Onderstroom Vlissingen maakt aarzelend massa PZC Maandag 7 juli 2008 1 7 Dreigende wolken zaterdagavond boven de Groene Boulevard van Vlissingen, terwijl de zon tegelijk het festivalterrein bescheen. foto's Ruben Oreel begrip was en waarmee zonder veel moeite mensen van heinde en verre naar de Scheldestad wer den gelokt. Festivaldirecteur Frank van Iersel zocht echter naar een an dere koers, naar een alternatief voor de inderdaad wat sleets ge worden formule. Hij legt bedui dend minder de nadruk op het straattheater, maar kiest vooral voor 'bijzondere en vernieuwende voorstellingen': muziek, theater, dans en poëzie, bij voorkeur op bij- 'Je mag ook nog geen wonderen verwachten, want dit is pas het begin' zondere locaties. Binnen enkele ja ren wil Onderstroom uitgroeien tot een toonaangevend kunstenfes tival. Het is een omslag die tijd vergt. De wat abstract aandoende naam Onderstroom beklijft niet echt en roept nog geen warme gevoelens op. Veel Vlissingers begrijpen ook niet waarom 'hun' Straatfestival overboord is gezet en waar al die vernieuwing nou goed voor is. Maar wie het festival de afgelopen jaren heeft gevolgd, moet toch vast stellen dat er zeker geen sprake is van een radicale breuk met het ver leden. De zaterdag stond zelfs nog steeds voor een groot deel in het teken van straattheater, al was de belangstelling lang niet zo massaal als in de hoogtijdagen van het Straatfestival. Van Iersel kiest bewust niet voor een populaire aanpak, maar voor kwaliteit en vernieuwing. „Als ik hier Guus Meeuwis had neergezet, dan had iedereen wel in één keer Onderstroom gekend", zoals hij za terdag zei. Het festival ontbeert bo vendien het budget - de begroting is een fractie van die van bijvoor beeld het Zeeland Nazomerfestival - om veel grote spektakelstukken neer te zetten. Tot overmaat van ramp moest hét Theatrale vuurwerkshow Ephémère moest op het laatste moment afgeblazen. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Burgemeester Wim Dijkstra had het afgelopen donder dag bij de opening van het nieuwe Vlissingse festival Onderstroom over het belang van 'massa ma ken'. Ofwel: culturele evenemen ten moeten flink wat mensen van binnen en buiten de stad trekken om levensvatbaar te zijn. Bij zijn eerste editie, die gisteren werd afgesloten, lukte het Onder stroom nog niet echt om 'massa te maken'. De belangstelling bleef veelal ach ter bij de verwachtingen. Dat was deels te wijten aan het wisselvalli ge weer, maar ook aan de onbe kendheid van het festival, dat zelfs bij sommigen weerstand opriep. Het heeft dus nog een wereld te winnen. Het evenement is, na ruim 25 jaar, de opvolger van het zo vertrouw de Straatfestival, een naam die een Simon Vinkenoog wacht op zijn beurt om voor te dragen. spektakel van dit jaar, de theatrale vuurwerkshow van de Franse groep Ephémère, zaterdagavond op het laatste moment worden af geblazen. De sleepboot waar vanaf het vuurwerk zou worden afgesto ken, bleek bij een laatste controle van de waterpolitie niet over een vereist certificaat (voor het vervoer van gevaarlijke stoffen) te beschik ken. „Je komt ineens in een kafkaiaan se knoop terecht", zei Van Iersel verbijsterd. „En dat terwijl we de afgelopen tijd juist voortdurend met veiligheid bezig zijn geweest. Dat certificaat is daarbij nooit ter sprake gekomen." Toch werden er zeker ook succes sen geboekt. Voor de voorstelling Schraapzucht van Theater Tuig in de Timmerfabriek was bijvoor beeld volop belangstelling en waar dering, terwijl het loodsenstuk Met het oog op de Schelde uitgroei de tot dé hit van het festival. Zeker dat laatste is van belang, omdat Onderstroom zich wil profileren met eigen producties over de 'on derliggende verhalen' van de stad. Ook apart was de poëzieavond za terdag in een overvol tentje, met de bijna 80-jarige Simon Vinken oog, Hans Verhagen en Rick de Leeuw (die de show stal) en mu ziek met droogkomische teksten van Roosbeef Onderstroom heeft de waterkant - van de molen tot het Dijktheater - als 'festivalhart', met een Para- de-achtige opzet. Nu was het er nog (te) vaak (te) rustig, waardoor (te) weinig festi valsfeer ontstaat, maar bij mooi weer is het een prachtig decor. „Het is een aarzelende start", be aamde Frank van Iersel. „We zijn nog erg aan het zoeken. Je mag ook nog geen wonderen verwach ten, want dit is pas het begin. De komende jaren moet het verder groeien. Ik hoop op de stille kracht van mensen die enthou siast zijn over voorstellingen en dat aan anderen doorvertellen." Circ Panic bracht een combinatie van koorddansen en paaldansen op mu ziek, met een smakelijk sausje humor. Publiek van jong tot oud volgt op het Dijktheater enthousiast de verrichtin gen van de artiesten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17