De schmink van de verbeelding spectrum 26 Een huis is bijna een huid Ons huis van vroeger (Jozef Deleu bloemleest) PZC Zaterdag 5 juli 2008 door Jaap Goedegebuure illustratie Martien Bos Het is stilaan een trend geworden: be roemdheden die de televisiekijker ver welkomen in de dra ma's en kluchten van hun privéleven en daartoe zich zelf spelen in een 'reality soap'. In Ne derland heb je in dat genre de levens liedzangers Frans Bauer en Jan Smit plus aanhang, in Vlaanderen voetbal legende Jean-Marie PfafFen in Enge land het krankzinnige gezin van rockster Ozzy Osbourne. De behoefte aan deze vorm van aapjes kijken moet immens zijn, anders zouden de media er nooit zo ruim in voorzien. Van een afstandje komt men mis schien al gauw tot de conclusie dat reality soaps per definitie zijn afge stemd op de smaak van de grote mas sa. Niets is minder waar. Ook een selec- ter publiek lust er wel pap van. Literai re autobiografieën zijn in feite niets anders dan een geschreven en gedruk te vorm van de reality soap. Dat is ze ker het geval als ze betrekking heb ben op herkenbare personen en situa ties in het hier en nu en uitblinken in allerlei sappige en kruidige details. A.F.Th. van der Heijdens recente boekje Voetstampwijnen zijn tandknars- wijnen is wat dat betreft een goed exempel van eigen bodem. Maar ook in het buitenland zijn er wel voorbeel den te vinden. Isabel Allende, de nicht van de in 1973 vermoorde Chileense president Salvador Allende, is zo'n auteur die alleen al vanwege haar roem uiterma te geschikt is voor de hoofdrol in een literaire reality soap. Flaar romans, te beginnen bij Het huis met de geesten (1982), zijn over de hele wereld in mil joenen exemplaren verkocht. Vooral onder vrouwelijke lezers heeft ze een aanhang die zich voor elke nieuwe ti tel onmiddellijk naar de boekhandel spoedt. Allicht dat men van zo ie mand alles wil weten. Allende bleek al buitengewoon mede deelzaam over haar privéleven in Pau la (1994), gewijd aan haar in 1992 overleden dochter. Nu is er een ver volg. De som der dagen bevat het re laas van de periode die is verstreken sinds Paula's dood. Schijnbaar onbe vangen en openhartig vertelt de schrijfster over de tragische diepte punten en komische intermezzo's in een familieleven dat niet alleen bloed verwanten in de eerste, tweede en derde graad omvat, maar ook stiefkin deren, vriendinnen, losvaste kennis sen, huisdieren en andere levende ha ve. In die warrelende wereld vervult zij, in overeenstemming met de La tijns-Amerikaanse traditie, de rol van zorgzame en dominante moederfi guur. Je kunt je afvragen in hoeverre de schijn van levensechtheid misschien niet bedriegt. Allende is namelijk een gewiekst en door de wol geverfd au teur, die maar al te goed beseft dat je de gruizels van het dagelijkse bestaan moet vergulden door ze op te nemen in een goed verteld verhaal. De werke lijkheid heeft de schmink van de ver beelding nodig, anders is ze beslist niet om aan te zien. Ze is zelf de eer ste om toe te geven dat ze feiten en gebeurtenissen die zijn opgenomen in Het huis met de geesten, flink heeft aangedikt, tot woede van diverse inti mi. Dus is er geen enkele reden aan te nemen dat ze het overdrijven, ver- Isabel Allende draaien en verfraaien ditmaal zou hebben nagelaten. Behalve over verbeelding beschikt Isa bel Allende ook over humor en iro nie, bij uitstek de middelen waarmee je een reality soap genietbaar kunt houden. Want als grote sterren zich zelf in de spotlights ernstig blijven ne men, krijgt hun optreden al gauw iets beklagenswaardigs. Dus loopt Allen de liever geen risico zich belachelijk te maken. Met een knipoog laat ze we ten dat ze affiniteit heeft met de half zachte new-agespiritualiteit, maar dat dit haar er niet van zal weerhouden volop te genieten van champagne en bonbons. Uiteraard wordt de lach hier vakkun dig gecombineerd met de traan. De som der dagen is naast allerlei andere dingen ook een boek van doden- dienst en treurarbeid. Niet voor niets is Paula degene aan wie het verhaal wordt gedaan, alsof ze nog altijd bin nen de kring moet worden gehou den. Maar met even veel recht zou je kunnen volhouden dat hier een moe der aan het woord is die zich uit schuldgevoel met haar gestorven dochter wil verzoenen. Want ook in dat opzicht heeft Isabel Allende, haar Amerikaanse paspoort ten spijt, nog altijd volop deel aan de cultuur van haar ouders en voorouders. Daar blij ven de doden deel uitmaken van het familieverband. Zo is dit zelfportret al met al een ei genaardige mix. De vrouw van de we reld die Isabel Allende is, heeft zich in haar levensbeschouwing nooit ver verwijderd van de archaïsche dorps mentaliteit. Waarschijnlijk is dat een van de redenen van haar succes. Want in de grote en alomvattende reality soap die het leven is, vereenzel vigen we ons maar al te graag met mensen die eigentijdse vlotheid we ten te combineren met een authen tieke hang naar vroeger. rrj Isabel Allende - De som der dagen. Vertaling Rikkie Degenaar. Uitgeverij De Weteldbibliotheek. 383 pag., 19,50 euro. Ik kwam ons oude huis weer tegen, waar ik mijn broertje heb gekregen, en weet je wat ik zag? Ariiiërc mensen ajitc; Ie hanen. Andere mensen met andere namen. Ik dacht: als ik nou binnen was, dan wist ik hoe het ook weer was, maar weet je wat ik zag? Andere mensen achter de ramen. Andere mensen met andere namen. Willem Wilmink (1936-2003) door Mario Molegraaf "IT e hebt uitnodigende woorden en afwerende I woorden. Misschien het warmste woord is I 'thuis'. Zelfs het allersaaiste huis, zoveel in I een rij, is hoogstpersoonlijk. Alleen daar heb je dat ene hoekje om te schuilen en te snik ken. En dan kom je terug na een reis. Ik draai de sleutel in het slot, zet de koffers in de gang. Wat een hol geluid, wat een onbehaaglijk gevoel. Hoor ik hier nog wel thuis? In de bloemlezing over het huis, Het huis herin nert zich mij, staat een gedicht waarin deze sensa tie adembenemend precies wordt beschreven. Co Woudsma schrijft: 'Het huis is ons vreemd na de kortste vakantie, veel vreemder dan verre hotels of paleizen'. Heel wat gedichten uit het boek bie den herkenning. Onverwacht, ben ik tóch niet de enige die zo over huizen denkt? Een huis bestaat niet uit stenen en cement, het is een persoon met een ziel. Vandaar de wederkerigheid van de ge voelens. Het is niet ik, het zijn wij die na de reis weer langzaam aan elkaar moeten wennen. We wonen in een huis, maar zoals een poëet weet: 'Het huis waarin ik zo lang heb gewoond, woont ook in mij'. Bernlef verklaart: 'Een huis is bijna een huid'. Een prikkelend onderwerp, maar Deleu blijkt niet zo'n begenadigde bloemlezer. Hij zette de dichters saai op alfabet, van Aafjes tot Zuiderent, in plaats van de gedichten een verhaal te laten vertellen. Erger is dat vaak van het onder werp wordt afgedwaald. De Dapperstraat van Bloem of Woningloze van Slauerhoff mogen top hits in onze poëzie zijn, ze horen hier niet thuis. louw huizen, ze zouden er niet moeten zijn vóór jou en al helemaal niet na jou. Huizen, ze kunnen je koesteren en beminnen. Maar nooit ben ik zo gehaat als toen ik na 25 jaar een huis had leeggehaald, had verlaten, of was het verra den? Het enige huis is je geboortehuis, vinden veel dichters. Het duizelingwekkende besef dat deze krant misschien in de brievenbus van mijn geboortehuis is gegleden. Van Berckenrodelaan 70, Waalwijk. Thuis? Het huis herinnert zich mij. Bloemlezing over het huis. Samengesteld en ingeleid door Jozef De leu, met foto's door Lodewijk Deleu -160 pag./ 19,50 euro - Uitgeverij P, Leuven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 130