lijke ongevallen zijn vrachtwagens
betrokken. Ook daar is geen stij
ging waar te nemen. De vrachtwa
gen is ook lang niet altijd de ver
oorzaker, al is dat vaak de percep
tie van mensen. Dat komt mede
door de toegenomen media-aan
dacht. Vroeger kwam een ongeval
waar een vrachtwagen bij betrok
ken was niet tot nauwelijks op het
nieuws. Nu meldt de radio zo'n be
richt direct. Logisch, door de toege
nomen drukte op de wegen is de
impact van een ongeval met een
truck nu veel groter dan vroeger."
Op het dichtslibbende wegennet
zorgt een gekantelde truck er toch
al snel voor dat honderden men
sen te laat op hun bestemming ar
riveren. Om over het risico op per
soonlijk letsel nog maar te zwij
gen. En dus vindt het ministerie
het de hoogste tijd voor nieuwe
initiatieven. Gisteren ging een
proef van start waarbij driedui
zend vrachtwagens worden uitge
rust met intelligente elektronica
als radar- en sensorsystemen in
een poging de veiligheid verder te
vergroten.
Zo zijn er proeven waarbij chauf
feurs via geluids- en beeldsignalen
worden gewaarschuwd als hun
voertuig de voorligger te dicht na
dert. Ook als een vrachtwagen een
onverwachte beweging maakt,
klinkt een alarm. In het uiterste ge
val kan een systeem eigenhandig
ingrijpen. In december worden de
eerste resultaten verwacht.
Het ministerie is vol goede moed.
Ook al omdat het draagvlak bij
voorbaat groot lijkt. Behalve 'ken
niscentra' als TNO en Connekt
werken ook grote brancheorganisa
ties en zestig transporteurs mee.
Volgens het ministerie valt er tech
nisch 'nog een wereld te winnen'.
En Europa kijkt mee. „Zelfs voor
Europese begrippen is dit een gro
te test", zegt Nico Anten van Con
nekt. „De EU heeft het voorne
men om in 2011 veiligheidssyste
men verplicht te stellen. Mis
schien dat een van de nu geteste
systemen of een combinatie ervan
bevalt en wordt overgenomen. We
willen weten of we met deze me
thodes, die soms in andere secto
ren al hun waarde hebben bewe
zen, op korte termijn significante
verbeteringen krijgen. Het is af
wachten of'de veiligheidswinst'
ook werkelijk goed te meten is."
Hoogleraar Verkeer en Vervoer
Martin van Maarseveen juicht de
nieuwe proeven toe, al verwacht
hij niet dat de verkeersveiligheid
nog in snel tempo zal toenemen.
„Nederland heeft de voorbije de
cennia grote sprongen gemaakt in
verkeersveiligheid. Ondanks het
feit dat er steeds meer verkeer op
de weg kwam. In 1973 waren er
nog drieduizend verkeersdoden.
Nu rond de achthonderd. Alle een
voudige maatregelen en snufjes,
zoals een airbag of een dodehoek
spiegel zijn al gerealiseerd. Bij vol
gende stappen zal het steeds moei
lijker worden om grote resultaten
te boeken."
Ook al omdat ons land volgens
kenners al jaren vooroploopt in
zijn streven naar een optimale ver
keersveiligheid. „Nederland is een
van de veiligste landen ter we
reld", weet de hoogleraar. Woord
voerder Teulings van brancheorga
nisatie EVO spreekt zelfs van 'het
braafste jongetje van de klas' dat
op het gebied van veiligheid al het
nodige van de vrachtwagensector
heeft gevraagd.
Op nieuwe, grote investeringen -
de geteste systemen zijn voorals
nog kostbaar - zit een branche die
wordt geplaagd door stijgende ben
zineprijzen allerminst te wachten.
„We moeten blijven letten op on
ze Europese concurrentiepositie",
zegt Teulings. „Maar als deze syste
men werken, zijn wij de laatste
om dwars te liggen. We werken
graag mee aan deze proeven en
kennen onze maatschappelijke ver
antwoordelijkheid. Aan de andere
kant moeten we ook voorzichtig
zijn dat we chauffeurs in hun
cabine niet overvoeren met infor
matie. Hij moet ook de aandacht
op de weg kunnen houden en
Ongevallen met vrachtauto's
Leeftijd van vrachtautochauffeurs die
een ongeluk hebben veroorzaakt
30% ----
25*
20%
15%-
10% - j
5% - --- - H --
0-If rü:'
18-24 25-34 35-44 45-54 >54
Leeftijd
niet te veel worden afgeleid door
waarschuwende geluids- en licht
signalen. Maar op papier zien som-
mige systemen er prima uit. We
gaan uit van het positieve."
Oorzaak van de ongelukken waarbij een vrachtauto betrokken is.
Afstand Fout invoegen Snijden Stuurfout Lading Overige oorzaken
Alle ongevallen
700
100%
100%
100%
infographic. JD bron: Rijkswaterstaa'.
Kop-staartbotsing
Flankbotsing
Eenzijdig ongeval
0%
Wegsituatie waarin bijna of
daadwerkelijk een ongeval plaatsvond
n.a.v. enquête onder vrachtwagenchauffeurs
Bijna ongeval Ongeval
0% 10% 20% 30% 40% 50
Rechte weg
Bocht
Brug/viaduct
Tunnel
Werk in uitvoering
Wegversmalling
Spitsstrook
Inhaalverbod
Ariders