o M i pi 1 Het offensief tegen ongevallen met vracht wagens is begonnen. Sinds gisteren rijden in Nederland driedui zend trucks rond met intelligente elektroni ca die de veiligheid moet vergroten. „Er valt nog een wereld te winnen." I j 'I I 12 Donderdag 10 juli 2008 PZC Veilig Vrachtverkeer Ne H door Joost de Poel foto ANP H et was even schrikken voor Pehr Teulings toen hij on langs met zijn Volvo op de A12 bij Gouda reed. Vlak voor zijn neus sneed een roekeloze automobilist een vrachtwagen met gevaarlijke la ding de pas af Resultaat: een onge val en een kilometerslange file. In gedachte hoorde de woordvoerder van brancheorganisatie EVO het filebericht op de radio al klinken: 'Ongeluk op de Au. Er is een vrachtwagen bij betrokken'. Teulings voorzag een zoveelste deuk in het imago van zijn gelief de vrachtwagenbranche. „Mensen denken al snel: zie je wel. Wèèr een truck die een ongeluk veroor zaakt. Maar het was toch werkelijk de fout van de personenauto." Bijna elke Nederlandse weggebrui ker is ervan overtuigd dat het aan tal ongevallen met trucks de laat ste jaren toeneemt. Toch geven de cijfers een compleet ander beeld, zegt Lindy Molenkamp, projectma nager filevermindering van het mi nisterie van Verkeer. „We spreken over zestig gekantelde vrachtwa gens per jaar. Dat aantal stijgt niet. Bij t5 procent van het aantal dode lijke ongevallen zijn vrachtwagens betrokken. Ook daar is geen stij ging waar te nemen. De vrachtwa gen is ook lang niet altijd de ver oorzaker, al is dat vaak de percep tie van mensen. Dat komt mede door de toegenomen media-aan dacht. Vroeger kwam een ongeval waar een vrachtwagen bij betrok ken was niet tot nauwelijks op het nieuws. Nu meldt de radio zo'n be richt direct. Logisch, door de toege nomen drukte op de wegen is de impact van een ongeval met een truck nu veel groter dan vroeger." Op het dichtslibbende wegennet zorgt een gekantelde truck er toch al snel voor dat honderden men sen te laat op hun bestemming ar riveren. Om over het risico op per soonlijk letsel nog maar te zwij gen. En dus vindt het ministerie het de hoogste tijd voor nieuwe initiatieven. Gisteren ging een proef van start waarbij driedui zend vrachtwagens worden uitge rust met intelligente elektronica als radar- en sensorsystemen in een poging de veiligheid verder te vergroten. Zo zijn er proeven waarbij chauf feurs via geluids- en beeldsignalen worden gewaarschuwd als hun voertuig de voorligger te dicht na dert. Ook als een vrachtwagen een onverwachte beweging maakt, klinkt een alarm. In het uiterste ge val kan een systeem eigenhandig ingrijpen. In december worden de eerste resultaten verwacht. Het ministerie is vol goede moed. Ook al omdat het draagvlak bij voorbaat groot lijkt. Behalve 'ken niscentra' als TNO en Connekt werken ook grote brancheorganisa ties en zestig transporteurs mee. Volgens het ministerie valt er tech nisch 'nog een wereld te winnen'. En Europa kijkt mee. „Zelfs voor Europese begrippen is dit een gro te test", zegt Nico Anten van Con nekt. „De EU heeft het voorne men om in 2011 veiligheidssyste men verplicht te stellen. Mis schien dat een van de nu geteste systemen of een combinatie ervan bevalt en wordt overgenomen. We willen weten of we met deze me thodes, die soms in andere secto ren al hun waarde hebben bewe zen, op korte termijn significante verbeteringen krijgen. Het is af wachten of'de veiligheidswinst' ook werkelijk goed te meten is." Hoogleraar Verkeer en Vervoer Martin van Maarseveen juicht de nieuwe proeven toe, al verwacht hij niet dat de verkeersveiligheid nog in snel tempo zal toenemen. „Nederland heeft de voorbije de cennia grote sprongen gemaakt in verkeersveiligheid. Ondanks het feit dat er steeds meer verkeer op de weg kwam. In 1973 waren er nog drieduizend verkeersdoden. Nu rond de achthonderd. Alle een voudige maatregelen en snufjes, zoals een airbag of een dodehoek spiegel zijn al gerealiseerd. Bij vol gende stappen zal het steeds moei lijker worden om grote resultaten te boeken." Ook al omdat ons land volgens kenners al jaren vooroploopt in zijn streven naar een optimale ver keersveiligheid. „Nederland is een van de veiligste landen ter we reld", weet de hoogleraar. Woord voerder Teulings van brancheorga nisatie EVO spreekt zelfs van 'het braafste jongetje van de klas' dat op het gebied van veiligheid al het nodige van de vrachtwagensector heeft gevraagd. Op nieuwe, grote investeringen - de geteste systemen zijn voorals nog kostbaar - zit een branche die wordt geplaagd door stijgende ben zineprijzen allerminst te wachten. „We moeten blijven letten op on ze Europese concurrentiepositie", zegt Teulings. „Maar als deze syste men werken, zijn wij de laatste om dwars te liggen. We werken graag mee aan deze proeven en kennen onze maatschappelijke ver antwoordelijkheid. Aan de andere kant moeten we ook voorzichtig zijn dat we chauffeurs in hun cabine niet overvoeren met infor matie. Hij moet ook de aandacht op de weg kunnen houden en Ongevallen met vrachtauto's Leeftijd van vrachtautochauffeurs die een ongeluk hebben veroorzaakt 30% ---- 25* 20% 15%- 10% - j 5% - --- - H -- 0-If rü:' 18-24 25-34 35-44 45-54 >54 Leeftijd niet te veel worden afgeleid door waarschuwende geluids- en licht signalen. Maar op papier zien som- mige systemen er prima uit. We gaan uit van het positieve." Oorzaak van de ongelukken waarbij een vrachtauto betrokken is. Afstand Fout invoegen Snijden Stuurfout Lading Overige oorzaken Alle ongevallen 700 100% 100% 100% infographic. JD bron: Rijkswaterstaa'. Kop-staartbotsing Flankbotsing Eenzijdig ongeval 0% Wegsituatie waarin bijna of daadwerkelijk een ongeval plaatsvond n.a.v. enquête onder vrachtwagenchauffeurs Bijna ongeval Ongeval 0% 10% 20% 30% 40% 50 Rechte weg Bocht Brug/viaduct Tunnel Werk in uitvoering Wegversmalling Spitsstrook Inhaalverbod Ariders

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12