25%
Het bouwplan
Swastika's schokken Alitjan
Tour
de
France
korting
Arnemuiden krijgt
grotere begraafplaats
Transportsector hoeft niet meteen
te vrezen voor files op de snelweg
SPECTACULAIRE
AANBIEDINGEN!
22 1 Dinsdag 8 juli 2008 pzc
ALLE RACEFIETSEN
uit voorraad
Rijwielcentrale Fietsplus
Koudekerkseweg 51
4382 EG Vlissingen
Tel: 0118-412544
Voor het eerst ook
ruimte voor strooiveld
en urnenmuur.
door Maurits Sep
arnemuiden - In Arnemuiden is
gisteren begonnen met de uitbrei
ding van de begraafplaats. Er komt
voldoende ruimte om tot 2040
mensen te begraven. Bovendien
komen er een urnenplaats en een
strooiveld voor crematies.
Gisteren zijn de voorbereidingen
getroffen, legt Dick Sakko van de
gemeente Middelburg uit. „We
zijn begonnen met het weghalen
van de begroeiing tussen het oude
en het nieuwe gedeelte. Donder
dag gaan de sloot rond het nieuwe
perceel graven."
Aansluitend wordt zesduizend
kuub zand aangevoerd. Het extra
zand is nodig omdat het nieuwe
gedeelte lager ligt dan de bestaan
de begraafplaats. Het wordt opge
hoogd tot een laag van 2,35 meter.
Dan kan worden begraven in twee
lagen. Bij die dubbele graven ko
men twee grafstenen zodat toch
duidelijk is wie daar liggen. De ste
nen worden naast elkaar gezet.
In Arnemuiden is mede door de
voortgaande uitbreiding van het
dorp met nieuwbouwhuizen een
grote behoefte aan graven. Per jaar
worden 25 tot 30 graven uitgege
ven. Zonder uitbreiding zou de be
graafplaats al in20io vol zijn. Sak
ko: „Er komen nu 1400 graven bij,
dus we kunnen zeker 30 jaar lan
ger toe."
Op de begraafplaats komt voor het
eerst ook een urnenmuur en een
strooiplaats. Crematies komen in
Arnemuiden nog maar nauwelijks
voor, verklaart Sakko. „Tot nu toe
één of twee per jaar. Maar dat zal
in de komende jaren, net als el
ders, wel toenemen." De urnen
muur en het strooiveld worden in
december aangelegd, net als de be
planting.
De begraafplaats in Middelburg
was al uitgebreid. Die in Sint Lau
rens wordt na 2012 vergroot. In
Nieuw- en Sint Joosland is volgens
Sakko tot 2020 nog genoeg ruimte.
rvv De begraafplaats in Arnemuiden
wordt uitgebreid met 1400 plaat
sen. Dat is voldoende voor dertig
jaar. Na 2012 wordt de begraaf
plaats van Sint Laurens vergroot.
Beoogde afsluiting van
N664 dwingt straks wel
tot verbreding A58.
door Frank Balkenende
COES - De transportsector hoeft
niet bang te zijn dat de A58 met
een dichtslibt als over vier jaar de
N664 (Goes - 's-Heer Arendsker-
ke) wordt afgesloten voor verkeer
naar en van het Sloegebied en de
Westerscheldetunnel. Dat laat een
woordvoerder van Rijkswaterstaat
Zeeland weten. Afgezien van het
recreatieverkeer in de zomer, dat
soms tot forse pieken leidt, kan de
A58 tot 2020 het groeiende verkeer
verwerken. Ook al komen er bij
Heinkenszand (Drieweg) en Goes
(ziekenhuis) twee nieuwe aanslui
tingen op de snelweg.
Rijkswaterstaat erkent wel dat in
de toekomst maatregelen nodig
zijn op het weggedeelte tussen
Goes en Heinkenszand. „Daarom
zijn we ook van plan dat deel van
de A58 zesbaans te maken. In die
zin hebben we oor voor de argu
menten van de transportsector."
Transport en Logistiek Nederland
en EVO, de organisatie van verla
ders en ontvangers, zonden on
langs brandbrieven naar de provin
cie en de gemeenten Goes en Bor-
sele over de knip in de N664, die
onderdeel uitmaakt van het plan
voor de verbreding van de Sloe-
weg. Zij voorzien files op de A58
als al het vrachtverkeer daarover
heen moet.
Provincie, gemeenten en andere in-
Afsluiting van de N664 voor ver-
keer naar en van het Sloegebied/
tunnel leidt op korte termijn niet
tot files op de A58. Op termijn
moet die wel zesbaans worden.
stanties willen de verbreding van
de Sloeweg aangrijpen om meteen
een einde te maken aan het sluip-
verkeer op de N664. Dat leidt tot
overlast voor aanwonenden, van
wie een deel zich heeft verenigd in
de Actiegroep Knip N254 Nu (de
N254 heet tegenwoordig N664).
In de praktijk blijkt de A58 nauwe
lijks een omweg. Bovendien is uit
onderzoek van de Stuurgroep Bre
de Verkeersvisie Zuid-Beveland ge
bleken dat een intensiever gebruik
van de snelweg zorgt voor een be
tere verkeersdoorstroming in het
hart van Zuid-Beveland, sluipver-
keer vermindert, het milieu min
der belast en de veiligheid van fiet
sers op secundaire wegen verbe
tert, omdat er minder verkeer over
komt. Enige punt van discussie:
wie betaalt de As8-aansluiting bij
Goes en wie betaalt mee aan de
verbreding van het stuk snelweg?
Projectontwikkelaar
AM Zeeland gelooft
in het domino-effect.
door Wendy van den Hurk
vlissingen - Het 'fictieve tekort'
op het Scheldekwartier in Vlissin
gen schrikt de projectontwikkelaar
niet af Sterker nog: AM Zeeland
breidt plan Bestevaer uit. Dure
trekkers schrappen? Geen denken
aan! „Dat zou de grootste fout zijn
die je maar kunt maken."
Ook al lijkt er ter plekke op het
Scheldeterrein niets te gebeuren;
achter de schermen gaat het over
leggen, schetsen, overleggen en bij
schaven gewoon door. Plus het pei
len. Via een internetenquête laat
de projectontwikkelaar zich door
de ruim vierhonderd belangstellen
den -veelal Vlissingers van wie de
kinderen net het huis uit zijn- bij
praten over hun woonwensen.
Waarom ze kiezen voor het Schel
dekwartier, of ze liever een appar
tement willen dan een maisonnet
te en hoeveel wastafels ze verlan
gen in de badkamer.
Natuurlijk, AM beweert altijd al te
hebben ingespeeld op individuele
woonwensen. Maar bij het Schel
dekwartier hebben de toekomstige
bewoners het helemaal voor het
zeggen. „De tijd van bouwen en
slikken is voorbij", vindt directeur
Jan Sips. „Vroeger werden er ge
woon stedenbouwkundige dog
ma's gebouwd, waar mensen zich
maar aan moesten conformeren.
Dat hoeft niet meer. Wij luisteren
naar de consument."
Resultaat: geen maisonnettes
meer, maar appartementen. „Men
sen willen gelijkvloers wonen",
heeft Sips ontdekt. „De vraag is
hoe. We willen geen monotone
blokken, maar we kunnen er ook
herenhuizen van maken. Met een
individueel karakter en voor ieder
een een goede buitenruimte, want
dat vinden mensen belangrijk."
Het desolate gebiedje tussen de
Wagenaarstraat, Vlamingstraat en
de Kleine Kerkstraat is bij Beste
vaer betrokken. Net als het kaalge
slagen stuk waar de Hema een tijd
je heeft gestaan en de vervallen ge
veltjes daarnaast. Die 'decorstuk
ken' worden helemaal opgeknapt
en erachter komen appartemen
ten. Daar waar nu een parkeer
plaats is, komen veertien heren
huisjes te staan. Die worden rede
lijk duur. Niet in de laatste plaats
omdat elke woning beschikt over
twee ondergrondse parkeerplaat
sen. Zij krijgen bovendien tuinen,
maar ook een binnenhofje.
Aan de zijde van de Wagenaar
straat komt 350 vierkante meter
winkelruimte, boven op de zeshon
derd die al waren begroot in het
eerste deelplan. Nóg meer? De bin
nenstad raakt al zo leeg. Sips zegt
toch echt belangstellenden te heb
ben gesignaleerd. Bovendien: hij
gelooft in domino. „Als dit project
eenmaal loopt, gaat het met de
rest ook beter. Ik denk zelfs dat het
Scheldekwartier de binnenstad
gaat redden. Dat is in Bergen op
Zoom ook gebeurd, toen onze Vlis-
singse stedenbouwkundige Mariet
Schoenmakers daar de binnenstad
anders indeelde. Inmiddels is die
uitgeroepen tot beste binnenstad
van Nederland. Weet je, onderne
mers zijn -ook al klinkt het oneer
biedig- net onkruid. Ze ontstaan
als het ware daar waar voedings
stoffen zijn. Het vervelende voor
de Fonteyne is echter dat het win
kelpanden buiten het wandelcir
cuit heeft. Die raken dan ook niet
verhuurd. Dat gaan wij beter
'Die historische schepen,
daar komen mensen voor
naar Vlissingen'
doen. Vergeet niet, deze kwaliteit
van wonen aan het water bij de
binnenstad, daar kunnen andere
steden alleen maar van te dromen.
Je moet wel durven gokken."
En anders indelen, dus. Want als
de Kleine Markt niet wordt opge
knapt en de Wagenaarstraat zo on
zichtbaar blijft, belandt er natuur
lijk niemand op Bestevaer. „De
spijker op zijn kop: de Wagenaar
straat is een probleem. Maar daar
over praten we met de gemeente
en een landschapsarchitect. Die
zien ook wel het belang in van een
mooi pleintje. Aan de andere kant:
in Goes en Middelburg stikt het
van de straatjes als de Wagenaar
straat. Daar hoef je ook niet veel
aan te doen, als die winkelruimte
maar eenmaal is ingevuld."
Om dat voor elkaar te krijgen, mag
de gemeente één fout nooit ma
ken: het projectplan dusdanig opti
maliseren dat dure trekkers wor
den geschrapt. Ook al kost de res
tauratie van het Dokje van Perry
-om maar iets te noemen- miljoe-
Eigenaar: 'Ik hoop
dat de inwoners een
beetje alert willen zijn'.
door Rob Paardekam
HANSWEERT - Alitjan Ozcelik werd
zondag gebeld. Dat hij maar beter
even naar Hansweert kon komen.
Om wat hij daar aantrof is hij een
dag later nog steeds boos. Op ver
schillende verkeersborden en afzet-
schilden zijn hakenkruizen gezet.
„Dit is diep triest."
Alitjan is de eigenaar van het
gelijknamige bestratingsbedrijf uit
Wemeldinge. Zijn mannen zijn
momenteel aan het werk in Hans-
weert, waar ze bestratingswerk
zaamheden uitvoeren. Een paar
weken geleden werd hij al gecon
fronteerd met baldadigheid, maar
nu zijn jongeren wat hem betreft
te ver gegaan. Hij heeft aangifte ge
daan bij de politie.
Alitjan weet zeker dat de haken
kruizen te maken hebben met zijn
allochtone achtergrond. „Die gas
ten hebben natuurlijk de naam
Alitjan zien staan, waarna ze dach
ten 'dat zal wel een buitenlander
wezen'. Dit doen ze echt niet bij
Van der Straaten, hoor. En dat ter
wijl mijn bedrijf net zo Zeeuws is
als alle andere bedrijven. Dat geldt
ook voor mijzelf Ik zit nota bene
Eigenaar Alitjan Ozcelik van een
bestratingsbedrijf uit Wemeldin
ge is geschokt door baldadigheid
die gericht zou zijn tegen diens
allochtone achtergrond.
in de oranjevereniging." De be
drijfseigenaar wil een dringende
oproep doen aan de inwoners van
Hansweert. Of ze hun kroost een
beetje in de gaten kunnen hou
den. Want behalve het tekenen
van de hakenkruizen is er ook een
aantal afzetschilden weggehaald.
„Die zullen ze ergens anders wel
weer weggegooid hebben", denkt
Alitjan. „Maar we hebben ze niet
allemaal teruggevonden. En die
dingen kosten toch tachtig euro
per stuk."
Met dit soort diefstallen heeft de
Wemeldinger overigens wel vaker
te maken gehad. „Vooral die bor
den met zo'n rode rand en het ge
tal vijftig erop zijn altijd heel popu
lair", zegt hij. „Die hangen men
sen dan in de tuin bij een familie
lid dat vijftig wordt." Toch valt dit
wat Alitjan betreft in het niet in
vergelijking met de hakenkruizen.
„Dat is gewoon beschamend. Ik
vraag me af of de mensen die dit
doen wel weten wat het betekent.
Ik hoop dat de inwoners van Hans
weert vanaf nu een beetje alert wil
len zijn, zodat dit nooit meer ge
beurt."
Alitjan Ozcelik toont de hakenkruizen op verkeersborden en afzetschilden.
„Dit is diep triest." foto Dirk jan Gjeltema