Onderstroom Vlissingen
maakt aarzelend massa
PZC Maandag 7 juli 2008 1 7
Dreigende wolken zaterdagavond boven de Groene Boulevard van Vlissingen, terwijl de zon tegelijk het festivalterrein bescheen.
foto's Ruben Oreel
begrip was en waarmee zonder
veel moeite mensen van heinde
en verre naar de Scheldestad wer
den gelokt. Festivaldirecteur Frank
van Iersel zocht echter naar een an
dere koers, naar een alternatief
voor de inderdaad wat sleets ge
worden formule. Hij legt bedui
dend minder de nadruk op het
straattheater, maar kiest vooral
voor 'bijzondere en vernieuwende
voorstellingen': muziek, theater,
dans en poëzie, bij voorkeur op bij-
'Je mag ook nog geen
wonderen verwachten, want
dit is pas het begin'
zondere locaties. Binnen enkele ja
ren wil Onderstroom uitgroeien
tot een toonaangevend kunstenfes
tival.
Het is een omslag die tijd vergt.
De wat abstract aandoende naam
Onderstroom beklijft niet echt en
roept nog geen warme gevoelens
op. Veel Vlissingers begrijpen ook
niet waarom 'hun' Straatfestival
overboord is gezet en waar al die
vernieuwing nou goed voor is.
Maar wie het festival de afgelopen
jaren heeft gevolgd, moet toch vast
stellen dat er zeker geen sprake is
van een radicale breuk met het ver
leden. De zaterdag stond zelfs nog
steeds voor een groot deel in het
teken van straattheater, al was de
belangstelling lang niet zo massaal
als in de hoogtijdagen van het
Straatfestival.
Van Iersel kiest bewust niet voor
een populaire aanpak, maar voor
kwaliteit en vernieuwing. „Als ik
hier Guus Meeuwis had neergezet,
dan had iedereen wel in één keer
Onderstroom gekend", zoals hij za
terdag zei. Het festival ontbeert bo
vendien het budget - de begroting
is een fractie van die van bijvoor
beeld het Zeeland Nazomerfestival
- om veel grote spektakelstukken
neer te zetten.
Tot overmaat van ramp moest hét
Theatrale vuurwerkshow
Ephémère moest op het
laatste moment afgeblazen.
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - Burgemeester Wim
Dijkstra had het afgelopen donder
dag bij de opening van het nieuwe
Vlissingse festival Onderstroom
over het belang van 'massa ma
ken'. Ofwel: culturele evenemen
ten moeten flink wat mensen van
binnen en buiten de stad trekken
om levensvatbaar te zijn.
Bij zijn eerste editie, die gisteren
werd afgesloten, lukte het Onder
stroom nog niet echt om 'massa te
maken'.
De belangstelling bleef veelal ach
ter bij de verwachtingen. Dat was
deels te wijten aan het wisselvalli
ge weer, maar ook aan de onbe
kendheid van het festival, dat zelfs
bij sommigen weerstand opriep.
Het heeft dus nog een wereld te
winnen.
Het evenement is, na ruim 25 jaar,
de opvolger van het zo vertrouw
de Straatfestival, een naam die een
Simon Vinkenoog wacht op zijn
beurt om voor te dragen.
spektakel van dit jaar, de theatrale
vuurwerkshow van de Franse
groep Ephémère, zaterdagavond
op het laatste moment worden af
geblazen. De sleepboot waar vanaf
het vuurwerk zou worden afgesto
ken, bleek bij een laatste controle
van de waterpolitie niet over een
vereist certificaat (voor het vervoer
van gevaarlijke stoffen) te beschik
ken.
„Je komt ineens in een kafkaiaan
se knoop terecht", zei Van Iersel
verbijsterd. „En dat terwijl we de
afgelopen tijd juist voortdurend
met veiligheid bezig zijn geweest.
Dat certificaat is daarbij nooit ter
sprake gekomen."
Toch werden er zeker ook succes
sen geboekt. Voor de voorstelling
Schraapzucht van Theater Tuig in
de Timmerfabriek was bijvoor
beeld volop belangstelling en waar
dering, terwijl het loodsenstuk
Met het oog op de Schelde uitgroei
de tot dé hit van het festival. Zeker
dat laatste is van belang, omdat
Onderstroom zich wil profileren
met eigen producties over de 'on
derliggende verhalen' van de stad.
Ook apart was de poëzieavond za
terdag in een overvol tentje, met
de bijna 80-jarige Simon Vinken
oog, Hans Verhagen en Rick de
Leeuw (die de show stal) en mu
ziek met droogkomische teksten
van Roosbeef
Onderstroom heeft de waterkant -
van de molen tot het Dijktheater -
als 'festivalhart', met een Para-
de-achtige opzet.
Nu was het er nog (te) vaak (te)
rustig, waardoor (te) weinig festi
valsfeer ontstaat, maar bij mooi
weer is het een prachtig decor.
„Het is een aarzelende start", be
aamde Frank van Iersel. „We zijn
nog erg aan het zoeken. Je mag
ook nog geen wonderen verwach
ten, want dit is pas het begin. De
komende jaren moet het verder
groeien. Ik hoop op de stille
kracht van mensen die enthou
siast zijn over voorstellingen en
dat aan anderen doorvertellen."
Circ Panic bracht een combinatie van koorddansen en paaldansen op mu
ziek, met een smakelijk sausje humor.
Publiek van jong tot oud volgt op het Dijktheater enthousiast de verrichtin
gen van de artiesten.