25% Het bouwplan Swastika's schokken Alitjan Tour de France korting Arnemuiden krijgt grotere begraafplaats Transportsector hoeft niet meteen te vrezen voor files op de snelweg SPECTACULAIRE AANBIEDINGEN! 22 1 Dinsdag 8 juli 2008 pzc ALLE RACEFIETSEN uit voorraad Rijwielcentrale Fietsplus Koudekerkseweg 51 4382 EG Vlissingen Tel: 0118-412544 Voor het eerst ook ruimte voor strooiveld en urnenmuur. door Maurits Sep arnemuiden - In Arnemuiden is gisteren begonnen met de uitbrei ding van de begraafplaats. Er komt voldoende ruimte om tot 2040 mensen te begraven. Bovendien komen er een urnenplaats en een strooiveld voor crematies. Gisteren zijn de voorbereidingen getroffen, legt Dick Sakko van de gemeente Middelburg uit. „We zijn begonnen met het weghalen van de begroeiing tussen het oude en het nieuwe gedeelte. Donder dag gaan de sloot rond het nieuwe perceel graven." Aansluitend wordt zesduizend kuub zand aangevoerd. Het extra zand is nodig omdat het nieuwe gedeelte lager ligt dan de bestaan de begraafplaats. Het wordt opge hoogd tot een laag van 2,35 meter. Dan kan worden begraven in twee lagen. Bij die dubbele graven ko men twee grafstenen zodat toch duidelijk is wie daar liggen. De ste nen worden naast elkaar gezet. In Arnemuiden is mede door de voortgaande uitbreiding van het dorp met nieuwbouwhuizen een grote behoefte aan graven. Per jaar worden 25 tot 30 graven uitgege ven. Zonder uitbreiding zou de be graafplaats al in20io vol zijn. Sak ko: „Er komen nu 1400 graven bij, dus we kunnen zeker 30 jaar lan ger toe." Op de begraafplaats komt voor het eerst ook een urnenmuur en een strooiplaats. Crematies komen in Arnemuiden nog maar nauwelijks voor, verklaart Sakko. „Tot nu toe één of twee per jaar. Maar dat zal in de komende jaren, net als el ders, wel toenemen." De urnen muur en het strooiveld worden in december aangelegd, net als de be planting. De begraafplaats in Middelburg was al uitgebreid. Die in Sint Lau rens wordt na 2012 vergroot. In Nieuw- en Sint Joosland is volgens Sakko tot 2020 nog genoeg ruimte. rvv De begraafplaats in Arnemuiden wordt uitgebreid met 1400 plaat sen. Dat is voldoende voor dertig jaar. Na 2012 wordt de begraaf plaats van Sint Laurens vergroot. Beoogde afsluiting van N664 dwingt straks wel tot verbreding A58. door Frank Balkenende COES - De transportsector hoeft niet bang te zijn dat de A58 met een dichtslibt als over vier jaar de N664 (Goes - 's-Heer Arendsker- ke) wordt afgesloten voor verkeer naar en van het Sloegebied en de Westerscheldetunnel. Dat laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat Zeeland weten. Afgezien van het recreatieverkeer in de zomer, dat soms tot forse pieken leidt, kan de A58 tot 2020 het groeiende verkeer verwerken. Ook al komen er bij Heinkenszand (Drieweg) en Goes (ziekenhuis) twee nieuwe aanslui tingen op de snelweg. Rijkswaterstaat erkent wel dat in de toekomst maatregelen nodig zijn op het weggedeelte tussen Goes en Heinkenszand. „Daarom zijn we ook van plan dat deel van de A58 zesbaans te maken. In die zin hebben we oor voor de argu menten van de transportsector." Transport en Logistiek Nederland en EVO, de organisatie van verla ders en ontvangers, zonden on langs brandbrieven naar de provin cie en de gemeenten Goes en Bor- sele over de knip in de N664, die onderdeel uitmaakt van het plan voor de verbreding van de Sloe- weg. Zij voorzien files op de A58 als al het vrachtverkeer daarover heen moet. Provincie, gemeenten en andere in- Afsluiting van de N664 voor ver- keer naar en van het Sloegebied/ tunnel leidt op korte termijn niet tot files op de A58. Op termijn moet die wel zesbaans worden. stanties willen de verbreding van de Sloeweg aangrijpen om meteen een einde te maken aan het sluip- verkeer op de N664. Dat leidt tot overlast voor aanwonenden, van wie een deel zich heeft verenigd in de Actiegroep Knip N254 Nu (de N254 heet tegenwoordig N664). In de praktijk blijkt de A58 nauwe lijks een omweg. Bovendien is uit onderzoek van de Stuurgroep Bre de Verkeersvisie Zuid-Beveland ge bleken dat een intensiever gebruik van de snelweg zorgt voor een be tere verkeersdoorstroming in het hart van Zuid-Beveland, sluipver- keer vermindert, het milieu min der belast en de veiligheid van fiet sers op secundaire wegen verbe tert, omdat er minder verkeer over komt. Enige punt van discussie: wie betaalt de As8-aansluiting bij Goes en wie betaalt mee aan de verbreding van het stuk snelweg? Projectontwikkelaar AM Zeeland gelooft in het domino-effect. door Wendy van den Hurk vlissingen - Het 'fictieve tekort' op het Scheldekwartier in Vlissin gen schrikt de projectontwikkelaar niet af Sterker nog: AM Zeeland breidt plan Bestevaer uit. Dure trekkers schrappen? Geen denken aan! „Dat zou de grootste fout zijn die je maar kunt maken." Ook al lijkt er ter plekke op het Scheldeterrein niets te gebeuren; achter de schermen gaat het over leggen, schetsen, overleggen en bij schaven gewoon door. Plus het pei len. Via een internetenquête laat de projectontwikkelaar zich door de ruim vierhonderd belangstellen den -veelal Vlissingers van wie de kinderen net het huis uit zijn- bij praten over hun woonwensen. Waarom ze kiezen voor het Schel dekwartier, of ze liever een appar tement willen dan een maisonnet te en hoeveel wastafels ze verlan gen in de badkamer. Natuurlijk, AM beweert altijd al te hebben ingespeeld op individuele woonwensen. Maar bij het Schel dekwartier hebben de toekomstige bewoners het helemaal voor het zeggen. „De tijd van bouwen en slikken is voorbij", vindt directeur Jan Sips. „Vroeger werden er ge woon stedenbouwkundige dog ma's gebouwd, waar mensen zich maar aan moesten conformeren. Dat hoeft niet meer. Wij luisteren naar de consument." Resultaat: geen maisonnettes meer, maar appartementen. „Men sen willen gelijkvloers wonen", heeft Sips ontdekt. „De vraag is hoe. We willen geen monotone blokken, maar we kunnen er ook herenhuizen van maken. Met een individueel karakter en voor ieder een een goede buitenruimte, want dat vinden mensen belangrijk." Het desolate gebiedje tussen de Wagenaarstraat, Vlamingstraat en de Kleine Kerkstraat is bij Beste vaer betrokken. Net als het kaalge slagen stuk waar de Hema een tijd je heeft gestaan en de vervallen ge veltjes daarnaast. Die 'decorstuk ken' worden helemaal opgeknapt en erachter komen appartemen ten. Daar waar nu een parkeer plaats is, komen veertien heren huisjes te staan. Die worden rede lijk duur. Niet in de laatste plaats omdat elke woning beschikt over twee ondergrondse parkeerplaat sen. Zij krijgen bovendien tuinen, maar ook een binnenhofje. Aan de zijde van de Wagenaar straat komt 350 vierkante meter winkelruimte, boven op de zeshon derd die al waren begroot in het eerste deelplan. Nóg meer? De bin nenstad raakt al zo leeg. Sips zegt toch echt belangstellenden te heb ben gesignaleerd. Bovendien: hij gelooft in domino. „Als dit project eenmaal loopt, gaat het met de rest ook beter. Ik denk zelfs dat het Scheldekwartier de binnenstad gaat redden. Dat is in Bergen op Zoom ook gebeurd, toen onze Vlis- singse stedenbouwkundige Mariet Schoenmakers daar de binnenstad anders indeelde. Inmiddels is die uitgeroepen tot beste binnenstad van Nederland. Weet je, onderne mers zijn -ook al klinkt het oneer biedig- net onkruid. Ze ontstaan als het ware daar waar voedings stoffen zijn. Het vervelende voor de Fonteyne is echter dat het win kelpanden buiten het wandelcir cuit heeft. Die raken dan ook niet verhuurd. Dat gaan wij beter 'Die historische schepen, daar komen mensen voor naar Vlissingen' doen. Vergeet niet, deze kwaliteit van wonen aan het water bij de binnenstad, daar kunnen andere steden alleen maar van te dromen. Je moet wel durven gokken." En anders indelen, dus. Want als de Kleine Markt niet wordt opge knapt en de Wagenaarstraat zo on zichtbaar blijft, belandt er natuur lijk niemand op Bestevaer. „De spijker op zijn kop: de Wagenaar straat is een probleem. Maar daar over praten we met de gemeente en een landschapsarchitect. Die zien ook wel het belang in van een mooi pleintje. Aan de andere kant: in Goes en Middelburg stikt het van de straatjes als de Wagenaar straat. Daar hoef je ook niet veel aan te doen, als die winkelruimte maar eenmaal is ingevuld." Om dat voor elkaar te krijgen, mag de gemeente één fout nooit ma ken: het projectplan dusdanig opti maliseren dat dure trekkers wor den geschrapt. Ook al kost de res tauratie van het Dokje van Perry -om maar iets te noemen- miljoe- Eigenaar: 'Ik hoop dat de inwoners een beetje alert willen zijn'. door Rob Paardekam HANSWEERT - Alitjan Ozcelik werd zondag gebeld. Dat hij maar beter even naar Hansweert kon komen. Om wat hij daar aantrof is hij een dag later nog steeds boos. Op ver schillende verkeersborden en afzet- schilden zijn hakenkruizen gezet. „Dit is diep triest." Alitjan is de eigenaar van het gelijknamige bestratingsbedrijf uit Wemeldinge. Zijn mannen zijn momenteel aan het werk in Hans- weert, waar ze bestratingswerk zaamheden uitvoeren. Een paar weken geleden werd hij al gecon fronteerd met baldadigheid, maar nu zijn jongeren wat hem betreft te ver gegaan. Hij heeft aangifte ge daan bij de politie. Alitjan weet zeker dat de haken kruizen te maken hebben met zijn allochtone achtergrond. „Die gas ten hebben natuurlijk de naam Alitjan zien staan, waarna ze dach ten 'dat zal wel een buitenlander wezen'. Dit doen ze echt niet bij Van der Straaten, hoor. En dat ter wijl mijn bedrijf net zo Zeeuws is als alle andere bedrijven. Dat geldt ook voor mijzelf Ik zit nota bene Eigenaar Alitjan Ozcelik van een bestratingsbedrijf uit Wemeldin ge is geschokt door baldadigheid die gericht zou zijn tegen diens allochtone achtergrond. in de oranjevereniging." De be drijfseigenaar wil een dringende oproep doen aan de inwoners van Hansweert. Of ze hun kroost een beetje in de gaten kunnen hou den. Want behalve het tekenen van de hakenkruizen is er ook een aantal afzetschilden weggehaald. „Die zullen ze ergens anders wel weer weggegooid hebben", denkt Alitjan. „Maar we hebben ze niet allemaal teruggevonden. En die dingen kosten toch tachtig euro per stuk." Met dit soort diefstallen heeft de Wemeldinger overigens wel vaker te maken gehad. „Vooral die bor den met zo'n rode rand en het ge tal vijftig erop zijn altijd heel popu lair", zegt hij. „Die hangen men sen dan in de tuin bij een familie lid dat vijftig wordt." Toch valt dit wat Alitjan betreft in het niet in vergelijking met de hakenkruizen. „Dat is gewoon beschamend. Ik vraag me af of de mensen die dit doen wel weten wat het betekent. Ik hoop dat de inwoners van Hans weert vanaf nu een beetje alert wil len zijn, zodat dit nooit meer ge beurt." Alitjan Ozcelik toont de hakenkruizen op verkeersborden en afzetschilden. „Dit is diep triest." foto Dirk jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 24